Конспект уроку з історії України в 7 класі "Практичне заняття. Князь Святослав та його походи"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Тема уроку: «Практичне заняття. Князь Святослав та його походи»

Клас: 7
Предмет: історія України
Вчитель історії: Пісенко Людмила Вікторівна


1) Учні мають навчитися: -характеризувати діяльність князя Святослава, розповідати про його походи, використовуючи писемні джерела; -складати розповідь, наводячи приклади з писемних джерел, про характер, зовнішність князя Святослава; -визначати позитивні і негативні риси характеру Святослава Ігоровича, використовуючи писемні джерела; -оцінювати діяльність князя Святослава , висловлювати міркування про його роль в історії Русі – України.


2) Тип уроку:
Урок формування та вдосконалення предметних умінь
3)Обладнання:
ілюстративний матеріал, роздруковані матеріали на кожного учня з завданнями для самостійної роботи
Перебіг уроку
І. Підготовчий етап - Який племінний союз був засновником України-Русі? - Які відомі правлячі династії? Назвіть перших відомих князів
Гра «Відгадай князя за описом»
1) Він був грозою Царгорода,
Прибив свій щит там на врата
І вигідну уклав угоду -
Йшла дань на руські всі міста. Але пророцтво волхви склали,
Що від коня свого помре.
Сміявся, бо не знав, що з черепа змія ужалить.
Давно було це, та легенда ще живе.

                                                           (Олег Віщий)


2) Жона. Вдова. Княгиня. Мати…
Яку ти мужність осягла?!
Як високо змогла піднятись
І влади велич вознесла!
Тобі вдалось зміцнить державу,
Намітить християнству путь,
Творить земні славетні справи,
Цього не в праві ми забуть.

                                                       ( Княгиня Ольга)


3) Усе життя провів в походах,
На битву як на свято йшов.
Та на Дніпровських на порогах
Свою геройську смерть знайшов.
Хан з його черепа зробив
І золотом прикрасив чашу,
Якого князя хан розбив? –
Чекаю відповідь я вашу!

                                                ( Святослав)


Робота з картою - Покажіть на карті та назвіть землі приєднані Святославом до України – Русі, в наслідок воєнних походів.
Робота із схемою ( фронтально- заповнення пропусків в схемі)

«Основні напрямки походів Святослава»


ІІ. Основний етап
1. Оголошення теми, визначення навчальних цілей уроку. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
2. Опрацювання навчального матеріалу, формування та вдосконалення вмінь
1) Учні опрацьовують джерела в парах озвучують відповіді на питання до джерел.
А) «Сам був хоробрий і легкий. Ходячи яко пардус, багато воєн він чинив. Возів же за собою він не возив, ні котла [не брав], ні м’яса [не] варив,
але, потонку нарізавши конину, або звірину, або воловину [і] на вуглях спікши, [це] він їв. Навіть шатра він [не] мав, а пітник слав і сідло
[клав] у головах. Такими ж і всі інші вої його були. І посилав він до [інших] земель [послів], кажучи: «Хочу на вас іти». ( «Літопис минулих літ»)


Б) «Імператор згодився на переговори в позолоченій зброї, на коні приїхав до берега Дунаю в супроводі великого загону вершників, що виблискували
зброєю. Святослав переїздив через ріку в човні і, сидячи за веслом, гріб разом з іншими без ніякої різниці. На вигляд він був такий: середній на
зріст, не дуже високий, не дуже низький, з густими бровами, з блакитними очима, з плоским носом, з голеною бородою і з густими вусами. Голова в
нього була зовсім гола, а тільки з одного боку її висіло пасмо волосся, що означало знатність роду; шия кремезна, міцна, плечі широкі і весь стан
досить стрункий. Він здавався похмурим і диким. В одному вусі стриміла в нього золота сережка, прикрашена двома перлинами, з рубіном, посеред них
установленим. Одяг на ньому був білий, нічим, крім чистоти, від інших не відмінний».

                                                                             ( візантійський історик Лев Диякон) 

В)


Генрік Семирадський. Воїни Святослава приносять полонених у жертву поганським богам під час облоги Доростола
Г) «Коли прийшли ми до нього і піднесли дари, він і не глянув на них, а повелів сховати їх». І мовив один [боярин]: «Спитýй його ще один раз.
Пошли ще йому оружжя». Вони ж послухали того і послали йому меч та інше оружжя.
І принесли йому меч, і він, узявши, став любуватися [ним], і хвалити, і дякувати цесареві. І прийшли [послані] назад до цесаря, і повідали все,
що було. І сказали бояри: «Лютим буде | сей муж, бо майном нехтує, а оружжя бере. Згоджуйся на данину».


Переговори Святослава з візантійським імператором Іоанном I Цимісхієм (мініатюра з Кеніґсберзького списку Повісті Временних Літ, 15 ст., можливо
за мініатюрами 12 ст., що не збереглися; Святослава зображено справа)


Д) І рушив Святослав на греків, і вийшли вони супроти русі. І коли побачили [це] руси, то убоялися вельми | множества воїв. І мовив Святослав:
«Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому
не зазнає. Якщо ж побіжимо ми, — то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо моя голова ляже, — тоді [самі]
подумайте про себе». І сказали вої: «Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо».


- Що відомо з історичних джерел про зовнішність та характер князя Святослава?


К.В.Лебедєв Зустріч Святослава I Хороброго з візантійським імператором Іоанном I Цимісхієм на
березі Дунаю
- Порівняйте зовнішність Святослава і візантійського імператора. Про які якості характеру свідчить зображення історичних діячів художником?


Д) І послали кияни [гінця] до Святослава, говорячи: «Ти, княже, чужої землі шукаєш і дбаєш [про неї], а свою полишив. Нас же мало не взяли
печеніги, і матір твою, і дітей твоїх. Якщо ти не прийдеш, не оборониш нас, — то таки нас візьмуть. Чи тобі не жаль отчини своєї, і матері, що стала
старою, і дітей своїх?»
Це почувши, Святослав швидко сів на коней з дружиною своєю, і прибув до Києва, і цілував матір свою, і дітей своїх, [і] журився тим, що сталося од печенігів. І зібрав він воїв, і прогнав печенігів у поле, і було мирно

                                                                                                          ( «Літопис минулих літ»)


- Про які історичні події йдеться мова в джерелі? Поясніть , чому кияни засуджували політику князя Святослава: «Ти, княже, чужої землі шукаєш і дбаєш [про неї], а свою полишив».




Самостійна робота над завданнями
№ 1

- На якій картині зображений князь Святослав? Випишіть три уривки із історичних джерел, опрацьованих на уроці які це доводять.


№ 2
Фрагменти із «Літопису минулих літ»
А) Рушив Святослав на Хозар. Почувши ж [про це], хозари вийшли насупроти з князем своїм, каганом [Іосифом]. І зступилися [війська] битися, і сталася битва межи ними, [і] одолів Святослав хозар і город їхній [столицю Ітіль], і 1 [город] Білу Вежу взяв. І ясів переміг | він, і касогів, і прийшов до Києва.
Б) Рушив Святослав на Дунай на Болгар, і в битві одолів Святослав болгар. І взяв він вісімдесят городів по Дунаю, і сів, князюючи, тут, у [городі] Переяславці, [і] беручи данину з греків
В) Сказав Святослав матері своїй і боярам своїм: «Не любо мені є в Києві жити. Хочу жити я в Переяславці на Дунаї, бо то є середина землі моєї. Адже там усі добра сходяться: із Греків — паволоки, золото, вино й овочі різні, | а з Чехів і з Угрів — сéребро й коні, із Русі ж — хутро, і віск, і мед, і челядь».
Г) Прийшов Святослав у пороги, і напав на нього Куря, князь печенізький. І вбили вони Святослава, і взяли голову його, і з черепа його зробили чашу, — окувавши череп його золотом , пили з нього.
Д) І рушив Святослав на греків, і вийшли вони супроти русі. І коли побачили [це] руси, то убоялися вельми | множества воїв. І мовив Святослав: «Уже нам нікуди дітись, а волею і неволею [доведеться] стати насупроти. Тож не осоромимо землі Руської, а ляжемо кістьми тут, бо ж мертвий сорому не зазнає. Якщо ж побіжимо ми, — то сором нам. Тож не втечемо, а станемо кріпко, і я перед вами піду. Якщо моя голова ляже, — тоді [самі] подумайте про себе». І сказали вої: «Де голова твоя ляже, там і наші голови ми зложимо».


- Про які події йде мова в джерелах?
- Розмістіть джерела в хронологічній послідовності.
Заповніть таблицю «Характер князя Святослава»


№ 3
А) “…Святослав належить до найбільш виразних і характеристичних фігур між давніми руськими князями. … Роль князя – правителя, голови держави зовсім сходить на другий план перед войовничим ватажком. Се чистий запорожець на київському столі...” (М. Грушевський)
Б) «Святослав дбав про міжнародний авторитет Русі, зміцнення її економічних позицій на чорноморських ринках, але не так активно цікавився внутрішніми справами. Безперечно, він був вродженим полководцем, але не міг належним чином оцінити справжню небезпеку кочових орд печенігів. А тим часом боротьба з ними стала для Русі важливою необхідністю» ( П. Толочко)
В) «Святослав мужній, войовничий князь, з лицарською вдачею. Але в той же час він глибоко включився в міжнародні відносини і відіграв у них величезну роль. Він воював протягом усього свого правління і походами своїми охопив грандіозну територію, ім’я його гриміло по всій Східній Європі та Західній Азії. Його знали письменники Візантії та арабського світу. Святослав був політичним діячем, який брав участь у великих подіях на Сході Європи» ( Н. Полонська – Василенко)
Як ставиться до постаті князя Святослава автор?
Доповніть речення: «За оцінкою автора Святослав був … (яким?), про це свідчать такі слова …( цитата»)
Висловіть власне ставлення до постаті князя Святослава за такою ж схемою.


ІІІ. Завершальний етап
1. Контроль навчальних досягнень.
2. Підведення підсумків.
Доповніть речення: «Сьогодні на уроці мені сподобалось…». «Сьогодні на уроці я навчився…»
3. Домашнє завдання: підготувати розповідь «Портрет князя Святослава»