План-конспект уроку "''Внесок Галілео Галілея як основоположника класичної фізики''" для 8 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Кравець сертификат 106.jpg

План-конспект

Содержание

Тему уроку

Внесок Галілео Галілея як основоположника класичної фізики

Автор (и) розробки

Кравець Тетяна Іванівна

Навчальний заклад

Комунальний заклад з посиленою військово-фізичною підготовкою «Захисник» Запорізької обласної ради

Клас

8 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005. Затверджено Міністерством освіти (лист від 23.12.2004 р. № 1/11-6611)

Тип уроку

Узагальнення та систематизація знань

Компетенції учнів на уроці

Спеціально-предметні:

  1. Формування наукової картини світу (наукового світогляду)
  2. Ознайомлення з методами фізичної науки, розвиток вміння спостерігати, класифікувати явища, що відбуваються в природі, на виробництві, в лабораторії, в побуті;
  3. Показ гуманістичної спрямованості фізики, її зростаючої ролі у розв’язанні глобальних проблем людства.

Загальнопредметні:

  1. Інтегрування знань як природничих, так і суспільнознавчих дисциплін;
  2. Застосування набутих знань та власного життєвого досвіду в повсякденній життєвій практиці в різних контекстах;
  3. Оволодіння інтерактивними методами вивчення фізики.

Життєві (ключові):

  1. Інтелектуальні (уміння вчитися);
  2. Соціальні, як вищий рівень соціальної активності особистості (здатність до співпраці, здатність орієнтуватися у часі, просторі, суспільстві);
  3. Психологічні (адекватне оцінювання власних можливостей);
  4. Здоров΄язберігаючі.

Цілі уроку

  • Вшанувати пам'ять видатного вченого, науковця світового рівня Галілео Галілея; висвітлити життєвий і творчий шлях, створити у свідомості учнів більш яскравий портрет великого вченого; показати роль Г.Галілея як основоположника класичної фізики.
  • Розвивати інтерес до знань, показати безмежні можливості пізнання, звернути увагу учнів на кращі людські якості вченого.
  • Виховати та формувати позитивні риси особистості, ознайомлюючи учнів з славними сторінками класичної фізики.

Обладнання уроку

Мультимедійна презентація до уроку, комп’ютер, проектор, інтерактивна дошка SMART Board, ППЗ «Квазар-мікро»: «Бібліотека електронних наочностей. Фізика 7-9кл.». Відеоновини «Люди в історії»; відеофільм «Галілео Галілей»; відеоролик «Запуск космічної ракети»; відеоролик «Експеримент з інерцією в домашніх умовах».

Дидактичні та методичні матеріали

  1. Фізика.8 клас : Підручник Ф.Я. Божинова, І.Ю. Ненашев, М.М.Кірюхін.
  2. Кирик Л.А. Фізика. 8 клас. Методичні матеріали для вчителя.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

http://learningapps.org/display?v=pva3a4ug101

http://filmix.net/51982-galileo-galiley-borba-za-nebo-galileos-battle-for-the-heaven-2002.html

http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%8B_%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B9_(%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB._Mind_map)

Хід уроку

Я предпочитаю найти одну истину,
хотя бы и в незначительных вещах,
нежели долго спорить о величайших
вопросах, не достигая никакой истины. 
Галилео Галилей 

Розминка (2хв.) Прочитайте епіграф до сьогоднішнього уроку. Подумайте, чому Галілей так висловився про істину. Мотивація (5хв.) Відеоновини «Люди в історії».http://www.youtube.com/watch?v=A8_HHvze-fc Цього року виповнюється 450 років з дня народження видатного вченого, інженера, філософа, Людини – Галілео Галілея. Його прізвище відоме нам зі шкільних підручників фізики: «принцип Галілея», «перетворення Галілея», досліди щодо вільного падіння тіл з нахиленої пізанської вежі…А ще невмируща, історична, сакраментальна фраза: «а все-таки вона вертиться» після вироку суду інквізиції та привселюдного вимушеного розкаяння… Життєвий шлях видатного флорентійця, його моральне кредо наразі є вельми актуальним та повчальним у наш час…У час очікування змін на краще!

Вихід на тему уроку та план роботи.

Актуалізація (3хв.) Щоб зрозуміти поняття «класична фізика» нам необхідні знання. Отже, перевіримо, наскільки ви готові до сьогоднішнього уроку.

Вправа «Сюрприз» (“учитель” – відповідь учителя на запитання з теми домашнього завдання; “товариш” – відповідь товариша по парті; “сам” – висловлює твердження з домашнього завдання, що найбільше запамяталось; “сюрприз” – оцінка без відповіді): Сформулюйте закон інерції. Хто його відкрив? http://LearningApps.org/799771

  1. Що таке явище інерції? Опишіть декілька прикладів такого явища.
  2. Чому краплі води злітають з мокрої парасольки внаслідок різкого струшування?
  3. Чому не можна різко гальмувати ,коли швидко їдеш на велосипеді?
  4. Що є причиною падіння всіх тіл на Землю?
  5. Яку силу називають силою тяжіння?
  6. За якою формулою визначають силу тяжіння?

Повторення й аналіз основних фактів, подій явищ (10хв.) Галілео Галілей народився 15 лютого 1564 року в Пізі. Вже в юності він захопився вивченням різних наук. І згодом став основоположником експериментальної фізики, філософом, математиком і астрономом. Відеофільм «Галілео Галілей». http://www.youtube.com/watch?v=0V2jXROUHXw

Праці Галілея лежать в основі сучасної фізики і служать джерелом знань для всіх наступних поколінь.

Дослід 1. Закон інерції. Демонструємо дослід із кулькою у високій посудині з піском. Відеоролик «Експеримент з інерцією в домашніх умовах». http://www.youtube.com/watch?v=GPaneRyQp6A

Досягнення Г. Галілея у фізиці:

  • створив науку про рух — кінематику;
  • відкрив закони падіння тіл та коливання маятника;
  • довів, що прискорення вільного падіння не залежить від маси тіла;
  • перший звернув увагу на існування явища інерції;
  • провів роботи в розділі фізики, який має назву «статика».

Довідавшись про винайдену в Голландії підзорну трубу, Галілей у 1609 побудував свій перший телескоп з трикратним збільшенням, а трохи пізніше — зі збільшенням у 32 рази, як він сам писав згодом, «побудував собі прилад у такому ступені чудесний, що з його допомогою предмети здавалися майже в тисячу разів більші і більш ніж у тридцять разів ближчі, ніж при спостереженні простим оком».

Досягнення Г. Галілея в астрономії:

  • відкрив супутники Юпітера;
  • відкрив фази Венери;відкрив сонячні плями;
  • побачив, що Чумацький Шлях складається з великої кількості зірок;
  • спостерігав кільця Сатурна;
  • побачив, що поверхня Місяця має гори та кратери.

Галілео Галілея справедливо вважають не тільки батьком експериментальної фізики, а й великим ученим-теоретиком.

Фізкультхвилинка
http://www.youtube.com/watch?v=V3cdJhDyONA

Творче перенесення знань і навичок учнів у нові ситуації (10хв.) Питання класу • Що свідчить про існування всесвітнього тяжіння?

• Від чого залежить сила тяжіння?

• Чи діє сила тяжіння на супутник, що перебуває на орбіті?

• Які явища на Землі — наслідки притягання нашої планети до Місяця?

• Як змінюватиметься сила притягання до Землі у випадку віддалення від неї? Що ж тоді, ця сила зникне зовсім?

• Уявіть, що ви потрапили на Місяць. Які з наведених величин, що характеризують вас, зміняться, а які залишаться незмінними: зріст, маса тіла, густина, сила тяжіння, сила пружності м’язів?

• Сила тяжіння на Місяці буде більшою чи меншою, ніж на Землі? Чому?

• Чи зміниться сила тяжіння, що діє на кульку, якщо її опустити у воду? нагріти? охолодити? розплавити?

Розв’язування задач Задача 1. Обчисліть силу тяжіння, що діє на одного із найбільших китів, виявлених людиною, масою 150 т і на найменшу пташку на Землі — колібрі масою 2 г?

Задача 2 (усно). А яка сила тяжіння діє на вас?

Скарбничка цікавих фактів. У різних точках планети прискорення вільного падіння на полюсі й на екваторі має різне значення:

g=9,78 м/с² - на екваторі

g=9,83 м/с² - на полюсі

g=9,8084 м/с² - для м.Запоріжжя

Узагальнення та систематизація знань (10хв.) Відеоролик «Запуск космічної ракети».http://www.youtube.com/watch?v=xkkLbuzE-oY Космодр́ом — територія, на якій розміщується комплекс споруд, призначений для запуску космічних апаратів у космос. Назва створена за аналогією з аеродромом для літаків. Зазвичай космодроми займають велику площу і розташовані на віддалі від густонаселених місць, щоб при падінні ступенів ракет-носіїв не завдати пошкоджень населеним пунктам або сусіднім стартовим майданчикам. Найвигідніше розташування космодрому — на екваторі, щоб стартуючий носій міг якнайповніше використовувати енергію обертання Землі. Ракета-носій при запуску з екватора може заощадити приблизно 10% палива в порівнянні з ракетою, яка стартує з космодрому північніше або південніше екватора. Крім того, той же носій може вивести на орбіту трохи більше навантаження. З екватора можливий запуск на орбіту з будь-яким нахилом. Оскільки на екваторі небагато держав, здатних запускати ракети в космос, з'явилися проекти космодромів морського базування. Основні космодроми світу:

□ Байконур, Росія, Казахстан, м. Ленінськ, з 1955 р.

□ Південний випробувальний полігон, США мис Канаверал Флорида, США, з 1950 р.

□ Вумера, Великобританія Південна Австралія, 1946—1976 р.

□ Західний випробувальний полігон, США АБ Ванденберг західне побережжя США, з 1959 р.

□ Капустін Яр, Росія близь міста Волгограда, з 1946 р.

□ Куру, Франція Південна Америка, з 1968 р.

□ Морський старт, США, Росія, Україна, Норвегія

□ Плавуча платформа у острова Різдва в Океанії, з 1998 р.

□ Плесецьк, Росія Архангельська область, з 1960 р.

□ Сан-Марко, Італія Плавучі платформи у острову Формоза, Кенія, з 1964 р.

□ Свободный, Росія Амурська область, з 1996 р.

□ Сичан, Китай КНР, провінція Сичуань, з 1984 р.

□ Танегасима, Японія Південне побережжя Японії, з 1975 р.

□ Уоллопс, США Побережжя штату Вірджинія, США, з 1945 р.

□ Утиноура, Японія Південне побережжя Японії, з 1963 р.

□ Хаммагир, Франція Алжир, 1948—1967 р.р.

□ Шрихорикота, Індія На острові, на півночі від міста Мадрас, з 1971 р.

□ Шуанченцзи, Китай КНР, провінція Ганьсу, з 1970 р.

Інтерактивна вправа «Найрозумніший»

Запитання. Пунктуаційна помилка, яка коштувала найдорожче, була допущена в листопаді 1962 року в США. І вартість її була цілих 18 млн $! Це трапилось в результаті того, що в програмі для ЕОМ було допущено дефіс, і через цю помилку космічну ракету, яка стартувала з мису Кенеді до Венери, довелось…

Відповідь :…підірвати.

Висновок: Справжня мета науки — відшукати причини явищ. Вихідний пункт пізнання природи, за Галілеєм, — спостереження, а основа науки — досвід. Галілей стверджував, що задача вчених не добувати істину із зіставлення текстів визнаних авторитетів та шляхом абстрактних, відсторонених міркувань, а «…вивчати велику книгу природи, що і є справжнім предметом філософії».

Релаксація (1хв.) «Шлях до успіху»

  • Я все можу!
  • У мене все виходе!
  • Настрій чудовий!
  • Працюю над собою!
  • Пізнаю свої можливості!
  • Оголошую собі подяку!
  • Хвалю себе!

Рефлексія (3хв.) Вправа «Результат»

• Що нового ви сьогодні дізнались?

• Які відкриття ви зробили?

• Чому ви сьогодні навчились?

• Що залишилось незрозумілим?

• Чи досягли ми поставленої мети?

Домашнє завдання (2хв.)

  • Творче завдання: пофантазуйте, що було б з тілами, якби раптом сила тяжіння зникла.
  • Створіть рекламу «явище інерції».
  • Переглянути художній фільм в онлайні “Галілео Галілей – боротьба за небо”

http://filmix.net/51982-galileo-galiley-borba-za-nebo-galileos-battle-for-the-heaven-2002.html / Galileos Battle for the Heaven (2002)

Список використаних джерел

http://www.youtube.com/watch?v=A8_HHvze-fc Люди в історії

http://www.youtube.com/watch?v=MkoF4CCC63E Галілео Галілей. Анімація

http://www.youtube.com/watch?v=DpvdV7OpaUs Галілео Галілей. Енциклопедія

http://www.youtube.com/watch?v=A8UPKSgA4Po Від телескопа Галілея до машини часу

http://www.youtube.com/watch?v=0V2jXROUHXw Галілео Галілей Освітній відеоролик

Освітянський портал http://www.literacy.com.ua/

http://www.youtube.com/watch?v=GPaneRyQp6A Эксперимент с инерцией в домашних условиях.

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BB%D0%B5%D0%BE_%D0%93%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%BB%D0%B5%D0%B9 Галілео Галілей . Вікіпедія

http://beyond.ua/galileo-galiley/ Галілео Галілей італійський вчений-фізик і астроном

http://himiki.org.ua/nauka/fiziki/7-galileo-galiley Всі біографії: Галілео Галілей

http://www.subject.com.ua/lesson/physics/8klas_2/18.html Фізика. Розробка уроків. 8 клас

http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%81%D0%BC%D0%BE%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%BC Космодром. Вікіпедія

http://learningapps.org/display?v=pswo64er201&preview=1 Тесты

http://elementy.ru/posters плакати

http://www.youtube.com/watch?v=V3cdJhDyONA Фізкульт-хвилинка

http://www.youtube.com/watch?v=xkkLbuzE-oY Запуск космічної ракети з космодрому Байконур

Додатки

http://learningapps.org/display?v=pva3a4ug101

http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%9A%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%8B_%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B9_(%D0%B0%D0%BD%D0%B3%D0%BB._Mind_map)

Презентація до уроку https://drive.google.com/file/d/0B4AtamYh9D_ta2JDS0pUNElBd28/edit?usp=sharing

Конспект уроку https://drive.google.com/file/d/0B4AtamYh9D_tS0pMMjlPeDFYaGc/edit?usp=sharing

Фотогалерея уроку