Віртуальне методичне об'єднання вчителів фізики та астрономії Запорізького району

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Содержание

Проблема тема МО

"Науково-методичне та психолого-педагогічне забезпечення впровадження інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках фізики та астрономії як умова індивідуального розвитку та самовдосконалення учня"

Керівник МО

Касьянова Олена Юріївна

Модератор віртуального МО

Васильченко Лілія Володимирівна

Склад МО

  1. Брана Ольга Євгенівна - Августинівська ЗОШ
  2. Касьянова Олена Юріївна - Балабинський НВК
  3. Михайленко Людмила Анатоліївна - Балабинський НВК
  4. Браташ Аделаїда Ігорівна - Веселянський НВК
  5. Вовк Світлана Михайлівна - Володимирівський НВК
  6. Репях Борис Миколайович - Григорівський НВК
  7. Дергаченко Лілія Іванівна - Кушугумський НВК
  8. Лепеха Ірина Вікторівна - Леженський НВК
  9. Шумільський Андрій вадимович - Лисогірський НВК
  10. Семенюк Неоніла Віталіївна - Лукашівський НВК
  11. Степенко Тамара Миколаївна - Миколай-Пільський НВК
  12. Сабанова Надія Олександрівна - Наталівський НВК
  13. Кисельова Анжела Володимирівна - Новозапорізька ЗОШ
  14. Гладун Дмитро Валерійович - Новоолександрівська ЗОШ
  15. Харченко Юлія Володимирівна - Розумівська ЗОШ
  16. Крюкова Людмила Владиславівна - Степненська ЗОШ
  17. Маєвський Олександр Леонідович - Юльївський НВК
  18. Степенко Тамара Миколаївна - Миколай-Пільський НВК
  19. Хорошун Надія Вікторівна - Малокатеринівський НВК

Посилання на основний блог/сайт МО

Мій блог

Сайт вчителів фізики Запорізького району

План роботи РМПК

План роботи РМПК на 2015/2016 н.р

Засідання 1

26.08.2015 рік

Тема: «Організація навчальної діяльності у 2015/2016 н.р.»

1. Аналіз роботи РМПК за 2014/2015 н.р. (Харченко Ю.В)

2. Вивчення нормативних документів: (Холод М.В.; Писанко І.В.; Харченко Ю.В.)

  • додаток до Листа МОН від 26.06.2015 р. №1/9-305;
  • «особливості вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 н.р.»;
  • особливості викладання фізики у 7 класі;
  • Наказ МОН №664 від 26.06.2012 року;
  • Наказ МОН №585 від 29.05.2015 року;
  • методичні рекомендації щодо єдиного орфографічного режиму;
  • критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики та астрономії;
  • положення про кабінет фізики. Перелік необхідної документації (інструкції, журнал проведення інструктажів, план роботи кабінету, аптечка).

3. Моніторинг навчальної діяльності з обдарованими та здібними учнями. (Харченко Ю.В)

4. Рекомендації по оновленню візитки учасника віртуального МО на ЗапоВікі. (Харченко Ю.В.)

5. Планування роботи членів РМПК, творчих груп; (члени РМПК)

6. Різне.

Засідання 2

Грудень

Тема: «Розвиток інноваційної особистості учня засобами технології критичного мислення»

1. Формування основних груп компетентностей через розвиток критичного мислення учнів. Розвиток критичного мислення на уроках фізики та астрономії. (члени РМПК);

2. Аналіз проведення ІІ етапу олімпіад. Організаційна робота щодо залучення участі учнів в інтерактивних конкурсах: «Левеня», «Колосок», «Геліантус», «Олімпус». (Харченко Ю.В);

3. Обмін досвідом роботи членами РМПК (члени РМПК);

4. Анкетування членів РМПК (Харченко Ю.В);

5. Різне


Засідання 3

Березень-квітень

Тема "Управління освітнім процесом через використання інноваційних технологій на уроках фізики та астрономії"

1. Управління навчальною діяльністю учнів на уроках географії як засіб формування соціально значущих якостей особистості.

2. Застосування ІКТ на уроках фізики як метод управління освітнім процесом.

3. Відкрите заняття. «Застосування комп'ютерного помічника при розв'язуванні задач з фізики та його додатків у дистанційному навчанні» (творча група)

4. Різне.


Засідання 4

Травень

Тема "Підсумкове засідання"

1. Дидактична майстерня. З досвіду роботи (методичні розробки, дидактичні матеріали);

2. Практикум. Експериментальні задачі на уроках фізики з використанням виготовленого лабораторного обладнання. (творча група).

3. Підготовка до зовнішнього незалежного оцінювання, проведення ДПА-2016;

4. Аналіз роботи за рік та перспективнее планування роботи РМПК.

5. Різне

План роботи РМПК на 2016/2017 н.р

Засідання 1

30.08.2016 рік
Тема: «Організація навчальної діяльності у 2016/2017 н.р.»
1. Аналіз роботи РМПК за 2015/2016 н.р. (Харченко Ю.В)
2. Вивчення нормативних документів:

  • концепція Нової української школи (Малюк Н.О; Харченко Ю.В.);
  • Лист №1/9-296 від 09.06.2016 року;
  • Лист методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2016/2017 н.р., №1/9-437 від 17.08.2016 року
  • методичні рекомендації щодо єдиного орфографічного режиму;
  • критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики та астрономії;
  • положення про кабінет фізики. Перелік необхідної документації (інструкції, журнал проведення інструктажів, план роботи кабінету, аптечка).

3. Моніторинг навчальної діяльності з обдарованими та здібними учнями. (Харченко Ю.В)
4. Планування роботи членів РМПК, творчих груп; (члени РМПК)
5. Різне.

Засідання 2

Листопад
Тема: «Використання ІКТ на уроках фізики»

1. Майстер-клас «Використання комп'ютерного помічника на уроках фізики та в позаурочний час». Підведення підсумків роботи творчої групи. (Касьянова О.Ю.)
2. Форми та методи роботи на різних етапах уроків по використанню «хмарних технологій».
3. Різне

Засідання 3

30 березня 2017

Тема: «Від творчого вчителя до творчого учня»

  1. Апробація створеного фізичного обладнання членами творчої групи. (практичне заняття)(Брана О.Є., Семенюк Н.В.)
  2. Обмін досвідом роботи членами РМПК по використанню саморобного обладнання. (Вчителі фізики)
  3. Аналіз ІІІ етапу олімпіад з фізики та астрономії. Розвиток здібностей учнів на уроках фізики та астрономії. (Касьянова О.Ю.)
  4. Особливості проведення ДПА та ЗНО в 2016-2017 н.р. (Писанко І.В.)
  5. Різне. Нагальні питання.

Засідання 4

Травень
Тема: «Підсумкове засідання»
1. Дидактична майстерня. З досвіду роботи (методичні розробки, дидактичні матеріали);
2. Практикум. Експериментальні задачі на уроках фізики з використанням виготовленого лабораторного обладнання. (творча група).
3. Участь у конкурсах фахової майстерності;
4. Аналіз роботи за рік та перспективнее планування роботи РМПК.
5. Різне

План роботи РМПК на 2017/2018 н.р

Тема: «Організація навчальної діяльності у 2017/2018н.р.»

Мета: познайомити вчителів фізики району з ключовими змінами в програмах учнів 7-9 класів, методичними рекомендаціями про викладання фізики в ЗНЗ на 2017-2018 н.р., обговорити роботу вчителів фізики Запорізького району на 2017-2018 н.р.


1. Аналіз роботи РМПК за 2016/2017 н.р. (Касьянова О.Ю.)

2. Вивчення нормативних документів:

- Наказ МОН України від 07.06.2017 № 804 "Про оновлені навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів"

- Ключові зміни в оновлених навчальних програмах 5-9 класів.

- Лист МОН України від 07.06.2017 № 1/9-315 "Про структуру 2017/2018 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів"

- Лист методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у ЗНЗ у 2017/2018 н.р., від 09.08.2017 р. № 1/9-436

- методичні рекомендації щодо єдиного орфографічного режиму;

- критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з фізики та астрономії;

- ведення журналів

- положення про кабінет фізики. Перелік необхідної документації (інструкції, журнал проведення інструктажів, план роботи кабінету, аптечка)

- Переліки програм і літератури

3. Моніторинг навчальної діяльності з обдарованими та здібними учнями. (Касьянова О.Ю.)

