План-конспект уроку з теми: "Основні класи неорганічних сполук" для 8 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Содержание

План-конспект уроку хімії у 8 класі з теми: Узагальнення й систематизація знань з теми: «Основні класи неорганічних сполук»

Автор розробки: Браженко Юлія Василівна, вчитель хімії ІІ кваліфікаційна категорія Пологівського колегіуму №1

Тип уроку

Узагальнення та систематизація знань.

Компетенції учнів на уроці

Комунікативна, інформаційна, соціально – предметна.

Цілі уроку

  • Освітнє: узагальнити закріпити знання про основні класи неорганічних сполук, їхній склад, класифікацію, властивості, способи добування;
  • Розвивальне: продовжувати розвивати мовленнєві навички, логічне мислення, спостережливість, уміння розв`язувати різні завдання, робити висновки, формувати основні навчальні компетенції;
  • Виховне: створити умови для виховання бажання активно навчатися, із цікавістю ставитися до предмета, здатність відстоювати власну точку зору, уміння робити вільний вибір за умови повної відданості,

формувати адекватну самооцінку.

Знання, уміння, навички

  • Учні повинні знати: кислоти, солі, основи, оксиди, їх класифікацію, номенклатуру, фізичні та хімічні властивості, застосування;
  • Уміти: здійснювати ланцюги перетворення; роз`язувати експериментальні задачі

Обладнання уроку

  • завдання для груп;
  • мультимедійне обладнання;
  • мультимедійна презентація;
  • необхідні хімічні реактиви;
  • посуд та обладнання;
  • опорні плани-конспекти;
  • інструктивні картки до дослідів.

Дидактичні та методичні матеріали

  • Хімія: 8: підручник для загальноосвіт. навч. закл., / О.Г. Ярошенко. – К.; Освіта, 2008. – 208с.:іл.;
  • Опорні плани-конспекти, інструктивні картки до дослідів, картки з індивідуальними завданнями;
  • Он-лайн сервіси:
  1. https://ru.wikipedia.org/
  2. http://www.youtube.com/
  3. Блог "Світ хімії"
  4. http://www.ximicat.com/
  5. http://www.alhimik.ru/

Основні етапи уроку

  • Організувала клас невеличким віршиком – привітанням, мотивацію провела за допомогою вправи « торбинка на пам`ять» де кожна дитина змогла зробити свій життєвий вибір;
  • Актуалізацію опорних знань та перевірка домашнього завдання були проведені у вигляді бесіди, гри;
  • Для викладення нового матеріалу використала проектну діяльність, ком`ютерні технології;
  • Закріпили та систематизували знання за допомогою гри « Ти мені – я тобі» та гри «Детектор брехні»;
  • Домашнє завдання диференціювала;
  • Підсумок уроку підвела граю « Вільний мікрофон» та ребусом;
  • Закінчила урок віршиком - звернення від науки яку викладаю.

Хід уроку

I. Організаційно - мотиваційний етап.....(2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань................(5 хв.)
ІІІ. Постановка цілей та завдань............(2 хв.)
VI. Вивчення нового матеріалу.............(22 хв.)
V. Закріплення матеріалу......................(10 хв.)
VI. Домашнє завдання..............................(1 хв.)
VII. Підведення підсумків. Рефлексія....(3 хв.)

Конспект уроку

1 слайд

І. Організаційна частина

Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаймо,
Працювати починаймо.
Із щирим привітом,
Із лагідним словом,
Я Вас привітати
У класі готова!
В народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що Ви як і я раді нашим гостям.
Давайте їх привітаємо ласкавими усмішками.
Всі сідайте тихо діти.
Домовляймось не шуміти,
Гарно руки підіймати на уроці не дрімати!
Працюватимим старанно,
Щоб почути у кінці
Що у 8 – б класі
Діти просто молодці!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

