Конспект уроку української літератури в 5-Б класі Запорізького багатопрофільного ліцею № 99

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Sertifikat44Антонова.jpg

Конспект уроку української літератури

в 5-Б класі (профіль з поглибленим вивченням іноземної мови)

Запорізького багатопрофільного ліцею № 99

2013-2014 навчальний рік.

Вчитель: Антонова Наталія Миколаївна

Дата: 07.11.2013

Програма: Українська література. 5 клас. Автори: Р.В.Мовчан, К.В.Таранік-Ткачук, М.П. Бондар, О.М. Івасюк, С.А. Кочерга, О.І. Неживий, Н.В. Михайлова (Наказ МОНМС від 06.06.2012 року № 664).

Тема: Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія та сучасне життя. Т.Л. Віршована мова (рима, строфа,ритм).

Мета (навчальна): висвітлити багатий світ уяви Василя Симоненка, утілений у казках; пояснити відмінність прозової і віршованої мови казок, звертаючи увагу на ритм, риму, особливий порядок слів віршованої казки; продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб;

  • (розвиваюча): розвивати культуру зв’язного мовлення; вміння учнів виразно, осмислено читати казку; проводити аналогії із сучасним життям;
  • (виховна): виховувати в школярів оптимістичне бачення світу, позитивні риси характеру; прищеплювати риси доброти, щирості, зацікавленість у наслідках власної праці.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: світова література, музика.

Обладнання, наочність: портрет В. Симоненка, уривок відеороботи Ірини Стиць на пісню «Виростеш ти, сину» (сл. В. Симоненко, муз. А. Пашкевич), мультимедійна презентація, аудіозапис пісні Наталі Май "Не журись".

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Методи, прийоми і форми роботи: інтерактивна вправа «Графічний настрій», слово вчителя, учнівські повідомлення, виразне читання казки, бесіда, постановка та розв’язання проблемних питань.


Епіграф уроку:

Бо тільки правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття.
Бо на світі той наймудріший
Хто найдужче любить життя.
Василь Симоненко


ПЕРЕБІГ УРОКУ:

Презентація до уроку

Слово вчителя: Дорогі діти, учні 5-Б класу. Ми живемо з вами зараз у «світі фантазії і мудрості». Це розділ вивчення української літератури, де казкові історії вчать життєвої мудрості. Для ефективної роботи, за традицією, на цьому уроці ми працюємо по групах, кількість учасників у кожній - 7-8 чоловік.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку. (1-й слайд)
Ілюстрація для виконання інтерактивної вправи

Інтерактивна вправа. На табличках з вашими іменами передайте свій емоційний стан за допомогою «смайликів»: сумний, радісний, замислений, стурбований тощо. (Заздалегідь треба підготувати для кожного учня табличку з надрукованими його іменем та прізвищем та роздати їх перед уроком.)


2. Актуалізація опорних знань учнів.


Перевірка домашнього завдання:


1 група. Дайте визначення портрету художнього героя?

Портрет - це змалювання зовнішнього вигляду літературного героя

2 група. Розкажіть про портретну характеристику Хухи-Моховинки із казки Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка».

"Вона була й сама така пухка, як мох. Мала довгу вовночку, що, мов шовком укривала все її тільце. Сама тільки мордочка була голенька й нагадувала садову жовто-фіолетову квіточку-братки. Та були ще в неї голенькі зісподу рожеві лапки."

3 група. Дайте портретну характеристику дівчинки, що врятувала Хуху.

"Вона була гарнесенька, білява, з блакитними очицями. І одразу сподобалася Моховинці."

4 група. Дайте портретну характеристику кіз, що жили у хліву.

"Дві великі білі тварини, подібні до диких кіз або сарн. Вони мали роги й довгі, як у Водяника, бороди, але дивилися лагідно своїми жовтими очима."


Вчитель: Отже, на прикладі героїв казки «Хуха-Моховинка» ми з вами знаємо тепер, що таке портрет літературного героя. Сьогодні ми з вами продовжимо свою мандрівку у світ казки та теорії літератури. (3-й слайд)


3. Оголошення теми і мети уроку. (4-й слайд)

Зачитування епіграфа уроку. (Запис в друковані зошити).

Вчитель: Ці слова із поезії Василя Андрійовича Симоненка візьмемо за дороговказ не тільки нинішнього уроку, а й на все життя. Протягом уроку ви подумайте та в кінці його дайте відповідь на питання про те, як можна перейменувати країну Сльозолий у кінці казки.


