Конспект уроку з літературного читання в 3 класі з теми "Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко "Лисичка і Журавель"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Лах 275.jpg

Содержание

Тема. Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко "Лисичка і Журавель"

Автор: Лах Наталя Василівна

вчитель початкових класів Мар'янівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Більмацької районної ради Запорізької області

Мар’янівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

3 клас

Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. К. : Видавничий дім "Освіта", 2012. - 392 с. Літературне читання Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи Програму підготували: О.Я. Савченко, В.О. Мартиненко, В.О. Науменко, Н.М. Колеснікова, Л.І. Лаптєва. с. 71-97.

Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи (оновлено)

Тип уроку: комбінований

Читацька компетентність, яка є базовою складовою комунікативної і пізнавальної компетентностей

Триєдина мета уроку (ТМУ).

Формувати читацьку компетентність:

на основі української народної казки в обробці Івана Яковича Франка "Лисичка і Журавель" формувати уміння відтворювати послідовність подій, аналізувати літературний твір та вчинки персонажів;

формувати уміння усвідомлювати, визначати тему твору та основну думку.

Пізнавальний аспект ТМУ:

дати уявлення про правила гостинності;

формувати загальнокультурну компетентність.

Розвивальний аспект ТМУ:

розвивати вміння вибирати та застосовувати під час читання мовленнєві засоби виразності;

уміння знаходити необхідну інформацію за підручником, дитячими книгами та порівнювати її;

здатність дітей формулювати питання щодо "прихованого змісту" літературного твору;

уміння співпрацювати в парі, в групі.

Виховний аспект ТМУ: виховувати працьовитість, гостинність, доброзичливість;

оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.

Обладнання:

підручник "Літературне читання" для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українсько мовою / Віра Науменко. – К. : Генеза, 2014. – 176с. : іл.;

Прищепа К.С., Лук'яненко В.Г. Тематичний словник школяра. - К.: Форум, 2001. - 336с.:іл.;

комплекти дитячої літератури: українська народна казка в обробці І.Я. Франка «Лисичка та Журавель» й російська народна казка в обробці К.Д. Ушинського «Как аукнется, так и откликнется»;

компʼютер, мультимедійна дошка, презентація; малюнки та маски журавля й лисички; картон, клей, індивідуальні картки.

Мультфільм «Лисичка та Журавель» з Інтернет-ресурсів

Технологічні елементи - Монопредметний проект
Підтема проекту Складання пам'ятки «Я буду гостинним»
Об'єкт пізнання Текст української народної казки в обробці І. Я. Франка «Лисичка і Журавель»
Проблема За якими правилами живе гостинна людина?
Способи вирішення завдань Аналіз казки. Групова, парна, індивідуальна робота
Презентація результатів Читання й обговорення складених пам'яток
Висновки Не роби іншому того, чого сам не любиш

Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності

Треба всім нам привітатись:

"Добрий день!"

Дружно й голосно сказати:

"Добрий день!"

Вправо, вліво поверніться,

І гостям ви посміхніться.

ІІ. Мовна розминка

- Прочитайте з різним настроєм лічилку (веселим, сумним).

Один, два, три, чотири –

Кицю грамоти учили:

Не читати, не писати,

А за мишками ганяти.

- Який настрій вам до вподоби?

ІІІ. Підготовка учнів до сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1 .Відгадування загадки.

"Вона руденька, ще й хитренька,

Не велика й не маленька.

Вона— вовчику сестричка,

А зовуть її ..."

2.Заповнення пропусків.

"- Ой, лишенько! - кричать слова,

Пропали літери у нас.

Без них всіх бути ми не можем,

Допомогти ж зуміє кожен.

Ви дуже добре поміркуйте

І нас скоріше порятуйте." (Л..С..ЧК.., Ж..Р..В..ЛЬ)

"Линуть в небі журавлі,

а курличуть до землі...

Линуть сірими ключами,

відмикають білі брами". (Олександр Олесь)

3.Читання учнями пояснення із тематичного словника для школярів на с. 183:

"Журавель - великий перелітний птах з довгими ногами, довгою шиєю і прямим гострим дзьобом; живе на лісових і степових болотах."

IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

1. Слово вчителя:

"А придивись, буль ласка,

У лісі всюди казка.

Вона блукає лісом.

Прислухайся, будь ласка,

У лісі всюди казка." (Сергій Бабій)

- Як називається казка? ("Лисичка і Журавель")

- Хто автор казки?

- Що ви про нього вже знаєте?

2. Повідомлення теми уроку. - Діти, які ваші очікування від уроку?

3. Виступ ерудитів із інформацією про життя та творчість І.Я Франка (с.68).

- Більшість творів збірки митця "Коли ще звірі говорили" мають за основу народні казки різних народів. Водночас усі вони пройняті щирим українським духом. І.Я. Франко на "чужий позичений рисунок", за його власним висловом, "наклав наші українські кольори".

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. Опрацювання казки "Лисичка і Журавель"

1. Прогнозування подій у казці. - Хто вже знає цю казку? -Хто тут дійові особи?

2. Перегляд на мультимедійній дошці мультфільму "Лисичка та Журавель" з Інтернет –ресурсів.

- Які ваші, діти, враження?

3. Словникова робота:

зазирати гостину
призволяйся запросини
погордувати нюшити
випорожнити вилизькала

4. Мовчазне читання казки у підручнику.