2 слайд
На початку уроку я хочу прочитати Вам уривок з твору «Аліса в країні чудес»
За кілька кроків від Аліси сидів на гілці Чеширський кіт.
- Скажіть, будь ласка, куди мені звідси йти? – запитала Аліса
- А куди ти хочеш потрапити? – сказав у відповідь кіт.
- Мені все одно. - ввідповіла Аліса
- Тоді все одно куди йти – зауважив кіт.
?????? Питання до Вас « Що хотів цим сказати кіт Алісі?
Необхідно знати куди рухатися, треба мати мету для своїх дій.
Так правильно, потрібно знати мету своєї роботи. І сьогодні на уроці ми будемо вчитися спостерігати та робити висновки.
Ці вміння потрібні в житті кожної людини. Для нас спостереження – це не а просто помічати, адже спостереження – перший етап людського пізнання.
Тому постарайтеся сьогодні хоча б подумки, а іноді й уголос, починати свою відповідь словами: А я помітив…»

ІІІ. Актуалізація опорних знань

3 слайд
Діти знання, отримані Вами на уроках, потрібно вміти застосовувати у слушний момент.
Девізом нашого уроку є вислів Бернарда Шоу « Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність» Мені допомагатиме Ваша творча діяльність.
Давайте пригадаємо терміни, які ми використовували під час вивчення теми?
Оксиди, кислоти, основи, солі.
4 слайд

