План-конспект уроку "''Дисперсія світла''" для 7 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Тему уроку "Дисперсія світла. Спектральний склад світла. Кольори. Лабораторна робота №10 «Утворення кольорової гами світла шляхом накладання променів різного кольору»"

Автор розробки: Балтер Галина Борисівна, вчитель фізики

Навчальний заклад - Запорізька загальносвітня школа I - III ступенів № 14 Запорізької міської ради Запорізької області

Клас 7 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів, 7 - 12 класи - Київ, Ірпінь, 2005 ( затверджено Міністерством освіти і науки України (лист № 1/11 - 6611 від 23.12.2004 р))

Тип уроку - комбінований урок

Форма проведення- вивчення нового матеріалу - демонстрації й лекція, контроль та корегування знань - самостійна робота, закріплення - відповідь на питання, виконання лабораторної роботи.

Компетенції учнів на уроці

Соціальна компетентність.

1. Вибір учителем завдань, які передбачають для учнів самостійний пошук її розв’язання.

2. Надання учням можливості обрання варіанту завдання чи шляху розв’язання задач.

3. Надання учням можливості вибору творчих чи експериментальних завдань.

4. Надання учням можливості виявлення ініціативи.

Полікультурна компетентність.

1. Використання інформації з історії фізичних відкриттів.

2. Використання художньої літератури в процесі викладання фізики.

3. Характеристика внеску в науку вчених різних національностей.

4. Наголошення на внеску в розвиток науки українських фізиків.

5. Характеристика значення конкретних фізичних явищ та відкриттів у повсякденному житті.

Комунікативна компетентність.

1. Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору.

2. Сприяння удосконаленню вмінь вести навчальний діалог.

3. Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки

4. Коментування учнями проведених ними експериментів, розв’язаних ними задач.

5. Організація групової роботи.

6. Забезпечення толерантного спілкування учнів в процесі роботи на уроці.

Інформаційна компетентність.

1. Залучення вчителем додаткової інформації в процесі викладання фізики.

2. Стимулювання учнів до використання додаткової інформації.

3. Створення в кабінеті відеотеки.

4. Активна співпраця з кабінетом інформатики щодо використання можливостей Інтернету

5. Активна співпраця із шкільною бібліотекою.

6. Висвітлення значення навчального експерименту як джерела наукової інформації.

7. Використання малюнків, таблиць, схем як джерел інформації

Компетентність самоосвіти та саморозвитку.

1. Написання учнями повідомлень, рефератів.

Компетентність продуктивної творчої діяльності.

1. Забезпечення високого наукового рівня викладання фізики.

2. Використання творчих завдань.

3. Створення проблемних ситуацій на основі сучасного життя.

4. Проведення експериментів.

5. Складання та розв’язання учнями тестів, задач, кросвордів тощо.

6. Складання учнями фізичних казок.

7. Залучення до участі в конкурсах «Колосок», «Левеня» тощо.

Цілі уроку

Сформувати уявлення про дисперсію світла, про спектральний склад білого світла, про кольори та їх сприймання. Розвивати увагу, пам'ять, цікавість до предмету фізики. Сприяти розвитку самостійної пізнавальної діяльності.

Обладнання уроку

таблиці, круг з кольоровими секторами, світлофільтри, демонтраційний прилад з оптики, фотографії природних оптичних явищ, матеріали для перевірки знань, зошит із друкованою основою для виконання лабораторної роботи.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

[[1]] [[2]]

Хід уроку

1. Організаційний етап

2. Перевірка домашнього завдання ( фронтально, з використанням

3. Формулювання мети і завдань уроку

4. Мотивація навчальної діяльності

5. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь вчителя: Жив на Сонечку світлий Дивопромінець. Він був дуже допитливим і жвавим, завжди про все хотів дізнатися. І ось одного разу йому пощастило вийти на поверхню Сонечка, Те, що він побачив, вразило і зачарувало його до глибини душі. В чорному Космосі плавали зорі, комети, планети, і всі мали свій колір, співали свою пісню. А от планета Земля сумно зітхала, бо її вкрили важкі і мокрі сірі хмари. Дивопромінець одразу зрозумів, що треба зробити, аби Земля стала голубою, світлою і веселою. Він швидко полетів на Землю і вступив у нерівний двобій з чорними хмарами. І хоч був він зовсім тоненький і малий, та сміливо кинувся в бій і переміг. Він розбив полчища хмар і пропустив тепло і світло, яке випромінювало Сонце. Земля зраділа, але хмари не здавались, вони жбурляли в Дивопромінця градом і дощем, і раптом він несподівано переломився...Але не може загинути відважне серце! Дивопромінець засяяв сімома чарівними кольорами і перекинувся веселим місточком через усе небо. З того часу його назвали веселкою, бо від неї стає всім весело, бо знають люди, що в природі незабаром відбудуться зміни на краще.

Чому з’явилася веселка з фізичної точки зору?

Відповідь ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.

Доцільно почати цей етап уроку з демонстрації розкладання світла, пропускаючи сонячне світло крізь призму, й тим самим повторити досділ Ньютона, який кілька століть тому довів, що світло являє собою суміш семи основних кольорів спектра.