4. Планування роботи членів РМПК, творчих груп; (члени РМПК), редагування візиток на сайті ЗапоВікі, конкурс «Вчитель року»

5. Різне.

АНАЛІЗ РОБОТИ РМПК ВЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ ЗА 2014/2015 Н.Р.

У 2014-2015 навчальному році відповідно до районної методичної проблемної теми, а саме: «Гуманізація навчально-виховного процесу: формування творчої особистості, здатної до професійного самовизначення, самореалізації, само вихованості через упровадження інтерактивних форм навчання та виховання», районна методична комісія вчителів фізики та астрономії працювала над проблемною темою: «Науково-методичне та психолого-педагогічне забезпечення впровадження інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках фізики та астрономії як умова індивідуального розвитку та самовдосконалення учня».

Робота РМПК була спрямована на виконання таких завдань:

• посилення вивчення методики застосування інтерактивних комунікаційних технологій на уроках через відвідування уроків, творчі звіти вчителів;

• активізація діяльності вчителів із підготовки учнів до участі в предметних олімпіадах, Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт учнів Малої академії наук України та участі у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня», Міжнародному природничому конкурсі «Колосок», Всеукраїнському інтерактивному конкурсі «МАН – Юніор» («Технік – Юніор», «Астроном – Юніор»);

• впровадження різноманітних форм проведення засідань РМО для забезпечення підвищення професійного, творчого, культурного рівня вчителя.


На реалізацію цих завдань протягом 2014/2015 навчального року відбулося 4 засідання РМПК, за темами:

1. Засідання №1 «Організація навчальної діяльності у 2014/2015 н.р» (серпень);

2. Засідання №2 «Форми й методи проведення підсумкових уроків фізики та астрономії» (грудень);

3. Засідання №3 «Організація повторення вивченого матеріалу» (березень);

4. Засідання №4 «Забезпечення якісного переходу на новий зміст фізичної освіти через упровадження креативних технологій» (травень).

Робота РМПК сприяла підвищенню професійного рівня вчителів як під час засідань, так і через самоосвіту та впровадження новітніх педагогічних технологій.

Вчителі РМПК застосовують власні напрацювання для активізації та мотивації навчання, розвитку пізнавальних здібностей учнів. Приділяють належну увагу розв'язуванню задач (якісних, графічних, експериментальних).

Завдання вчителя – підтримувати учня та розвивати його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. На виконання цього завдання, вчителями РМПК, складено план роботи з обдарованими учнями, який реалізується протягом навчального року.

Вагомих результатів з цього питання в предметних олімпіадах досягли такі вчителі:

  • ІІІ етап олімпіад, участь у МАН
фізика

Степненська ЗОШ – Сметанюк А.В., вчитель Крюкова Л.В. (учасник)

астрономія

Балабинський НВК – Глущенко Н.В., вчитель Михайленко Л.А. (учасник)

Щоб розширити коло своїх інтересів і дослідити нові для себе напрямки пізнання, вчителем Дергаченко Л.І. організована участь учнів в захисті конкурсної роботи в Малій академії наук в номінації «Теоретична фізика», та у Всеукраїнському конкурсі “Космічні фантазії”.

Всеукраїнський конкурс "Левеня"
Навчальний заклад всього учасників відмінно добре учасник вчитель
Леженський НВК 13 0 1 12 Лепеха І.В.
Балабинський НВК 12 1 7 4 Касьянова О.Ю,Михайленко Л.А.
Малокатеринівський НВК 9 0 4 5 Хорошун Н.В.
Розумівська ЗОШ 6 0 1 5 Харченко Ю.В.
Степнянська ЗОШ 5 0 3 2 Крюкова Л.В.
Кушугумський НВК 18 10 7 1 Дергаченко Л.І.
Августинівська ЗОШ 4 0 2 2 Брана О.Є
всього 67 11 25 31

Самоосвіта вчителя є необхідною умовою професійної діяльності педагога. Суспільство завжди ставило і буде ставити перед вчителем високі вимоги. Для того, щоб вчити інших, потрібно знати більше, ніж інші. Тому самоосвіта є головним завданням кожного вчителя. Кожна людина до певної міри наділена здатністю осмислювати життя, накопичувати знання і життєвий досвід і передавати їх іншим, бути учнем і вчителем. Члени РМПК розміщують свої методичні розробки на Методичних порталах, відвідують вебінари, створюють власні блоги, сайти.

