План-конспект уроку "''Музичні ритми Америки''" для 11 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Каздоба сертифікат 112.jpg


План-конспект

Содержание

Тему уроку

Музичні ритми Америки. Види і напрями сучасної популярної музики: блюз, джаз, рок- і поп-музика. Видатні музиканти і співаки

Автор (и) розробки

Каздоба Тетяна Юріївна, викладач художньої культури

Участник:Татьяна Каздоба

Навчальний заклад

ДНЗ "Запорізький Професійний Будівельний Ліцей"

Клас

11 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Художня культура» (9-11 класи), Л.М.Масол, Н.Є.Миропольська.

Тип уроку

Нетрадиційний урок з використанням методу проектів

Компетенції учнів на уроці

1) загальнокультурна;

2) навчально-пізнавальна;

3) інформаційна;

4) самоосвітня;

5) комунікативна (уміння працювати в групі; уміння відстоювати свою точку зору);

6) творчо-діяльнісна (уміння спланувати свою роботу та роботу команди; творчо застосувати отримані знання; оцінити свою роботу та роботу інших груп; демонструвати результати своєї роботи).

Цілі уроку

ознайомити учнів з видами і напрямами сучасної популярної музики, історією розвитку, відомими виконавцями; формувати в учнів вміння аналізувати твори музичного мистецтва, встановлювати взаємозв’язки життєвих явищ і способів їх втілення в музиці; розвивати вміння об’єктивно оцінювати себе й одногрупників, обґрунтовувати свою точку зору; виховувати художній смак, повагу до світової музичної спадщини; прищеплювати інтерес до музичного мистецтва.

Обладнання уроку

ПК, проектор.

Дидактичні та методичні матеріали

відео фрагменти виступів Л. Армстронга, Е. Преслі, В. Х’юстон, та ін.; мультимедійні презентації; он-лайн плакати; відеоролік "Рок-музика минулого століття"; он-лайн тест «Музичні ритми Америки».

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

1) http://learningapps.org/

2) https://cacoo.com/

Хід уроку

Учні входять до класу під звучання пісні Луї Армстронга «What a wonderful world». Луї Армстронг "What a wonderful world"

На дошці презентація вчителя з планом уроку.


I. Організаційний момент


II. Актуалізація опорних знань


 Якій музиці ви віддаєте перевагу?

 Чим вона вас захоплює?


III. Повідомлення теми й завдань уроку


Учитель. Аристотель сказав: «Музика здатна впливати на естетичну сторону душі». Чи згодні ви з цим висловом? Ніхто не сумнівається у тому, що музика та її різні музичні напрямки грають чималу роль в житті кожної людини. Саме завдяки тому, яку музику слухає та чи інша людина, ми можемо визначити її характер та чим вона цікавиться.

Відомо, що вплив музики на людину може бути різним: вона може залишати байдужим, може змусити переживати, радіти чи сумувати, може дратувати – в залежності від художньої значимості твору, від ступеню підготовленості до її сприйняття, від музичного і життєвого досвіду слухача. У таких випадках нерідко виникає негативне ставлення до «класики» та віддається перевага музиці більш «легкій». Але якщо перевага віддається тільки розважальній музиці, яка не претендує на глибокі почуття, це істотно збіднює людину, притупляє її слух та сприйняття, вона ризикує залишитися «глухою» по відношенню до творів іншого змісту, стилю, жанру.

Пропоную присвятити сьогоднішній урок сучасній популярній музиці, послухати чудові музичні твори, дізнатися більше про музичні стилі, авторів і виконавців, обмінятися думками. Доречи, джазові музиканти називали такі зустрічі «джем сешн» - «випадкові зустрічі». Наша зустріч звичайно ж не випадкова і ви до неї готувалися, я сподіваюсь.

Ваші думки мали розбіжності. Комусь більше до вподоби серйозна музика, а хтось віддає перевагу так званій масовій культурі (поп-музиці). Постала проблема: чи займає сучасна розважальна музика таку ж саму важливу роль в музичному мистецтві, як і музика елітарного характеру?

