Конспект уроку з української літератури для 6 класу Володимир Рутківський «Джури козака Швайки».Історична основа твору

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Сертифікат Тутік 2016 264.jpg


Автор:

Тутік Тетяна Миколаївна, вчитель української мови та літератури Костянтинівської СРШ І-ІІІ ст. "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області

Тема. Володимир Рутківський «Джури козака Швайки». Історична основа твору..

Мета:

ознайомити учнів із життям і творчістю В.Рутківського, першою книжкою його трилогії;

поглибити знання про минуле нашого народу;

розвивати творчу уяву, пам’ять, культуру зв’язного мовлення;

прищеплювати шанобливе ставлення до славного минулого нашого народу


Міжпредметні зв’язки:

історія, українська література.


Обладнання:

презентація до уроку.

Методи, прийоми і форми роботи:

слово вчителя, учнівські повідомлення, словникова робота, бесіда, інтерактивна вправа «Незакінчене речення».


Епіграф:

Є на світі моя країна,
де червона цвіте калина.
Гори, ріки і полонина -
це моя Україна.
   Ю. Рибчинський

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

Емоційне налаштування на співпрацю Обмін побажаннями в парах («Побажай мені удачі»)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

Дійсно, Україна – це наша рідна Батьківщина. Нашим першим, головним обов'язком є — любити її та шанувати. Говорять, "Хто не знає свого минулого,той не вартий свого майбутнього" І це дійсно так, бо як дерево тримається на землі своїм корінням, так людина тримається на землі своїм минулим. Людина, яка не знає минулого, - перекотиполе, куди вітер подме, туди воно і котиться. Саме тому ми повинні знати свою історію, своє минуле. Україна - це унікальна держава козаків. Саме такою її знає весь світ. А ким були найперші козаки? Звідки вони взялися? На ці запитання ми знайдемо відповідь у гостросюжетному історичному творі Володимира Рутків¬ського «Джури козака Швайки».

Бесіда:

• Діти, а які твори ви полюбляєте читати?

• Які поеми, пов'язані і історичним минулим нашого народу ми читали? (Відповіді учнів)

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя

Сьогодні ми починаємо вивчати історичний роман «Джури козака Швайки», але спочатку ознайомимось з життєвим та творчим шляхом письменника.

(Лекція вчителя супроводжується мультимедійною презентацією)


Презентація до уроку В. Рутківський "Джури козака Швайки". Історична основа твору


Володимир Григорович Рутківський народився 18 квітня 1937 року в селі Хрестителеве на Черкащині . Ще в шкільні роки він виявив здібності до історичного пошуку, що й досі спонукає його писати захопливі історичні твори. Зрозумівши, що справжнє його покликання - література, закінчив Вищі літературні курси в Москві Живе і працює в Одесі.

Творча спадщина В. Рутківського –

Поетичні збірки :

«Крапилини сонця» (1966),

«Плоти» (1968),

«Рівновага» (1977),

«Знак глибини» (1987);

Повісті:

“Ганнуся” (1977),

“Бухтик з тихого затону” (1981),

“Гості на мітлі” (1988),

“Канікули у Воронівці” (1989),

“Сторожова застава” (1991),

“Потерчата” (2008);

Історична трилогія «Джури»:

«Джури козака Швайки» (2007)

«Джури-характерники» (2009)

«Джури і підводний човен»(2010)

(Трило́гія — три самостійні твори одного автора, пов'язані єдністю задуму, сюжету.)


Роман «Джури козака Швайки» названо «Книжкою року- 2009».

У Володимира Рутківського безліч нагород, він - лауреат премій імені Миколи Трублаїні, імені Лесі Українки, Міжнародного освітнього фонду імені Ярослава Мудрого.

У 2012 році письменник став лауреатом Національної премії України імені Тараса Шевченка за історичну трилогію для дітей «Джури».

В.Рутківським заснована приватна мистецька премія «Джури». Премію «Джури» присуджують за нові твори для дітей та юнацтва історично-краєзнавчої тематики, а також за ілюстрації до книжок . Першим переможцем премії «Джура» 2013 року став художник-ілюстратор Максим Паленко.

Увага на екран!

https://www.youtube.com/watch?v=WPqeoiuChCc

Щоб зрозуміти зміст твору, ми з вами зараз згадаємо коли зародилося козацтво та як жили козаки.


2. Випереджувальні завдання


І група— повідомлення про зародження козацтва.

ІІ група – про життя козаків


(Слово дослідникам- історикам)


Дякую нашим історикам.

Про козаків існує багато легенд, прислів'їв, приказок, віршів, про них складають пісні.