ІV. Вивчення нового матеріалу

Відкрийте зошити запишіть, тема нашого уроку «Узагальнення й систематизація знань з теми: «Основні класи неорганічних сполук.»
5 слайд
Мета: узагальнити й систематизувати знання про класи неорганічних сполук; скорегувати знання про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук;
розвивати вміння знаходити й узагальнювати навчальну інформацію;
виховувати творчу взаємодію,створювати умови для взаємодопомоги учнів під час навчання, сприяти прояву індивідуальних творчих здібностей учнів.
Будь яке життя починається з коріння, початок життю рослин теж дає корінь давайте побудуємо рослину нашого уроку, але ця рослина буде не проста, а хімічна.
Корінням у неї тема яку ми вивчали протягом останнього часу.
Ми з вами закінчуємо тему « Класи неорганічних сполук» представте себе.
6 слайд
1.1 Познайомтесь, ми – оксиди,
Складні важливі речовини,
Без оксидів вам не жити,
Вам без нас води не пити,
По пісочку не ходити,
І багаття не палити.
1.2 Родичів багато маєм,
Радо ми їх всіх вітаєм,
Ой чи живі чи здорові,
Родичі оксидові?
1.3 Адже знаєш, що кислоти –
Оксидові дяді й тьоті,
Вони з оксидів утворились,
Як водиці ті напились.
1.4 І основи теж нам рідні,
Всі нащадки то оксидні,
Солі – внуки оксидові,
Речовини вам знайомі.
Я вдячна Вам оксиди за гарне представлення свого класу сполук.
Прикріплюйте свою пелюсточку на нашу хімічну квітку.
7 слайд
Вона народилась у найчарівнішій, найдивовижніший країні у хімічній лабораторії.
Іі батько – був чоловім злим і мав прізвисько Лисячий хвіст, її мами була простою спокійною жінкою, і звали її Вода.
Вона з`явилась маленькою безбарвною. Але коли до неї підносили лакмусовий папірець, відразу ставало зрозуміло, що народилась дівчинка.
Їй дали красиве ім.`я - кислота
Будь ласка кислоти слово надається Вас
2.1 Ми кислоти, нас не люблять,
Бо їмо ми все підряд:
Очі, руки, штани, сукні,
Якщо нам не догодять.
2.2 Батечко наш – хлороводень,
Мати – чистая вода,
Сестер маєм ми багато,
От и вся наша рідня.
2.3 Нас, кислот, запам’ятай,
«Аш» спочатку, так і знай,
Як впізнаєш, то це ми,
Руки й одяг бережи.
Молодці кислоти гарно презентували себе. Ваша пелюстка на квітці.
8 слайд
Наступний клас сполук слово для представлення Вам.
3.1 Ми - основи, це не нове,
Нас зустрінеш повсякчас.
Формулу складну ми маєм,
У кінці стоїть –ОН.
3.2 Ми всі дуже знамениті,
Гідроксидні імениті.
Маєм різні кольори,
Ми безпечні до пори.
3.3 Лугом ще нас називають
Як у воді розчиняють
Небезпечні ми, луги,-
Очі й руки бережи
3.4 А буваємо й нерозчинні,
Для води ми недоступні,
Та коли нагрієш нас
Знов одержиш ти оксид.
Дякую основи за щирі слова про себе. Додавайте свою пелюстку до нашої квіточки.
9 слайд
Остання команда знайомте нас з Вашими сполуками
4.1 Щось ви дуже розхвалились,
Дуже ви вже загордились,
Ви окремо дуже важні,
І шипучі, і відважні.
4.2 А якщо вас разом злити,
То зникаєте в той час –
Ми ж виходимо із вас.
Людям ми вже всі відомі.
4.3 Ми і в полі і в городі,
І в печені, і в смажені,
І в дівчатках , і в хлоп’ятках,
І на кожному столі.
Молодці солі вичерпне представлення себе, прикрашайте нашу квітку останньою пелюсткою.
Таким чином ми познайомилися з Вами, але ж хотілося більше взнати про Вас. Я пропоную пограти в гру «Як ми знаємо один одного»
??? Дайте визначення: оксидів.
10 слайд
Оксиди – бінарні сполуки ,будь якого хімічного елемента з Оксигеном.
??? Як класифікувати оксиди. Оксиди бувають: солетворні ( основні, кислотні, амфотерні ),
несолетворні
Карбон(ІІ) оксид СО
Нітроген (І) оксид N2О
Нітроген (ІІ) оксид NO
Силіцій( ІІ) оксид SіО
Гідроген оксид Н2О
Сульфур (ІІ ) оксид SО
Фторид кисню ОF2
11 слайд
!!! Зверніть увагу і запам`ятайте: неметали утворюють тільки кислотні оксиди, метали з валентністю І та ІІ утворюють основні оксиди.
Метали з валентністю V, VІ, VІІ – кислотні оксиди, метали з валентністю ІІІ, V - амфотерні оксиди.
Занотуйте це собі у зошит. А поки ви працюєте і щоб краще ця інформація Вам запам`яталася я прочитаю віршик.
Неметаллы, знай, мой друг,
Строго все себя ведут:
Коль в оксиды он подался -
Так "кислотным" и назвался!
Металл хотел запутать нас,
Но я найду опору:
Если валентность меньше трех -
Оксид зову "основным".
Ну, а уж если повезло,
Валентность пять и выше –
Я буду помнить, всем назло,
Оксид "кислотным" кличут.
12 слайд
Щоб закріпити дану інформацію виконайте завдання. Визначте валентність Хрому в оксидах CrO; Cr2O3 ;CrO3?
Хром (ІІ) оксид, Хром (ІІІ) оксид, Хром (VІ) оксид
Спробуємо зробити висновок характер оксидів у першу чергу залежить від валентності елементу (Хром(ІІ) оксид - основний, далі амфотерний Хром (ІІІ) оксид , Хром(VІ) оксид - кислотний)
??? Як утворюються оксиди?
13 слайд
Оксиди утворюються внаслідок взаємодії простих речовин з киснем. Із солетворних оксидів можна одержати основи( з основних),кислоти (з кислотних) та солі.
14 слайд
??? Дайте визначення кислоти
Кислоти- це складні речовини, що містять атоми Гідрогену та кислотний залишок.
??? Класифікуйте кислоти за кількістю атомів Гідроген



Види кислот.png


??? На що вказує кількість атомів Гідрогену у формулі кислоти
На валентність кислотного залишку
??? Класифікуйте кислоти за наявністю атомів Оксигену



Види кислот 2.png


??? Як утворити кислоти
Кислоти утворюються в результаті взаємодії кислотних оксидів з водою, взаємодії неметалів з воднем

15 слайд
??? Дайте визначення основи?
Основи – це складні речовини, утворені металічним елементом та гідроксильними групами.
??? Класифікуйте основи?


Основи(розчинні і нерозчинні).png

??? Як утворити основу, луг?
Розчинні основи (луги) утворюються в результаті взаємодії основних оксидів з водою.

