План-конспект уроку ''Андрій Малишко - поет-лірик від Бога. Почуття безмежної любові сина до матері в поезії "Пісня про рушник'' для 7 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Сидоренко 156.jpg

План-конспект

Содержание

Тему уроку

АНДРІЙ МАЛИШКО – ПОЕТ-ЛІРИК ВІД БОГА. ПОЧУТТЯ БЕЗМЕЖНОЇ ЛЮБОВІ СИНА ДО МАТЕРІ В ПОЕЗІЇ «ПІСНЯ ПРО РУШНИК».

Автор (и) розробки

СИДОРЕНКО ТЕТЯНА МИКОЛАЇВНА - вчитель української мови та літератури І категорії.

МОЯ ВІКІ-ВІЗИТКА:

Навчальний заклад

Мелітопольська загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів №1 Мелітопольської міської ради Запорізької області.

Клас

7 - Б клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для 5-12 класів загально - освітніх навчальних закладів / за загальною редакцією Р. В. Мовчан, ВТФ «Перун» - К: Ірпінь, 2005 рік.

Тип уроку

Урок засвоєння нових знань, умінь і навичок з випереджувальними завданнями для учнів.

Компетенції учнів на уроці

Загальнокультурна, навчально – пізнавальна, інформаційна, комунікативна.

Цілі уроку

- Ознайомити учнів з відомим українським поетом Андрієм Самійловичем Малишком (його життєвим і творчим шляхом);

- охарактеризувати його пісенну творчість;

- проаналізувати твір поета «Пісня про рушник»;

- розвивати вміння виразно і вдумливо читати поезії, визначати і коментувати основні її мотиви, аргументовано висловлювати власні думки;

- познайомити з композитором Платоном Майбородою;

- розкрити зміст народно - поетичних символів;

- виховувати почуття любові й шани до матері, до отчого дому, повагу до звичаїв, традицій та оберегів українського народу, патріотизм;

- розвивати пам`ять, логічне мислення, аналітико-синтетичні вміння та навички учнів.

Обладнання уроку

Підручники; робочі друковані зошити учнів (ДОДАТОК 3); портрети Андрія Малишка, Платона Майбороди; рушники; аудіозаписи пісні; бібліотека творів письменника; відеофільми, створені вчителем за допомогою програм Movie Maker 2.6 та Nero Video (ДОДАТОК 2), а також запозичені з мережі Інтернет; презентація, створена вчителем за допомогою програми SMART Notebook 11 (ДОДАТОК 1 - 20 СЛАЙДІВ).

Дидактичні та методичні матеріали

Публікація – буклет (ДОДАТОК 4), робочі зошити для учнів, опорний конспект уроку, словникова робота, робота учнів у групах, тестові завдання до теми уроку (ДОДАТОК 5).

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

1. http://uk.wikipedia.org/wiki/Музей-садиба Андрія Малишка.

2. http://www.umoloda.kiev.ua/number/2175/169/77457/ - «Україна молода» - стаття до 100-річчя Малишка.

3. http://1tv.com.ua/ru/video/program/documentary/2012/12/21/5758 - Документальне відео «Андрій Малишко. Мистецтво залишатись собою.».

4. https://www.youtube.com/watch?v=cc1Ouns9Y8Y - фільм «Літа молодії».

5. http://muzofon.com/search/Олександр%20Таранець - виконання Олександра Таранця «Пісні про рушник».

6. http://muzofon.com/search/Шостакович %20прелюдия%205 - мелодія Д. Д. Шостаковича. Прелюдія №5 (для фортепіано і скрипки).

7. http://muzofon.com/search/пісня% 20про% 20рушник%20минус - мелодія – мінус «Пісні про рушник».

8. tatyana-sidorenko20@yandex.ua – електронна пошта вчителя Сидоренко Тетяни Миколаївни.

9. http://tatyana-33znz1.at.ua – офіційний сайт вчителя Сидоренко Тетяни Миколаївни.

Хід уроку

ЕПІГРАФ:

„…Знов чорнобривці зацвіли,

Запахла рута-м’ята.

Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало…

Цілую мовчки той рушник,

Що мати вишивала…”.

Ірина Михайловська

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вступне слово вчителя.

