Конспект уроку природознавства 4 клас "Збережемо природу Землі разом."

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Тема. Збережемо природу Землі разом .

Автор: Султан Анжела Володимирівна
вчитель початкових класів Костянтинівської СРШ І-ІІІ ступенів "ПРОМЕТЕЙ" з поглибленим вивченням предметів Мелітопольського р-ну Запорізької обл.


Мета:

  • Узагальнити та розширити знання дітей про використання людиною природних багатств Землі; про причини забруднення природи, способи охорони природи на нашій планеті;
  • розвивати соціальну, комунікативну та інформаційну компетентність;
  • виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, бажання самим щось зробити для збереження природи.


Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: проектор, екран, комп*ютер, електронний посібник "Природознавство 4 клас",ілюстрації,тестові завдання, підручники , малюнки учнів.

І Організаційний момент.

1. Привітання.

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Посміхніться до гостей.

Привітайтесь: «Добрий день».


2. Перевірка готовності до уроку.

3. Підсумок фенологічних спостережень.

-Зараз наш синоптик підіб’є підсумки спостережень за погодою:

За минулий тиждень:

Сонячних днів – 5

Похмурих – 1

Хмарних – 1

Опади: Всі дні – туман Температура повітря – від 13 до 19 С.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності .

Зараз я вам прочитаю уривок з оповідання англійського письменника-фантаста Роджера Бейкера. А ви уявіть, що все описане відбувається з вами.

-Саймон не сказав нікому, коли знайшов це першого разу. Він сховав це в кишеню темно-сірого комбінезончика та повернув до дітей малювати на піску карти. Увечері ,непомітно від мами, він засунув це під подушку. Джейн поцілувала його перед сном і прикрила за собою двері. Коли повільно спустилися фіолетові сутінки, Саймон піднявся, оперся на руку і оглянув це. Воно було зовсім незрозуміле: м’яке, гнулося, але й не ламалося. І було красивого, якогось нового для Саймона кольору. А запах був дивний… Саймон вдихнув його ще й ще, і раптом йому стало не по собі…»

-М’яке, гнулося, але й не ламалося… Що б це могло бути? У вас є які-небудь припущення?


Виявляється, герой фантастичного оповідання знайшов травинку. Якимось дивом зросла вона в царстві бетону й сталі? Дивна природа зникла, і навіть спогади про неї караються законом. Влада боїться, що люди згадають про луки, ліси і поля, які були колись на планеті. Згадають і вийдуть з покори. Тяжке, зловісне майбутнє описав англійський письменник. Але якщо замислитися, чи таке вже воно й неможливе? Якщо людство буде продовжувати хижо знищувати природу, тяжке передбачення фантаста цілком може стати реальністю. Це оповідання – попередження людям про те, що може статися із Землею в майбутньому.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Тема. Збережемо природу Землі разом.

Мета. Розглянути причини забруднення природи і знайти шляхи збереження природи на Землі.

Вправа «очікування»

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІV.Вивчення нового матеріалу.

- Питанням збереження природи займаються вчені-екологи.

- Що таке екологія? (екос – дім, логос – наука).

- Спробуємо себе в ролі вчених-екологів.

- Готуючись до уроку ми розподілились на 5 груп, кожна з яких вивчала окрему екологічну проблему. Матеріалу було зібрано дуже багато. Ми вибрали найголовніше, а останній матеріал представлений на нашій виставці.

Захист проектів

Виступ комісій відбудеться за таким планом:

1. Проблема

2. Шляхи вирішення

3. Додаткова інформація


1 група. Комісія з охорони тварин.

Проблема

  • Окремі види тварин людина вживає в їжу та для інших потреб.
  • На початку 20 століття в Україні водилися тури, дикі кози, кулани, сайгаки, росомахи – зараз вони зникли.
  • Морські корови були знищені через свою довірливість.
  • Часто тварини зникають через зміни середи мешкання.
  • Все в природі взаємопов’язане.
  • Зникає одна тварина – гине інша.
  • Спалюючи торішню траву ми спалюємо жуків, павуків.
  • Знищуючи гусінь ми думаємо,що всі вони шкідники, але вони необхідні природі.
  • Знищуючи ліси, степи, забруднюючи водойми, ми знищуємо дім для тварин.
  • Полювання на тварин.
  • Катастрофа на ЧАЕС.


Шляхи вирішення

• Зоопарки допомагають зберегти рідкісні види тварин.

• Заповідники сприяють зберіганню середи мешкання тварин.

• Червона книга України.

• В Україні діють 12 заповідників.

Правила поводження з тваринами

• Не розорюйте пташиних гнізд!

• Не знищуйте жаб, джмелів, метеликів,бабок!

• Не руйнуйте мурашники!

• Не галасуйте в лісі, не турбуйте тварин!

• Підгодовуйте тварин в холодні зими.

