Навчальний проект ''Збереження степових біотопів Кам'янсько-Дніпровського району''
Автор проекту
Рибальченко Оксана Сергіївна
Школьна Валентина Валентинівна
Бєльська Ольга Володимирівна
Назва проекту
"Збереження степових біотопів Кам'янсько-Дніпровського району"
Основні питання проекту
Ключове питання
Чи є шанс в українських стипів на існування в умовах антропогенного впливу?
Тематичні питання
1. Чому треба охороняти степи?
2. Які є наслідки впливу людини на степову зону?
3. Які ви можете запропонувати ефективні рецепти порятунку степу?
Змістові питання
1. Яке географічне положення степової зони України?
2. Які ландшафти переважають в степовій зоні?
3. Які рослинні угруповання переважають в степовій зоні?
4. Які види рослин нашого краю знаходяться під загрозою зникнення?
Стислий опис
В наші дні природний рослинний покрив відчуває на собі все збільшуючий вплив людської діяльності,все більше відступає під натиском цивілізації. Степ як географічна зона та Степ як екосистема більше не є синонімами. Степова зона України займає майже 40 % території держави, але більша її частина розорана. У деяких адміністративних районах частка ріллі перевищує 90%. Враховуючи площу забудови, доріг, лісосмуг і т.д., можна констатувати, що від степових просторів залишились жалюгідні крихти.
Саме тому з метою усвідомлення взаємозв'язків у природі та способів регулювання взаємодіїї людства з природою, виховання ціннісного ставлення до біорізноманіття степів, та практичних дій з охорони та збереження степової рослинності України учням було запропоновано навчальний проект "Збереження степових біотопів Кам'янсько-Дніпровського району".
- Обєкт дослідження: ділянки степової рослинності за межами м.Кам`янка-Дніпровська.
- Використання обєкту: вилучені землі з використання в сільському господарстві.
В ході роботи над проектом учнів було поділено на три групи, кожна з яких отримала окреме завдання:
- вивчення видового складу і екологічного стану степових ділянок своєї місцевості.
- спостереження за сезонними змінами степових ділянок своєї місцевості та оволодіння навичками визначення рослин за довідниками, картування, заповнення бланків геоботанічного опису степової рослинності.
- проведення масових заходів з екологічної просвіти.
Протягом роботи над проектом учнями велися спостереження за сезонними змінами рослинних угруповань степів. Результом цієї діяльності стало створення міні-каталогу рідкісних та зникаючих рослин степової зони Кам’янсько-Дніпровського району та веб-сайту "Збережемо українські степи"
Навчальні предмети
географія, біологія, екологія рідного краю, інформатика
Класи
Проект розраховано на учнів 6-11 класів
Державні освітні стандарти та навчальні програми
Державний стандарт базової і повної середньої освіти. Загальна частина. Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 р. N 24
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів 8-9 кл. Географія. Рівень стандарту (наказ МОН від 28.10.2010 № 1021)
Навчальна програма з інформатики для учнів 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів. І.О. Завадський, Ю.О. Дорошенко та Ж.В. Потапова.
Інформатика програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальні цілі та очікувані результати навчання
Навчальні цілі:
- узагальнити, систематизувати та розширити знання учнів про степову зону України;
- на основі творчого узагальнення показати особливості природної зони та взаємозв'язки природних компонентів;
- вивчення біорізноманіття степової зоні рідного краю;
- формувати пізнавальний інтерес учнів до рідної землі, виховувати любов і повагу до неї;
- розвивати творчі задатки дітей;
- формування важливої складової інформатичної компетентності учнів – ключових компетенцій, необхідних для впевненого та ефективного використання інформаційних технологій для розв’язання реальних життєвих задач; розвиток логічного мислення, вміння розв’язувати практичні задачі різних рівнів складності, вміння планувати свою діяльність, вміння успішно взаємодіяти та творчо працювати у складі групи;
Знання:
- які підзони виділяються в зоні степів? За якими ознаками?;
- до яких умов існування пристосовані рослини степової зони;
- які види зникаючих рослин розповсюджені на степових ділянках приміської територіїї м. Кам'янка-Дніпровська;
- які основні чинники впливають на зменшення ділянок степової зони;
- яке природокористування називається раціональним.
Очікувані результати:
Формуються й відпрацьовуються:
- навички знаходження, систематизації, класифікації, аналізу інформації;
- навички публічного виступу (ораторське мистецтво);
- уміння представити інформацію в доступному, естетичному вигляді;
- уміння виражати свої думки, доводити свої ідеї;
- уміння працювати в групі, у команді;
- уміння працювати самостійно, робити вибір, приймати рішення.
Діяльність учнів
Механізм реалізації. План дій.
Зміст дій | Термін | Відповідальний |
---|---|---|
Формулювання теми, організація робочих груп, планування роботи | Вересень 2014 | РибальченкоО.С.