(слайд 1) ( ДОДАТОК 1 )

- Дорогі діти! Сьогоднішній урок ми присвятимо з вами одному з найяскравіших українських поетів-ліриків, якому випало на долю стати автором найпрекрасніших, найпоетичніших українських пісень, що стали народними. Їх милозвучність, краса і ліризм не залишають байдужим жодну людину. Сподіваюсь, що ви також отримаєте велику насолоду від знайомства з творчістю великого українця.

(слайд 2)

(оголосити мету уроку)

(слайд 3)

(записати дату і тему уроку в зошит)

ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Актуалізація опорних знань учнів (оголошення та обговорювання епіграфа до уроку).

Бесіда:

а) Що таке пісня? (Пісня — це словесно-музичний твір або ліро-епічного характеру, мелодійний за своїм інтонаційним малюнком і призначений для співу).

б) Які ви знаєте пісні за тематикою? (календарно-обрядові, родинно-побутові, соціально-побутові).

в) На які два види поділяються пісні? (народні та літературні).

(слайд 4)

Слово вчителя.

- Доля кожної людини – це шлях, який вона прокладає для себе у житті. Путь Андрія Малишка бере свій початок у селищі Обухів, що на Київщині (де 14 листопада 1912 року народився поет), і простягається вона під яворами. Цією дорогою возили малого Андрійка на сіножать, нею він вирушав у Київ. І багато разів повертався сюди юнаком із великого міста на рідний батьківський поріг. Одну із своїх останніх книжок Малишко так і назвав: «Дорога під яворами» (видана у 1964 році). Оберегом далеко від дому для Андрія Самійловича завжди був український рушник, який мати дала йому в дорогу. Оскільки слово «рушник» є одним із ключових слів на цьому уроці, тому епіграфом до нього я і взяла слова поетеси Ірини Михайловської. Ви вже знаєте, що рушник має велике значення для українців.

- Пригадайте, для чого використовували люди рушник? Які народні обряди пов’язані з ним? (відповіді учнів) А тепер давайте послухаємо виступ етнографа, який підготував повідомлення про важливість цього символу в українській культурі.

2. Виступ етнографа (можна зачитати з підручника).

Рушник — оберег, з яким в українців пов’язане все — від народження до останнього шляху: на рушникові подавали найдорожчому гостеві хліб-сіль, ним перев’язували руки молодих під час вінчання, рушниками покривали найдорожче для українця — ікони, рушники використовувались і в процесі обряду поховання людини, і, зрештою, вирушаючи в дорогу, людина неодмінно мала з собою рушник, який був не просто шматком тканини, що прикривав хліб, а справжнім оберегом, талісманом, що, на думку наших предків, і оберігав, і захищав, і приносив щастя. До того ж прямокутна форма рушника символізувала життєву дорогу людини. А вишиті, переважно червоними і чорними нитками, візерунки означали переплетені в людському житті радісні й сумні моменти.

(слайд 5)

3. Життєвий і творчий шлях А. Малишка.

Слово вчителя.

- Життя Андрія Малишка нагадує вишитий український рушник, який мати дала йому, проводжаючи сина на фронт. В ньому також тісно переплелись радість і смуток, щастя і біль, ніжність та сила духу. Все це формувало характер справжнього чоловіка. А що вплинуло на становлення Малишка як письменника, поета від Бога, творчої людини? Давайте познайомимось з деякими цікавими фрагментами із життя Андрія Самійловича. Свої повідомлення нам представлять дослідники його біографії. А ви в робочих друкованих зошитах (ДОДАТОК 3) під час виступу групи заповнюєте завдання 1.

(натиснути вкладення – скріпка – відеофільм №1 (ДОДАТОК 2)

( Звучить перша строфа (41 секунда) вірша – учень читає виразно вірш, на задньому плані тихо звучить мелодія до вірша Платона Майбороди, а на екрані - відеофільм з фотографіями.)

Рідна мати моя, ти ночей не доспала,

І водила мене у поля край села,

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя дала.

І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала,

І рушник вишиваний на щастя, на долю дала…

(слайд 6)

Група біографів.

1 дослідник біографії.

