Конспект уроку природознавства 4 клас "Збережемо природу Землі разом."
Тема. Збережемо природу Землі разом .
Автор: Султан Анжела Володимирівна
вчитель початкових класів Костянтинівської СРШ І-ІІІ ступенів "ПРОМЕТЕЙ" з поглибленим вивченням предметів Мелітопольського р-ну Запорізької обл.
Мета:
- Узагальнити та розширити знання дітей про використання людиною природних багатств Землі; про причини забруднення природи, способи охорони природи на нашій планеті;
- розвивати соціальну, комунікативну та інформаційну компетентність;
- виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, бажання самим щось зробити для збереження природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: проектор, екран, комп*ютер, електронний посібник "Природознавство 4 клас",ілюстрації,тестові завдання, підручники , малюнки учнів.
І Організаційний момент.
1. Привітання.
Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться ви до мене,
Посміхніться і до себе,
Посміхніться до гостей.
Привітайтесь: «Добрий день».
2. Перевірка готовності до уроку.
3. Підсумок фенологічних спостережень.
-Зараз наш синоптик підіб’є підсумки спостережень за погодою:
За минулий тиждень:
Сонячних днів – 5
Похмурих – 1
Хмарних – 1
Опади: Всі дні – туман Температура повітря – від 13 до 19 С.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності .
Зараз я вам прочитаю уривок з оповідання англійського письменника-фантаста Роджера Бейкера. А ви уявіть, що все описане відбувається з вами.
-Саймон не сказав нікому, коли знайшов це першого разу. Він сховав це в кишеню темно-сірого комбінезончика та повернув до дітей малювати на піску карти. Увечері ,непомітно від мами, він засунув це під подушку. Джейн поцілувала його перед сном і прикрила за собою двері. Коли повільно спустилися фіолетові сутінки, Саймон піднявся, оперся на руку і оглянув це. Воно було зовсім незрозуміле: м’яке, гнулося, але й не ламалося. І було красивого, якогось нового для Саймона кольору. А запах був дивний… Саймон вдихнув його ще й ще, і раптом йому стало не по собі…»
-М’яке, гнулося, але й не ламалося… Що б це могло бути? У вас є які-небудь припущення?
Виявляється, герой фантастичного оповідання знайшов травинку. Якимось дивом зросла вона в царстві бетону й сталі? Дивна природа зникла, і навіть спогади про неї караються законом. Влада боїться, що люди згадають про луки, ліси і поля, які були колись на планеті. Згадають і вийдуть з покори. Тяжке, зловісне майбутнє описав англійський письменник.
Але якщо замислитися, чи таке вже воно й неможливе? Якщо людство буде продовжувати хижо знищувати природу, тяжке передбачення фантаста цілком може стати реальністю. Це оповідання – попередження людям про те, що може статися із Землею в майбутньому.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Тема. Збережемо природу Землі разом.
Мета. Розглянути причини забруднення природи і знайти шляхи збереження природи на Землі.
Вправа «очікування»
- Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
ІV.Вивчення нового матеріалу.
- Питанням збереження природи займаються вчені-екологи.
- Що таке екологія? (екос – дім, логос – наука).
- Спробуємо себе в ролі вчених-екологів.
- Готуючись до уроку ми розподілились на 5 груп, кожна з яких вивчала окрему екологічну проблему. Матеріалу було зібрано дуже багато. Ми вибрали найголовніше, а останній матеріал представлений на нашій виставці.
Захист проектів
Виступ комісій відбудеться за таким планом:
1. Проблема
2. Шляхи вирішення
3. Додаткова інформація
1 група. Комісія з охорони тварин.
Проблема
- Окремі види тварин людина вживає в їжу та для інших потреб.
- На початку 20 століття в Україні водилися тури, дикі кози, кулани, сайгаки, росомахи – зараз вони зникли.
- Морські корови були знищені через свою довірливість.
- Часто тварини зникають через зміни середи мешкання.
- Все в природі взаємопов’язане.
- Зникає одна тварина – гине інша.
- Спалюючи торішню траву ми спалюємо жуків, павуків.
- Знищуючи гусінь ми думаємо,що всі вони шкідники, але вони необхідні природі.
- Знищуючи ліси, степи, забруднюючи водойми, ми знищуємо дім для тварин.
- Полювання на тварин.
- Катастрофа на ЧАЕС.
Шляхи вирішення
• Зоопарки допомагають зберегти рідкісні види тварин.
• Заповідники сприяють зберіганню середи мешкання тварин.
• Червона книга України.
• В Україні діють 12 заповідників.
Правила поводження з тваринами
• Не розорюйте пташиних гнізд!
• Не знищуйте жаб, джмелів, метеликів,бабок!
• Не руйнуйте мурашники!
• Не галасуйте в лісі, не турбуйте тварин!
• Підгодовуйте тварин в холодні зими.
