Конспект уроку "Богдан-Ігор Антонич."Автопортрет" як поетичне кредо митця. Вірш "Вишні.Оригінальне сприйняття ліричним героєм природи"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Тутік 2017 267.jpg


Автор:

Тутік Тетяна Миколаївна, вчитель української мови та літератури Костянтинівської СРШ І-ІІІ ст. "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області

Тема: Богдан-Ігор Антонич.Біографічні відомості про письменника. «Автопортрет» як поетичне кредо митця. Вірш «Вишні». Оригінальне сприйняття ліричним героєм природи

Мета: ознайомити учнів з біографічними відомостями Богдана-Ігоря Антонича;розкрити особливості поетичного таланту митця; навчити учнів бачити й відчувати красу навколишнього світу; розвивати вміння працювати з додатковими джерелами; удосконалювати дослідницькі вміння,розвивати пам’ять, культуру зв’язного мовлення, вміння виразно і вдумливо читати вірші;виховувати любов до рідної землі, почуття поваги до творчості Б.-І.Антонича, інтерес до вивчення його творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: комп'ютери, мультимедійний проектор, екран, тексти з біографічними відомостями для вивчення окремих груп.

Епіграф:

Я все — п'яний дітвак із сонцем у кишені.

Я — закоханий в житті поганин.

Богдан-Ігор Антонич


ХІД УРОКУ


І. Організаційний момент

Емоційне налаштування на співпрацю

Обмін побажаннями в парах («Побажай мені удачі»)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

Богдан-Ігор Антонич -- яскрава постать в українській літературі. Він мріяв бачити свою Батьківщину вільною і щасливою. А ще він був упевнений, що призначення мистецтва -- це "викликувати в нашій душі такі переживання, яких не дає реальна дійсність". Тож, хто він, Богдан-Ігор Антонич?

ІІІ Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Для того, щоб ознайомитись з біографічними відомостями та творчим шляхом поета ми розподілимось на групи та опрацюємо певну сторінку з життєвого шляху поета. Перед вами тексти для опрацювання, а також ви можете звернутися до інтернет посилань

Робота в групах

І група опрацьовує дитинство та навчання Антонича

https://uk.wikipedia.org/wiki/Богдан-Ігор_Антонич

http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1501


ІІ група – творчий шлях поета

https://uk.wikipedia.org/wiki/Богдан-Ігор_Антонич

http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1500


ІІІ група – останні роки життя та посмертні видання Б.-І.Антонича

https://uk.wikipedia.org/wiki/Богдан-Ігор_Антонич

http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1499

(під час опрацювання матеріалу учні записують маркером на фліпчарт найважливіші відомості з біографії Б.-І.Антонича, потім обмінюються інформацією, задають питання)


Ми прослухали інформацію наших дослідників щодо життєвого та творчого шляху поета, а тепер пропоную подивитися відеосюжет "Спогади про Антонича"

https://www.youtube.com/watch?v=hm_CTgzU9Bo


Отже, ми тепер маємо уявлення про життя поета, а сьогодні ми ознайомимося з його поезією "Автопортрет".

Дуже часто ми намагаємося, прочитавши поетичний твір, відразу його зрозуміти. Однак вчені доводять, що треба вчитись сприймати поезію, пройшовши через 3 етапи: відчуття, сприймання, розуміння. Адже кожний твір поета – це явище мистецтва. І людина чує його по-своєму, уявляє певні художні образи (зорові, слухові, нюхові) і приходить до свого розуміння цього мистецького творіння. Отже, спробуємо і ми відчути, сприйняти, зрозуміти…

Пропоную послухати аудіозапис вірша.

https://www.youtube.com/watch?v=MZ5mWXTxsNA

Слово вчителя

Ліричний герой вірша Б.-І. Антонича «Автопортрет» — як дитина, що відкриває для себе світ. Він радіє сонцю, весняному буянню природи. У нього клени чомусь червоні і срібні, а під ними гуляють, як дітлахи, взявшись за руки, «весна і вітер». З іншого боку — він не дитина, а поет, поганин, що поклоняється Сонцю, Вітру, Блискавиці, Зеленому Дереву. І цей вірш — відображення його душі, закоханої у красу, справді «автопортрет». Вірш "Автопортрет" дослідники вважають поетичним кредо митця, адже в ньому відбилося міфопоетичне сприйняття світу поетом, його медитації-роздуми над своїм пракорінням. Епіграфом до поезії Б.-І. Антонич узяв рядки зі своєї першої збірки "Привітання життя", а сьогодні ці рядки є епіграфом до нашого уроку. Так хто ж такий поганин?