Я надаю слово нашим літературознавцям, які підготували вірші Яни Яковенко, поетеси, яка живе і працює в м.Запоріжжі.


(Учні декламують вірші Я. Яковенко)

"Про козаків"

В сиву-сиву давнину

Козаки йшли на війну,

Бо на рідну Україну

Сунулися без упину

Ляхи, турки та татари,

Москалі та яничари.

Щоб палить сади і хати,

Щоб людей в неволю гнати.

Козаки скликають раду :

- Не буде ворогу пощади !

Вірні коні рвуться в битву,

Крешуть іскри з-під копита.

За чарівний спів дівочий,

За спокійні дні та ночі –

Шаблі весело дзвенять,

Вражі голови летять.

І на морі, і в степах

Наганяли вони страх,

Бо найкращі вояки –

Запорозькі козаки !

І не буде переводу

Українському народу

Доки із глибин сторіч

Долина козацький клич.


«Гей, козак-козаченько…»

Гей, козак-козаченько,

Та й хоробре серденько,

Ой, міцні в нього руки –

Ворогам для науки!

Як козак засміється

-Ворог з страху трясеться.

Як козак заспіває –

Той чимдуж утікає!

Як козак затанцює –

Увесь світ його чує.

Зелен-дубе, розвивайся,

Гей, душа, розкриляйся!

А душі тільки й треба –

Степ широкий та небо,

Під сідлом коник чалий,

Побратим нелукавий.

Гей, гуляти-воювати

Знов поїдемо, брате,

Не топтали щоб чужинці

Наші землі українські!

Там чи смерть, чи життя –

Нам не буде забуття!

Якщо голови складемо –

У піснях доживемо!


Дякую літературознавцям за виступ. Молодці!

У народних піснях перед нами також постає постать козака: Я пропоную вам прослухати пісню у виконанні Назарія Яремчука «Гей, ви, козаченьки!»

https://www.youtube.com/watch?v=PgENo8MVYxg

До теми козацтва зверталися у своїй творчості й художники. «Запорожці пишуть листа турецькому султану» написав Ілля Рєпін.

http://wallpapers-3d.ru/sstorage/53/2011/01/11101112320387041.jpg


3 Бесіда:


А імена яких відомих козаків чи історичних постатей вам відомі?


(Відповіді учнів)


Козаків ми бачимо і у художніх фільмах.

«Вогнем і мечем» -- історичний фільм , де під проводом Б. Хмельницького козаки показали свою хоробрість, мужність, згуртованість та звитягу.

4. Фізкультхвилинка

Ви прослухали повідомлення учнів, вірші, пісні, знайомилися з козаками на уроках історії. Тож, запишіть на ваших стікерах якими ви уявляєте козаків, іхні риси вдачі, характеру.

( На партах в учнів лежать стікери жовтого та блакитного кольорів, і коли вони запишуть на них якими вони уявляють козаків, вони прикріплюють їх на дошку, утворюючи синьо-жовтий прапор. Така фізкультхвилинка супроводжується музикою.)

https://www.youtube.com/watch?v=rlhpi-WllkQ


Отже, роман, з яким ми сьогодні знайомимось має назву «Джури козака Швайки».

Чи всі ці три слова вам зрозумілі?

Хто такі джури?

Хто такі козаки?

Що означає слова швайка?

5. Словникова робота.

Джу́ра — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях.

Козак – це вільна людина, незалежний озброєний воїн.

Швайка– шило у вигляді товстої металевої голки для проколювання отворів.

Я зазначила, що це історичний роман.

Історичний роман – це твір, побудований на історичному сюжеті, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії країни.

Історичний роман «Джури козака Швайки» присвячений зародженню козацтва в Україні. Дія твору відбувається у ХV ст. Разом із його героями ми поринемо у вир карколомних, небезпечних, часом незвичайних, пригод.

Головні герої роману –

Грицик і Санько— друзі-підлітки, які долею випадку вимушені шукати щастя поза рідним селом Воронівкою. Серед своїх ровесників вирізняються самостійністю, жвавістю думки, наполегливістю та здатністю до вчинку.

Пилип Швайка,Мацик,Левко Заярний,Володко Кривопичко,Лесь Одуд,Тиміш Пере҆пічка, Штефан Вирвизуб,Демко Дурна Сила,дід Кібчик

Всі ці козаки задерикуваті й гордовиті, але дружні й щирі, віддані й відкриті, прагнуть не здійснювати подвигів, а бути на своєму місці, при ділі.

Кінь Вітрик та вовк Барвінок

Вони є мудрими, сміливими та вірними товаришами козаків. Тварини не просто виконують свої функції, а й мають власне «лице» (усміхаються, хитро мружаться, лютують, прикидаються тощо). Зрештою, вони часто виявляються єдиними друзями козаків, єдиною близькою душею, що не лише вислухає, а й зарадить біді, врятує, навіть ціною власного життя.

