Конспект уроку української мови в 3 класі. Філіппова Н.В."Поняття про прикметник"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Тема уроку: Повторення вивченого про прикметник. Спостереження за роллю прикметників у мові і мовленні.

Предмет: Українська мова

Клас: 3

Підготував урок: Філіппова Наталія Вячеславівна, вчитель початкових класів, «Спеціаліст вищої категорії»

Освітня установа: Володимирівський навчально-виховний комплекс «школа І-ІІІ ступенів-гімназія «Успіх»

Район: Запорізький

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Мета уроку: розширювати та поглиблювати знання учнів про прикметник як частину мови, формувати уявлення про його значення та роль у реченні, про зв’язок прикметника з іменником; вчити дітей аналізувати, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, образно висловлювати свою думку; розвивати мовлення; виховувати комунікативну культуру, почуття товариськості під час роботи в групах, пізнавальний інтерес .

Завдання уроку: сприяти реалізації цілей уроку через дослідницько – пошукову роботу учнів.

Знання, уміння, навички, які актуалізують, набудуть, закріплять учні: учні розширюють уявлення про прикметник як частину мови, впізнають прикметники в реченні і тексті, пояснюють роль прикметника у мові та мовленні; беруть активну участь у колективних навчальних вправах з удосконалення речень, текстів шляхом додавання прикметників до іменників, змінюють прикметники за родами і числами у сполученні з іменниками.

Обладнання: проектор, екран, презентація уроку (https://drive.google.com/file/d/0BythQoRcfLRYY001V1JROWEtQnM/view?usp=sharing), презентація учня, бланки для самооцінки та самоперевірки, завдання для кожної групи, картки для логічного диктанту, пам’ятки «Правила роботи в групах», картки для складання таблиці «Знаю! Буду знати!».

                                                                      Конспект уроку
                                                                       Хід уроку: 

І. Мотивація навчальної діяльності 1. Бесіда - Діти, навіщо нам потрібні уроки української мови? (щоб дізнаватись нове, вчитись правильно вживати слова у мовленні, висловлювати свою думку, щоб бути грамотними). - Сьогодні ми з вами будемо продовжувати досліджувати нашу рідну українську мову і відкриємо щось нове, значуще для нас. - Нехай гаслом нашої діяльності стануть слова: (Слайд 1)

                Знання – це скарб, 
                а вміння вчитися –  ключ до нього.

- Діти, ви будете працювати в групах. У вас на партах лежать пам’ятки з правилами групової роботи, тому хто забув їх, пропоную згадати (додаються).

2. Відеосюжет про весну.

- Тануть сніги, біжать струмочки, починає пробиватися перша травичка, розпускаються бруньки, з'являються тендітні квіти, чути спів пташок... Це настала Весна — найпрекрасніша пора року, оспівана поетами за свою первозданну красу. Іван Франко писав:

Надійшла весна прекрасна, Многоцвітна, тепла, ясна, Наче дівчина в вінку. Зацвіли луги, діброви, Повно гомону, розмови І пісень в чагарнику!

- П.Оголошення теми та отримання результату

1. Бесіда

- Яку пору року ми побачили у відеосюжеті? (весна)

 - Згадайте правопис слова весна, так як воно буде проходити червоною ниткою протягом уроку. (ненаголошений е в корені слова) (Слайд 2)

- Як перевірити цю орфограму? (дібрати перевірне слово, щоб ненаголошений, став наголошений: весна – весни).

- Запишіть слово весна (вчитель коментує: сіли рівно, зошити поклали під нахилом, пишемо красиво)
- До якої частини мови належить це слово? (іменник).

- Визначте число та рід. ( весна – однина, ж.р.; ).