Словникова робота

Автопортрет-- портрет художника, виконаний ним самим. У літературі – твір, у якому митець змальовує свій внутрішній світ, світовідчуття, портретні характеристики за допомогою слова.

Поганин-- той, хто визнає язичество; ідоловірець. Слов’яни до Х ст. були язичниками.

Теорія літератури

Міфологізм-- спосіб поетичної реалізації міфу в творах оригінальної літератури, відображення в літературному творі давніх міфологічних уявлень через трансформовані форми поетичного осмислення, наприклад символ.

Архетип-- первісний образ, оригінал, загальнолюдські символи, покладені в основу міфів, фольклору та самої культури в цілому, які переходять з покоління в покоління (зла мачуха, вірний слуга тощо).

Еврестична бесіда

- Назвіть образи поезії "Автопортрет".

- Як називає себе поет?

- Який образ у поезії є центральним?

- Назвіть образи-архетипи.

- До якого різновиду лірики можна віднести цей вірш?


Ще одна поезія з якою ми сьогодні познайомимося -- "Вишні". Прослухайте, будь ласка, аудіозапис.

https://www.youtube.com/watch?v=z31eGVXD1Y4

Коментар учителя

Вишня – символічне для українців дерево. Про нього складено багато пісень, балад, на його гілочках ворожили: ставили гілочку взимку в хаті й чекали, щоб зацвіла, пророкуючи дівчині швидке щасливе заміжжя, а в родині – врожай та добробут. Вишневий сад – це й окраса сільського подвір’я, й ознака заможності, потягу господарів до краси.

Образ вишні – архетип рідної оселі, краю, України – до вершин національної символіки підніс у поезії «Садок вишневий коло хати» Т. Г. Шевченко.

У тогочасній ліриці, особливо авангардистській, традиційні символи (вишні,калини, тополі) вважалися застарілими, такими, що не відповідають урбаністичному світові. Але в митця інша думка, і він знаходив в архетипних образах ознаки нашої ментальності, що не втрачають свіжості й до нашого часу.

А те, що поезія "Вишні" актуальна і сьогодні говорить те, що саме цюй вірш покладено на музику і ми зараз прослухаємо пісню у виконанні Віктора Морозова. Увага на екран!

https://www.youtube.com/watch?v=QjgxaI4X4lg


Теорія літератури

Сфрагіта –уживання імені чи прізвища певного автора в написаному ним творі.

Алюзія– це натяк, відсилання до певного літературного твору, сюжету чи образу, а також історичної події, розраховане на ерудицію читача, покликаного розгадати закодований зміст.

Перифраз– описовий зворот мови, у поезії – стилістичний прийом, коли власне ім’я, предмет чи явище називають не прямо, а через їхні характерні риси та ознаки.


Еврестична бесіда

- Із яким твором перегукується поезія? Які образи однакові в цих віршах?

- Чим відрізняються ці поезії?

- Якою постає перед нами Україна в поезії?

- Визначте художні засоби, засоби поетичного синтаксису та риторичні фігури в поезії "Вишні" (епітети, метафори, алюзія, сфрагіта)


ІV. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

Отже, сьогодні на уроці ми розглянули життєвий та творчий шлях Б.-І. Антонича, ознайомилися та проаналізували його поезії "Автопортрет" та "Вишні", а тепер я вам пропоную виконати тестові завдання.


Тестові завдання "Богдан-Ігор Антонич. Життєвий та творчий шлях." І варіант


1. Б.-І.Антонич народився

А) на Закарпатті

Б) на Волині

В) на Галичині

Г) на Лемківщині


2. Навчаючись у польській гімназії, Антонич відвідує уроки

А) російської мови

Б) української мови

В) німецької мови

Г) польської мови


3.Улюбленим поетом Богдана-Ігоря був

А) О. Хайям

Б) Б.Шоу

В) В.Шекспір

Г) Л. Гец


4. Після гімназії Антонич навчався

А) у Львівському університеті

Б) у Київському університеті

В) у Харківському університеті

Г) у Віденському університеті


5. Перший вірш, який Б.-І. Антонич опублікував в журналі «Вогні» мав назву

А) «Автопортрет»

Б) «Вишні»

В) «Біг – 1000 метрів»

Г) «Різдво»


6. Антонич був редактором журналу

А) «Студентський шлях»

Б) «Вісник»

В) «Дзвони»

Г) «Дажбог»


7. Після закінчення університету, Б.-І.Антонич здобув ступінь

А)магістра філології

Б) магістра філософії

В) магістра історії

Г) магістра точних наук


8.Найбільшим поетичним досягненням Антонича , після виходу якої він стає визнаним поетом, вважають збірку

А) «Три перстені»

Б) «Привітання життя»

В) «Вишні»

Г) «Різдво»


9.Життя поета обірвалося в

А)30 років

Б) 32 роки

В) 25 років

Г) 27 років


10. Посмертні видання творів Антонича – поетичні збірки

А) «Книги лева», «Вишні»

Б) «Автопортрет», «Вишні»

В) «Зелена Євангелія», «Ротації»

Г) «Три перстені», «Книга лева»


11. З яким твором перегукується поезія Антонича «Вишні»?