4. Опрацювання навчального матеріалу. (5-й слайд)

Перегляд уривку відеороботи Ірини Стиць на пісню «Виростеш ти, сину».


Слово вчителя: Ці проникливі рядки написав вічно молодий поет Василь Андрійович Симоненко, якому доля виділила всього 28 років життя. Він спалахом блискавки промайнув своїми поезіями на поетичному небосхилі України. (6-й слайд)

«Полтавець родом, він закінчив свій короткий життєвий шлях у Черкасах, у Шевченковім краю. 8 січня 1935 – 13 грудня 1963 … Ці дати обрамлюють його життя. І не тільки біографічно пов’язаний він із самою серцевиною української землі: для співу свого, для думи своєї в щасливу мить народила його Україна”.
«Витязь молодої української поезії» Олесь Гончар


(7-й слайд)

Ганна Федорівна з сином Васильком


В мене була лиш мати.

Та був ще сивий дід. –

Нікому не мовив «тату».

І вірив, що так і слід, - так згадує поет своє дитинство.


Вчитель: Вашим домашнім завданням була підготовка повідомлень про митця та його сім'ю. Отже, зараз ми заслухаємо виступ представників кожної групи зі своїм повідомленням.

Повідомлення про В.Симоненка (1 група).

Повідомлення про діда (2 група).

Повідомлення про матір (3 група).

Повідомлення про батька (4 група).


Вчитель:

Не докорю ніколи і нікому,

Хіба на себе інколи позлюсь,

Що в двадцять літ в моєму серці втома,

Що в тридцять смерті в очі подивлюсь.


Так писав поет в День свого 20-тиліття. Та до тридцяти йому дожити не судилось. Поет помер, тримаючи в руках рукописи нової збірки поезій «Земне тяжіння». Вже минуло майже п’ятдесят років, а поетичні твори Василя Симоненка хвилюють читачів і залишаються цікавими як для дорослих, так і для дітей.

(8-й слайд)

До дошки запрошується фізорг класу.


Фізкультхвилинка.


Фізорг:

Раз-два! Дружно встали,

Великанами ми стали.

(Руки вгору.)

Руки в сторони, як крила,

(Змахи руками.)

І на пояс – три-чотири.

Вправо, вліво повернулись,

Нахилились і прогнулись.

Раз присіли, два присіли

І за парти дружно сіли.


Слово вчителя: У багатьох казках ми з вами мали можливість переконатися, за оригінальною формою викладу, незвичайними героями, цікавими назвами, фантастичними подіями може сховатися глибокий зміст і повчальність. Іноді такий прихований зміст ми не розуміємо, чи розуміємо не до кінця, та все одно він залишається і виринає тоді, коли цього потребує життя. У цьому сенсі цікавою казкою є казка «Цар Плаксій та Лоскотон», над якою ми з вами працюємо.


(Слайди 9-10)


Читання рубрики «До речі…» про історію написання казки (підр. с. 92).

Вчитель: Вдома ви читали казку, тож зараз попрацюємо з її текстом.

  • Чому країну Сльозолий автор назвав саме так? Які тут були порядки? (Зачитайте текст).
  • За які вчинки забіяки-сльозівці хапали людей?
  • Хто був членом сім'ї царя Плаксія?
  • Чому дядько Лоскотон був небезпечний для Плаксія?
  • Зачитайте, який наказ видав цар.
  • Чому сльозивцям не вдалося заарештувати Лоскотона?
  • Зачитайте сцену арешту.
  • Як відбулося звільнення Лоскотона із в'язниці?
  • Як Лоскотон розвалив поганський трон?
  • Хором прочитайте маршрут у країну Лоскотона.


Вчитель: Звернімо увагу на слова, що використані автором у казці, і можуть бути незрозумілими. (слайди 11-12)


Словникова робота.


Цар Плаксій – той, хто постійно плаче.

Лоскотон – той, хто лоскоче:

“Він як прийде, залоскоче, то сміється, хто й не хоче”,

“І носив з собою сміх в розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх”.

Країна Сльозолий – країна сліз, де річкою ллються сльози.

Плаксуни – ті, хто постійно плачуть.

Забіяки-сльозівці – прислужники в країні Сльозолий, які хапали всіх, хто сміявся і шмагали нагайками.

Митарство – тяжке життя, животіння.

