Конспект уроку з математики в 5 класі з теми "Множення та ділення десяткових дробів"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Сирота 152.jpg

Тема. Множення та ділення десяткових дробів.

Підготувала вчитель математики КЗ "Високівська ЗОШ І-ІІІ ступенів" Михайлівського р-ну Запорізької обл. Сирота Оксана Валентинівна

Мета. Узагальнити та систематизувати знання з теми; удосконалювати вміння і навички виконувати множення і ділення десяткових дробів; формувати навички самостійної роботи; сприяти виникненню інтересу до вивчення математики, життя і творчості М.П.Кравчука; виховувати почуття любові до України; виховувати мовну культуру та формувати в учнів різні групи компетенцій:

1) уміння вчитися – індивідуальний досвід участі школяра в роботі на уроці, бажання організувати свою працю для досягнення успішного результату, творчий підхід до розв’язання проблеми;

2) комунікативні – опанувати засоби культурного спілкування в ході обговорення питань уроку, розвивати вміння вести групову бесіду;

3) інформаційні – уміння використовувати різноманітну інформацію, аналізувати, систематизувати та узагальнювати її, розширення кругозору;

4) соціально-трудові – усвідомлення власного внеску в спільну роботу, готовність робити вибір, вміння відстоювати власну точку зору, прояву ініціативи.


Тип уроку. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

Обладнання: портрет М.П.Кравчука, таблиці, картки із завданнями для самостійної роботи.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Учитель. Сьогодні ми проведемо урок математики не зовсім звичайний. Спробуємо об'єднати математику з її історією. Але спочатку ми повторимо правила і напишемо коротку самостійну роботу.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перевірити правильність виконання домашнього завдання за допомогою записів, зроблених на окремих аркушах, які лежать у кожного учня на парті.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Як помножити десяткові дроби?

2. Як помножити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т.д.?

3. Як помножити десятковий дріб на 0,1, 0,01, 0,001 і т.д.?

4. Скільки десяткових знаків у добутку:

1) 3,25 • 1,3; 2) 5,236 • 100?

5. Як поділити десятковий дріб на десятковий?

6. Як поділити десятковий дріб на 10, 100, 1000 і т.д.?

7. Як поділити десятковий дріб на 0,1, 0,01, 0,001 і т.д.?

8. Сформулюйте закони множення.

ІV. Застосування знань, умінь та навичок.

Самостійна робота.

Кожен учень одержує картку із завданням (табл. 1). Учитель перевіряє роботу, склавши разом усі картки і проколовши їх голкою в тих клітинках, де правильна відповідь. Проколені картки він роздає учням, і вони самі рахують кількість отриманих балів. Для перевірки самостійної роботи - табл. 2.


Табл. 1 (Виконайте завдання та закресліть правильний варіант відповіді)

№ З/П Виконайте дії А Б В Г
1 6,3•0,1 0,63 6,3 0,063 63
2 0,4•0,2 8 0,06 0,08 0,8
3 0,8•50 0,4 40 400 4
4 0,326•10 0,326 0,0326 3,26 32,6
5 0,5•21,7•2 21,7 2,17 0,217 217
6 5,9•0,01 5900 0,059 590 0,59
7 0,48:6 8 0,8 0,008 0,08
8 35:0,7 5 0,5 50 500
9 0,132:0,01 1,32 13,2 0,132 132
10 5,38:1000 5380 538 0,538 0,0538
11 1,08:2,7 4 0,04 0,4 40
12 7,2:0,08 9 0,9 900 90

Табл. 2 (Відповіді до першої таблиці)

№ З/П А Б В Г
1 6,3•0,1 0,63
2 0,4•0,2 0,08
3 0,8•50 40
4 0,326•10 3,26
5 0,5•21,7•2 21,7
6 5,9•0,01 0,059
7 0,48:6 0,08
8 35:0,7 5
9 0,132:0,01 13,2
10 5,38:1000 5380
11 1,08:2,7 0,4
12 7,2:0,08 90

Виконання вправ

Учитель. А зараз ми дізнаємося про кого будемо говорити на уроці. Для цього необхідно виконати вправи на множення десяткових дробів. Виконавши множення, за знайденим добутком потрібно відкрити букву на таблиці, яка відповідає одержаному числу (клас об’єднується у дві команди; учні з кожної команди по черзі виконують дії на дошці).

Обчистилити:

1) 0,38 * 4,7

2) 0,012 * 0,45

3) 3,6 * 4,13

4) 32,15 * 0,6

5) 0,27 *1,8

6) 25,45 * 0,8

7) 0,19 * 9,4

Р Ч В К У А
0,0054 0,486 19,29 1,786 20,36 14,868

Учитель. Отже, сьогодні, крім виконання математичних вправ, ми поговоримо про видатного українського математика Михайла Пилиповича Кравчука.

