План-конспект з біології на тему: « Птахи »

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Шиян сертификат 119.jpg


Содержание

Автор розробки:

Шиян Вікторія Миколаївна

Навчальний заклад, посада

Комунальний заклад « Гуляйпільська спеціалізована загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів » Гуляйпільської районої ради; Вчитель біології

Назва навчальної програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, 7 – 9 класи, Б і о л о г і я.

Клас :

8

Тип уроку:

нестандартний

Форма уроку:

брейн – ринг

Компетенції учнів на уроці

соціальна, полікультурна,комунікативна,інформаційна,компетентність саморозвитку і самоосвіти, компетенція творчої діяльності.

Мета :

Освітня: узагальнити знання учнів з теми « Птахи »; визначити індивідуальний рівень засвоєння матеріалу теми для кожного з учнів; активізувати логічне мислення і практичну роботу учнів на уроці;

Розвивальна : формувати в учнів навички самоконтролю і взаємодопомоги; коригувати зв’язне мовлення.

Виховна: здійсювати екологічне виховання учнів.

Обладнання:

ігровий столик, конверти з питаннями, на дошці емблема гри – сова, набір пір’я, малюнки, таблиця результатів команд, « чорний ящик ».

Дидактичні та методичні матеріали:

Біологія: Підруч. для 8 кл загальноосвіт. навч.закл.- Серебряков, П.Г. Балан. - К.: Генеза, 2008.- 288 с.:іл

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці:

[1]

Хід уроку

І. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.

ІІ. Організаційний етап. Клас ділиться на 2 команди, 2 учні – помічники ведучого, що відкривають конверти та ведуть рахунок очок команд. Першою починає команда за жеребом. Підсумок підводять помічники і вчитель, виділяють більш активних гравців, оцінюють.

ІІІ. Актуалізація і мотивації учнів.

Пташечка мене гука,

вийду – зразу ж утіка.

Тільки в хату я зайду,

вже виспівує в саду.

Винесу їй хлібця, сала,

щоб і завтра заспівала.

( Бойко Віктор )

Мільйони років тому з'явилися перші птахи. І досі похмурий, населений лише динозаврами світ, зголосився пташиним співом. А ще через мільйони років закрокувала по Землі людина, здатна оцінити цей спів. Підняла людина голову вгору, подивилася в синє небо, а в небі жайворонок! Співає, заливається, тріпоче крильцями.

ІV. Узагальнення та систематизація основних теоретичних знань учнів.

Питання 1 Крила птахів є видозміненими передніми кінцівками. Їхні рухи забезпечуються добре розвиненими грудними м’язами . Політ, під час якого крила нерухомо розставлені під кутом 90° відносно тіла, а птах під впливом сили тяжіння поступово втрачає висоту. Як називається цей тип польоту птахів?

Відповідь: планеру вальний.

Питання 2

Травна система птахів починається дзьобом. Дзьоби у різних видів птахів розрізняються за формою та розмірами, їхня форма свідчить про характер живлення птахів. Назвати форми дзьобів які вам відомі, привести приклади. Відповідь: гострі ( співочі птахи ), загнуті ( папуга, орли, беркут ), довгі ( крохмаль, травник, колібрі, перцеїд ), пласкі ( качки, гуси).

Питання 3 Всі птахи , що живуть на деревах мають по 4 пальці. У водоплавних птахів - пальці з перетинками. Двопала нога пристосована для бігу. А сильні пальці та гострі кігті потрібні для полювання. Перед вами відбитки ніг птахів. Підпишіть кому вони належать. (додаток 2)

Відповідь: 1– Большая поганка, или чомга; 2 – лисуха; 3 – Плавунчик; 4 – Большой баклан; 5 – білокрила крачка; 6 – озерна чайка; 7 – сизий голуб; 8 – звичайна зимородок; 9 – Сіра куропатка; 10 – Шилоклювка; 11 – сиза чайка; 12 – краснодзьоба гагара; 13 – Великий дятел; 14 – співочий дрізд; 15 – черни стриж; 16 – чорнобрюхий рябок, цівка спереду; 17 – Чернобрюхий рябок, цівка ззаду; 18 – Саджа, цівка спереду; 19 – Саджа, цівка ззаду.

Питання 4

Ембріональний етап розвитку птахів відбувається під час інкубації. Інкубація забезпечується дорослими птахами, які насиджують кладку, або в інший спосіб забезпечують обігрів яєць. Пташенята, що вилупилися, бувають двох типів — виводкові та нагніздні. Чим відрізняються виводкові та нагніздні пташенята? Відповідь: Виводкові пташенята цілком вкриті пухом, з відкритими очима. Через певний час вони можуть самостійно супроводжувати дорослих птахів. Нагніздні пташенята лише в деяких місцях вкриті негустим пухом. Їхні очі й вушні отвори закриті. Вони досить тривалий час вимушені перебувати в гнізді й вигодовуватися дорослими птахами.

Питання 5

За кількістю видів птахи поступаються лише кістковим рибам. Різноманітність й їх середовище мешкання: вони поширені в лісах, парках, садах, луках, степах, біля водойм. Яких птахів найбільше на Землі?

Відповідь : І місце – домашні кури ( 3 млрд ) ІІ місце – горобці.

Питання 6

Найбільше пір'їн у лебедя 25 тисяч, у качки в 2 р менше, а в голуба 2600. З чого складається контурна пір’їна та опахало?( додаток 1 )

Відповідь: 1 – ствол стержня; 2 – внутреннее опахало; 3 – очин; 4 – наружное опахало; 5 – пуховая часть; 6 – душка пера; 7 – отверстие очина; 8 – крючочки; 9 – бородка второго порядка; 10 – Бородка первого порядка

Питання 7

Період зимівлі – критичний у житті птахів. Як ви можете допомогти птахам пережити зимовий період? Чим можна готувати, а чим – ні? Скласти меню для птахів.

Питання 8

Які сезонні явища в житті птахів вам відомі?

Відповідь: гніздування і зимівля; весняний переліт, гніздування, осінній переліт, зимівля.

Питання 9

В 60-х роках появилося нове направлення в науці – біоніка. Мета цієї науки – рішення технічних задач на основі вивчення структури життєдіяльності живих організмів. Сьогодні в побуті ми користуємось застібкою « блискавка ». який природний аналог цієї застібки знаходиться в « чорному ящику »?

Відповідь : контурне перо птаха, яке складається із багатьох тонких і вузьких пластинок, закріплюється між собою крючечками.

Питання 10

« Птах який не існує » На передодні командам було дане домашнє завдання: намалювати птаха якого не існує в природі.

Питання 11

виконати вправу додаток 3

V. Підсумки уроку.

Виділити найбільш цікаві відповіді. Рахунок очків, визначення переможців. Оцінки.

VII. Повідомлення домашнього завдання.

Підготувати повідомлення – цікавинку про якого – небудь птаха.

Список використаних джерел

1. Біологія: Підруч. для 8 кл загальноосвіт. навч.закл.- Серебряков, П.Г. Балан. - К.: Генеза, 2008.- 288 с.:іл

2. Крот Ю.Є., Бочеваров А.Д. та інші, біологія в таблицях, Видавництво "Ранок", харків, 2007, 303 с.

3. Біологія. 8-9 класи: Наочний посібник.- Київ, Харків: Веста, 2006.- 112 с

4. Біологія. 8 клас: Розробки кроків. - Харків.: Вид-во "Ранок", 2009.- 304 с.

Додатки

додаток 1

додаток 2

додаток 3