2 група. Комісія з охорони рослин.

Проблема

• В теплих країнах зникли джунглі (тут живуть 2\3 всіх видів рослин, тварин, грибів). Люди знищили ліси заради деревини.

• Людина створила нові сорти рослин, котрі в багатьох місцях замінили природні.

• Людина безжально вирубувала ліси; з розвитком промисловості вони (ліси) вмирають самі від забруднення повітря, води, ґрунту. Це призвело до погіршення газового складу атмосфери, підвищення континентальності клімату.

Шляхи вирішення

1. Завезені нові сорти, вони акліматизовані в нас. Створені дендрарії, ботанічні сади. Велика кількість представників місцевої флори занесені до Червоної книги. 2. Ці рослини потребують охорони: проліска дволиста, чубарка, конвалія майська та інші.


Правила поведінки в природі.

1. Не можна рвати рослини дикої природи, а букети можна складати тільки з квітів які виростила людина.

2. Збирати лікарські рослини можна тільки там, де їх багато. Частину з них потрібно залишати в природі.

3. Не витоптуй рослини в лісі! В лісі ходити можна тільки по стежках. Потрібно вчити людей любити природу. Корисні великі кольорові плакати з зображенням рослин, які під охороною. Заповідники дозволяють зберегти рідкісні види рослин в їхній природній середі. Рідкісні і зникаючи рослини Запорізької області • Шафран сітчастий • Тюльпан дібровний • Проліска дволиста • Конвалія звичайна • Сон чорніючий


3 група. Комісія з охорони повітря.

Проблема

  • В Україні щорічно в атмосферу потрапляє більше 17 млн. тонн шкідливих речовин, це більше, ніж 300 кг на кожного жителя; на 1 кв. метр випадає близько19 тонн отрути.
  • Великий забруднювач повітря – транспорт, особливо автомобілі.
  • Промислова діяльність людини призводить до зміни газового складу повітря.

Як наслідок змінюється клімат, частіше відбуваються пилові бурі, ожеледиця, туман, кислотні дощі.

  • Негативно впливає на все живе шум в атмосфері.
  • Один реактивний літак, який перетинає Атлантичний океан, спалює 35 тонн кисню-такої кількості достатньо було б для дихання 30 людей на протязі доби.
  • Вуглекислий газ утримує теплову енергію Сонця і, як наслідок, Землі загрожує глобальне потепління
  • Паління сміття.
  • Табачний дим.


Шляхи вирішення

  • Впровадження нових ресурсозберігаючих технологій, нових джерел отримання екологічно чистої енергії.
  • Заміна вугілля на ТЕС газом.
  • Регулювання двигунів в автомобілях. Створення надійних газо і пилоуловлювачів, озеленення міст, відродження площ лісів.
  • Впровадження Технологій переробки сміття його сортування.
  • Боротьба с паліням.

Додаткова інформація

Запоріжжя – наш обласний центр, велике індустріальне місто. В ньому зосереджено десятки підприємств, які щорічно викидають в атмосферу 1\10 частину шкідливих речовин (в Україні). Кожному жителю Запоріжжя припадає по 4 центнера шкідливих викидів в рік. Захворюваність значно вища середнього показника. Смертність вища, ніж в цілому у державі.

4 група. Комісія з охорони води.

Проблема

• Щороку тільки в Україні у водойми скидають 2,5 мільярдів кубометрів води. Основні джерела забруднення води підприємства комунального господарства – 50 % стічних вод; металургія – 25%; хіміко-лісний комплекс – 19 %

• Водний транспорт-велика кількість нафти і сміття.

• Прісної води всього – 2%.

• Нераціональне використання прісної води. Забруднення Дніпра перевищується в 80 разів! До Дніпра щорічно потрапляє 1297 мільйонів кубометрів стічних вод по Україні.

• Проби води у Чорному та Азовському морях показують серйозне бактеріологічне забруднення, причому в Азовському морі в деяких місцях воно перевищує норму в 1000 разів!!!

• Сильні зливи і весняне танення снігу зливає у водойми грунт і добрива.


Шляхи вирішення

• Очищення шахтних вод

• Очищення побутової каналізації

• Впровадження замкнутого циклу виробництва

• Очищення стічних вод

• Спеціалізовані звалища

• Ізоляція поховань від оточуючого середовища

• Повернення води в природу тільки очищеною

• Раціональне використання питної води

• Заборона мити машини і іншу техніку у водоймах

• Охорона болотних масивів, які живлять річки

• Висаджування рослин


Додаткова інформація

Молочний лиман – одна з прибережних водойм Приазов’я. Це місце лікування, як місцевих жителів, так і гостей курорту, а також «домівка» багатьох видів птахів, риб, тварин. Проблема полягає в тому, що Молочний лиман поступово роз’єднується з Азовським морем і висихає, перетворюючись в мертве солоне озеро. Вже розпочата робота по оздоровленню лиману.