Ви працювали в групах, щоб зібрати інформацію, поглибити свої знання про музичні напрями, створити власний образ музики. Я запропонувала вам різноманітні джерела інформації: статті в журналах, книгах, художні фільми, Інтернет-сайти. Отже, у нас утворились такі групи: група прихильників одного з напрямів елітарної музики, а саме, джазу, під назвою «Джаз-мени»; група прихильників рок-музики під назвою «Рокери»; група прихильників сучасної поп-музики під назвою «Поп-зірки». Названі групи презентують свої міні-проекти і спробують довести нам, що їх улюблена музика також має право на існування.


IV. Презентація проектів учнів


(Демонстрація презентацій проектів під час розповіді кожної групи учнів.)

Виступ групи «Джаз-мени»

1-ий учень. Вважаємо, що ми повинні виступати першими, тому-що джазову музику можна віднести до одного з авангардистських напрямів елітарної музики XX століття. Джазовий дослідник М.Стернс в книзі «Історія джазу» характеризує джаз як синтез «білої» та «чорної» музичної культури: «Де б ви не почули джаз, його значно легше впізнати, аніж передати словами».

Історія джазу нараховує вже багато десятиліть. Батьківщина джазу – США, Новий Орлеан. У розвитку джазу відобразилися проблеми неспокійного XX століття: загострення соціально-класових протиріч, зріст самопізнання пригнічених націй та народів, проблеми моралі в буржуазному суспільстві. Виникнення джазу пов’язано з періодом рабовласництва в південних штатах Америки. Надзвичайно важким було життя американських негрів і це глибоко відобразилося на їх музиці. Це був перший етап розвитку джазу: ритми західної Африки.

2-ий учень. Мистецтво джазу – одне з найяскравіших культурних явищ XX століття. Існував навіть вираз: «Століття джазу». На початку становлення джазу історик Б.Уланов дав йому визначення: «Це нова музика, яка має особливий ритмічний та мелодійний характер та постійно включає імпровізацію». Основа джазу – імпровізація, тому джазову музику неможливо точно відтворити. Кожне музичне покоління джазових музикантів оволодіває цим видом музичного мистецтва завдяки записам.

3-ій учень. Найвідомішими виконавцями класичного джазу були Олівер Джо Кінг, Луї Армстронг, Бенні Гудмен. До головних витоків джазу можна віднести: спірічуелси, госпели, свінги та блюзи. Блюз виконувався соло у супроводі гітари чи банджо. В цих піснях-сповідях знаходило своє відображення життя знедоленого народу – важка праця, втрачена людська гідність, кохання, туга за домівкою, якої немає. Доречи, блюз – невичерпне джерело натхнення музикантів всього світу – став основою багатьох музичних стилів і напрямів, зокрема поп- і рок-музики.

Прослухайте спірічуел “Go down, Moses” у виконанні чудового джазмена Луї Армстронга. Луї Армстронг

Учитель. Переможниця олімпіади з англійської мови Фелєнко Ганна підготувала цікаву інформацію про пісню “Go down, Moses” англійською мовою.

Учень.

'Let My people go' - is a phrase from the Bible, the Book of Exodus, in which Moses demanded from the pharaoh to free the Jews out of the Egyptian slavery. After the pharaoh had refused to let them go, Egypt suffered different disasters ('plagues of Egypt'), which forced the pharaoh to let the Jews to leave the country.

At the time of slavery in the USA this phase was sounded in the songs of African slaves (Negro spirituals).

In the XX century the song 'Go down Moses' was performed by american singer Paul Robeson and jazzman Louis Armstrong.

In the song 'Israel' symbolizes african-american slaves, 'Egypt' and 'pharaoh' - slaveholders. The song was an anthem of black people who had escaped from the slavery to the position of the Northern army during the 1861-65 Civil war (they were called 'contraband' as a 'property' 'illegally taken' by northerners). The action in the song takes place on the Mount Sinai, where now is placed an ancient St. Catherine's monastery. Palmers can even watch 'the Burning Bush', which burned but did not get burnt, from the flame of which the God talked to Moses.

Переклад.

"Let My People go» - це фраза з Біблії, в Книзі Мойсей вимагав від фараона відпустити євреїв з єгипетського рабства.

Після того, як фараон відмовився відпустити їх, єгиптяни постраждали від різних лих ('кари єгипетські"), що змусило фараона дозволити євреям покинути країну. Під час рабства в США ця фраза звучала в піснях африканських рабів (негритянські спірічуелс).

У XX столітті пісня " Go down, Moses " була виконана американським співаком Полем Робсоном та джазменом Луї Армстронгом.