Найщасливіша пора для людини – дитинство. Поруч – рідні люди, навколо – безліч нового, цікавого, непізнаного. Відкривай, досліджуй, черпай з криниці життя знання про Всесвіт. … За розповідями друзів та рідних, це був хлопчик невисокого зросту, міцної статури, з темно-русим волоссям, високим чолом і «монгольськими очима». Читати навчився рано від старших братів Василя і Петра. У вісім років разом з іншими однолітками пішов у перший клас. З домашнього полотна мама зшила синові торбинку, в якій він носив книжки. А в другому класі на цій торбинці друкованими літерами написав своє ім’я і прізвище. На уроках любив пустувати, але коли вчитель щось раптом запитував, то відповідав правильно. Траплялося й таке, що інколи не знав відповіді на запитання. Для хлопця це був великий сором. Він страшенно переживав, навіть відмовлявся від обіду. У кінці навчального року діти здавали свої книжки. Андрійкові підручники, як згадувала сестра Галя, завжди були чистенькі й охайні, і кожен учень хотів їх потім отримати собі…

(слайд 7)

2 дослідник біографії.

… Мешкала родина у невеличкій садибі на околиці села Обухів. Вони ніколи не були кріпаками, а належали до козацького роду. Їх знали як вправних чоботарів. Цим ремеслом прославився дід Микита і три його сини. Сім’я Самійла Малишка, в якій народився майбутній поет, була великою: батько з матір’ю, бабуся і одинадцятеро дітей. Батько був кремезний, суворий, мовчазний, з пишними козацькими вусами, чим нагадував Андрієві козака Мамая… Разом з тим він славився як справжній швець-віртуоз – Самійло Микитович. Виготовлені ним «чорнобривці» - дівочі чобітки з фарбованої шкіри, швидко розкуповували люди. Батько не хотів, щоб син учився. У хвилини, коли синові було дуже важко, казав: «Ні, краще вже чоботи шити». Навіть побив на синові свій чоботарський пояс, щоб відрадити його від науки. Але це не допомогло…

(слайд 8)

3 дослідник біографії.

Хата і подвір’я, де пройшли дитинство і юність поета А.С. Малишка, з 1991 року стали називатися Садибою-музеєм родини Малишків. «Так, я тут жив, отут я походив», – цими словами, викарбуваними на бронзовому рушнику, зустрічає відвідувачів музей. У ньому збережені інтер’єр і хатнє начиння з часів поетової юності. Тут ми можемо бачити саме ту колиску, над якою матір юного поета вкладала в його серце любов до рідної пісні…

(слайд 9)

Стіл родини Малишків – було священне місце, адже раніш до прийому їжі ставилися як до ритуалу. Уся велика родина збиралася за одним столом і їла з великої тарілки, першу ложку з якої повинен був скуштувати батько. Перед обідом завжди читалася молитва, яка освячувала їжу. На фото зображена криниця, з якої вся дружна родина Малишків упродовж багатьох років черпала життєдайну воду.

(натиснути вкладення – скріпка – публікація – буклет (ДОДАТОК 4)

Ми підготували для вас буклет, у якому записали основні біографічні відомості про Андрія Малишка, ця публікація допоможе вам підготувати домашнє завдання.

(слайд 10)

4 дослідник біографії.

У 1927 р., закінчивши Обухівську семирічку, Малишко вступає до Київської медичного училища, однак уже тоді у юнаковій душі жив потяг до прекрасного, до пісні, до поезії. Дізнавшись про додатковий набір в Інститут народної освіти, він вирішив скласти екзамени. На диво, склав їх успішно, після чого його зарахували на літературний факультет, де Андрій потрапив під опіку Максима Рильського, який викладав та вів літературну студію. У 1930 році юнак надрукував перші вірші в літературних журналах "Молодий більшовик" та "Глобус". Закінчивши у 1932 р. Київський Інститут, викладає літературу. З 1934 р. по 1935р. служить у армії, а потім працює у Харкові журналістом.

(слайд 11)

5 дослідник біографії.

Протягом життя Андрій Малишко видав близько сорока збірок, створив понад сто пісень, до яких іноді й сам писав музику. Поет гарно співав, грав на гармошці. Зачитувався «Кобзарем». Почав писати вірші ще в школі. Маючи тонку і вразливу душу, вірне, спостережливе око, природний талант, майбутній поет вбирав у себе звичаї народу, перлини його поетичної творчості, його духовне багатство, рідну мову, щоб потім на цьому родючому ґрунті виростити свою неповторну, чарівну поезію…

(слайд 12)

У літературу ввійшов як поет-пісняр. Андрій любив пісні з дитинства, і в цьому велика заслуга його матері Ївги Остапівни, яку по-вуличному називали Базилихою (зачитує початок третього абзацу в підручнику). Саме мати залишила в душі Андрія Самійловича найяскравіші та найніжніші спогади…

(натиснути вкладення – скріпка – відеофільм №2 (ДОДАТОК 2)

( Звучить друга строфа (41 секунда) вірша – учень читає виразно вірш, на задньому плані тихо звучить мелодія до вірша Платона Майбороди, а на екрані - відеофільм з фотографіями.)

Хай на ньому цвіте росяниста доріжка,

І зелені луги, й солов'їні гаї,

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші твої.

І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка,

І засмучені очі хороші блакитні твої.

(слайд 13)

(натиснути вкладення – скріпка – Прелюдія №5 Шостаковича)

4. Сцена Андрія Малишка за письмовим столом.

Учень - Малишко (сидить у кутку за письмовим столом з пером у руках і фотографією мами на столі, поруч лежить «Кобзар», листки для записування, свічка з підсвічником, чорнильниця) На екрані – фотографія матері письменника в рамці, яка стоїть на письмовому столі у Малишка.

На фоні мелодії Дмитра Шостаковича (Прелюдія №5) Малишко говорить свої слова.

«…Як живу бачу я свою матір Ївгу Базилиху. Сині, задумливі, повні живого народного розуму очі. Вечорами, сидячи біля куделі, вона співала тихенько і протяжно, і ці пісні врізались мені в пам’ять на все життя... Співала мати про ту журавку, що залишилася з малими дітьми, про вдовину ниву, незасіяну, незорану, і про чаєчку небогу «при битій дорозі», про зелений явір, що у воду нахилився, — і в цьому широкому світі пісень і дум, в картинах людського буття, героїчних і печальних, як сльоза; гарячих і буйних, як вогонь багаття, — оживало, билось, щеміло й тішилось моє маленьке дитяче серце…».

- Бувало мати, Ївга Базилиха —

До неї й досі спогадом лечу, —

В зимовий вечір заспіває стиха

І доведе малого до плачу.

Сама розкриє душу материнську,

І щиру пісню переллє сама,

І перемріє, погойда колиску

І до вервечок руку підійма… (Вірш Андрія Малишка «Материнська»)

(слайд 14)

Слово вчителя.

- Материнське серце… Чи є у світі щось ніжніше за нього? Завжди лагідне і добре, завжди стривожене за долю своїх дітей. Воно відчуває щастя і горе, радість і печаль, і кожної миті ладне летіти за тисячі кілометрів до своєї дитини. Материнська любов дарує людині крила. Не раз вона оспівана в піснях, віршах, легендах. Та кожен митець знаходить свої слова, щоб подякувати матері за життя і за любов. Знайшов їх і Андрій Малишко. Його «Пісня про рушник» стала народним гімном любові, шани і вдячності всім матерям.

(натиснути вкладення – скріпка – відеофільм №3 (ДОДАТОК 2)

5. Аналіз вірша «Пісня про рушник».

( Звучить третя строфа (42 секунди) вірша – учень читає виразно вірш, на задньому плані тихо звучить мелодія до вірша Платона Майбороди, а на екрані - відеофільм з фотографіями.)

Я візьму той рушник, простелю, наче долю,

В тихім шелесті трав, в щебетанні дібров.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, і вірна любов.

І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю:

І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов.

Слово вчителя.

- Неперевершена краса природи і повінь людських почуттів, ліричні спогади про минуле і філософічні міркування про сенс людського життя — такий тематичний діапазон пісень А. Малишка. Їх чарівність у простоті й довершеності. Мабуть, тому його пісенна творчість така близька і рідна кожному. А тепер ми послухаємо повідомлення групи музикознавців.

(слайд 15)

Група музикознавців.

1 музикознавець.