Розміщення власних розробок на освітніх порталах, участь у вебінарах:

  • Касьянова О.Ю. (Балабинський НВК “Престиж”), Запорізький портал ЗапоВікі “Розв‘язування задач”, участь у веб-квестах;
  • Крюкова Л.В.(Степненська ЗОШ), «Психологічні секрети продуктивного уроку», «Креативне мислення в системі розвитку творчих здібностей учня»;
  • Харченко Ю.В.(Розумівська ЗОШ І-ІІІ), учительський журнал on-Line “Поширення коливань у пружніх середовищах. Звукові хвилі.”

Творчість вчителів

1. Харченко Ю.В. (Розумівська ЗОШ) http://info-fiz.blogspot.com/

2. Хорошун Н.В. (Малокатеринівський НВК “Мрія”) http://web201servis.blogspot.co/

3. Семенюк Н.В. (Широківська ЗОШ), http://physicist.in.ua/

4. Касьянова О.Ю. (Балабинський НВК), http://pomichnykbalabyne.blogspot.com "Освіта Запорізького краю – 2015"

  • Семенюк Н.В.(Широківська ЗОШ, Досвід роботи з теми «Засоби електронної дидактики з фізики та астрономії у площині навчання і самонавчання» http://dosvid.pp.ua/
  • Касьянова О.Ю. (Балабинський НВК), Досвід роботи з теми «Використання комп’ютерного помічника на уроках фізики та в позаурчний час»

http://pomichnykbalabyne.blogspot.com.

Творчість є однією із складних і таємничих явищ людського життя. Це діяльність, що породжує щось якісно нове і відрізняється неповторністю, оригінальністю та певною унікальністю.Педагогічна творчість спрямована на особистість учня, що розвивається. Творчість учителя виявляється насамперед у прагненні й умінні постійно вдосконалювати свою педмайстерність, відкидати застарілі, знаходити нові, більш досконалі методи практичної реалізації вимог часу, творчо застосовувати надбання передового досвіду, досліджувати свою роботу.Одним із завдань методичної роботи у нашій предметній комісії є активізація творчих здібностей учителів.

Творчі групи

Дидактична роль лабораторних робіт з фізики надзвичайно велика. Але на сьогоднішній день необхідне лабораторне обладнання для українських шкіл, а особливо сільських, залишається недосяжною розкішшю. З огляду на дані проблеми була створена творча група вчителів вчителів. Аналіз необхідного обладнання для лабораторних робіт показав, що найбільш доступним для створення є приладдя для робіт 7 та 8 класу. Тому за перший рік роботи група вирішила виготовити матеріали для 7 класу. Причому вони можуть використовуватись при виконанні декількох лабораторних робіт та в інших класах. Були виготовлені та продемонстровані на РМПК: мензурка з різною шкалою вимірювання та різного об´єму, пісковий годинник, терези з важками. Опорний заклад – Лисогірський НВК. Андрій Вадимович Шумільський працює над проектом «Сонячні батареї», і вже є результати.

Спеціальними дослідженнями  доведено, що, у помітного числа учнів навички розуміння найпростіших фізичних формул не сформовані. 

Для вирішення цієї проблеми учням потрібно, щоб було наочно показано на уроці фізики математичні форми фізичного рівняння, та надана допомога у пошуку шляхів розв’язання цих рівнянь. Була створено таку комп’ютерну програму-тренажер, в якій докладно показуються розв’язки деяких фізичних рівнянь та систем рівнянь, що записані для конкретної задачі. Членами творчої групи була проведена апробація цього комп’ютерного помічника. Було визначено, що 70% учнів, використовуючи цей помічник розібралися в методиці розв’язування типових задач і довели це, розв’язуючи подібні задачі. Для членів РМПК Касьяновою Оленою Юріївною проведено відкритий виховний захід з використанням комп”терного помічника – надана пропозиція членами РМПК щодо “Розроблення додатку до комп’ютерного помічника з тестових завдань з фізики”. Опорний заклад – Балабинський НВК.

