Бібліотечний урок з теми:"Кращі друзі й помічники, розумні книги-словники"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Чихлатих 2017 274.jpg

Автор: Чихлатих Наталія Миколаївна, бібліотекар Костянтинівської спеціалізованої різнопрофільної школи "ПРОМЕТЕЙ" з поглибленим вивченням предметів Мелітопольського району Запорізької області

Тема: Кращі друзі й помічники, розумні книги - СЛОВНИКИ

Мета:Ознайомити учнів зі словниками як одним із видів довідкової літератури; удосконалити навички пошукової роботи, зорової пам’яті, зв’язного мовлення; виховувати любов і повагу до рідної мови та до читання довідкової літератури. Навчити учнів користуватися довідниками, енциклопедіями та словниками. Закріпити знання про структуру книги.

Обладнання: виставка словників; таблиці з цитатами про словник та про види словників, комп’ютер, інтерактивна дошка, презентація.

Тип уроку: бібліотечний урок для учнів 6-7 класів

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці)

Презентація до бібліотечного уроку "СЛОВНИКИ..."

Хід уроку

І.Організаційний момент

БІБЛІОТЕКАР

Діти, скажіть мені чи полюбляєте ви читати?

- чи відвідуєте ви шкільну бібліотеку?

- а інші бібліотеки ви відвідуєте?

- яку саме літературу ви читаєте?

- а які художні твори ви читали на уроках української літератури та зарубіжної літератури?

Відповідь учнів.

II. Повідомлення теми і мети

БІБЛІОТЕКАР

Я зрозуміла, що ви читаєте багато художньої літератури, а сьогодні ми з вами поговоримо про літературу яка знає відповіді на всі запитання: що? де? навіщо? чому? І це цікава та пізнавальна довідкова література. Зверніть, будь ласка, увагу на слайд і запам’ятайте що це таке довідкова література. Довідкова література – це видання, які допомагають уточнювати певні поняття, перекласти слово з однієї мови на іншу, розширити знання з того чи іншого предмету. – Скажіть, будь ласка, яка література, на вашу думку, відноситься до довідкової?

Відповідь учнів.

III. Пояснення матеріалу

БІБЛІОТЕКАР

Так, до довідкової літератури відносяться: довідники, енциклопедії, словники, газети і журнали, з яких ми черпаємо для себе теж певну цікаву, невідому інформацію.

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці)

Довідники Це видання (книги), що містять короткі відомості наукового, виробничого і прикладного характеру з певного питання. Відомості в довідниках розміщуються в алфавітному, хронологічному порядку.

Енциклопедія Отже, енциклопедія – це наукове або науково-популярне довідкове видання, яке містить інформацію з усіх або окремих галузей знань та практичної діяльності.

Словники Але сьогодні докладніше ми поговоримо про словники.Словники — це один з видів довідкової літератури.

БІБЛІОТЕКАР

Словни́к — упорядкований в алфавітному чи тематичному порядку список заголовних слів, лексикографічно опрацьованих. Словник — лексикографічний продукт, який містить впорядкований перелік мовних одиниць (слів, словосполучень тощо) з короткими їх характеристиками або характеристиками позначених ними понять, або з перекладом на іншу мову[4]. В перекладі з латини означає «колекція слів». Щодня ми чуємо багато різних слів. Вони можуть бути ввічливими і грубими, часом — дивними, а інколи й незрозумілими. І, звичайно, виникає потреба з’ясувати значення цих слів.

- До якої літератури слід звертатися у таких випадках?

- А коли у диктанті ви зробили помилки і вам треба вияснити написання орфограм, куди ви звертаєтесь?

- Якщо виникла потреба перекласти слово з російської мови на українську?

Відповідь учнів.

У всіх цих випадках нам потрібно звернутися до словників.

Високо цінував словникові видання відомий український поет Максим Тадейович Рильський. У його поетичні скарбниці є прекрасний вірш «Мова».

Учень

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову. Пильно й ненастанно

Політь бур′ян. Чистіша від сльози

Вона хай буде. Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам,

Хоч і живе своїм живим життям.

Прислухайтесь, як океан співає —

Народ говорить. І любов, і гнів

У тому гомоні морськім. Немає

Мудріших, ніж народ, учителів;

У нього кожне слово — це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

Не бійтесь заглядати у словник:

Це пишний яр, а не сумне провалля;

Збирайте, як розумний садівник,

Достиглий овоч у ГрінчЕнка й Даля,

Не майте гніву до моїх порад

І не лінуйтесь доглядать свій сад.

БІБЛІОТЕКАР

А слова з цього вірша «Не бійтесь заглядати у словник: це пишний сад, а не сумне провалля» звучать для нас як порада, і їх ми взяли епіграфом до нашого уроку.