- Малишко працював із композиторами Левком Ревуцьким, Пилипом Козицьким, Олександром Білашем та багатьма іншими. Але найкращі свої пісні поет створив у співавторстві з Платоном Майбородою. Жодне свято Першого дзвоника і День учителя не обходиться без пісні «Вчителька». На важких фронтових дорогах друзі поета під його гру на баяні співали Малишкові пісні. Його «Хусточка червона» облетіла всі фронти. А поезію-пісню «Стежина» всі вважають шедевром поета-патріота.

2 музикознавець.

- Кожне слово його вражає своєю ніжністю, простотою, зрозумілістю і глибиною почуттів. Та найкращою серед Малишкових пісень вважається «Пісня про рушник», а може, й найпопулярнішою, в повному розумінні народною піснею, якій судилися довгі роки життя. Вона була перекладена тридцятьма п’ятьма мовами світу. Сам вірш вміщений у збірці «Серце моєї матері». Давайте подивимось відео, де очевидці (український письменник Микола Сом, старший науковий співробітник Обухівського музею-садиби Малишка Олена Артющенко) згадують про появу, популярність пісні, і сам Платон Майборода розповідає про своє творіння.

(натиснути вкладення – скріпка – відеофільм №4 (ДОДАТОК 2)

(діти дивляться відеофільм (уривок – 2 хв. 54 с.))

(слайд 16)

Слово вчителя.

- Протягом першої половини уроку ви прослухали вірш Андрія Малишка «Пісня про рушник». На відео прозвучало кілька рядків пісні. Тепер ви можете зробити висновок із почутого. Кому присвячений цей вірш?

- Вірш Андрія Малишка присвячено матері.

- А як ви вважаєте, чи можна назвати цей твір автобіографічним? Якщо так, то які слова на це вказують?

- Я вважаю, що вірш можна назвати автобіографічним. Тому що такий твір містить події з особистого життя автора, які покладено в основу, а потім поет уже творчо їх переосмислює. У «Пісні про рушник» є такі слова, що означають, я думаю, що автор писав саме про свою матір. Наприклад, «рідна мати моя», «водила мене», «ти мене на зорі проводжала», «твоя материнська любов». - Визначте тему цього вірша.

- Автор оспівує любов сина до матері та її щирі почуття до своєї дитини. А також висловлює вдячність сина своїй матері за все.

(натиснути внизу сторінки в правому кутку мишкою – з’явиться речення – тема твору)

Зачитати тему вірша: оспівування любові до матері, її щирих почуттів до сина ( з екрану ).

- Добре. І взагалі тема матері – одна з наскрізних у творчості Малишка. Усе найдорожче, найрідніше, найсвятіше у нього пов’язане з образом матері. Бо з раннього дитинства взяв у серце її образ, бо навчила вона його добра, краси, любові до людей. Мати зливається у поезіях з образом Батьківщини, тому що письменник був щирим патріотом України. А скажіть мені, будь ласка, які ще рядки присвячені матері, якою він її запам’ятав?

- Андрій Малишко описує матір так: «незрадлива материнська ласкава усмішка», «засмучені очі хороші блакитні твої», він використовує красиві епітети.

- Так, правильно, ми бачимо з вами, що слів про матусю небагато, але її образ – виразний, яскравий, чіткий. І зображений він саме на тому вишитому рушникові, який вона вишивала не досипаючи ночей. Діти, а що, як ви думаєте, у цій поезії символізує рушник?

- Я думаю, що у цьому вірші вишитий рушник є символом розлуки, далекої дороги, тому що мати дає його своєму сину проводжаючи його на зорі в дорогу. Вона мріє про те, що він оберігатиме дитину в чужих краях. Тому він є оберегом для нього. А також він є символом материнської любові.

- А які художні образи постають у нашій уяві, коли ми читаємо або слухаємо вірш?

- Ми бачимо поля, село, ранок, зелені луги, солов'їні гаї, росянисту доріжку. А також тут є звукові образи – це шелест трав, щебетання дібров.

Метод «ґронування».

- Визначте мені, будь ласка, кольорову гамму, яку використовує поет, описуючи пейзажі у своєму творі (на дошці вчитель створює ґроно кольорів).