Безпечний Інтернет

З січня по березень 2015 року в Запорізькій області проводився обласний фестиваль презентацій (відеороликів) за технологією скрайбінг з теми: «Безпечний Інтернет». За результатами фестивалю відзначена робота: Сидоренко Карина Сергіївна, учениця 9 класу Августинівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Запорізького району (керівник: Брана Ольга Євгенівна)

У списку вчителів, які я сприяли активній участі учнів в обласному фестивалі теми безпечного Інтернету в Запорізькій області відзначено Крюкова Людмила Владиславівна, вчитель Степненської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Запорізького району.

Аналіз роботи РМПК вчителів фізики та астрономії за 2014-2015 н.р. свідчить, що в цілому робота РМПК є достатньою. Покращилась робота в таких напрямках, як «Самоосвіта вчителів».
Потребує покращення напрямок роботи щодо розповсюдження передового педагогічного досвіду, друкування та розміщення  методичних розробок вчителів у фахових журналах, газетах, методичних порталах. Слід  активізувати  роботу вчителів фізики  та астрономії в підготовці здібних та обдарованих учнів до предметних олімпіад, конкусів.

Робота РМПК потребує:

вдосконалення методичної обізнаності вчителів фізики  з використання інтерактивно- комунікаційних технологій на уроках  фізики та астрономії;

активізації    в діяльності вчителів  питань їхньої самоосвіти;

методичне (технічне) забезпечення для роботи вчителів фізики та астрономії з обдарованими учнями.

Ідеї на наступний навчальний рік:

- якісна підготовка дітей до державної підсумкової атестації та зовнішнього незалежного оцінювання;

- творчий підхід до розв’язування нестандартних задач;

- варіативність під час розв’язування задач і вправ;

- виховання навичок дослідницької діяльності через систему креативних завдань;

- розв’язування творчих вправ під час повторення вивченого матеріалу;

- особлива увага творчо обдарованим дітям, залучення їх до МАН, участі в інтерактивних конкурсах «Левеня», «Олімпус», «Геліантус», «Ман-Юніор»;

- подальше використання в роботі диференційованого навчання, індивідуальної роботи з учнями, додаткової та позакласної роботи з дітьми в позаурочний час.

У 2014-2015 н.р. РМПК вчителів фізики слід спрямувати свою діяльність на вирішення таких завдань:

• формування в учнів системи фізичного знання на основі сучасних фізичних теорій (наукових фактів, теоретичних моделей, законів, принципів) і розвиток у них здатності застосовувати набуті знання в пізнавальній практиці;

• володіння учнями методологією природничо-наукового пізнання і науковим стилем мислення, усвідомлення суті фізичної картини світу та застосування їх для пояснення різних фізичних явищ і процесів;

• формування в учнів загальних методів та алгоритмів розв’язування фізичних задач;

• розвиток в учнів узагальненого експериментального вміння вести природничо-наукові дослідження методами фізичного пізнання (планування експерименту, вибір методів дослідження, вимірювання, обробка та інтерпретація одержаних результатів);

• формування наукового світогляду учнів, розкриття ролі фізичного знання в житті людини і суспільному розвитку, висвітлення етичних проблем наукового пізнання, формування екологічної культури людини засобами фізики.

Матеріали засідань

методичні рекомендації викладання фізики та астрономії у 2014/2015 н.р.

ведення класних журналів

Школа молодого вчителя

Матеріали для роботи

Позакласна діяльність

Тренінги

Семінари

28 березня 2017 року на базі Січового Колегіуму відбувся семінар для вчителів фізики, які отримали обладнання на тему: «Методичні особливості використання цифрових лабораторій на уроках фізики та астрономії (обмін досвідом роботи)» детальніше тут

Нормативна база МО

http://mon.gov.ua./ua/often-requested/methodical-recommendations/ - методичні рекомендації

www.mon.gov.ua

www.osvita.ua

Проведення ДПА у 2016-2017 н.р.

Інше

Творча група «Використання 'ютерного помічника на уроках фізики та в позаурочний час».

Керівник: Касьянова Олена Юріївна

Творча група «ВИГОТОВЛЕННЯ НАОЧНОСТЕЙ ДЛЯ ЛАБОРАТОРНИХ РОБІТ ПО ФІЗИЦІ»

Керівник: Кисельова Анжела Володимирівна