Народився Михайло Пилипович 27 вересня. А щоб дізнатися рік народження вченого та село, в якому він народився, потрібно знайти значення таких виразів: 1 група (розв’язує вираз і знаходить дату народження вченого)

2,5 * (429,2 + 327,6)

2 група (розв’язує приклади і знаходить назву села, яке закодоване в таблиці)

1) 4,37 : 100

2) 0,064 * 6,5

3) 6 : 24

ЦІ НИ ЧОВ
0,25 0,416 437

Учитель. Михайло Пилипович народився 27 вересня 1892 року в с. Човниці на Волині в сім’ї землеміра. Родина жила не дуже заможно. Початкову освіту Михайлик здобув удома. Але згодом, він разом з батьками переїздить до Луцька.

У якому ж році це сталося, ви дізнаєтеся, знайшовши значення виразу:


1877,45 + (9,1 : 0,07 – 106,45)

Учні самостійно виконують завдання.

(Відповідь: 1901)

Учитель. То скільки років виповнилося малому Михайлику? (9 років)

Саме в Луцьку Михайло Пилипович закінчив гімназію із золотою медаллю. З усіх дисциплін найбільше полонила його математика – поезія формул і чисел. І вже тоді, мабуть, визрівала в нього думка присвятити себе цій найдивовижнішій науці. Приїхавши до Києва, Михайло Кравчук вступає на фізико-математичний факультет університету св. Володимира, який закінчив з дипломом І ступеня. Успішно склавши магістерські іспити, молодий Кравчук стає викладачем математичних дисциплін в ряді вищих навчальних закладів.

Одна за одною з'являються його друковані роботи. А ось у скільки років Кравчук захистив докторську дисертацію, ви дізнаєтеся, розв’язавши таку задачу.

Задача.

(Учні самостійно розвязують задачу, а один учень працює за відкидною дошкою)

Одна зі сторін прямокутника дорівнює 5,1 м, що на 5,8 м менше від сусідньої сторони. Обчисліть периметр прямокутника. (Відповідь: 32 м.)

Учитель. Отже, у 32 роки, в 1924 році М.П.Кравчук захистив докторську дисертацію, і основні результати своїх досліджень він повідомляє на VІІ Міжнародному математичному конгресі в Торонто.

Усе життя Кравчука було сповнене любові до рідної землі, рідної мови, свого народу. Важко прожиті роки, туга за рідною Україною, з якою розлучила його доля, 21 лютого 1938 року Кравчука заарештували. За вироком суду вчений отримує 20 років тюремного ув'язнення і 5 років заслання. Три зими і три літа каторжних робіт забрали останні сили хворого серця. Коли ж зупинилося серце вченого, дізнаємося, виконавши таке завдання:

Спростіть вираз і обчисліть його значення при вказаному значенні змінної:


4,8х – 3,4х + 2,6х + 1,8, якщо х = 485,05.


Отже, помер М.П.Кравчук 9 березня 1942 року на Колимі.

Михайло Кравчук – автор 180 наукових праць. Свої наукові праці писав різними мовами, але найбільше – рідною. І його мова – прекрасний зразок українського науково-математичного стилю. М.П.Кравчук був організатором першої математичної олімпіади учнів м. Києва у 1935 році.


Бліцконтроль

Установіть відповідність між виразом (1 – 3) та його значенням (А – Г) при х = 3,2 (4,8)


Варіант 1 (х = 3,2)

1 0,5х А 16
2 х : 0,001 Б 1,6
3 х : 0,8 В 3200
Г 4

Відповіді:

1 – Б

2 – В

3 – Г


Варіант 2 (х = 4,8)

1 х : 100 А 12
2 х : 0,4 Б 480
3 0,4х В 0,48
Г 1,72

Відповіді:

1 – В

2 – А

3 – Г


V. Підсумок уроку

Учитель. Сьогодні на уроці ми виконували різні вправи на дії з десятковими дробами і ознайомилися з біографією М.П.Кравчука. сподіваюсь, що вас зацікавила його творчість.


VІ.Домашнє завдання

1. Скласти вираз або задачу, відповідь яких буде стосуватися років життя відомих математиків.

2. Задача 990 - група А Задача 1002 – група Б (мерзляк А.Г. та інші Математика 5 кл. Х.: Гімназія, 2013р.)


VІІ.Рефлексія

Очікування від уроку, свої враження від уроку учні записують на аркушах,та прикріпляють до гілочок дерева (макет на дошці).