Давайте розглянемо які бувають словники:

• орфографічні, які допомагають правильно наголосити слово і вказують його правильне написання;

• тлумачні, які розкривають значення слова;

• перекладні, які перекладають слова з однієї мови на іншу;

• словник фразеологізмів – розкриває значення фразеологізмів;

• орфоепічний словник – вчить правильній вимові;

• етимологічний словник – розкриває походження слова;

• та багато інших словників.

Перегляньте презентацію, прочитайте вірш, та скажіть: про що йдеться мова? Прочитайте та вставте потрібне слово у вірші.

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці)

Учень

Буває, що слово відоме давно,

А знає не кожен, що значить воно.

І тут у пригоді стає визначник

Скарбів наших мовних

Тлумачний… (словник)

Д. Білоус

БІБЛІОТЕКАР

Відомий український поет Максим Рильський писав: «Словники різного типу — звичайні, двомовні, тлумачні, синонімічні, фразеологічні, топонімічні, термінологічні та інші — потрібні і вчителям, і учням, і журналістам, і письменникам, і перекладачам, і вченим, і просто читачам, потрібні всім».

А чому, як ви вважаєте?

(Демонстрація різних орфографічних словників)

БІБЛІОТЕКАР

Діти!Зверніть увагу на представлену книжкову виставку: «Кращі друзі й помічники, розумні книги - СЛОВНИКИ», подивіться і запам’ятайте, що основна структура всіх словників спільна. Слова розташовані у алфавітному порядку. Щоб відшукати необхідну інформацію, необхідно знайти сторінку з літерою, з якої починається розшукуване слово і, будь ласка, читайте відповідне пояснення.

(Пояснення на прикладі словника, демонстрація книжкової виставки)

Фотогалерея бібліотечного уроку "СЛОВНИКИ..."

БІБЛІОТЕКАР

У кожного з вас на столі є «Пам'ятка учня-читача» про словники, спираючись на неї, ми з вами зараз перевіримо ваші знання з теми «Словники», розв’язавши завдання.

IV. Закріплення. Практична робота.

Тестування

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці)

1.Що відноситься до довідкової літератури?

а) довідники і словники;

б) газети, журнали, довідники, енциклопедії і словники;

в) художня література.

2. В якому порядку розташовані слова в довідковій літературі?

а) в алфавітному; б) хаотично; в) за нумерацією.

3. У якому словнику, можна знайти значення слова?

а) тлумачному; б) перекладному; в) орфографічному.

4. Яке слово у перекладі з латині означає "колекція слів”?

а) енциклопедія; б) словник; в) довідник.

5. Що можемо дізнатися з довідкової літератури?

а) багато нового, цікавого, пізнавального;

б) нові казки, оповідання,

в) приказки, загадки.

Відповідь учнів.

Попрацюйте з комп’ютером

1.Перекладіть з російської мови на українську:

Арбуз; форточка; карта; калитка.

2.Знайдіть значення слова:

Вілла; камзол; гуманоїд; палеонтологія.

БІБЛІОТЕКАР

Ви виконали завдання, попрацювавши зі словниками, як паперовими так і електронними, і яке,на вашу думку,словники мають значення?

Відповідь учнів.

V. Підсумок уроку

БІБЛІОТЕКАР

З якою довідковою літературою ми сьогодні познайомилися? (Відповідь учнів). Словники і взагалі всі довідкові видання допомагають тим, хто бажає поглибити свої знання, мати уявлення про найважливіші напрямки науки і техніки; допоможуть глибше вивчити тему, зрозуміти прочитане. Тож поповнюйте свої знання, користуючись енциклопедіями, словниками та довідниками та черпайте нову і цікаву інформацію із довідкових джерел.

VI. Домашнє завдання

(Опора на презентацію до бібліотечного уроку на інтерактивній дошці)

БІБЛІОТЕКАР

Пригадайте слова які вам не зрозумілі та знайдіть їх значення в словнику-довіднику які є у вашому підручнику «Українська мова», якщо там немає значення вибраних вами слів, звертайтеся до бібліотеки.

Памятки, буклети роздати учням. 1 стор. 2 стор.

Фотогалерея бібліотечного уроку "СЛОВНИКИ..."

Використана література:

1. Новиченко Л.М. Поетичний світ Максима Рильського. У 2 кн. К., кн.1 — 1980, кн. 2 — 1993.

2. Диомидова Г.І. Бібліографія: загальний курс. – М.:«Книжкова палата», 1991.

3. Дмитро Білоус. Диво калинове: вірші [1]/Білоус Д.– Режим доступа: http://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=22, свободный. – Название с экрана.

4. С.Я.Єрмоленко, С.П.Бибик, О.Г. Тодор. Українська мова: короткий тлумачний словник лінгвістичних термінів / За ред. С.Я. Єрмоленко. — К.:Либідь, 2001. ISBN 966-06-0177-8 (с.: 161-166)