16 слайд
??? Дайте визначення солі
Солі – це складні речовини, утворені атомами металів і кислотними залишками.
??? Як одержати солі
Солі можна одержати з металів, неметалів, оксидів, кислот, основ, з інших солей.
Повинна Вам сказати:
Старались Ви не марно,
З завданням
Ви справились гарно.
В знак задоволення я прикріплюю листочок до стебельця нашої хімічної квіточки (КЛАСИФІКАЦІЯ)

17 слайд
Наступний етап нашого уроку буде пов`язаний з експерементами хочу нагадати про правила техніки безпеки і зроблю я це у віршованій формі.
Річка досліджень

Кислота така завзята
Пам’ятай про це завжди,
Обережно треба брати,
Руки й очі бережи.
А якщо вже ненароком
Потрапля на руки вам,
То своїм найпершим кроком
Вчителю скажи ти сам.
Потім швидко промивайте
Чистою водою,
І до того ж обробляйте
ще питною содою.

!!!Увага на слайд

ІНСТРУКЦІЯ № 23
ОХОРОНИ ПРАЦІ ПІД ЧАС РОБОТИ З ДЖЕРЕЛАМИ ТЕПЛА
ІНСТРУКЦІЯ № 20
З ОХОРОНИ ПРАДІ ПІД ЧАС РОБОТИ З КИСЛОТАМИ І ЛУГАМИ.
ІНСТРУКЦІЯ №22
З ОХОРОНИ ПРАЦІ ПІД ЧАС РОБОТИ ЗІ СКЛЯНИМ ПОСУДОМ ТА ІНШИМИ ВИРОБАМИ ЗІ СКЛА

Будьте уважні та обережні, ми починаємо досліджувати наші сполуки.

(група основи)

Учень 1 Я розповім вам, як творити диво своїми руками. Зараз я з води зроблю вино. Досвід полягаю в тому, що ми беремо не воду а гідроксид , який за кольором схожий на неї.
У другій посудині міститься фенолфталеїн, який є індикатором на луги.

(група кислоти)

Учень 2 А я можу отримане « вино» легко перетворити на воду. Доливаємо в цю речовину дещо і забарвлення зникає.
Відгадайте що я долив до лугу та як називається ця реакція?
Діти (кислоту, реакція нейтралізації)

18 слайд
Реа́кція нейтраліза́ції (від лат. neuter — ні той, ні інший) — реакція взаємодії кислоти з основою, в результаті якої утворюються сіль та вода
19 слайд

(група солі)

Учень 3 Я вмію отримувати хімічну фараонову змію з солі. Фараоновими зміями називають цілу низку реакцій, які супроводжуються утворенням пористого продукту виглядає реакція так,
ніби з суміші реагентів виповзає велика змія і повзе по столу, як справжня. (провести дослід)
(запитання) А чому "фараонові змії"? Змії - зрозуміло, але чому фараонові?
У літературі можна знайти таке пояснення: "В одному з біблійних переказів говориться, як пророк Мойсей, вичерпавши всі інші аргументи в суперечці з фараоном, зробив чудо, перетворивши жезл в звиваючу змію.
Таким чином, хімічних змій назвали" фараоновими ". Можливо, лише тому, що така назва звучить солідно - під стать ефектності цього типу реакцій.
!!! Увага на рівняння реакції

С12Н22СаО14 + О2 = 10С + 2СО2 + СаО + 11Н2О
??? Діти при горінні складної речовини що утворюється?
Оксиди всіх хімічних елементів які входять до складу складної речовини.
Правильно, погляньте на рівняння реакції горіння солі кальцій глюконату. В результаті реакції утворюється вуглекислий газ
??? Прочитайте його формулу (це о 2).
??? До якого класу неорганічних сполук належить? (оксиди)
??? Дайте ім.`я (Карбон (ІV) оксид)
Наступна речовина яка утворилась – це негашене вапно
??? Прочитайте його формулу (кальцій о).
??? До якого класу неорганічних сполук належить? (оксиди)
??? Дайте ім.`я (кальцій оксид)
І остання речовина що утворилась вода
??? Прочитайте формулу (аш 2 о).
??? До якого класу неорганічних сполук належить? (оксиди)
??? Дайте ім.`я (гідроген оксид)
Пропоную прикріпити ще один листочок до стебла нашої квітки.(ФОРМУЛИ ТА НАЗВИ)

20 слайд

(група оксиди)

Учень 4 Я вмію отримувати дуже важливий газ. У 1845 році німецький лікар Бульріх виявив, що питна сода здатна усунути печію в нижній частині шлунку при надмірній кислотності шлункового соку.
За участі питної соди відбувається реакція взаємодії хлоридної кислоти з кислую сіллю натрій гідрокарбонатом при цьому утворюється сіль натрій хлорид Карбон (ІV) оксид та гідроген оксид тобто вода.
Дійсно це так. Зверніть увагу на рівняння реакції.