Упродовж усього роману герої перебувають на краю гострого леза, між життям та смертю, що тримає читача в постійній напрузі та змушує переживати. Бо ніхто не знає, що трапиться з героями кожної наступної сторінки, оскільки вони кинули виклик самій монголо-татарській орді. І залишитися живими буде ой, як важко!

ІV. Систематизація та узагальнення вивченого матеріалу

( Учні виконують тестові завдання, обираючи потрібну правильну літеру)

Тестові завдання


1. В.Рутківський народився

Р) на Черкащині

С) на Полтавщині

Т) на Букови҆ні


2. Живе і працює письменник

Ж) у Харкові

З) у Запоріжжі

І) в Одесі


3. У 2012 році письменник став лауреатом Національної премії України ім.Т.Шевченка за історичну трилогію для дітей

В) «Ганнуся»

Г) «Потерчата»

Д) «Джури»


4. Першим переможцем премії «Джура» став

М) Дмитро Іванов

Н) Максим Паленко

О) Яків Яковенко


5. Найвідомішою картиною Іллі Рєпіна, де зображені козаки є

А) «Запорожці пишуть листа турецькому султану»

Б) «Іван Грозний і син його Іван»

В) «Гайдамака»


6. Джура – це

У) зброєносець, помічник у козацької старшини

Ф) хоробрий воїн

Х) воїн-найманець


7. Слово «козак» означає

К) вільна людина, незалежний озброєний воїн.

Л) зброєносець, помічник у козацької старшини

М) мужній воїн


8. Швайка–

О) шпилька

П) прикраса

Р) шило у вигляді товстої металевої голки для проколювання отворів


9. Історичний роман – це

А) твір, який побудований на історичному сюжеті

Б) вид художньої прози, що походить від народних переказів, порівняно коротка розповідь про фантастичні події та персонажів

В) невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу (персонажів)


10. Дія роману Джури козака Швайки» відбувається у

И) Х ст.

І ) ХІІ ст.

Ї) ХV ст.


11. Імена головних героів роману – це

Л) Андрійко та Іванко

М) Демко та Сергійко

Н) Грицик і Санько


12. Вітряк та Барвінок у творі – це

А) кінь та вовк

Б) вовк та собака

В) собака та кіт


(Вірна відповідь—РІДНА УКРАЇНА)


V. Домашнє завдання

Загальне: Прочитати І–V розділи другої частини «На козацьких островах» роману «Джури козака Швайки» В. Рутківського.

1) Характеристика образу Грицика.

2) Характеристика образу Санька.

VІ. Підсумок уроку

1.Метод «Мікрофон»

Я обов'язково прочитаю роман «Джури козака Швайки» тому що…

2. Оцінювання учнів

3. Слово вчителя

Я хочу повернутися до надписів на стікерах.

(Діти писали на стікерах, що козаки сильні, мужні, хоробрі …)

Якщо ви будете чесними, сміливими, відважними, хоробрими, розумними, добрими то наша рідна Україна буде багатою, розвиненою та нездоланною ніким і ніколи.

На завершення уроку я пропоную послухати пісню Наталії Бучинської «Моя Україна» на слова Ю. Рибчинського, слова якого були епіграфом нашого уроку.

https://www.youtube.com/watch?v=uhbh4Gje3E8


Урок завершено, до побачення!


Список використаних джерел:

1.https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%83%D1%82%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9_%D0%92%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80_%D0%93%D1%80%D0%B8%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%87

2.http://abetka.ukrlife.org/yakovenko.htm

3.http://image.glavred.info/images/608xX/Dec2011/43419.jpg

4.http://odb.te.ua/old/userfiles/p_40856_1_gallerybig(2).jpg

5.http://proxy10.media.online.ua/uol/r2-78602c7f48/570058ee25901.jpg

6.http://pressja.wsiz.pl/wp-content/uploads/2013/08/Maksym_Palenko_2.jpg

7.http://artvertep.com/watermark.php?n=res/gallery/normal/5686.jpg

8.http://kazzam.ru/umot/djuri-kozaka-shvajki/84.png

9.http://wallpapers3d.ru/sstorage/53/2011/01/11101112320387041.jpg

10.https://www.youtube.com/watch?v=WPqeoiuChCc

11.https://www.youtube.com/watch?v=PgENo8MVYxg

12.https://www.youtube.com/watch?v=rlhpi-WllkQ

13.https://www.youtube.com/watch?v=uhbh4Gje3E8


Фотогалерея уроку Українська література, 6 клас