В пісні 'Ізраїль' символізує афро-американських рабів, а " Єгипет " і " фараон " - рабовласників. Пісня була гімном чорних людей, які втекли з рабства під час Громадянської війни 1861-65 роках.

4-ий учень. На початку XXI століття джаз важко назвати «новою» музикою. Але ми вважаємо, що він довів свою життєздатність: джаз досі існує і розвивається як самостійний напрям. Він глибоко проник в інші музичні сфери – симфонічну, камерно-інструментальну, рок-музику, поп-музику і т.п. Концертні виступи та студійні записи джаз-музикантів користуються великою популярністю.

Виступ групи «Рокери»

1-ий учень. На нашу думку, рок-музика – одне з найвидатніших явищ в музичній культурі другої половини XX століття. «Рок – це щось більше, аніж просто мода, аніж просто музика, аніж просто тимчасове захоплення. Це народження нового стилю життя», - писав французький журналіст П.Ретані.

У рок-музиці поєдналися різні напрями популярної музики: ритм-енд-блюз, кантрі-енд-вестерн, рок-н-рол.

На початку 80-их років в Клівленді було створено Зал Слави рок-н-ролу. Щоб потрапити до меморіалу, необхідно мати титул суперзірки не менше ніж упродовж 25 років. Першими такої честі удостоїлися Елвіс Преслі, Рей Чарльз і англійський гурт The Beatles.

Прослухайте пісню «Blue Suede Shoes» у виконанні Елвіса Преслі.Елвіс Преслі

2-ий учень. Цей стиль має велику кількість напрямів: від легких жанрів, таких, як танцювальний рок-н-рол, поп-рок, бріт-поп до агресивних – дез-метал і грайндкор. Зміст пісень варіюється від легких та невимушених до сумних, глибоких і філософських.

3-ій учень. Електрогітара в рок-музиці стала візитною карткою. Рокери проголосили: «Електрогітари та гучність – ось наша зброя!». Однак існують приклади використання в рок-композиціях практично всіх відомих музичних інструментів.

Хочемо представити до вашої уваги відеоролик «Рок-музика минулого століття».

Перегляд відеоролику «Рок-музика минулого століття».Рок-музика минулого століття

4-ий учень. Рок-музика як культурний феномен породила так званий рок-н-рольний образ життя – це певний стиль поведінки та система життєвих цінностей, власна філософія. Рок-музика – це своєрідне самовираження молоді, бунт та протест, заперечення та перегляд моральних і матеріальних цінностей світу. Ми, як прихильники цієї музики, вважаємо, що вона володіє шаленою енергетикою («драйвом»), що вона може дати особистості свободу від усталених суспільних принципів і стереотипів, від навколишньої дійсності. Представляємо до вашої уваги попуррі з відомих рок-композицій (учень виконує під гітару).

Виступ групи «Поп-зірки»

1-ий учень. Термін поп-музика має подвійне значення: 1) це будь-яка музика розважального характеру (включаючи рок, електроніку, джаз, блюз); 2) це окремий напрям поп-музики, музика з певними характеристиками, народжена масовою культурою, доступна широкій публіці та розповсюджена на комерційній основі.

2-ий учень. Основними рисами поп-музики є: простота, мелодійність, опора на вокал і ритм з меншою увагою до інструментальної частини, легка до сприйняття мелодія. Основна і практично єдина форма композиції в поп-музиці – це пісня. Тексти пісень зазвичай присвячені відчуттям і емоціям – коханню, суму, радості. Велике значення має візуальне подання пісень: концертне шоу та відео кліпи. Саме тому поп-виконавці мають екстравагантний імідж.

Прослухайте пісню «I Will Always Love You» у виконанні Вітні Х’юстон.Уїтні Х'юстон

3-ій учень. Саме поп-музика породила таке явище, як поп-зірки – виконавці, чиє життя, не пов’язане з їхньою музичною діяльністю, привертає увагу преси. В поп-музиці популярність залежить не лише від таланту виконавця і композитора, а й від таких не пов’язаних з музикою факторів, як зовнішність, привабливість, репутація, освітлення пресою.

Сучасна поп-музика формувалася паралельно з іншими жанрами, наприклад, рок-музикою, і не завжди виокремлено від них. У 50-ті та 60-ті роки найтиповішою формою був так званий «традиційний поп», який у СРСР називали «естрада». Традиційний поп виконує співак-соліст під фоновий акомпанемент. Значну частину поп-музичної сцени США складають чорношкірі виконавці у жанрі соул. У 70-тих роках танцювальна музика (dance music) стає одним з напрямів у поп-музиці. Завдяки появі музичного телебачення (зокрема телеканалу MTV) у 80-ті роки формується культура відео кліпів. У 90-ті та 2000-ні роки активно розвивається танцювальна електронна музика.

4-ий учень. Щорічно в світі проводяться сотні фестивалів і конкурсів, які визначають найкращих. Найавторитетніша нагорода американської поп-музики – премія Grammy Awards. Для вимірювання популярності тієї чи іншої пісні в США складається національний музичний список – Billboard Hot 100. Під час його складання враховуються продаж музичних дисків, популярність пісень на радіостанціях та продаж через Інтернет.

Отже, ми впевнені в тому, що поп-музика є невід’ємною частиною масової культури. Популярна музика присутня у всіх сферах нашого життя. Ми чуємо її у торгівельних центрах, на вулицях, на роботі, в парках, клубах, ресторанах і кафе, по телевізору, в кіно, по радіо. До вашої уваги - пісня "Просто люби" у стилі реп (учень виконує пісню власного авторства).


V. Актуалізація набутих знань


Учитель. Кожна група, на мою думку, чудово впоралася з захистом свого проекту. Пропоную визначити найуважнішого слухача, учня, який найкраще розуміється на музичних стилях.

Виконання он-лайн тесту «Музичні ритми Америки».


VI. Підбиття підсумків уроку


Рефлексія

 Чи можливо уявити життя без музики?

 Чи зацікавили вас виступи ваших одногрупників?

 Як ви вважаєте, проект якої групи був найбільш цікавим та інформативним?

 Чи змінилася ваша думка про інші музичні жанри?

 Яким жанром ви зацікавились і чому?

Учні з допомогою вчителя формують висновок.

Висновок: Музика – це відображення життя. Будь-яка музика має право на існування. Наскільки різноплановим є життя, настільки різноманітною є музика. Знайомство з музичним надбанням світу формує у людини культуру почуттів, потреби у творчий самореалізації та духовно-естетичному самовдосконаленні, збагачує його емоційно-естетичний досвід, сприяє розвитку смаку та інтересів. У світі немає такої людини, яка б не любила музику. Хтось полюбляє класичну музику, хтось – рок, реп і т.п. Кажуть, що музика – це єдина всесвітня мова, її не потрібно перекладати, завдяки їй душа спілкується з душею.


VII. Домашнє завдання


Підготувати повідомлення про театральне мистецтво Японії.

Список використаних джерел

1. Клімова Л.В. Художня культура. 11 клас: Підручник для загальноосвітніх навч. закл.: академічний рівень, профільний рівень. – «Літера», 2011. – 194с.

2. Кондратюк Н.В. Усі уроки художньої культури. 11 клас. – Х. : «Основа», 2011. – 223с.

3. Назаренко Н.В., Ковальова І.О, Мерзлікіна М.М., Тулінова В.А. Художня культура: Підручн. Для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. - Харків: Сиция, 2012.- 224с.

4. Художня культура. 11 клас: Методичний посібник. – Х.: «Основа», 2011. – 80с.

5. Джаз — книги [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.livelib.ru/tag/джаз – Назва з екрану.

6. Каталог музичних стилів [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://websound.ru/styles_r.htm – Назва з екрану.

7. Музична енциклопедія [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://dic.academic.ru/contents.nsf/enc_music/ – Назва з екрану. '

Додатки

Джаз.png
Рок.png
Поп.png

Презентація учителя з планом уроку

Презентація учнівського проекту "Джаз-мени"

Презентація учнівського проекту "Рокери"

Презентація учнівського проекту "Поп-зірки"

Он-лайн тест "Музичні стилі Америки"

Фрагмент уроку

Фотогалерея уроку

Фото 1.jpeg
Фото 2.jpeg
Фото 3 культ.jpeg
Фото 4.jpeg
Фото 6.jpeg
Фото 7.jpeg
Фото 8.jpeg
Фото 9.jpeg
Фото 10.jpeg
Фото -11.jpeg