План-конспект уроку з природознавства в 5 класі з теми "Вода на Землі. Властивості води. Три стани води"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
Кожушко1.jpg

Конспект уроку з природознавства

в 5 класі (за програмою)

Запорізького навчально-виховного комплексу "Запорізька Січ"

2013-2014 навчальний рік.

Вчитель: Кожушко Оксана Олександрівна

Дата: 19.02.2014

Програма: Програма для ЗНЗ Природознавство 5 клас. Затверджено наказ МОН від 06.06.2012р №604, Програму підготували: Гільберт Т.Г., Крячко І.П., Сах Т.В., Бескова І.В., Фіцайло С.С.

Тема: «Вода на Землі. Властивості й колообіг води. Три стани води»

Мета

  • (навчальна): розширити уявлення про найпоширеніший мінерал на Землі, значення води в природі, про три стани води і її властивості, колообіг води у природі, значення води для всього живого, формувати уявлення про зміни станів води;
  • (розвиваюча): розвивати вміння користуватися фізичною картою, вміння виявляти властивості води, розвивати дослідницький підхід до вивчення природних явищ, продовжити формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку;
  • (виховна): виховувати дбайливе ставлення до водних ресурсів планети.

Міжпредметні зв’язки, мистецький контекст: інформатика, образотворче мистецтво.

Обладнання, наочність: фізична карта України, карта півкуль, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, комп`ютер, мультимедійний проектор.

Тип уроку: комбінований.

Методи, прийоми і форми роботи: Прийоми: "Мікрофон", "Естафета", "Віршовані рядки", "Допишіть речення","Павучок","Рефлексія", евристична бесіда.

Перебіг уроку
1. Організаційний момент
2. Перевірка домашнього завдання

ПРИЙОМ «Мікрофон» :
  • Назвіть основні складові повітря.
  • Яка складова повітря підтримує процес горіння?
  • Якого газу в повітрі найбільше?
  • Назвіть основні властивості повітря.
  • Як повітря розчиняється у воді?
  • Як змінюється розчинність повітря у воді у разі підвищення температури ?
  • Як повітря проводе тепло?
  • Що називають атмосферою?
  • Від чого захищає нас повітряна оболонка?
  • Як людина використовує здатність повітря погано проводити тепло?
  • Чи має значення повітря для явища поширення звуку?
Робота на картках (двоє учнів):
ПРИЙОМ «Допишіть речення»:
  • Повітряна оболонка Землі називається _________.
  • Найбільше всього у складі повітря ______.
  • Повітря – суміш ______ .
  • При диханні всі організми поглинають ______.
  • Повітря захищає нашу планету від _______ .
  • Переміщення повітряних мас зумовлює появу ____ .

3. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

ПРИЙОМ «Віршовані рядки»
Слово вчителя: "Послухайте, будь-ласка, і скажіть про що йдеться":

1.Чого на гору не викотити,
В решеті не віднести,
В руках не утримати?
2. Мене п'ють, мене ллють, усім потрібна я. Хто я така?
3. Без рук, без ніг, а цілий світ пройде.
4.Відома з віку рідина,
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло, крихка, тверда,
Звичайно, підкажіть - … (вода)

4. Актуалізація опорних знань

ПРИЙОМ «Мікрофон» :

- Де ви зустрічали воду в повсякденному житті? В природі?
- Які агрегатні стани води ви знаєте?

- Які властивості води вам відомо?

5. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди :
5.1. Сьогодні на уроці ми пригадаємо, де є вода у природі, які її властивості, яку роль вона видіграє у природі, у житті живих істот,у господарській діяльності людини,а також детальніше ознайомимось з явищем колообігу води та його значенням. Вода – найпоширеніша речовина на Землі. Майже три чверті поверхні земної кулі покрито водою. Роль води для живої і неживої природи дуже важлива.
5.2. Серед природних ресурсів вода займає особливе місце. На протязі довгої геологічної історії вона створила на нашій планеті сприятливе середовище для виникнення всього живого, у тому числі й людини. В природі вона є: у річках, озерах, морях, океанах, грунті, повітрі, організмах рослин, тварин і людини. Водна оболонка земної кулі називається гідросферою. Багато води перебуває в газоподібному стані у вигляді пари в атмосфері, величезними масами снігу і льоду лежить вода круглий рік на вершинах високих гір і в полярних країнах. Не тільки на поверхні Землі, а й в її надрах є вода, що просочує ґрунт і різні гірські породи, утворюючи ґрунтові води, що дають початок маленьким джерелам і великим річкам.

5.3. Рослини та тварини містять понад 60% води за масою. На Землі водою вкрито 70,9% поверхні. Вода буває двох видів: прісна (річки, озера, сніг, крига, айсберги) і солона (моря, океани).

5.4. Робота з фізичною картою півкуль: Знайдіть на карті 4 світові океани.

5.5. Властивості води

ПРИЙОМ «Павучок»

Завдання : Запишіть усі відомі вам властивості води

5.6. Фазові переходи води
Завдання : Намалюйте схему фазових переходів води:
Твердий станрідкийгазоподібний:
лідводаводяна пара
Запитання: Що необхідно для переходу льоду в рідкий стан? Для переходу води у стан пари? А чи можливі зворотні процеси?
5.7. Колообіг води в природі
Завдяки здатності змінювати свій агрегатний стан вода може мандрувати світом на великі відстані. Обмін вологою між водною поверхнею, атмосферою і земною поверхнею відбувається постійно і називається колообіг води в природі.

Отже, кругообіг води в природі – це безперервний процес руху й обміну води між складовими частинами гідросфери. Цей процес включає в себе потраплання води в атмосферу під час випаровування та повертання її назад до водойм у результаті випаду опадів.
А який мультфільм показує перетворення пари на воду і навпаки?

5.8. Виступи учнів з повідомленням «Три стани води», «Кругообіг води у природі».
5.9. Значення води
Наявність води – необхідна умова існування всіх живих істот на Землі.

Вода має унікальні властивості, які обумовлюють важливі процеси на Землі:

5.10. Виступи учнів із повідомленнями «Як людина використовує воду», «Значення води в житті людини», «Для чого людині потрібна вода».
6. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

ПРИЙОМ «Естафета»

  • Як називається водна оболонка Землі?
  • Який природний мінерал в умовах Землі перебуває одночасно в трьох агрегатних станах?
  • Чи має вода колір? смак? запах?
  • Який відсоток води з усієї планети становить прісна вода?
  • Як називається вода в твердому стані? В газуватому?
  • За зміни яких умов вода переходить з одного стану в інший?
  • Які процеси супроводжують кругообіг води в природі?
  • Наведіть приклади конденсації в природі.
  • Яке значення має вода для людини?
  • Чи треба охороняти воду? Як?

7. Підсумок уроку
7.1 Робота з фізичною картою України: Знайдіть на фізичній карті України найбільші річки України.
7.2 Прийом «Рефлексія»
Завдання. Відповісти на запитання:

  1. Що нового ви дізналися на уроці?
  2. Що ви запам`ятали?
  3. Що вдалося на уроці?
  4. Що не вдалося?

8. Домашнє завдання


Презентація
Використані ресурси:
Програма для ЗНЗ Природознавство 5 клас. Затверджено наказ МОН від 06.06.2012р №604, Програму підготували: Гільберт Т.Г., Крячко І.П., Сах Т.В., Бескова І.В., Фіцайло С.С.
Коршевнюк Т.В. Природознавство:підруч. для 5-го кл. загально-освіт. навч.закл.-К.:Генеза,2013
Презентація
Конспект уроку
Учительська світлиця. Конспект уроку
Презентація