План-конспект уроку "Біблійні мотиви у творчості українських і зарубіжних письменників"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Содержание

Тему уроку

Біблійні мотиви у творчості українських і зарубіжних письменників

Автор (и) розробки

  1. Співак Лілія Миколаївна - вчитель зарубіжної літератури
  2. Парамонова Наталія Володимирівна - вчитель української мови та літератури

Навчальний заклад

Кам’янсько-Дніпровська районна гімназія "Скіфія" Кам’янсько-Дніпровської ради Запорізької області

Клас

9

Назва навчальної програми, автори програми

  1. Зарубіжна література. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-12 класи. 2005р. Київ Ірпінь.
  2. Українська література 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.

- К.:Ірпінь:Перун, 2005 ( зі змінами, затвердженими наказом Міністерства від 29.05.2015 №585)

Тип уроку

урок комплексного застосування знань, умінь і навичок.

Форма уроку

бінарний, урок-дослідження із застосуванням інтерактивних технологій.

Обладнання уроку

Біблія, ілюстрований матеріал, виставка художніх творів, програмові тексти, презентації, відеоролики, фотоапарат, комп’ютер.


Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

1. https://www.youtube.com/watch?v=djBMWyVb36c

2. https://www.youtube.com/watch?v=fPHXKaa33iI

3. https://www.youtube.com/watch?v=y6PaohIGHw0

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вступне слово викладачів


Парамонова-777.JPG


Парамонова-444.JPG


Парамонова-111.JPG
Парамонова-666.JPG


Безымянный555.JPG


Парамонова-333.JPG


Учитель зарубіжної літератури

Бінарний урок - нестандартна форма навчання по реалізації міжнаочних зв’язків, урок ведуть 2 вчителі. Це творчість двох педагогів, яка переростає у творчий процес в учнів. Чому? Тому, що вивчення якоїсь проблеми на грані двох наук – це завжди цікаво, такий вид діяльності викликає високу мотивацію. А чи не це головне – захопити вас, учнів, надихнути на творчий пошук. Що таке інтерактивні методи ви знаєте. Я просто нагадаю, що на сьогоднішньому уроці ми використаємо із групових методів – роботу в малих групах, а з фронтальних – «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Самооцінка груп», «Продовжіть речення». Учитель української літератури

Що ж об’єднало сьогодні 2 літератури: українську та світову? Чому на нашому уроці присутні 2 вчителі? Ви зможете дати відповідь на це питання, звернувшись до теми сьогоднішнього уроку.

ІІІ.Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель української літератури На уроці ми повинні дати відповідь на проблемне питання: чому, на вашу думку, Біблія має такий великий вплив на творчість багатьох письменників української й зарубіжної літератури? Зверніть увагу, я не сказала мала, бо Біблія мала, має і буде мати великий вплив на творчість багатьох митців .

Учитель зарубіжної літератури

Щоб відповісти на проблемне питання, треба спочатку дати відповіді на тематичні.

Тематичні питання:

а) Чи можна стверджувати, що Біблія збагатила людство вічними ідеалами, мотивами, сюжетами?

б) Кого з українських і зарубіжних митців слова Святе Письмо надихнуло на творчість?

в) Яку роль відіграла Біблія в творчості Т.Г.Шевченка та О.С.Пушкіна?

Учитель української літератури

Епіграф уроку:

  Біблія не антична, не сучасна, - вона вічна.
                                                                                     М. Лютер

Робота над епіграфом.

- Хто такий Мартін Лютер?

- Як ви розумієте слова епіграфа?

Учитель зарубіжної літератури

А щоб вам легше було працювати на уроці, ми підготували корисні поради:

Не бійся висловити власну думку.

Ми всі – команда!

Обговорюємо сказане, а не людину!

Обдумав, сформулював, висловив!

Говори чітко, ясно, переконливо.

Вислухав, висловився, зробив висновок.

Тільки обгрунтовані докази!

Умій відстоювати власну позицію.

Важливе кожне слово!

Бажаємо успіхів!

ІV. Основний зміст уроку

Учитель української літератури

Ви всі працюєте в групах. Заздалегідь отримали завдання. Кожна група самостійно обирала керівників, бібліотекарів, дизайнерів, технічних редакторів, опрацьовувала літературу, робила презентації.

1.Презентація учнівських робіт

Бібліознавці

Зміст презентації

1. Біблія – джерело людської мудрості.

2. Вона вважається святою, тому що проголошує Слово Бога.

3. Біблія є пам’яткою найдавнішої писемності людства.

4. Яскраві й мудрі біблійні образи надихнули митців на створення нових творів.

5. Біблія – дивовижний приклад співпраці Бога і людини.

6. Морально-етичні закони, викладені в Біблії, універсальні.

7. Кожна книга Біблії – це окремий твір. А разом усі вони складають єдине ціле.

8. Висновок у вигляді сенкану:

Біблія.

Святе Письмо. Повчає і лікує світ. Збагачує розум, душу, серце. Книга Мудрості.

Літературознавці

Біблійні мотиви у творчості українських письменників

1.Т.Г.Шевченко «Марія», «Чигирине, Чигирине», «Сон», «Кавказ», «Не нарікаю я на Бога», «Пророк», «Неофіти».

2. І.Франко «Мойсей».

3. В.Барка «Жовтий князь».

4. У.Самчук «Марія».

5. П.Куліш «Дума», «Старець», «Неньчина пісня».

6. М.Старицький «Нива», «На Новий рік».

7. М.Рильський «Рукам трудящим слава».

8. М.Сингаївський «Мечі та струни».

9. Ю.Федькович «Нива», «Думи мої, діти мої».

10. П.Тичина «Весна».

Висновок:

Отже, Святе Писання – джерело тем, мотивів і жанрів світового мистецтва.

Біблійні мотиви в творчості зарубіжних письменників

1. Б.Пастернак «Доктор Живаго».

2. Ч.Діккенс «Різдвяна пісня у прозі».

3. І.Тургенєв «Батьки і діти».

4. Ф.Достоєвський «Злочин і кара».

5. Дж.Байрон «Єврейські мелодії».

6. О.Пушкін «Пророк», «Свободи сіяч пустельний…».

7. М.Булгаков «Майстер і Маргарита».

8. М.Лермонтов «Смерть поета», «Герой нашого часу».

9. Г.Маркес «Сто років самотності».

10. О.Блок «Дванадцять».

11. Ф.Тютчев «Безумство».

Висновок: Біблія завжди була і буде джерелом натхнення письменників та поетів усіх часів і народів.

Шевченкознавці

Яку роль відіграла Біблія в творчості Т.Г.Шевченка

1. Епіграф.

2. Речник Божої правди.

3. Бог у душі і серці.

4. Псалтир у житті Т.Шевченка.

5. Слово Тараса.

6. Бог для поета – то велика духовна сила.

7. Біблійні мотиви в художній творчості.

8. Псалми Давидові.

9. «Буквар».

10. Пізнайте правду, і правда визволить вас.

11. Біблія і малярські роботи.

Висновок:

Т.Шевченко – великий син України, гордість і слава наша. Творчість поета – згусток добра і правди. Він був сіячем на духовній ниві нашого народу. Він вірив, що є сила, котрій треба поклонитися, бо вона, - духовність у найсвятішому її розумінні, врятує людство від морального і духовного спустошення, виродження. Цією силою є Бог.

Пушкіністи

Какую роль сыграла Библия в жизни А.С.Пушкина

1. Вера в Бога для поэта.

2. Религия для Пушкина – источник вдохновения.

3. Литература во времена А.С.Пушкина.

4. Стихотворение «Демон».

5. «Свободы сеятель пустынный…»

6. «Подражание Корану», «Пророк», «Поэт и толпа». 7. «Ангел».

8. Желание один на один остаться с Богом.

9. Предание женщине черт богоматери.

10. Восприятие А.Пушкиным мира, свободы, жизни, смерти, любви.

11. Привлекательность стихотворений А.С.Пушкина.

Вывод: Библия является не только непосредственным источником отдельных пушкинских произведений, но становится ключом к мировосприятию поэта, накладывая отпечаток на философские и лирические его размышления. Образы Священного Писания формировали устойчивые мотивы творчества поэта. И если мы будем с пониманием рассматривать произведения Пушкина, то нам откроется неисчерпаемая глубина, и мы наконец, будем воспринимать его творчество в свете того вечного и истинного, что находил сам Пушкин в Священном Писании.

2. Види роботи на уроці:

а) використання інтерактивного методу «Мікрофон» (учні передають один одному Біблію, висловлюючи свою думку стосовно питання «Що значить для мене Біблія?»);

б)виставка творів письменників, які зверталися до біблійних сюжетів (проводить бібліотекар);

в) виразне читання поезій, уривків з прозових творів;

г) складання сенканів;

д) опрацювання творів Т.Г.Шевченка «Давидові псалми», « Ісаія. Глава 35»;

е) інсценування уривків з творів ;

є) створення власних поезій;

ж) повторення відомостей з теорії літератури;

з) робота фотокореспондента.

V. «Мозковий штурм» (відповідь на проблемне питання)

VІ. Самооцінка груп

VІІ. Підсумок уроку (Технологія «Озвучення отриманих результатів»). Учні закінчують речення «Думаю, що цей урок був цікавий і повчальний, бо…».

VІІІ. Домашнє завдання

1. З української літератури: повторити поезії Т.Г.Шевченка, вивчені напам’ять, уміти характеризувати опрацьовані на уроці твори.

2. Із зарубіжної літератури: прочитати роман «Євгеній Онєгін».

3. За бажанням: спробувати створити на основі біблійних сюжетів власні поетичні твори.

Список використаної літератури

1. "Святе Письмо". Українського Біблійного Товариства

2. "Библия в пересказе для детей". Москва 1995.

3. Т. Шевченко "Кобзар". Київ 1993.

4. "Усі уроки української літератури 9 класі". Харків 2009.

5.А. С. Пушкин «Стихотворения», школьная литература, 2002 год.

6. В. И. Мельник «Библейский контекст стихотворений Пушкина», аналитическая статья.

7. Библия и русская литература. Хрестоматия.

Додатки

Біблія у нашому житті

Священна Книга християнства –

Парамонова-додаток1.JPG
Парамонова-додаток2.JPG

Це Заповіт Старий й Новий.

А разом Біблію складають -

Це твір відомий і вагомий.

Христос залишив нам повчання,

Як треба жити в світі цім.

Це десять Заповідей Божих,

Їх треба пам’ятати всім.

Перші чотири заповіти

Пов’язані з ім’ям Господнім.

Тож поважай його , мій друже,

Його шануй ти днем суботнім.

Шануй батька свого і матір,

І довго житимеш тоді.

В житті не пройде це даремно-

За все віддячиться тобі.

Живи за заповітом Бога

І перелюбу не чини.

За розумом усе роби,

І не вбивай, і не кради.


Не свідчи проти ближнього

Неправдою й брехнею.

І не жадай нічого,

Що є річчю не твоєю.

Давайте жити правдою

І йти у майбуття.

Святе Писання Біблії

Утілювать в життя!


Парамонова-додаток3.JPG


Гювелян Артур, учень 9 класу
Кам’янсько- Дніпровської районної гімназії «Скіфія»


Фотогалерея уроку