Посіпака – прислужник.

Плаксоград – град (город, місто), де всі плачуть.

Грати – тюремні металеві решітки.

Придворна свита – слуги при дворі короля.

Чимчикуй – мандруй, крокуй, іди.


Питання до класу:


до 1-ї гр.: Які магічні числа, відомі з народних казок, є у цій казці?

(Три сини та три дочки)

до 2-ї гр.: Як називаються частини казки?

(«Цареве сімейство», «Дядько Лоскотон», «Арешт Лоскотона», «Весілля в палаці», «Звільнення Лоскотона», «Продовження весілля»).

до 3-ї гр.: Чи знаєте ви, як називають таких керівників держави, як Плаксій?

(Диктатори).

Що вони приносять своєму народові?

( Страх, безнадію, бідність).

до 4-ї гр.: Чим відрізняється мова казки «Цар Плаксій та Лоскотон» від мови казки Василя Королева-Старого «Хуха-Моховинка»?

(Казка «Хуха-Моховинка» написана прозовою мовою, а «Цар Плаксій та Лоскотон» - віршованою.)


Теорія літератури: (слайд 13)


Прозова мова – не організована ритмічно, не віршована, подібна до тієї, якою ми спілкуємося в повсякденні.

Віршована мова має ритм і риму, розмірена.

Рима – це співзвучні закінчення рядків у віршованому творі.

Ритм – рівномірне чергування наголошених і ненаголошеих складів, розміреність і злагодженість у звучанні.


Вчитель: Група віршованих рядків, об'єднаних одним змістом, ритмом і певним римуванням, називається строфою. Строфи можуть мати різну кількість рядків, але найчастіше зустрічається чотирирядкова строфа.


Практичне завдання. Знайдіть риму в рядках із казки. Визначте, які рядки в строфі об'єднує кожна рима.


Завдання для 1-ї групи

Для першої групи:


Там, де гори і долини,

Де гуляє вітровій, -

Там цвіте краса-країна

З дивним ім’ям Сльозолий.


(слайд 15)


Завдання для 2-ї групи

Для другої групи:


Але в тому диво-царстві,

Зневажаючи закон,

Жив у мандрах і митарстві

Добрий дядько Лоскотон.


(Слайд 16)


Завдання для 3-ї групи

Для третьої групи:


Тож від радості стрибайте!

Тож від радості ридайте!

Ми тепер встановим скрізь

Віковічне царство сліз!


(Слайд 17)


Завдання для 4-ї групи

Для четвертої групи:

А цареві три сини,

Три завзяті Плаксуни,

Так сміялись-реготали,

Що штани з них поспадали.


Вчитель: Дайте відповідь на питання:

Як можна перейменувати країну Сльозолий у кінці казки?

(Щирий сміх…)


5. Підсумок уроку:


Вчитель: Дайте відповіді на питання:

  • Які нові терміни ви вивчили на сьогоднішньому уроці?
  • Поясніть своїми словами, що таке прозова і віршована мова художнього твору, рима, ритм.
  • Для чого, на вашу думку, потрібно знати теорію літератури?
  • Які роздуми про себе і свою поведінку викликала у вас казка “Цар Плаксій та Лоскотон”?


Зображення смайликів для виконання інтерактивної вправи

Інтерактивна вправа.Намалюйте на зворотній стороні табличок з вашими іменами та смайлами, намальованими на початку уроку, смайли, що передають ваш теперішній настрій.


6. Оцінювання результатів роботи учнів.


7. Домашнє завдання: (Слайд 19)

Робота з підручником: сторінка 96-98.

Вправи в зошиті з друкованою основою №№59,60


Вчитель: Дякую за урок! (Слайд 21, звучить пісня Наталі Май "Не журись")

Інформаційні джерела:

  1. Програма з української літератури. 5 клас. Автори: Р.В.Мовчан, К.В.Таранік-Ткачук, М.П. Бондар, О.М. Івасюк, С.А. Кочерга, О.І. Неживий, Н.В. Михайлова (Наказ МОНМС від 06.06.2012 року № 664)
  2. Авраменко О.М. Українська література: підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. - К.: Грамота, 2013 - 288 с.
  3. Українська література: книжка для вчителя: календарне планування та розробки уроків. 5 клас/О.М. Авраменко, Г.К. Дмитренко. - К.:Грамота, 2013. - 264 с.
  4. Інтернет-джерела: