План-конспект уроку "Випаровування та конденсація. Кипіння." для 8 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Веселов 295.jpg

План-конспект

Содержание

Тема уроку

Випаровування та конденсація. Кипіння.

Автор розробки

Вєсєлов Віктор Володимирович, учитель фізики

Навчальний заклад

Бердянська спеціалізована школа І-ІІІ ст.№16 з поглибленим вивченням іноземних мов

Клас

8

Назва навчальної програми, автори програми

Фізика, 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)

Тип уроку

Засвоєння нових знань

Компетенції учнів на уроці

Полікультурна, комунікативна, інформаційна, саморозвитку та самоосвіти

Цілі уроку

  • Навчальна: сформувати в учнів знання про пароутворення, конденсацію, випаровування, кипіння з точки зору молекулярно-кинетичної теорії речовини. Виявити фактори, що впливають на швидкість випаровування.
  • Розвиваюча: продовжити формування в учнів вміння планувати експеримент, користуватися приладами, створювати міні-проекти; формувати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
  • Виховна: виховувати в учнів вміння спілкуватися, працювати в групах, відпрацьовувати норми поведінки в суспільстві.

Обладнання уроку

Ноутбук, мультимедійний пристрій, електрична плитка, колба з водою.

Дидактичні та методичні матеріали

Фізика: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. за ред. В.Г.Бар’яхтара, С.О.Довгого. −Х.:Вид-во «Ранок», 2016. −240с.

Перелік онлайн сервісів, які використані на уроці

LearningApps

YouTube

Google Диск

Хід уроку

І. Організаційний момент


ІІ. Актуалізація опорних знань

Використовуючи метод «Мікрофон», учитель актуалізує опорні знання учнів з теми «Теплові явища».

1. Сформулюйте основні положення молекулярно-кінетичної теорії.
2. У яких агрегатних станах може знаходитись речовина.?
3. Дайте визначення поняття «кінетична енергія».
4. За якою формулою вона визначається?
5. Що таке плавлення?
6. Що таке кристалізація?
7. За якої умови відбуваються плавлення, кристалізація?

Потім учні за допомогою вчителя визначають задачі своєї діяльності на уроці. (Слайд 2)


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. При плавленні відбувається перетворення речовини з твердого стану в рідкий. (Слайд 3). Але ще є і газоподібний стан речовини. Наприклад, вода може перетворитися на пару. Як називається цей процес? (Пароутворення)

Пароутворення − це процес переходу речовини з рідкого стану в газоподібний.

Як ви вважаєте, яке відношення до нашого уроку можуть мати ці фотографії? (Слайд 4) Учні пропонують свої припущення.


IV. Вивчення нового матеріалу

Процес пароутворення може відбуватися двома способами: випаровуванням та кипінням.

Випаровування − процес пароутворення з поверхні рідини.

Учитель пояснює суть цього процесу з точки зору МКТ і разом з учнями робить висновки:

1.Випаровування рідини відбувається за будь-якої температури.
2.Рідина під час випаровування охолоджується.

Учитель: Чи змінилася ваша думка стосовно наведених фотографій?

Собаки мають тепле хутро, а потових залоз в шкірі практично немає. Проте собаки ніколи не пітніють, навіть влітку у спеку. Щоб охолодити себе, собака широко розкриває рота і висовує язик. Слина починає інтенсивно випаровуватися, і температура тіла знижується до нормальної. Заячі вуха водночас є органами чуття і своєрідними «радіаторами» для охолодження. На них під самісінькою шкірою проходить досить розвинена сітка судин. Коли заєць багато бігає, щоб його голова не перегрівалася, судини на вухах розширюються і «віддають» у довкілля зайве тепло.

За бажання, деякі учні отримали випереджальні завдання: експериментальним шляхом з’ясувати, від яких факторів залежить швидкість випаровування. Свої дослідження вони презентували у вигляді міні-проектів.

Теми міні-проектів.
1. Залежність швидкості випаровування від температури (в кімнаті та на закритому балконі).
The media player is loading...

2. Залежність швидкості випаровування від площі поверхні рідини (у чашці та у блюдці).
The media player is loading...

3. Залежність швидкості випаровування від роду рідини (спирт, вода, олія);
The media player is loading...

4. Залежність швидкості випаровування від наявності вітру (у неопалюваному гаражі та на вулиці).
Презентація проекту

Учні презентують свої міні − проекти, які складаються з теоретичної та експериментальної частини, роблять висновки.

Висновок 1. Чим вище температура рідини, тим швидше вона випаровується.

Висновок 2. Чим більша площа поверхні рідини, тим швидше рідина випаровується.

Висновок 3. Чим сильніше взаємодія молекул рідини одна з одною, тим повільніше відбувається випаровування.

Висновок 4. За однакової температури наявність вітру збільшує швидкість випаровування.

Учитель демонструє кипіння води у колбі, та пояснює, як відбувається цей процес.(Робить малюнок на дошці, формулює висновок).

Кипіння − це процес пароутворення, який відбувається в усьому об’ємі рідини.

Учитель: Існує зворотній процес, коли речовина з газоподібного стану переходить у рідкий. (Слайд 5) (Слайд 6). Такий процес називається конденсація.

Конденсація − процес переходу речовини з газоподібного стану в рідкий.


V. Закріплення нового матеріалу

Учитель: Виконаємо завдання, яке покаже, як ви навчилися розрізняти процеси, про які йшла мова на уроці.

Завдання

Процеси, які ми вивчали на уроці, оточують нас у повсякденному житті та зустрічаються в художніх творах. (Слайд 7) (Слайд 8)(Слайд 9)

«Фізика у повсякденному житті»

1. Коли ви влітку виходите з моря, то відчуваєте прохолоду. Чому це відбувається? (Слайд 10) (З тіла випаровуються краплі води, при цьому поглинається енергія, тому ми відчуваємо прохолоду.)
2. Коли випрана білизна висохне швидше: у вітряну погоду чи у тиху? (Слайд 11) (У вітряну.)
3. Навіщо посудини з рідинами закривають кришками? (Слайд 12) (Щоб не відбувалося випаровування рідини.)
4. Чому флакон з духами не можна залишати відкритими? (Слайд 13) (Щоб духи не випаровувалися.)
5. Чому перед тим, як закипить вода у чайнику, ми чуємо шум? (Слайд 14) (У верхніх шарах рідини водяна пара в бульбашках конденсується і бульбашки схлопуються, при цьому ми чуємо шум.)
6. На склі, якщо на нього подихати, утворюється вода. Завдяки чому це відбувається? (Слайд 15) (Завдяки конденсації парів води, що знаходяться у повітрі, яке ми видихаємо)


VI. Завдання додому

Вивчити §13, вправа №13 (3,4−7). Додатково: виконати експериментальне завдання на стор.65; §14 вивчити до стор.67