Під час пояснення нового матеріалу доцільнно використовувати матеріали презентації "Дисперсія світла"

Є багато способів запамятати послідовність кольорів у спектрі.

Ось одна з них:

В лузі дощик із квіток

кольоровий сплів вінок.

У долину, аж до річки,

простяглись барвисті стрічки.

Ось червона, перша стрічка, —

колір стиглої сунички.

Друга — наче мандаринки,

що оранжеві в них спинки.

Третя — жовта, наче сонце

зазирає у віконце.

А четверта — то зелена,

як листок берізки, клена.

П’ять — блакитна, барвінкова,

наче квіточка святкова.

Шоста — синя, як ті сливи,

що дощі вмивали й зливи.

Сьома — вкрили ліс та балки

фіолетові фіалки.

Із семи стрічок веселих

утворилася веселка,

і щоб знати кольори,

ти лічилку повтори.

Під час розповідв про сім основних кольорів спектру доцільно використовувати матеріали прецентації "Дисперсія світла"

Окрім семи основних кольорів у дисперсійному спектрі містяться перехідні, додаткові, кольори. Кольори появнюються різними фізичними характеристиками випромінювань ( довжиною світлових випромінювань або частотою випромінювання), що входять до складу світла.

Механізм сприйняття кольорів нашим оком дуже складний і до кінця не вивчений, однак відомо, що ми відчуваємо ефект, який зявляється при збудженні світлочутливих елементів сітківки. Саме цей ефект дозволяє нам насолоджуватись блакиттю неба й свіжою зеленню листя, милуватися багряними кольорами заходу сонця й ніжними переливами веселки. Світ, що оточує нас, - це поезія кольорів.

Слід обов’язково навести приклади природних явищ і явищ з повсякденного життя ( сонячна та місячна веселки, кольорові відблиски на стінах від світильників, що мають скельця зі скісними гранями, тощо)

Під час розповіді доцільно використовувати матеріали презентації "Дисперсія світла"

Також, під час пояснення теми можна використовувати матеріали народної творчості: поговорки та прислів’я ( одночасно використовуючи відеофільми "Радуга")

Наприклад:

Коли у небі з’являються одночасно кілька веселок, це на тривалий теплий дощ.

Веселка віщує зміну погоди: вечірня — гожу, а ранкова — дощову.

Зелена веселка — на дощ, а жовта — на гарну погоду, червона — на спеку і вітер.

Веселка на заході — на дощ, на сході — бути гарній погоді.

Якщо веселка після дощу швидко зникає — буде хороша погода, коли ж довго п’є воду на негоду.

Висока, крута веселка — на вітер, низька, положиста — на дощ.

Якщо після короткого дощу з’явилася веселка, розфарбовуючи небо з півночі на південь, і червоний колір домінує — це на негоду.

Чим зеленіша веселка, тим густіший буде дощ.

Далі необхідно нагадати учням, що кожен предмет ми бачимо в тому кольорі, який цей предмет відбиває. Сьогодні вчені говорять про триколірну природу зору. На ній засноване відтворення кольорів у кіно, телебаченні, кольоровій фотографії й поліграфії.

Підчас розповіді про кольорове телебачення та кольорову фотографію доцільно використувавати матеріали презентації "Світлові явища в техніці" та відеофільму "Природа".

6. Лабораторна робота

Перед проведення лаборатоної роботи слід у такий спосіб обговорити з учнями її виконання, аби в них були чіткі відповіді на такі питання:

1. У чому полягає мета виконання лабораторної роботи 2. Які прилади для цього необхідні? 3. Який висновок, виходячи з мети й спитаючись на отримані результати, можна буде зробити?

Потім роздайте обладнання для виконання лабораторної роботи і нагадайте основні правила тезхніки безпеки під час виконання роботи.

Для ефективного використання часу уроку рекомендую виконувати роботу в зошиті з друкованою основою.

Для оптичного змішування учням знадобляться світлофільтри, для механічного змішування - фарби.

7. Підбиття підсумків уроку.

Оскільки під час уроку відбувалося вивчення одного фізичного явища, то неодхідно, аби учні врахували результати лабораторної роботи.

8. Домашнє завдання:

Вивчити параграф 25, виконати усно вправи до параграфа 25 (стор 163)

Підготувати доповіді на тему: Казковий світ спектра

Список використаних джерел

1.Програми для загальноосвітніх навчальних закладів, 7 - 12 класи - Київ, Ірпінь, 2005 ( затверджено Міністерством освіти і науки України (лист № 1/11 - 6611 від 23.12.2004р)

2.Підручник Ф.Я.Божинова, М.М.Кірюхін, О.О.Кірюхіна Фізика, 7 клас - ТОВ Видавництво "Ранок", 2007

3.Фізика. 7 клас: Зошит для лабораторних робіт/ О.О.Кірюхіна, Ф.Я. Божинова - Х:Веста: ТОВ Видавництво "Ранок", 2007

4. І.М.Гельгафт, М.О.Петракова Усі уроки фізики. 7 клас- Х:Вид.група "Основа", 2007

5. Позакласні заходи та нетрадиційні уроки з фізики - К: Ред. загальнопед.газ., 2004

Додатки [[3]] [[4]] [[5]] [[6]]

Фотогалерея уроку