А) «Червона зима» В.Сосюри

Б) «Зимова вишня» Я. Устимко

В) «Садок вишневий коло хати» Т.Г. Шевченка

Г) «Зелені свята» В. Свідзинського


12. Сфрагітою у поезії «Вишні» є

А) «Антонич був хрущем…»

Б) «…на вишнях тих, що їх оспівувув Шевченко.»

В) «Моя країно зоряна…»

Г) «До вечора з Євангелії…»


Тестові завдання "Богдан-Ігор Антонич. Життєвий та творчий шлях." ІІ варіант

1. Б.-І.Антонич народився

А) у 1909 році

Б) у 1908 році

В) у 1914 році

Г) у 1919 році


2. Початкову освіту Антонич здобув

А) у Львівській гімназії

Б) удома під наглядом виховательки

В) в початковій школі

Г) у Сяноцькій гімназій


3.Батько Антонича був

А) священником

Б) юристом

В) літератором

Г) фельдшером


4. В останні роки навчання в гімназії його вчителем був

А) батько Василь

Б) дядько Олександр

В) Лев Герц

Г) О. Олійник


5. Уперше прилюдно з читанням власних творів Б.-І.Антонич виступив, коли йому виповнилося

А) 20 років

Б) 21 рік

В) 22 роки

Г) 25 років


6. Антонич проголошував, що він – «закоханий в життя поганин»

А) у поезії «Біг – 1000 метрів»

Б) у поезії «До гордої рослини»

В) у поезії «Вишні»

Г) у збірці «Привітання життя»


7. Творчість поет ставить на друге місце після…

А) сім»ї

Б) матері-землі

В) навчання

Г) мистецтва


8. Найбільша збірка Б.-І.Антонича—

А) «Ротації»

Б) «Привітання життя»

В) «Книга Лева»

Г) «Три перстені»


9.Ольга Олійник для поета –

А) наречена

Б) сестра

В)колега

Г)сусідка


10. Поет захворів на

А) туберкульоз

Б) запалення легень

В) запалення нирок

Г) хворобу серця


11. Поезія «Вишні» Б.-І.Антонича належить до

А)громадянської лірики

Б) інтимної лірики

В) пейзажної лірики

Г) філософської лірики


12. Сфрагітою у поезії «Вишні» є

А) «Антонич був хрущем…»

Б) «До вечора з Євангелії…»

В) «Моя країно зоряна…»

Г) «…на вишнях тих, що їх оспівувув Шевченко.»


V Оцінювання учнів

VІ. Домашнє завдання

1 Повторити матеріал уроку.

2 Вивчити напам'ять вірш Б.-І.Антонича "Різдво".

3 Переглянути відеосюжет "Хлопчина з сонцем на плечах"

https://www.youtube.com/watch?v=C6kqVaWUTIE

4 Написати твір – мініатюру на одну з тем: «Моє розуміння поезії Антонича» або «Український образ світу в поезії Антонича».


VІІ.Підсумок. Рефлексія

- На уроці мені вдалося...

- Сьогодні я побачив по-новому...

- Поезія Б.-І.Антонича мене вразила...


Тестові завдання "Богдан-Ігор Антонич. Життєвий та творчий шлях"

Презентація до уроку Б.-І.Антонич


Список використаних джерел:

1 Усі уроки української літератури в 11 класі. І семестр. Профіль -- українська філологія / О.О. Косогова, Л.Г. Муковоз.-- Х.:Вил.група "Основа", 2014.--571, [5] с.-- (Серія "Поглиблене вивчення").

2 https://uk.wikipedia.org/wiki/Богдан-Ігор_Антонич

3 http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1501

4 http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1500

5 http://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=1499

6 https://www.youtube.com/watch?v=hm_CTgzU9Bo

7 https://www.youtube.com/watch?v=MZ5mWXTxsNA

8 https://www.youtube.com/watch?v=z31eGVXD1Y4

9 https://www.youtube.com/watch?v=QjgxaI4X4lg