2.Вправа «Ґронування»

А зараз до слова «весна» доберіть слова, які би підкреслювали красу весняної природи? (діти записують: красива, молода, квітуча, добра, яскрава та інше, зачитують свої відповіді) (Слайд 3) - На що вказують всі слова, які ви записали? (на ознаку предмета). - На які питання відповідають ці слова? ( яка?) - Хто може пригадати до якої частини мови належить дане слово? (прикметник). - Діти, хто здогадався, якою буде сьогоднішня тема уроку? (Прикметник). Так, дійсно, тема уроку: «Загальне поняття про прикметник». (Слайд 4)

Допоможіть мені відповісти на питання: (Слайд 5) 1. Що ми будемо робити протягом уроку? ( вивчати загальне поняття про прикметник) 2. Для чого нам це потрібно? ( щоб бути розумними, правильно вживати ці слова у мовленні….) 3. Як ми будемо це робити? (будемо досліджувати прикметник за допомогою різноманітних вправ).

- А досліджуватимемо з вами за таким планом: (Слайд 6) 1. Кодоване письмо 2. Юні редактори 3. Знавці прикметників 4. Оздоровча хвилинка 5. Перекладачі 6. Творча майстерня 7. Релаксація 8. Логічний диктант 9. Комунікативний практикум - Кожній групі бажаю бути впевненою, творчою, активною, спостережливою.

- (Слайд 7) На партах лежать аркуші з оцінюванням. Протягом уроку, після виконання кожного завдання, ви будете себе оцінювати. А загальний бал допоможу поставити вам я.


Ш. Актуалізація знань

Прикметник дасть іменнику-предмету Якусь його ознаку чи прикмету. ПРИКМЕТНИК – це частина мови, Без неї нам не обійтись. Ти вслухайсь в слово пречудове, Йому, як другові, всміхнись. Земля – ЯКА? – ласкава, люба, рідна, А сонце – щире, золоте,

А очі в мами – добрі, ніжні, 

А голос – чистий і дзвінкий, А руки – теплі і надійні.

- Так що ж ми з вами знаємо про прикметник? (На дошці)

Знаю Буду знати ! (заповнюється протягом уроку) самостійна частина мови збагачує знання про предмет, прикрашає мовлення вказує на ознаку предмета у реченні найчастіше виступає другорядним членом відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? у реченні залежить від іменника та зв’язан з ним за змістом

	                                               змінюються за родами, числами


ІV. Практична частина уроку

1. Кодоване письмо (іменники – 1, прикметники – 2) (Слайд 8) – Перед тим, як розпочинати досліджувати прикметник, ми повинні впевнитися, що вміємо розрізняти прикметники від іменників. Я буду читати слова, а ви будете записувати їх не буквами, а цифрами. Якщо слово належить до частини мови іменник, ви ставите цифру 1, якщо це прикметник - 2.(вчитель читає слова, а учні записують відповідні цифри) Струмок, веснянка, весняний, теплий, гомінкий, спів, прогалина, березень, березневий, бруньки, дзвінкоголосий, галявина.

Давайте перевіримо написане (Слайд 9) 1,1,2,2,2,1,1,1,2,1,2,1 - Оцініть себе об’єктивно.

2. Юні редактори (Слайд 10) (редагування тексту) - Прочитайте текст.

                                                  Весна

Летить на крилах весна. Будить землю, дерева, струмки. Незабаром спів пташок наповнить гаї і сади.

- Як ви гадаєте, яку частину мови виділив жирним шрифтом автор? - З якою метою він це зробив? - В групах запишіть перший абзац тексту, доповнюючи до виділених слів прикметники, які би збагатили цю розповідь. (діти зачитують перероблені тексти). - Який текст вам сподобався більше: той що був спочатку чи той, що доповнили ви? Зробіть висновок. - Навіщо у мовленні прикметники? ВИСНОВОК: вони роблять нашу мову багатою, мелодійною, емоційною, образною.

ЗАПИС У ТАБЛИЦЮ У СТОВПЧИК БУДУ ЗНАТИ

- Оцініть себе.