5 група. Комісія з охорони ґрунту.

Проблема

• Видобуток корисних копалин, особливо відкритим способом, призводить до утворення тріщин у земній корі, порожнеч, на поверхні землі – териконів, висипів, кар’єрів.

• Надмірне зрошення земель накопичує в грунті солі, що шкідливе для рослині всього живого.

• 1 см грунтів утворюється в природі за 250 – 300 років, 20 см – за 5-6 тисяч років. Уявіть, що грунту раптом не стало …Зникнуть рослини, тварини, люди. Грунт дорожчий золота!

• 60 % чорноземів непридатні для використання через нерозумну діяльність людини. Грунт боїться отрутохімікатів. Якщо їх беруть більше норми, то вони накопичуються в грунті, забруднюють його. Щорічно з надр землі видобувають близько 100 млрд тонн корисних копалин. Вивозять на поля близько300 млн тонн мінеральних добрив і майже 4 млн тонн ядохімікатів.

• Утворення ярів.


Шляхи вирішення

• Висаджувати на краях кар’єрів дерева, чагарники; заповнювати порожнечі, що утворилися.

• Необхідно насаджувати лісові смуги на полях, правильно розорювати грунт на схилах, а взимку проводити снігозатримання.

• Коли люди починають будувати будинок, дорогу і т.д., необхідно спочатку зняти шар грунту.

• Рослини захищають грунт від впливу вітру і потоків води. Там, де немає рослин, вітер й вода можуть швидко знищити грунт.

• Науково обґрунтовувати кількість використовуваних отрутохімікатів.

• Щоб яри не збільшувалися, по їх краях висаджують дерева і чагарники, які своїм корінням скріплюють землю і перешкоджають руйнуванню. Яр заростає і перетворюється в балку.


Додаткова інформація

6 травня 2004 р. на артбазі в с. Новобогданівка виникла пожежа з подальшою детонацією снарядів. Зруйновано й пошкоджено будинки, школа, дороги, газопровід. Збитки – близько 200 млн. доларів. 2 грудня 2008 р. 275 артбаза була повністю «обеззброєна»; це: 4,5 роки праці; 170 вагонів (35,6 тис. тонн) «заліза»; 145,5 тис. гектарів землі, яка була очищена від боєприпасів Розповідь про МСОП, Міжнародну Червону книгу, Грінпіс (зелений світ) - Назвати причини забруднення довкілля .

Фізхвилинка

Пам’ятай зеленого коника біля своїх ніг,

Пам’ятай тихий вітер, що між хмари пробіг,

Не забудь приголубить у лісі ромашку,

Посади деревце – це для тебе не важко.

Зачекай, не вбивай в лісі дикого звіра,

Він тобі подарує любов і довіру.

Пожалій буйний цвіт, не засмічуй колодязь ,

Це ж для тебе усе, це твій дім, це – природа!


V. Осмислення учнями знань .

1. Гра «Ти мені, я – тобі»

  • Робота в парах, далі – перевірка.
  • Згадайте міжнародні заходи з охорони природи, заходи в Україні.

2. Робота в зошитах .

3. Конкурс ерудитів.

Питання, які ми розглянули сьогодні, хвилюють багатьох людей. В 2010 році на Євробаченні дівчина з України Альоша виконала пісню, в якій говориться саме про ці проблеми.

- Я пропоную вам подивитись відеоролик на пісню «Добрі люди» - Swеt people. Справді, наша планета – це наш дім. Робим висновок, що природа, чистота нашого довкілля, здоров’я, життя – наше і наших близьких набагато дорожчі за гроші, коштовності, славу. Технологія насправді полегшує наше життя, але й руйнує нашу Землю. Тож давайте берегти наш світ, не забруднювати його і цінувати життя усього живого. Ми це зможемо спільними зусиллями! Учень нашого класу Горбань В. зобразив ідеальний світ, в якому б всі хотіли жити. (Малюнок)


VІ.Підсумок уроку.

- Про що говорили на уроці?

- Чи справдились ваші очікування?

- Який висновок зробили?


VІІ.Домашнє завдання

• Ст. 104 – 105, питання

• Зробити малюнок

• Виконувати правила згадані на уроці


Використана література

  • 1. Байбара Т. М., Бібік Н.М. Я і Україна: підручник для 4 кл.- К.:Форум,2004.-176 с.
  • 2.Тваринний світ/ Ілюстрована енциклопедія.- Харків: Промінь,2009.- 304 с.: іл.
  • 3.Ульянець Н., Толочко В.,Козлова В. Поглянь навколо. Посібник з екологічного виховання для початкової школи.-К.,2000-.20 с.
  • 4.Цветовой атлас растений/ Рандутко Д., Шошмак Л., Габерова И.- Братислава: Обзор,1990.- 412с. Інтернет видання.