Школьна В.В. |
Дослідницька робота: ознайомлення з ландшафтом біля школи; вивчення біорізноманіття видів степової рослинності; спостереження за сезонними змінами степових ділянок своєї місцевості та оволодіння навичками визначення рослин за довідниками, картування, заповнення бланків геоботанічного опису степової рослинності. | квітень-вересень 2015 | Школьна В.В.
РибальченкоО.С. |
Оформлення результатів роботи | жовтень, 2015 | Бєльська О.В. |
У ході підготовки до проектної діяльності були створені 3 підгрупи, кожна з яких виконувала певні завдання.
- Перша підгрупа – дослідники - працювала з довідковою літературою, в мережі Інтернет: вивчала довідники, енциклопедії, відеоматеріали, про степову зону Кам'янсько-Дніпровського району. Дослідники вийшли в степ на «польові» роботи, де ознайомилися із структурою, видовим і сортовим різноманіттям рослин нашого ландшафту. З метою ознайомлення із сезонними змінами цілинних степових ділянок приміської території дослідницька група учнів спостерігала за рослинами протягом року. Результати своїх спостережень діти оформили у вигляді карток еколого-морфологічного опису трав’янистих рослин та заповнення бланків геоботанічного опису типової рослинності.
- Друга підгрупа школярів – практики - займалася опитування учнів, учителів, батьків щодо проблеми збереження степової зони приміської території.Члени підгрупи розробили міні каталог зникаючих та рідкісних рослин степової зони Кам'янсько-Дніпровського району.
- Третя підгрупа – дизайнери – оформили проект: підготували добірку фотографій; займалися комп’ютерною обробкою знайденої інформації; упорядкували зібраний матеріал і створили мультимедійну презентацію та веб-сайт, де використали матеріали всіх учасників робочої групи.
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту
вересень 2014 року - жовтень 2015 року
Вхідні знання та навички
Учні повинні знати:
- що таке ландшафт, природна зона, степ;
- складові частини ПТК;
- що таке ендеміки, релікти;
- фактори ландшафтоутворення;
- класифікація ландшафтів;
- природоохоронні території;
Учні повинні вміти:
- працювати у групі;
- встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, оцінювати свої дії та дії своїх товаришів;
- вдосконалювати уміння аналізувати отриману інформацію, робити висновки;
- вдосконалювати навички роботи в програмах PowerPoint, Publisher, Word, Excel, Windows Media Video;
- вдосконалювати навички пошуку інформації в мережі Інтернет.'
- створювати учнівські презентації, публікації, веб-сайт;
- працювати з соціальними веб-сервісами Інтернет.
Матеріали та ресурси
Учнівські роботи
- Презентація
- Публікація
- Веб-сайт
- Інше
Фотоальбом
- Вивчення видового складу і екологічного стану степових ділянок своєї місцевості, оформлення гербаріїв.
- Спостереження за сезонними змінами степових ділянок своєї місцевості та оволодіння навичками визначення рослин за довідниками, картування, заповнення бланків геоботанічного опису степової рослинності.
- Проведення масових заходів з екологічної просвіти
Методичні матеріали
Дидактичні матеріали
Друковані матеріали
- Бершадська Т.Г. Хрестоматія з фізичної географії України. – Тернопіль: «Підручники та посібники», 1998
- Булава Л.М. Фізична географія України. – Х.: Ранок, 2006
- Гризинська І.В. Сторінками Червоної книги України. Зникаючі рослини. – К.: Освіта, 2004
- Шелегеда В.І., Шелегеда О.Р. Рідкісні і зникаючі рослини Запорізької області. – Запоріжжя: «ТандемАртСтудія», 2008
- Довгань Г.Д., Кругла Н.Я. Фізична географія України. 8 клас: Розробки уроків – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007
- Шищенко П.Г., Муніч Н.В. Фізична географія України: підруч. Для 8 класу загальноосвіт. навч. закл. – К.: Зодіак-ЕКО, 2008
- Смотрицька І.М., Верьовкіна І.В., Бережна О.М., Лисенко В.І. Екологія рідного краю: Підручник для 6 класу загальноосвіт. навч. закл. – Запоріжжя: Прем’єр, 2006
- Грущинська І.В. Сторінками Червоної книги України: Зникаючі рослини:Довід. Учня. К.: Освіта, 2004
Додаткове приладдя та витратні матеріали
- цифровий фотоапарат;
- комп'ютери;
- доступ до мережі Інтернет;
- проектор, принтер;
Ресурси Інтернету
http://pryroda.in.ua/step/
https://uk.wikipedia.org/wiki/Український_степ
http://redbook-ua.org/plants/region/zaporizka
http://esu.com.ua/search_articles.php?id=11012
https://www.photovisi.com/ru
http://puzzlecup.com/crossword-ru/?guess=8B38FD4E689D05AU
http://www.fotor.com/ru/app.html#!module/collage/tool/ClassicTemplate
http://www.getloupe.com/