3. Знавці прикметників (Слайд 11)

- Діти, а визнаєте, що весна буває різною? (Слайд 12) За звучанням: За характером: За почуттям: За часом: За кольором: багатоголосна непередбачувана радісна несподівана яскрава гомінлива оманлива весела довгождана смарагдова дзвінкоголоса ласкава бадьора очікувана багатобарвна тепла сонячна

- Я пропоную кожному в групі скласти речення зі словом весна, використовуючи подані прикметники та записати його. ( групи складають і записують). 

- Виберіть найкраще речення в групі. - Прочитайте його. - Підкреслить граматичну основу в реченні.(підкреслюють) - Скоротіть речення до двох слів так, щоб зберігся його зміст.(скорочують та зачитують) - Зробіть висновок: яким членом речення найчастіше буде прикметник? ВИСНОВОК: прикметник найчастіше у реченні буде другорядним членом речення. (ЗАПИС У ТАБЛИЦЮ БУДУ ЗНАТИ) - Оцініть себе.

4.Оздоровча хвилинка (танцювальні рухи під музику «Дівчина-весна») (Слайд 13)

5.Перекладачі (Слайд 14)

-Хто бажає прочитати вірш? (читають)

 Spring

This is a time Of happy long days, Colorful plants And heavy warm rains. You can enjoy The early blue flowers, And happy sun rays On the beautiful towers.

- Ми знаємо, що всі слова в реченні зв’язані між собою. А ось з якою самою частиною мови зв’язані прикметники, ви дізнаєтесь, коли виконаєте наступне завдання: перекладіть текст на українську мову (усно).   
                Весна

Це час щасливих довгих днів, Кольорових рослин І сильних теплих дощів. Ти можеш насолоджуватися Ранніми голубими квітами, Щасливими промінчиками На гарних будівлях. (Слайд 15)

- Випишіть із вірша прикметники разом зі словами, від яких вони залежать, визначте, якою частиною мови є ці слова. (діти виконують). - Прочитайте, як ви виконали завдання (діти читають): Щасливих довгих днів; кольорових рослин; сильних теплих дощів; ранніми голубими квітами; щасливими промінчиками; гарних будівлях. - Якою частиною мови є слова, від яких залежать прикметники? (іменники) - Який можна зробити висновок? ВИСНОВОК: прикметники в реченнях залежать від іменників і зв’язані з ними за змістом. ЗАПИС У ТАБЛИЦЮ У СТОВПЧИК БУДУ ЗНАТИ - Оцініть, будь ласка, себе.

6. Творча майстерня (Слайд 16)

- Прочитайте текст. Ось стоїть переді мною (легкі), (тендітні) підсніжник. Його (білі), (запашні) голівка схилилась донизу. А поряд ростуть такі ж (скромний), (ніжний) вісники весни. Це значить, що прийшла (справжні) весна.

 - Якою частиною мови є слова в дужках?(прикметник)

- Як ви гадаєте, яке буде наступне завдання (розкрити дужки і поставити прикметники у потрібній формі). - Правильно, вам потрібно поставити слова, що в дужках, у потрібній формі, позначити закінчення у прикметників, визначити рід та число іменників, від яких залежать дані прикметники. (діти виконують по групах, перевірка виконаного завдання). - Прочитайте, що у вас вийшло. (кожна група читає по реченню) - Якщо прикметники пов’язані з іменниками, як ви гадаєте, чи мають вони рід і число? - Як можна визначити рід та число прикметників? (за допомогою іменників, з якими вони зв’язані). - Виходячи з вищесказаного, спробуйте сформулювати правило: (відповіді дітей) ВИСНОВОК: щоб визначити рід і число прикметників, треба визначити рід і число іменників, з якими вони пов’язані. - Оцініть себе.

- Погляньте на нашу таблицю та спробуйте визначити відмінність між іменником та прикметником. (Іменник відповідає на питання Хто? Що?; вказує на предмет, в реченні може бути як головним, так і другорядним членом речення; іменники належать до одного із родів. Прикметник відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які?; вказує на ознаку предмета; в реченні найчастіше може бути другорядним членом; змінюється за родами.).

