План-конспект уроку "''Природні зони Африки.''" 7 клас

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Ясинська сертификат 122.jpg

План-конспект

Содержание

Тему уроку

Природні зони Африки

Автор (и) розробки

Ясинська Ірина Василівна, вчитель географії

Навчальний заклад

Московський навчально-виховний комплекс Вільнянської районної ради Запорізької області

Клас

7

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, Географія. Економіка, 6-11 класи,Ктїв, Ірпінь, 2005, Автори: П.Г. Шищенко, М.В. Бойко, Т.Г. Гільберг, Ф.Д. Заставний, В.П. Корнеев, Л.І. Круглик,В.В. Лямічев, Н.М. Муніч, Л.Б. Паламарчук, В.М. Проценко, А.Й. Сиротенко, О.Я. Скуратович, О.М. Топузов, Г.Є. Уварова

Тип уроку

Комбінований

Метод навчання

проектна технологія

Компетенції учнів на уроці

соціальні, комунікативні, інформаційні, полікультурні

Очікувані результати

Учні навчаться виділяти характерні ознаки і особливості прояву широтної зональності природних комплексів на рівнинах Африки; будуть аргументувати взаємозв’язки та єдність компонентів природи; порівнювати і характеризувати специфічність грунтово-рослинного покриву і тваринного світу Африки.

Цілі уроку

Освітня: Закріпити знання школярів про особливості прояву широтної зональності природних комплексів на рівнинах Африки, висотної поясності в горах та про основні зональні типи ґрунтів, характерних представників рослинності та тваринного світу природних зон Африки та з’ясувати їх причини; повторити поняття «природний комплекс», «природна зона», «широтна зональність», «екологічні проблеми», «стихійні явища», «національний парк».
Розвиваюча: Розвивати у школярів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії, інтерактивні форми навчання. Розвивати логічне мислення учнів, вміння обґрунтовувати свої погляди, робити висновки та порівняння. Під час підготовки звітного виступу, розвивати вміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами, Інтернет - ресурсами), аналізувати та зіставляти їх.
Виховна: формувати світоглядні ідеї про взаємозв’язки та єдність компонентів природи; сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну природних комплексів Африки людиною та необхідністю їх охорони.

Обладнання уроку

Настінна карта "Природні зони Африки"; атласи школярів, підручники, зошити; авторська презентація «Природні зони Африки»; педагогічний програмний засіб «Географія материків і океанів», 7 клас; мультимедійний комплекс, презентація, відеоролики.

Дидактичні та методичні матеріали

Листи перевірки і контролю знань школярів;
Кросворд;
Додатковий пізнавальний матеріал, розміщений на авторському блозі вчителя географії Ясинської І.В. "Меридіани знань"
Пазл "Відгадай!"
Класифікація (пари: природна зона – особливості) "Природні зони Африки"
Підготовка вчителя до уроку
Поради вчителю при підготовці до уроку

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

http://learningapps.org/
http://geografica.net.ua//videomateriali/video/1
http://www.airpano.ru/
http://jasinskayairina.blogspot.com/
https://www.youtube.com/
http://editor.printdesign.ru/order?design_id=33157
http://www.authorstream.com/

Хід уроку

І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Презентація вчителя. Пояснення теми і завдання уроку (на фоні відеоролика "У світі тварин")Слайд №1-2
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1) Запитання і завдання:
1. Які компоненти включає в себе поняття «природа»?
2. Розкажіть про взаємозв'язки між компонентами природи.
3. Наведіть приклади залежності рослинності і ґрунтів від клімату.
4. Що таке природна зона?
5. Чим відрізняється фізична карта від карти природних зон?
Презентація, слайд № 3
2) Бліц-опитування «Хто такий? Що таке?»
1. Баобаб. 10. Зебра.
2. Гієна. 11. Нектарниця.
3. Ніл. 12. Алігатор.
4. Сахара. 13. Вікторія.
5. Сідра. 14. Мадагаскар.
6. Конго. 15. Лівінгстон.
7. Гілея. 16. Калахарі.
8. Самум. 17. Це-це.
9. Страус. 18. Лімпопо.

План мандрівки:
Презентація проекту «Природні зони Африки». Урок – мандрівка природними зонами Африки.
Учасники: члени експедиції - дослідники (учні готували виступи-дослідження про особливості природних зон Африки); туристи - готували розповіді про цікаві місця і яскраві сторінки природи материка. Додатковий пізнавальний матеріал для підготовки до уроку розміщено на:
1. Авторському блозі «Меридіани знань» Географія, 7 Матеріали для підготовки до проекту
2. Географія онлайн – Відеоматеріали http://geografica.net.ua//videomateriali/video/1
Виступи учнів - членів експедиції:Слайд №4
- Вологі екваторіальні ліси. (Гілеї Африки - онлайн плакат
- Перемінно-вологі ліси. (ППЗ "Географія материків і океанів, 7"))
- Савани і рідколісся. (3D – Велика міграція тварин. Кенія)
- Тропічні пустелі та напівпустелі.(відео "Пейзажі пустелі Наміб"
- Зона вічнозелених твердолистих лісів і чагарників. Фотогалерея Фламінго....
Виступи учнів ілюструються показом відеосюжетів про природні зони, ППЗ «Географія материків і океанів»,3D панорами,фотогалерея, онлайн плакат

Фізхвилинка Рух - це життя

3) Цікавинки – повідомлення «туристів» Під час виступів членів експедиції, всі учні заповнюють "Маршрутні залікові листиучасників експедиції» про особливості природних зон Африки. (Роботи перевіряються вчителем після уроку)