- Тут ми уявляємо зелений колір – колір природи, яскраво-червоний з жовтим – це кольори ранкової зорі, блакитний колір – коли автор говорить про очі мами, а також цей колір чистого неба, тому що блакитний. А рушник вишитий – це яскраві кольори: червоний, жовтий, синій, зелений, фіолетовий та інші.

- Але тут присутні також і сумні кольори, можливо сірий, сивий, чорний, коли ми читаємо такі слова: «далека дорога», «засмучені очі», «все знайоме до болю», «розлука».

- А яку пору року описує автор у цій пісні, використовуючи такі описи пейзажів і таку кольорову палітру?

- Я думаю, що це, напевно, весна або початок літа. Тільки починає світати. Діброви зелені, у гаях співають солов’ї, росяниста доріжка згадується автором, ми чуємо шелестіння трави і щебетання у дібровах птахів.

(слайд 17)

Слово вчителя.

- Ми вже згадували про яскраві і влучні епітети, якими автор описує матір. А група літературознавців отримала завдання знайти у вірші крім епітетів також приклади інших художніх засобів, які поет у ньому використовує.

Група літературознавців.

1 літературознавець.

- Епітети для опису природи: «далека дорога», «зелені луги», «солов’їні гаї», «тихий шелест трав».

- Метафори: «цвіте... доріжка», «шелест трав», «щебетання дібров», «оживе.... і дитинство, й розлука, і вірна любов».

2 літературознавець.

- Порівняння: «...той рушник простелю, наче долю...».

- Звертання: «Рідна мати моя».

- Повтори:

«І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, І рушник вишиваний на щастя, на долю дала».

«І твоя незрадлива материнська ласкава усмішка, І засмучені очі хороші блакитні твої».

«І на тім рушничкові оживе все знайоме до болю: І дитинство, й розлука, й твоя материнська любов».

Слово вчителя.

- Яким ви уявляєте ліричного героя пісні?

- У поезії ліричний герой з великою теплотою згадує рідну матір, її безсонні ночі над його колискою,її бажання бачити свою дитину щасливою. Він вдячний їй за турботу і любов. Також він є патріотом своєї країни, тому що з ніжністю описує рідну природу батьківської землі.

(слайд 18)

6. Зв'язок пісні з народною творчістю (учні заповнюють завдання 2 в робочих зошитах (ДОДАТОК 3))

Слово вчителя.

- «Пісня про рушник» дуже популярна в народі, оскільки вона бентежить і хвилює кожного. А також тому, що вона проста, задушевна, у ній використані образи , знайомі нам з народної творчості, з народних пісень. Вони привертають нашу увагу, сповнюють нашу душу найпрекраснішими і найщирішими почуттями, безмежною вдячністю до найдорожчої нам людини – рідної матері. Цю пісню співали майже всі виконавці музичних творів: відомий український тенор, соліст Національної опери Володимир Гришко, відомі артисти України та Росії: Таїсія Повалій, Йосип Кобзон, Олександр Малінін, Павло Зібров, Ігор Крутий, Дмитро Гнатюк, Наталія Валевська, актор Євген Дятлов, Філіп Кіркоров, Алла Пугачова, Ані Лорак та інші. Український композитор Платон Майборода написав музику до вірша у 1959 році. Ця пісня вперше прозвучала в музичному фільмі «Літа молодіі», який вийшов у прокат 9 березня 1959 року. І тому в неділю 9 березня 2014 року (післязавтра) «Пісня про рушник» святкує свій ювілей. 55 років виповнюється з того моменту, як пісня вперше прозвучала на екранах у виконанні Олександра Таранця.

- У мережі Інтернет за адресою, яка є у ваших друкованих зошитах, ви можете подивитись фільм «Літа молодії» (адреса – в друкованих зошитах).

(натиснути вкладення – глобус – фільм «Літа молодії» в мережі Інтернет)

7. Інтерактивна технологія критичного мислення – «Асоціативний кущ».

Слово вчителя.

- Прослухайте, будь ласка, уривок цієї пісні у його виконанні. А під час прослуховування ви маєте виконати завдання: спробуйте записати у ваших робочих зошитах всі слова, можливо думки, які викликала у вас ця пісня.

(натиснути вкладення – скріпка – «Пісня про рушник» у виконанні Олександра Таранця)

(В робочих зошитах (ДОДАТОК 3) діти записують всі слова, що асоціюються у них з піснею про рушник.)

(прослуховування пісні на екрані).

8. Перевірка асоціацій, які учні записали на аркушах (кілька учнів зачитують власні думки у зошитах).

(слайд 19)

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ВИВЧЕНОГО

1. Слово вчителя.

- Діти, протягом уроку ви записували у зошит основні відомості з біографії Андрія Малишка, факти, що пов’язані з його творчістю, прослухали виступи груп учнів, які підготували повідомлення. А зараз за допомогою наступного завдання ми з вами спробуємо пригадати, що нового ви дізнались про українського поета-лірика Андрія Малишка.

(на екрані три куби, на шести сторонах кожного з них записано числа, слова або дати, діти повинні сказати, з яким автобіографічним фактом із життя письменника пов’язане те чи інше слово).

1куб (числа):

- 11 (одинадцятеро дітей було у сім’ї, де народився поет)

- 14 (14-й день листопада – день народження Малишка)

- 8 (у 8 років пішов у школу в перший клас)

- 40 (видав близько сорока збірок за життя)

- 35 (тридцятьма п’ятьма мовами світу було перекладено «Пісню про рушник»)

- 55 (у березні 2014 року виповнюється 55 років з моменту написання пісні та першої її появи у фільмі «Літа молодії»)

2 куб (слова):

- Обухів (село, у якому народився письменник)

- «Чорнобривці» (так називали дівочі чоботи з фарбованої шкіри, які шив батько Андрія і які швидко розкуповували)

- Базилиха (так по-вуличному називали мати Андрія Малишка)

- Майборода (прізвище українського композитора, який написав музику до пісні про рушник)

- «Літа молодії» (назва музичного фільму, для якого була написана пісня Малишка, у якому вона вперше прозвучала)

- Таранець (прізвище першого виконавця «Пісні про рушник» у фільмі)

3 куб (дати):

- 1912 рік (у цьому році народився Андрій Малишко)

- 1927 рік (закінчивши Обухівську семирічку, вступає до Київської медичного училища, але змінює своє рішення і успішно складає екзамени до Київського Інституту народної освіти)

- 1930 рік (юнак надрукував перші свої вірші в літературних журналах "Молодий більшовик" та "Глобус")

- 1932 рік (закінчує Київський Інститут, викладає літературу)

- 1959 рік (Малишко написав вірш, Платон Майборода написав музику до вірша «Пісня про рушник». Ця пісня вперше прозвучала в музичному фільмі «Літа молодії», який вийшов у прокат 9 березня цього року)

- 1964 рік (надрукована одна зі збірок поета , присвячених темі матері, «Дорога під яворами»)

Метод «сенкан»

- А тепер давайте спробуємо написати сенкан до слова «мати» (вчитель перевіряє складені учнями сенкани, кілька учнів зачитують написане).

Заключне слово вчителя.

- Дорогі учні! Я дуже сподіваюсь, що після сьогоднішнього уроку ви по-особливому будете ставитись до цієї української пісні. Вона зайняла гідне місце серед найпрекрасніших пісенних зразків української культури. І отримала найвищу нагороду для митця – народну любов і визнання. Недаремно ми саме сьогодні, у переддень жіночого свята 8 березня, говоримо про неї. Адже у цій пісні Андрій Малишко розповідає про найдорожчу людину в нашому житті – матір, таким чином висловлюючи безмежну вдячність за життя, яке вона йому дала, за любов, ніжність і турботу. Привітайте завтра і своїх матусь зі святом, скажіть, як дуже ви їх любите. І вони будуть щасливими.

Рефлексія:

- Якими фарбами ви б позначили свої почуття від почутого після цього уроку? Давайте візьмемо ці кольорові квіти і створимо наш вишитий рушник.

(створення рушника учнями)

Виступ тріо (музиканти з бандурами та акордеоном) – прослухування пісні Андрія Малишка у живому виконанні.

(слайд 20)

V. ОЦІНЮВАННЯ РОБОТИ УЧНІВ.

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ ( на вибір )

1. Вивчити біографію А. Малишка (ст. 244 – 245), конспект уроку, вивчити вірш напам’ять.