HCl + NaHCO3 = NaCl + CO2 + H2O
Спочатку NaHCO3 називали сіллю Бульриха, але потім лікаря забули і стали називати цю речовину просто питною (або харчовою) содою.
При зовнішньому застосуванні питна сода нейтралізує дію кислот, що потрапили на шкіру (наприклад, при укусах комарів або опіках кропивою).
Тому питну соду використовують скрізь, де необхідно м’яко видалити надлишок кислоти (наприклад, при хімічних кислотних опіках).
Лужні розчини питної соди розм’ягшують живі тканини, тому содові полоскання горла і порожнини рота сприяють механічному видаленню інфекції.
Содові ванночки добре розм’ягшують мозолі на руках і ногах. Їх можна робити 2-3 рази на тиждень. Додам ще, що сухою питною содою обробляють свіжі опіки – і стане ясно, яка велика користь від цієї поширеної речовини.
Ми пригадали властивості основних класів неорганічних сполук, давайте додамо це один листочок до нашої хімічної рослини. (ВЛАСТИВОСТІ)
Зверніть увагу яка вона стала гарна, на мою думку наша квітка проситься на конкурс краси. А я пропоную Вам прийняти участь в конкурсі під назвою «Поле чудес»

21 слайд
Конкурс «Поле чудес»
Перед Вами поле для гри. Яке складається з 5 колонок: у 1 колонці формула та назва сполуки, 2,3,4,5 колонки – це літери.
Визначте до якого класу належить речовина із літер у клітинах отримаєте слово. Занотуйте це слово на звороті грального поля.

Сполуки.png

генетичний

Сполуки 2.png

зв`ячзок між

Сполуки 3.png

основними

Сполуки 4.png

Класами
Діти продемонструйте отримані слова
Генетичний зв`язок між основними класами
Гене́тика (грец. γεννώ — породжувати) — це наука про спадковість і мінливість ознак організмів.

22 слайд
Генетичний зв`язок – зв`язок між класами неорганічних сполук, що ґрунтується на одержанні речовин одного класу з речовин іншого класу.
Запишіть визначення у зошит
Це взаємозв`язки між речовинами, які ґрунтується на їхньому походженні й хімічних властивостях.
У перекладі з грецької означає такий що стосується походження, вивчає розвиток чого – небудь.
Щоб зрозуміти значення даного визначення пропоную наступну гру «Щасливий ланцюг»
23 слайд
З набору карток учні кожної групи складають схеми перетворення, або ланцюжки перетворень (дати час), записують отриманий ланцюг на листочку (дати час),
обирають команду яка буде здійснювати дані перетворення (роблять вибір по черзі) та обирають учня команди суперників який буде складати рівняння реакції.
(визначають учня) Обраний учень виконує завдання на дошці , а команда в зошиті, хто перший виконає завдання той і перемагає.

1. Fе __FеО __FеСІ2 __Fе(ОН)2
2. Zn __ZnSO4 __Zn(ОН)2 __ZnO
3. S __3 __К24 __Н24
4. Р __Р2О5 __Н3РО4 __Мg3(РО4)2

Всі зображені реакції можна об`єднати у взаємозв`язок між речовинами, які ґрунтуються на їхньому походженні й хімічних властивостях.
Кожна речовина (метал чи неметал) сполука – оксид, основа, кислота – під час певних реакцій може перетворюватися на відповідну сіль.
У Вас на кожному столі є картки – схеми стрілки на схемі вказують на відповідність сполук одна одній і на можливість їх взаємоперетворень.
На підставі цієї схеми можна скласти різні генетичні ланцюги.
Ці схеми Вам знадобляться для виконання домашнього завдання та на наступних уроках. Вдома приклейте їх в свій зошит і користуйтесь при потребі.

