Конспект уроку основи здоров'я на тему "Основні складові здоров’я: фізична, соціальна, психічна, духовна" у 9 класі

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Соболь сертифікат 239.jpg


План - конспект

Содержание

Тему уроку

Взаємозв'язок основних ознак, складових і чинників здоров’я. Практична робота: Оцінка індивідуального рівня фізичного здоров’я.

Автор (и) розробки

Соболь Ірина Анатоліївна, вчитель основ здоров'я.

Навчальний заклад

Тернівський навчально-виховний комплекс Вільнянської районної ради Запорізької області

Клас

9 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Основи здоров'я програма 5 -9 класи для загальноосвітніх навчальних закладів

Тип уроку

Ознайомлення з новим матеріалом та його практичне закріплення.

Компетенції учнів на уроці

Ціннісно-смислові, самоосвітні, загальнокультурні, мовленєві, логічні, пізнавальні, інформаційні, комунікативні, соціальні, моральні, здоров'язберігаючі.

Мета уроку

Навчальна:

  • сформувати в учнів поняття про взаємозв'язок основних ознак, складових частин та чинників здоров'я;
  • аргументувати необхідність збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих;
  • підвести до розуміння цінностей людського життя і здоров’я,

Розвивальна:

розвивати в учнів
  • вміння оцінювати рівень власного здоров’я,
  • вміння аналізувати свій спосіб життя, особисті цілі
  • навики роботи з он-лайн сервісами

Виховна:

  • виховувати свідоме ставлення до збереження здоров’я.

Обладнання уроку

Підручник "Основи здоров'я", зошити, ПК, мультимедійний проектор, екран, доступ до мережі Інтернет.

Хід уроку

І.Організаційний момент(слайд №2) 1 хв
Очікування «Берег сподівань – берег звершень»
Завдання інтерактивної вправи визначити очікування учнів від уроку?
Учитель. Діти, кожен з вас має паперовий човник, висловіть свої очікування, напишіть їх на листочку-кораблику і прикріпіть на плакаті «Берег сподівань». А наприкінці уроку ми з’ясуємо, чи дійшли ми до берегу звершень.
ІІ. Перевірка домашнього завдання5 хв(слайд №3)
Якими бувають рішення у нашому житті? (діти зачитують твори «Феномен мого життя і здоров'я»).
III.Мотивація навчальної діяльності.4 хв
Учитель. Ваші роздуми безумовно вірні та достатньо аргументовані. І ви, мабуть, погодитесь зі мною, що

Гарне здоров’я – одне з основних джерел
щастя і радості людини,
її неоціненне багатство.
І.Д. Звєрєв (слайд №4)

Це і є епіграф нашого уроку. Щоб сформувати тему давайте переглянемо відеофрагмент (слайд №5)
The media player is loading...

  1. Який висновок ми маємо зробити?
  2. З чим пов’язана тема нашого уроку?

IV.Опрацювання нового матеріалу (слайд №6-7) 15 хв
Учитель. Ми з вами вже знаємо: щоб навчатися, активно відпочивати, займатися спортом, виконувати певну роботу по господарству, збагачуватися культурно, необхідне здоров’я.

Звернемося до історичного минулого.(слайд №6) Наші давні пращури вважали, що хвороби приносять людям злі духи або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хворобу сприймали як кару богів, рятуючись від якої люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами. До речі, такі обряди збереглися до наших днів серед первісних племен, які живуть у важкодоступних районах Африки чи Південної Америки.

Серед своїх богів давні греки з особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія і його доньок - Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (ось чому розділ медицини, що займається профілактикою захворювань, вивченням та запобіганням шкідливого для здоров'я впливу довкілля, називається гігієною). Панацея вміла лікувати та зцілювати людей. Проте з покоління в покоління зі сторіччя в сторіччя люди набували досвіду і починали розуміти: здоров'я залежить від багатьох чинників оточуючого світу і, головне, від ставлення до здоров’я, від способу життя. Гіппократ—геніальний лікар і філософ Давнього світу, який жив у III—IV столітті до нашої ери (бл. 460—376 рр. до н. є.), стверджував, що яка діяльність людини, такою вона і є, такі і її хвороби. Він учив, що, коли людина живе і розвивається у гармонії з природою, вона буде здоровою, а порушення законів природи призводить до хвороби: «Якщо ви захворіли, змініть харчування. Якщо це не допомогло, змініть спосіб життя. Коли і це не допомогло, тоді зверніться до лікаря». Подібні погляди ми знаходимо в праці «Канон лікарської науки» геніального лікаря, вченого, філософа Ібн-Сіни (Авіценни),який жив у Середній Азії близько тисячі років назад (бл. 980—1037). Авіценна стверджував: «Головним скарбом життя є не землі, що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати». Тож бачимо, що з сивої давнини простих людей і вчених, лікарів та філософів цікавлять питання «Що таке здоров'я?», «Що таке хвороба?», «Чому одні люди здорові, а інші хворі?». Це питання актуально і сьогодні.

Здоров'я людини - багатопланове поняття. Адже це не лише відсутність хвороби, а й високий рівень пристосувальних можливостей, добре психічне самопочуття, добробут, хороші соціальні стосунки. Сучасна наука налічує близько 300 визначень поняття «здоров'я», але, на жаль, більшість із них розглядає здоров'я як протилежність хворобі. Сьогодні багато вчених і лікарів користуються визначенням здоров'я, яке у 1949 р. затвердила Всесвітня організація охорони здоров'я (ВООЗ): «Здоров'я - це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороби або фізичних вад»(ВООЗ, 1948).(слайд 7)

1.Взаємозв'язок ознак здоров'я.

Ми вже знаємо, що ознакою фізичного здоров'я є успішна робота фізіологічних систем організму людини, а ознакою психічного й духовного здоров'я є, зокрема, й нормальне функціонування процесів мислення, пам'яті, уяви та уваги. Однак у разі неповноцінної роботи нервової системи порушуватимуться процеси пам'яті й мислення. Тому ці ознаки фізичного й психічного здоров'я є взаємозалежними.
Такі взаємозв'язки простежуються й в інших ознаках здоров'я. Наприклад, мала рухливість організму, з одного боку, позначиться на опорно-руховому апараті, з другого боку — вплине на інші фізіологічні системи, з третього — матиме негативні наслідки для процесів мислення, пам'яті, призведе до труднощів у навчанні.
Отож наявність однієї ознаки здоров'я передбачає й наявність усіх інших ознак. А відсутність однієї з них призводить до втрати інших ознак, погіршення всіх компонентів здоров'я.

2.Взаємозв'язок складових частин здоров'я

Різні складові здоров'я тісно взаємопов'язані між собою. Оскільки лю¬дина є живою істотою, то її здоров'я багато в чому визначається фізичною складовою здоров'я. Але ж вона не просто біологічна істота — вона істота біосоціальна. Людина є ще й особистістю — представником суспільства. Її здоров'я визначається також соціальною складовою. Фізична й соціальна складові здоров'я є одним цілим.
Соціально хвора, неуспішна в соціумі людина починає втрачати й своє фізичне здоров'я. Це може бути пов'язане, наприклад, з тим, що вона має погані умови проживання й харчування, часто зазнає стресів, у неї немає грошей на лікування. Соціальне неблагополуччя позначається й на фізично¬му та психічному здоров'ї. Людина може впасти в депресію, вона перестає управляти своїми емоціями, у неї виникають фізіологічні порушення, її духовний розвиток припиняється.
Фізичне, психологічне й духовне здоров'я впливає на соціальну скла¬дову здоров'я. Для підлітка ознаками його соціального здоров'я є гармо¬нійний розвиток його особистості, уміння спілкуватися з різними людьми, успіхи в навчанні, уміння вільно й відповідально визначати своє місце серед інших людей, відповідати за свої вчинки.
Таким чином, усі складові здоров'я тісно взаємопов'язані між собою й впливають одна на одну.

Аутотренінг (фізкультхвилинка)звучить музика (слайд №8) 1 хв
Схиліть голівки на руки , заплющте оченята . Подумки повторюйте за мною:
Я прийшов до школи вчитись …
У мене все вийде … Треба бути дружним …
Треба бути спокійним …
В класі у мене друзі …
Вони мене люблять …
Мені приємно …
Я легко дихаю …
В класі сонце , сонце …
Люблю свій розум …увагу і пам’ять.
Добре, діти. Відпочили? Я пропоную проаналізувати вплив фізкультхвилинки на складові нашого здоров'я. Цей вплив є позитивним чи негативним? Чи на всі складові Вашого здоров'я Ви відчули позитивний вплив? 3.Взаємозв'язок чинників здоров'я. Здоровий спосіб життя — головний чинник здоров'я

Слово «чинник» у перекладі з латини означає «той, що робить». Чинник — це причина яких-небудь змін. Коли говорять про чинники здоров'я, мають на увазі ті причини, які можуть змінити стан здоров'я, тобто впливають на нього.
Які ж саме чинники визначають здоров'я людини?
З одного боку, наше здоров'я визначається спадковістю, оскільки батьки передали нам свої ознаки й властивості, зокрема й ті, що визначають здоров'я. Але такою самою мірою здоров'я залежить від самої людини, від її способу життя й звичок. Окрім цього, наше здоров'я визначається також і системою охорони здоров'я, що існує в нашій країні. На здоров'я можуть впливати навколишнє середовище, соціально-економічні й природні чинники. Усі чинники здоров'я є взаємозалежними й можуть впливати на людину як позитивно, так і негативно.
Багатьох людей, перш за все, цікавить фізична складова здоров'я, проте вона не єдина, хоча й є дуже важливою.(слайд №9)
Залежність здоров'я від соціальних, психічних та духовних умов також очевидна. Люди, які живуть у злиднях, у незадовільних побутових умовах, значно частіше хворіють на інфекційні, паразитарні, шлунково-кишкові й легеневі захворювання. Так, в бідняцьких хижах багатьох країн Африки, Азії та Південної Америки звичними стали епідемії туберкульозу і холери, тифу і чуми, які забирають щороку життя десятків і навіть сотень тисяч людей. У багатьох країнах мільйони дітей голодують, що зумовлює затримку і порушення їхнього фізичного й психічного розвитку. Так, у результаті численних досліджень учені дійшли висновку, що серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, котра проживає в цивілізованій країні в умовах миру, за відсутності природних катаклізмів (землетруси, повені, посухи), приблизно 20-22 % припадає на екологічні й соціальні чинники, 20-22 % - на спадковість і генетичні порушення, 8-10 % - на розвиток медицини і якість медичного обслуговування та охорони здоров'я, а близько 50 % припадає на спосіб життя людини, на її ставлення до власного здоров'я.
Чинники здоров'я sobol irina 21121970.png
(слайд №10)

V.Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1. Гра «Хто перший?»8 хв(слайд №11)
Завдання «Склади карту здоров’я»
Умова : дві команди складають з пазлів карту здоров’я.
2.Практична робота(слайд №12) 7 хв
Учні працюють згідно пам'яток Визначення рівня індивідуального фізичного розвитку
3.Експрес тест2 хв(слайд №13-14)
4.Оцінення роботи учнів на уроці 1 хв
Інтерактивна вправа "Берег сподівань - берег звершень"
Учні на кораблики з "очікуваннями" кріплять смайлики, що виражають їх оцінку уроку.
VI.Домашнє завдання.(слайд №15) 1 хв
У підручнику прочитати § 1, відповісти на запитання 1-6 після параграфа.

Дидактичні та методичні матеріали

  1. Карта здоров'я
  2. Конспект уроку
  3. Практична робота
  4. Презентація до уроку

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

  1. http://www.jigsawplanet.com/ - сайт Jigsaw Planet для створеня пазлів он-лайн
  2. https://onedrive.live.com - сервіс onedrive для зберігання мультимедійних даних

Список використаних джерел

  1. Основи здоров’я програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи, Київ,"Ірпінь", 2005
  2. Підручник «Основи здоров’я» 9 клас Т.В. Воронцова, В.С. Пономаренко -К, «Алатон», 2009
  3. Підручник «Основи здоров’я» 9 клас Т.Є. Бойченко, І.П. Василашко, Н.С. Коваль, -К, «Генеза», 2009
  4. Підручник «Основи здоров’я» 9 клас О.В.Талгіна, І.Ю.Кузьміна Харків, «Ранок», 2009