2 група. Комісія з охорони рослин.
Проблема
• В теплих країнах зникли джунглі (тут живуть 2\3 всіх видів рослин, тварин, грибів). Люди знищили ліси заради деревини.
• Людина створила нові сорти рослин, котрі в багатьох місцях замінили природні.
• Людина безжально вирубувала ліси; з розвитком промисловості вони (ліси) вмирають самі від забруднення повітря, води, ґрунту. Це призвело до погіршення газового складу атмосфери, підвищення континентальності клімату.
Шляхи вирішення
1. Завезені нові сорти, вони акліматизовані в нас. Створені дендрарії, ботанічні сади. Велика кількість представників місцевої флори занесені до Червоної книги. 2. Ці рослини потребують охорони: проліска дволиста, чубарка, конвалія майська та інші.
Правила поведінки в природі.
1. Не можна рвати рослини дикої природи, а букети можна складати тільки з квітів які виростила людина.
2. Збирати лікарські рослини можна тільки там, де їх багато. Частину з них потрібно залишати в природі.
3. Не витоптуй рослини в лісі! В лісі ходити можна тільки по стежках. Потрібно вчити людей любити природу. Корисні великі кольорові плакати з зображенням рослин, які під охороною. Заповідники дозволяють зберегти рідкісні види рослин в їхній природній середі. Рідкісні і зникаючи рослини Запорізької області • Шафран сітчастий • Тюльпан дібровний • Проліска дволиста • Конвалія звичайна • Сон чорніючий
3 група. Комісія з охорони повітря.
Проблема
- В Україні щорічно в атмосферу потрапляє більше 17 млн. тонн шкідливих речовин, це більше, ніж 300 кг на кожного жителя; на 1 кв. метр випадає близько19 тонн отрути.
- Великий забруднювач повітря – транспорт, особливо автомобілі.
- Промислова діяльність людини призводить до зміни газового складу повітря.
Як наслідок змінюється клімат, частіше відбуваються пилові бурі, ожеледиця, туман, кислотні дощі.
- Негативно впливає на все живе шум в атмосфері.
- Один реактивний літак, який перетинає Атлантичний океан, спалює 35 тонн кисню-такої кількості достатньо було б для дихання 30 людей на протязі доби.
- Вуглекислий газ утримує теплову енергію Сонця і, як наслідок, Землі загрожує глобальне потепління
- Паління сміття.
- Табачний дим.
Шляхи вирішення
- Впровадження нових ресурсозберігаючих технологій, нових джерел отримання екологічно чистої енергії.
- Заміна вугілля на ТЕС газом.
- Регулювання двигунів в автомобілях. Створення надійних газо і пилоуловлювачів, озеленення міст, відродження площ лісів.
- Впровадження Технологій переробки сміття його сортування.
- Боротьба с паліням.
Додаткова інформація
Запоріжжя – наш обласний центр, велике індустріальне місто. В ньому зосереджено десятки підприємств, які щорічно викидають в атмосферу 1\10 частину шкідливих речовин (в Україні). Кожному жителю Запоріжжя припадає по 4 центнера шкідливих викидів в рік. Захворюваність значно вища середнього показника. Смертність вища, ніж в цілому у державі.
4 група. Комісія з охорони води.
Проблема
• Щороку тільки в Україні у водойми скидають 2,5 мільярдів кубометрів води. Основні джерела забруднення води підприємства комунального господарства – 50 % стічних вод; металургія – 25%; хіміко-лісний комплекс – 19 %
• Водний транспорт-велика кількість нафти і сміття.
• Прісної води всього – 2%.
• Нераціональне використання прісної води. Забруднення Дніпра перевищується в 80 разів! До Дніпра щорічно потрапляє 1297 мільйонів кубометрів стічних вод по Україні.
• Проби води у Чорному та Азовському морях показують серйозне бактеріологічне забруднення, причому в Азовському морі в деяких місцях воно перевищує норму в 1000 разів!!!
• Сильні зливи і весняне танення снігу зливає у водойми грунт і добрива.
Шляхи вирішення
• Очищення шахтних вод
• Очищення побутової каналізації
• Впровадження замкнутого циклу виробництва
• Очищення стічних вод
• Спеціалізовані звалища
• Ізоляція поховань від оточуючого середовища
• Повернення води в природу тільки очищеною
• Раціональне використання питної води
• Заборона мити машини і іншу техніку у водоймах
• Охорона болотних масивів, які живлять річки
• Висаджування рослин
Додаткова інформація
Молочний лиман – одна з прибережних водойм Приазов’я. Це місце лікування, як місцевих жителів, так і гостей курорту, а також «домівка» багатьох видів птахів, риб, тварин. Проблема полягає в тому, що Молочний лиман поступово роз’єднується з Азовським морем і висихає, перетворюючись в мертве солоне озеро. Вже розпочата робота по оздоровленню лиману.