7. Релаксація ( звучить музика ) (Слайд 17)

   -     Діти, прийшов час відпочити.  Сядьте  зручно,  замружте  очі  і  послухайте: «Я гарний, розумний, здібний. По моїх жилах тече молода здорова кров; я міцний, ніщо не збентежить мене. Я щасливий, я маю гарну пам’ять. Я кмітливий і дотепний.  Я  на  все  життя  засвоїв,  що прикметник – це самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета, відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? В реченні найчастіше є другорядним членом. Прикметник змінюється за родами і числами. В реченні завжди зв’язаний з іменником.

8 Логічний диктант (експрес-опитування)

- Зараз розплющте очі. Ви вже готові до написання логічного диктанту. У вас на партах лежать аркуші для самоперевірки. (Слайд 18) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Я буду читати твердження, якщо вони вірні, ставите «+», якщо хибні – «-». 1) Прикметник – це головний член речення 2) Прикметник – це частина мови 3) Прикметник вказує на ознаку предмета 4) Прикметник не прикрашає наше мовлення 5) Прикметник відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які? 6) Прикметник змінюється за родами 7) Прикметник стоїть у тому ж роді, числі, що й іменник 8) Слово «навесні» - це прикметник 9) Прикметник – це самостійна частина мови 10) В прикметниках, які стоять в множині рід не визначається

Самоперевірка (Слайд 19)

- Зачитайте номери тільки тих відповідей, твердження яких є помилковими (діти зачитують). 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 - + + - + + + - + + - Оцініть себе.

9. Комунікативний практикум (перевірка домашнього завдання) (Слайд 20)
– Кожна група отримала додому завдання, зараз ми перевіримо, як ви з ним впорались. Перша група складала твір-перевтілення «Я – пролісок». (презентація роботи).

- Друга група готувала лінгвістичну розповідь з теми «Я - Прикметник». (презентація роботи) - Третя група готувала діалог-дискусію «Чи потрібно вивчати прикметник?» (презентація роботи) - Підведення підсумків.

V. Рефлексія. (Слайд 21)

- Доповніть речення прикметником: для мене сьогоднішній урок був… (пізнавальним, цікавим, несподіваним, гарним, пам’ятним, повчальним, добрим, творчим). - Що змінилося після уроку? (відповіді дітей)

VІ. Домашнє завдання (по групах): (Слайд 22)

І група – складає казку «Пригоди прикметника в країні Частини мови»,
ІІ група – розробляє пам’ятку для учнів 3 класу під час вивчення теми «Прикметник»; 

ІІІ група – складає кросворд з теми «Прикметник». (Слайд 23)


Поради щодо логічного переходу від цього уроку до наступних: Я вважаю, що такі види діяльності на уроках забезпечать результативність у роботі з учнями різного рівня пізнавальних можливостей. Блочна подача нового матеріалу вивільнить частину уроків для засвоєння програмового матеріалу на більш високому рівні під час проведення практичних завдань. Дослідницько-пошукова робота сприяє активізації діяльності учнів, більш якісному засвоєнню матеріалу, розвитку мислення, мовлення, формує готовність самостійно працювати, уміння вчитися. ДОДАТКИ: Картки само оцінювання для учнів: Прізвище, ім’я_______________________

 1 завдання  «Кодоване письмо»      8 балів
 2 завдання «Юні редактори» 11 балів
 3 завдання  «Знавці прикметників» 9 балів	
 4 завдання  «Перекладачі» 11 балів	
 5 завдання  «Творча майстерня» 12 балів	
 6 завдання   «Логічний диктант» 10 балів	
 Загальний  бал


Логічний диктант: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Пам’ятка «Правила роботи в групі»

1. Уважно слухайте того, хто говорить. 2. Поважайте думку кожного. 3. Дотримуйтесь визначеного часу. 4. Працюйте дружньо, разом. 5. Доводіть справу до кінця.