ІV. Узагальнення та корекція знань з вивченої теми
1) Письмова перевірка знань (завдання- тести на картках; два варіанти) Взаємоперевірка (слайд № 5,6)
1варіант / 2 варіант
А - вологі екваторіальні ліси - 3, 8, 11 / 10, 5, 2,
Б - савани та рідколісся - 4, 5 / 8, 9
В – пустелі і напівпустелі - 2, 6, 9, ,12, / 1,4, 7,11
Г - перемінно-вологі ліси - 10, / 3,
Д – вічнозелені твердолисті ліси і чагарники - 1,7 / 6,12

Варіант 1 1. Ліси сформувались в умовах субтропічного клімату з прохолодною вологою зимою та спекотним сухим літом.
2. Росте цікава дивовижна вельвічія, верблюжа колючка.
3. Переважають тварини, які, в основному, живуть на деревах : мавпи, велика кількість птахів, леопарди, змії.
4. Росте слонова трава, що досягає 3 м у висоту, баобаби, зонтичні акації.
5. Поширені копитні і травоїдні тварини: зебри, антилопи, жирафи, слони…
6. Природна зона розташована в тропічному і субтропічному кліматичних поясах.
7. Для цієї зони характерні коричневі ґрунти.
8. У боротьбі за світло дерева ростуть у 4-5 ярусів.
9. З тварин виживають ті, що здатні швидко перебігати від одного оазису до і іншого, накопичувати воду у своєму тілі.
10. Листя в дерев, зазвичай, дрібне й тверде, у багатьох рослин є шипи, тварини - лісів і саван.
11. Клімат жаркий і дуже вологий, щодня випадають зливові дощі.
12. Бувають кам’янисті, піщані, глинисті.
Варіант 2
1. Бувають кам’янисті, піщані, глинисті.
2. Клімат жаркий і дуже вологий, щодня випадають зливові дощі.
3. Листя в дерев, зазвичай, дрібне й тверде, у багатьох рослин є шипи, тварини лісів і саван.
4. З тварин виживають ті, що здатні швидко перебігати від одного оазису до іншого , накопичувати воду у своєму тілі.
5. У боротьбі за світло дерева ростуть у 4-5 ярусів.
6. Для цієї зони характерні коричневі грунти.
7. Природна зона розташована в тропічному і субтропічному кліматичних поясах.
8. Пощирені копитні і травоїдні тварини: зебри, антилопи, жирафи, слони…
9. Росте слонова трава, що досягає 3 м у висоту, баобаби, зонтичні акації.
10. Переважають тварини, які, в основному, живуть на деревах : мавпи, велика кількість птахів, леопарди, змії.
11. Росте цікава дивовижна вельвічія, верблюжа колючка.
12. Ліси сформувались в умовах субтропічного клімату з прохолодною вологою зимою та спекотним сухим літом.

2) Групова робота Класифікація «Природні зони Африки» http://learningapps.org/display?v=pkppj96qc
Слайди №7 Висновки: Метод «Мікрофон» - Я думаю, що… - Я важаю, що…
• В Африці чітко простежується широтна зональність природних зон, яка дзеркально повторюється по обидві сторони екватора.
• Основними природними зонами материка є вологі екваторіальні ліси (гілеї), савани та рідколісся, тропічні пустелі. Для кожної з них притаманні свої взаємопов’язані природні компоненти: клімат, ґрунти, рослини, тварини.
• До стихійних явищ Африки належать посухи, піщані бурі, повені, нашестя сарани , які завдають великої шкоди місцевому населенню.
• Основними екологічними проблемами Африки є збільшення територій пустель, зменшення площ вологих тропічних лісів у результаті їх вирубування людиною, скорочення кількості тварин ...
• Для розв'язання частини екологічних проблем та збереження унікальної природи в Африці створено багато заповідників і національних парків.
Світове значення мають національні парки Серенгеті, Нгоро-Нгоро та Цаво в Східній Африці, Центральнокалахарський заповідник і національний парк Крюгера в Південній Африці, Плато Тасіль.

V. Підсумок уроку. 1. Оцінювання роботи учнів на уроці: усні і письмові завдання.

- Чи сподобалась вам мандрівка?
- Що набільш вас вразило?
- Які були труднощі при підготовки до уроку?

VI. Домашнє завдання.
- Підготувати цікаві повідомлення, відеосюжети про національні парки, стихійні явища, екологічні проблеми Африки.

VII. Інтелектуальна гра "Відгадай" (дві команди)
.

Додатковий матеріал (за можливості резерву часу)
Презентація
Слайд № 8-9 Кросворд «Природними зонами Африки».
Слайд № 10 відповіді
Слайд № 11 Відео "Хто зайвий"Тварини Африки - відновлення уваги учнів

Список використаних джерел

1. Авторський блог "Меридіани знань"
2. Атлас. Географія материків і океанів,7 клас, Київ, 2013 р.
3. Бойко М.В., Міхелі С.В., Географія материків і океанів, Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів; Київ, "Зодіак"- ЕКО, 2007.
4. Губарєв В.К.; "Тайни географічних назв", М.АСТ; Донецьк, Сталкер, 2006; ст.187 "Сахара і інші знайомі пустелі Африки"
5. Географіка. Географічний портал
6. "Школяр України". Природні зони Африки

Додатки

Залікова карта учня
Кросворд "Природні зони Африки"
Географічний диктант (листи для кожного учня)
Презентація "Урок-мандрівка природними зонами Африки"

Фотогалерея