- Чи співпали події в мультфільмі та в казці? - На що сподівався кожен із гостей?

VI. Фізхвилинка

VII. Аналіз казки за малюнковим планом

1. Робота над 1 кадром діафільму, де Лисичка запрошує Журавля в гості:

а) вибіркове читання;

б) аналіз вчинків головних героїв Лисички та Журавля: (ласкавість, культурність, ввічливість, гостинність, ображеність, сердитість, врівноваженість, стриманість, господарність, хазяйновитість, улесливість, жадібність, хитрість, нещирість);

в) складання діалогу (робота в парах).

- Запросіть свого товариша до себе в гості. (Діти використовують мобільні телефони.)

2. Робота над 2 слайдом діафільму, де Лисичка пригощає Журавля:

а) опис кімнати, в якій живе Лисичка;

б) відповіді на запитання:

- Чому Лисичка прибирала? - Як ви наводите лад в будинку, коли чекаєте гостей? - Чому Лисичка розмазала кашу по тарілці?

- Може, треба було їй зварити іншу страву?

г) розігрування діалогу (використовуються маски журавля та лисиці) «Зустріч гостя».

3. Опрацювання 3 кадру, в якому Лисичка проводжає Журавля.

Читання в особах.

- У чому привабливість Журавля (розсудливість, мудрість, стриманість, врівноваженість).

4. Робота з дитячою книгою українською народною казкою "Лисичка та Журавель" в обробці І. Я. Франка:

а) опис кімнати, в якій мешкає Журавель;

б) вибіркове читання.

- Що Журавель поклав у глечик?

- Чому Лисичка не прийшла зі своєю тарілкою?

- Які запитання ви поставите?

5. Робота з дитячими книгами. Порівняння з російською народною казкою в обробці К.Д. Ушинського „Как аукнется, так и откликнется". Перегляд ілюстрацій та порівняння їх. (Групова робота.) - Що схоже в змісті, малюнках? - Що відмінне?

- Чому Журавель приготував глечик з вузькою шийкою? - Чим закінчилась дружба героїв казки? - Чи були справжніми друзями Лисичка та Журавель? - Хто з героїв сподобався? - Як автор ставиться до дійових осіб? - Яке ваше ставлення до Лисички? - Журавля?

6. Вибір прислів'я, що відповідає головній думці казки?

Як підеш, так і найдеш.

Яке частування—таке й дякування.

Не роби іншому того, чого сам не любиш.

Хто згоди хоче, той згоду має.

- Які висновки ви можете зробити?

- Поясніть, як розумієте прислів'я «Казки маленькі, а розуму в них багато».

VIII. Проектна діяльність

1. Робота в групах. Обговорення порад для Лисички та Журавля.

2. Складання пам'яток на тему «Буду гостинним».

- Наш український народ славиться своєю гостинністю. Так давайте і ми створимо для себе, своєї родини пам'ятки. Які ваші пропозиції?

Робота в парі.(Деяким дітям пропоную деформований текст.)

Приберу свою кімнату.

Зацікавлю гостя улюбленою грою.

Подякую за подарунок.

Ввічливо зустріну гостя.

Лагідно попрощаюсь.

Подякую мамі за свято.

Поділюсь своїми іграшками.

З повагою запрошу друга у гості.

Приготую частування.

Приділю товаришеві увагу.

3. Презентація результатів роботи (памʼяток).

IX. Рефлексія діяльності

1. "Мікрофон"

– Чи справдилися ваші сподівання від уроку?

– Про що нового дізналися?

– Чого навчає ця казка?

– Що змінилося в результаті виконання проекту?

2. Домашнє завдання

Читати казку "Лисичка і Журавель" в особах (с. 68-70). - Прочитати рідним людям та доповнити свою пам'ятку. - Бути ввічливим та гостинним.

3. Підсумок уроку

"3 материнської утроби хай затямить всяк собі: як і що комусь ти робиш, так робитимуть й тобі!".

Список використаних джерел:

1. Літературне читання : укр. мова для загальноосвіт. навч. закл. з навчанням укр. мовою : підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч.закл. / Віра Науменко. – К. : Генеза, 2014. – 176с. : іл.

2. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. К. : Видавничий дім "Освіта", 2012. - 392 с. Літературне читання Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи Програму підготували: О.Я. Савченко, В.О. Мартиненко, В.О. Науменко, Н.М. Колеснікова, Л.І. Лаптєва. с. 71-97.

Літературне читання. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 2-4 класи (оновлено)

Опис ключових змін в оновлених програмах початкової школи

3. Савченко О.Я. Уміння вчитися - ключова компетентність молодшого школяра - Київ: Педагогічна думка, 2014. – 176 с. Використано с. 98, 99.

4. Автор-упорядник Петрик О.В. Лінгвістичний аналіз художнього твору в початкових класах – Запоріжжя, 2008. - 87с.

5. Інноваційні технології на уроках читання: Методична система ЧПКМ / Упоряд. Франчук О.В. – Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 192с.

6. Ковальчук Н.О., Настенко А.І. Літературне читання. 3 клас. І семестр ∕ За підручником В.О.Науменко ∕ Х. : Вид. група «Основа», 2014 р. – 111 с.

7. Прищепа К.С., Лук'яненко В.Г. Тематичний словник школяра. - К.: Форум, 2001. - 336с.:іл.

8. Мультфільм «Лисичка та Журавель» (2014 р.) з Інтернет-ресурсів

Фотогалерея: