План-конспект уроку "''Данте Аліг'єрі.Життєвий і творчий шлях письменника. "Божественна комедія".Загальна характеристика поеми" для 8 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Покришка сертифікат 99.jpg


План-конспект

Содержание

Тему уроку

«Данте Аліг`єрі.Життєвий та творчий шлях письменника.«Божественна комедія»(частина 1 «Пекло»).Загальна характеристика поеми»

Автор (и) розробки

Покришка Тетяна Анатоліївна, вчитель світової літератури

Навчальний заклад

Мелітопольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

Клас

8

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання. Зарубіжна література.8 клас,-К., «Шкільний світ»,2005.

Тип уроку

вивчення нового матеріалу

Компетенції учнів на уроці

комунікативна,інформаційна,соціокультурна.

Цілі уроку

- дати загальні відомості про Італію;

- ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхоміталійського мислителя і поета Данте;

-розпочати роботу знад аналізом поеми «Божественна комедія»;

-засвоїти поняття «поема», «терцина»;

-розвивати навички конспектування, зв`язного мовлення,логічного мислення;

-виховувати інтерес до культурної спадщини людства.

Обладнання уроку

підручник, презентація, мультимедійний проектор, зошити, портрет Данте, дидактичний матеріал, літературознавчий словник

Дидактичні та методичні матеріали

підручник, анкета митця, картки, літературний диктант.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

http://www.ukrlit.vn.ua/info/dict/

гугл диск

Хід уроку

                                                                         Тінь Данте з профілем орлиним
                                                                           Співає про Нове Життя.
                                                                                        О.Блок

1.Оголошення теми,мети,епіграфа уроку. (Додаток 1 Презентація до уроку)

2.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

2.1. Вступне слово вчителя. Легенда про подорожнього флорентійського вигнанця,найвидатнішого поета Італії Данте.

З давніх-давен існує одна дивовижна легенда . Якось глибокої ночі,коли навколо панувала тиша,у браму одного монастиря гучно постукав блідий, змучений подорожній. Брязкіт заліза пролунав у гарячому повітрі. Воротар запитав хто стукає і що йому треба. На що незнайомий відповів коротко і глухо: «Миру!». Виявляється цим подорожнім був Данте. Не тільки для себе він хотів миру і спокою, а й для батьківщини,що терзалася безкінечними чварами, війнами й міжусобицями. В літературі Данте залишив яскравий слід. Його навіть називають останнім поетом Середньовіччя і першим поетом Нового часу. - Але перш ніж ми почнемо знайомство з Данте, ми повинні дізнатися про країну в якій він жив.

2.2. Виступ підготовленого учня. Італія кінця епохи Середньовіччя та початку Відродження(демонстрація ілюстрацій).

Учень: Принципове значення для розуміння особливостей та історичного місця італійського Відродження має проблема співвідношення цієї доби з античною й середньовічною культурами. «Шлях до античності» вимагав від митців Відродження критичного переосмислення Середньовіччя, оскільки у цю добу розуміння й використання античної класики було досить обмеженим. У період Раннього Відродження італійські майстри інтуїтивно зверталися до античних попередників. У добу Відродження антична спадщина осмислювалася критично. В античності вбачали не стільки зразок для наслідування, скільки певний еталон культурного розвитку, на який слід орієнтуватися у створенні власної культури. Зміст творчості митців Відродження залежав від умов, що склалися в Італії з кінця XIII — початку XIV ст. і розвинулися у XV — на початку XVII ст. Так, наприклад, гуманістична латина, яка спочатку мала наслідувати класичну мову давнини, мову Вергілія й Цицерона, фактично розвивалася як самостійне явище, маючи на собі відбиток народної мови. У той же час без античних впливів Відродження не можна уявити.

2.3.Робота з портретом поета та епіграфом.

Учитель:

- Яким художник зобразив поета?

- Яку примітну рису зовнішності Данте відзначив російський поет О.Блок?(орлиний профіль)

2.4. Повідомлення підготовленого учня про життєвий та творчий шлях Данте (під час розповіді використовується презентація)

Данте Аліг'єрі народився у Флоренції в 1265 році. Деякі дослідники стверджують, що він з'явився на світ у середині травня, проте, мабуть, більш точним числом народження є 1 червня. Аліг'єрі Аліг'єрі, батько Данте, найімовірніше мав юридичну освіту і за місцевими мірками був не надто небагатим людиною, хоча і володів кількома будинками і ділянками землі. Не гребував він і давати гроші в ріст - просто сказати, займався лихварством. Мати Данте, Ізабелла, померла, коли хлопчикові виповнилося два роки. Незабаром Аліг'єрі одружився вдруге - його обраницею стала Лаппа ді Кьяріссімо Кьялуффі, і у них народилися дочка і син - Гаетана і Франческо. Ще в дитинстві Данте почалася його знаменита історія кохання до Беатріче. У дев'ять років хлопчик побачив восьмирічну Беатріче і зробив її для себе мрією на все життя. Пізніше історики встановлять, що Беатріче для Данте асоціювалася цифрою "дев'ять", і саме цією цифрою поет шифрував свої почуття. Проте Данте так ніколи і не показав Беатріче, що закоханий у неї. Як оповідає сам поет у своїй автобіографічній повісті «Нове життя», його любов палала незгасним вогнищем, хоча і харчувалася тільки випадковими і рідкісними зустрічами. Боккаччо, друг племінника Данте, писав, що Беатріче, дочка шановного і багатого громадянина Флоренції Фолько Портінарі, вийшла заміж за флорентійського банкіра Сімоне де Барді і померла у віці двадцяти чотирьох років, влітку 1290. Цей день став найсумнішим в житті Данте. У 1283 році батько Данте помер, і вісімнадцятирічний юнак став головою сім'ї. Спадщина, яку Аліг'єрі залишив своїм дітям, було досить скромним - невеличкий маєток і будинок під Флоренцією. Перші скромні поетичні досліди Данте до сучасності не дійшли. Вважається фактом, що майбутній поет задумав свою автобіографічну книгу «нове життя» ще в юності, але закінчив і опублікував її вже після смерті тієї, кому вона була присвячена. Кілька років Данте прожив у місті Ареццо , розташованому неподалік від Флоренції. На той момент в Ареццо зібралося безліч вигнанців-гібелінів з Флоренції. Вони будували різні плани з військового вторгнення до рідного міста з метою захоплення влади і покарання своїх кривдників. Правда, спроба залучити Данте Аліг'єрі в ці плани закінчилася нічим. Дуже скоро він зрозумів, що всі гасла гібелінів нехай і привабливі, але є всього лише політичними авантюрами, нездійсненними і марними. Данте порвав з гібелінів всякі відносини і, за його словами, «перетворився в партію для самого себе». Поет виїхав до Верони, але вступив там у конфлікт з місцевою владою і був змушений мандрувати по Італії. Брешія, Тревізо, Болонья, Падуя - у всіх цих містах Данте побував, але не знайшов постійного притулку ...Великий італійський поет Данте Аліг'єрі помер вночі 14 вересня 1321. Його тіло було поміщено в мармуровий саркофаг у Сан П'єр Маджоре, церкви, згодом перейменованої в церкву Святого Франциска. Перед похороном голову поета увінчали лавровим вінком, таким чином дати йому почесті, не отримані за життя. (Учні працюють письмово з додатком 2 «Анкета митця».)

2.5. Коментар підготовленого учня. Загальна характеристика поеми «Божественна комедія».

«Божественну комедію» називають енциклопедією середньовічного світогляду. Письменник мріяв про духовне спасіння всього людства, тому і проголошував високі ідеали Добра,Любові,Милосердя ,,Розуму. Данте утверджував силу внутрішніх можливостей людини,вірив в її здатність до духовного перетворення і одухотворення всього життя. Три частини вміщують увесь загробний світ: «Пекло», «Чистилище», «Рай».В основі сюжету лежить подорож героя загробним світом. В описах потойбічного життя викладені особисті погляди ,симпатії чи антипатії автора. У своєму «світі» Данте розправляється зі своїми громадськими, політичними й особистими противниками. Наскрізною темою в цьому творі мала виступити вища справедливість - як у земному житті, так і в світі потойбічному. Саме іменування «комедія» в ті часи означало зовсім не те, що значить воно в сучасному нам світі. Поняття «комедія» сприймалося читачами як «уявлення», причому далеко не завжди смішне або навіть просто веселе. До того ж, похмуре початок поеми - про кола пекла - змінюється радісним раєм і спогляданням божественної сутності. Окрім досить передового побудови, Данте написав свою поему чи не народним, простою мовою, не спокусившись піднесеним стилем давньогрецьких авторів. До речі, епітет «божественна» був доданий в заголовок зовсім не самим Данте - його внесли при виданні книги у Венеції понад двісті років потому, в 1555 році. Сама «Комедія» включає в себе сто пісень практично однаковою розмірності - від ста тридцяти до ста п'ятдесяти рядків. Вона розділена на три майже рівні частини - про Пекло, Чистилище і Рай, в кожну з яких входить тридцять три пісні. Поема має вступ та 99 пісень.