Схема Оксиди.png
Схема Кислоти.png
Схема Основи.png
Схема середні Солі.png

24 слайд
На слайд зображена узагальнена схема.
!!! Зверніть увагу! Що все класи неорганічних сполук взаємозв`язані , між ними існує генетичний зв`язок.

Генетична схема.png
















25 слайд

V. Закріплення знань

Для того щоб, закріпити знання пропоную наступну гра «Ти - мені, я - тобі». По черзі кожна група ставить запитання.
Оксиди: Який газ використовується для виготовлення фруктових, газованих напоїв? (Вуглекислий газ). Формула, назва,
Кислоти: Яка кислота міститься у шлунку?( Соляна, хлор воднева, хлоридна). Формула
Основи:Як називають кальцій гідроксид ( гашене вапно) Формул, назва
Солі: Дуже давно у східних народів її вважали милістю Божою, уособленням благополуччя, символом світу. Скільки всього живого загинуло через неї! Навіть море може стати мертвим.
Ми Схиляємося перед нею, без неї не можливо обійтися в побуті. Її використовують для приготування їжі. Про що йде мова? ( кухонна сіль). Формула , назва

VІ. Систематизація знань

26 слайд
Гра « Детектор брехні»
А зараз я Вас перевірю на детекторі брехні. Якщо ви були уважні та спостережливі протягом уроку, ви легко відповісте на питання ТАК чи НІ.
1 Вода буває у твердому стані. (так)
2.Карбон (ІІ) оксид, або чадний газ, корисний для людини (ні)
3. У людському шлунку є кислота (так)
4. Колір лакмусу в кислоті червоний (так)
5. Кислота забарвлює фенолфталеїн у на малиновий колір (ні)
6. Всі гідроксиди розчинні у воді (ні)
7. Індикатори в розчинах солей не змінюють свого забарвлення (так)
8. Всі метали розчиняються у кислотах (ні)
9. Натрій гідрокарбонат – це кухонна сіль (ні)
10. Кухонна сіль натрій хлорид розчинна тільки в гарячій воді (ні)

VІІ. Оцінювання

Человек рождается на свет
Чтоб творить, дерзать, а не иначе,
Чтоб оставить в жизни добрый след
И решить все трудные задачи.

27 слайд
Ми вирішили всі питання нашого уроку, давайте визначимо кращих учнів та отримаємо оцінки за сьогоднішній урок.
28 слайд

VІІІ. Домашнє завдання

§ 22, розглянути приклади генетичних рядів ст.104, завдання 3 ст. 105.

ІХ. Підбиття підсумків

Вже пора урок кінчати
Треба все підсумувати

29 слайд
Остання гра на сьогодні «Вільний мікрофон»
закінчити речення

- сьогодні на уроці головним було.....
- сьогодні на уроці цікавим було......
- „Я знаю....”
- „Я вмію....”

Щоб дізнатися чи задоволена я вашими успіхами, причитайте ребус.
30 слайд
Сподіваюсь Вам сподобався урок і ви отримали від нього багато знань. Від імені науки яку я викладаю, хочу звернутися до Вас
Я – наука непроста, і не всім під силу,
І не кожен синтезує всі хімічні дива.
Але зможе осягнути і мої закони
Лиш той хто звик долати різні перешкоди.

31 слайд
Дякую за увагу

Список використаних джерел

1. Алексюк А.М. Загальні методи навчання. – К.: Освіта, 1987.
2. Бабанський Ю.К.Вибор методов обучения в школе. – М.: 2000.
3. Балик Н.Р., Лялик О.О. Активне навчання з використанням технологый Веб.2.0: Навч. пос. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2009.-88с.
4. Гранкина Т.М. Хімія.: Плани – конспекти уроків. 8 клас.-Х.: Ранок, 2003. – 271 с.
5. Пометун О.І. Інтерактивні методики та системне навчання. К.:Шкільний світ, 2007.
6. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. Посіб.- К.: А.С.К.,2004.