5 група. Комісія з охорони ґрунту.
Проблема
• Видобуток корисних копалин, особливо відкритим способом, призводить до утворення тріщин у земній корі, порожнеч, на поверхні землі – териконів, висипів, кар’єрів.
• Надмірне зрошення земель накопичує в грунті солі, що шкідливе для рослині всього живого.
• 1 см грунтів утворюється в природі за 250 – 300 років, 20 см – за 5-6 тисяч років. Уявіть, що грунту раптом не стало …Зникнуть рослини, тварини, люди. Грунт дорожчий золота!
• 60 % чорноземів непридатні для використання через нерозумну діяльність людини. Грунт боїться отрутохімікатів. Якщо їх беруть більше норми, то вони накопичуються в грунті, забруднюють його. Щорічно з надр землі видобувають близько 100 млрд тонн корисних копалин. Вивозять на поля близько300 млн тонн мінеральних добрив і майже 4 млн тонн ядохімікатів.
• Утворення ярів.
Шляхи вирішення
• Висаджувати на краях кар’єрів дерева, чагарники; заповнювати порожнечі, що утворилися.
• Необхідно насаджувати лісові смуги на полях, правильно розорювати грунт на схилах, а взимку проводити снігозатримання.
• Коли люди починають будувати будинок, дорогу і т.д., необхідно спочатку зняти шар грунту.
• Рослини захищають грунт від впливу вітру і потоків води. Там, де немає рослин, вітер й вода можуть швидко знищити грунт.
• Науково обґрунтовувати кількість використовуваних отрутохімікатів.
• Щоб яри не збільшувалися, по їх краях висаджують дерева і чагарники, які своїм корінням скріплюють землю і перешкоджають руйнуванню. Яр заростає і перетворюється в балку.
Додаткова інформація
6 травня 2004 р. на артбазі в с. Новобогданівка виникла пожежа з подальшою детонацією снарядів. Зруйновано й пошкоджено будинки, школа, дороги, газопровід. Збитки – близько 200 млн. доларів. 2 грудня 2008 р. 275 артбаза була повністю «обеззброєна»; це: 4,5 роки праці; 170 вагонів (35,6 тис. тонн) «заліза»; 145,5 тис. гектарів землі, яка була очищена від боєприпасів Розповідь про МСОП, Міжнародну Червону книгу, Грінпіс (зелений світ) - Назвати причини забруднення довкілля .
Фізхвилинка
Пам’ятай зеленого коника біля своїх ніг,
Пам’ятай тихий вітер, що між хмари пробіг,
Не забудь приголубить у лісі ромашку,
Посади деревце – це для тебе не важко.
Зачекай, не вбивай в лісі дикого звіра,
Він тобі подарує любов і довіру.
Пожалій буйний цвіт, не засмічуй колодязь ,
Це ж для тебе усе, це твій дім, це – природа!
V. Осмислення учнями знань .
1. Гра «Ти мені, я – тобі»
- Робота в парах, далі – перевірка.
- Згадайте міжнародні заходи з охорони природи, заходи в Україні.
2. Робота в зошитах .
3. Конкурс ерудитів.
Питання, які ми розглянули сьогодні, хвилюють багатьох людей. В 2010 році на Євробаченні дівчина з України Альоша виконала пісню, в якій говориться саме про ці проблеми.
- Я пропоную вам подивитись відеоролик на пісню «Добрі люди» - Swеt people. Справді, наша планета – це наш дім. Робим висновок, що природа, чистота нашого довкілля, здоров’я, життя – наше і наших близьких набагато дорожчі за гроші, коштовності, славу. Технологія насправді полегшує наше життя, але й руйнує нашу Землю. Тож давайте берегти наш світ, не забруднювати його і цінувати життя усього живого. Ми це зможемо спільними зусиллями! Учень нашого класу Горбань В. зобразив ідеальний світ, в якому б всі хотіли жити. (Малюнок)
VІ.Підсумок уроку.
- Про що говорили на уроці?
- Чи справдились ваші очікування?
- Який висновок зробили?
VІІ.Домашнє завдання
• Ст. 104 – 105, питання
• Зробити малюнок
• Виконувати правила згадані на уроці
Використана література
- 1. Байбара Т. М., Бібік Н.М. Я і Україна: підручник для 4 кл.- К.:Форум,2004.-176 с.
- 2.Тваринний світ/ Ілюстрована енциклопедія.- Харків: Промінь,2009.- 304 с.: іл.
- 3.Ульянець Н., Толочко В.,Козлова В. Поглянь навколо. Посібник з екологічного виховання для початкової школи.-К.,2000-.20 с.
- 4.Цветовой атлас растений/ Рандутко Д., Шошмак Л., Габерова И.- Братислава: Обзор,1990.- 412с. Інтернет видання.