2.6. Словникова робота. За посиланням знайдіть у літературознавчому словнику визначення таких понять як: поема та терцина. (Учні за посиланням http://www.ukrlit.vn.ua/info/dict/ знаходять відповіді)

2.7. Продовження коментаря.Алегорична цифра «3».

Алегорична цифра «3», втілює божественну триєдність,є відомим задумом поета. Навколо цього числа,у деяких випадках помножено на «3»,зводиться будова поеми. В кожній її частині міститься 33 пісні, а всього їх 100,тому що в творі є ще й вступ. А також:

  • "3" частини поеми
  • "3"кольори вбрання Беатріче
  • "3"пащі царя Люцифера
  • Кожна сфера має по 9 кіл (*3)
  • 33 пісні в кожній частині (99+1)
  • "3" божественна триєдність тощо.

3. Закріплення вивченого матеріалу.

3.1. Бліц- опитування(учні усно відповідають на запитання вчителя).

- Назвіть найвідоміші твори Данте.

- Чому поета вигнали з Флоренції?

- Яка композиція поеми?

- Яким розміром написаний твір?

- Як можна розтлумачити назву твору? Хто так назвав поему і чому?

3.2. Самодіагностика учнів . (Додаток 3. Літературний диктант).

3.3. Оцінювання учнів.

4. Домашне завдання.

1. Прочитати першу частину поеми «Пекло». 2. Скласти план до 1 частини.

Список використаних джерел

1.Чередник Л.А.Зар.літ.8кл.:Авторські уроки-Х.:Веста:Видавництво «Ранок»,2009.-224с.;

2.Урок світової літератури 8 клас (teacherjournal.com.ua>…11896__Урок…Данте.doc

3.Словник літературознавчих термінів (Вікіпедія)

4. http://dreamworlds.ru/kartinki…

5. http://quotationsbook.com/quot…

6. http://www.allpaintings.org/v/…

7. http://www.shutterstock.com/g/…

8. http://www.wikipaintings.org/e…

9. http://gcaptain.com/maritime-m…

10. http://forum.sufism.ru/index.p…

11. http://wikibit.net/v/%D0%94%D0…

12. http://alighieri.ru/a/a03.php

13. http://razbol.livejournal.com/…

14. http://www.mobilers.ru/lastnew…

15. http://detstvo.eksmo.ru/catalo…

16. http://kolomna-biblio.narod.ru…

17. http://vasily-sergeev.livejour…

18. http://www.excursovod.com/guid…

19. http://tour2006.com.ua/catalog…

20. http://shemezfree.ru/blok.html…

21. http://marsian.at.ua/news/pekl…

22. http://hotwalls.ru/view/abstra…

23. http://www.allfons.ru/download…

24. http://wallbox.ru/wallpaper/15…

25. http://www.xppxx.ru/kak-predme…

26. http://74202s078.edusite.ru/p1…

27. http://second.by/maca/2708858/…

Додатки

Додаток 1 Презентація до уроку https://docs.google.com/file/d/0B4SyX6Faucj_a1gySjh3bUp0T3M/edit

Додаток 2 Анкета митця https://docs.google.com/file/d/0B4SyX6Faucj_V2FtQWdDZ3RyVE0/edit

Додаток 3 Літературний диктант https://docs.google.com/file/d/0B4SyX6Faucj_VTRwR0xYX0FLTnM/edit

Фотогалерея уроку