2. Скласти і записати в зошити хронологічну таблицю життя А. Малишка, користуючись Інтернет - джерелами, вивчити вірш напам’ять.

3. Написати твір на тему «Краса українського рушника» (обсяг – 1 сторінка рукописного тексту), вивчити вірш напам’ять.

ДЛЯ ДОДАТКОВОЇ ОЦІНКИ:

4. Виконати тестові завдання (ДОДАТОК 5), вписавши правильні літери у відповідну колонку, та відправити цей документ на електронну пошту Сидоренко Тетяни Миколаївни: tatyana-sidorenko20@yandex.ru

Тестові завдання розміщені на сайті Сидоренко Т.М.: http://tatyana-33znz1.at.ua

Список використаних джерел

1. Підручник української літератури для 7-го класу – К.: Грамота, 2007. – 296 с.: іл.

2. http://uk.wikipedia.org/wiki/Музей-садиба Андрія Малишка.

3. http://www.umoloda.kiev.ua/number/2175/169/77457/ - «Україна молода» - стаття до 100-річчя Малишка.

4. http://1tv.com.ua/ru/video/program/documentary/2012/12/21/5758 - Документальне відео «Андрій Малишко. Мистецтво залишатись собою.».

5. https://www.youtube.com/watch?v=cc1Ouns9Y8Y - фільм «Літа молодії».

6. http://muzofon.com/search/Олександр%20Таранець - виконання Олександра Таранця «Пісні про рушник».

7. http://muzofon.com/search/Шостакович %20прелюдия%205 - мелодія Д. Д. Шостаковича. Прелюдія №5 (для фортепіано і скрипки).

8. http://muzofon.com/search/пісня% 20про% 20рушник%20минус - мелодія – мінус «Пісні про рушник».

Додатки

1. ДОДАТОК 1. Презентація до уроку, створена в програмі SMART Notebook 11 (20 слайдів - скачати зі сторінки Сидоренко Т. М. на Google-диску)

Презентація до уроку, створена в програмі SMART Notebook 11 (20 слайдів - скачати з сайту Сидоренко Т. М.)

2. ДОДАТОК 2. Відеофільми до уроку, створені в програмах Movie Maker 2.6 та Nero Video ( в презентації ).

3. ДОДАТОК 3. Друкований робочий зошит учня до уроку - http://tatyana-33znz1.at.ua/index/cikavi_zavdannja/0-14

4. ДОДАТОК 4. Буклет до уроку, створений групою біографів - http://tatyana-33znz1.at.ua/index/cikavi_zavdannja/0-14

5. ДОДАТОК 5. Тестові завдання до теми уроку, розміщені на сайті вчителя - http://tatyana-33znz1.at.ua/index/cikavi_zavdannja/0-14

6. ДОДАТОК 6. Хмара слів, розміщена на сайті вчителя - http://tatyana-33znz1.at.ua/index/cikavi_zavdannja/0-14

Фотогалерея уроку

ХМАРА СЛІВ ДО УРОКУ ПРО АНДРІЯ МАЛИШКА - подивитись

ВІДЕО (ТРЕЙЛЕР) ДО ВІДКРИТОГО УРОКУ - подивитись

1. Ми починаємо урок!..
2. Пісня - це..!
3. Виступ етнографа!..
4. Наш робочий зошит!..
5. Рідна мати моя, ..!
6. Виступи біографів!
7. Мешкала родина у...Обухів!
8. Потрібно прочитати про музей Малишка в Інтернеті!
9. Андрій Малишко про матір (актор)!
10. Материнське серце! Чи є у світі щось ніжніше...
11. Виступи музикознавців!
12. ...у співавторстві з Платоном Майбородою!
13. Відеофільм - "Пісня про рушник"!
14. Кому присвячений цей вірш?
15. Що у цій поезії символізує рушник?
16. Метод ґронування!..
17. Виступи літературознавців!
18. Асоціативний кущ!..
19. ... на екрані три куби!...
20. ...створимо наш вишитий рушник1!
21. ...створимо наш вишитий рушник2!
22. Прекрасна і чарівна пісня!..
23. Домашнє завдання для вас!..
24. Ми завершуємо урок!..