План-конспект уроку з української літератури для 5 класу "Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Левченко 2017 273.jpg

Содержание

Тема уроку

Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе»

Автор розробки

Левченко Анастасія Олександрівна, вчитель української мови та літератури

Навчальний заклад

Костянтинівська СРШ І-ІІІ ступенів "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області

Клас

5

Назва навчальної програми, автори програми

Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 (зі змінами, затвердженими наказами Міністерства від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585).

Тип уроку

Комбінований урок

Цілі уроку

- допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Шевченка, проаналізувати програмовий твір, навчити учнів відтворювати настрої пейзажної поезії, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби;

- розвивати навички критичного та словесно-логічного мислення, творчої уяви, вміння описувати власні відчуття; порівнювати, узагальнювати, конкретизовувати матеріал.

- виховувати почуття поваги до Т. Шевченка та його творчої спадщини, отримувати естетичну насолоду від поезії; утверджувати оптимістичний погляд на світ.

Методична мета

Практичне впровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури

Міжпредметні зв’язки

Українська мова, мистецтво

Обладнання уроку

Портрет Шевченка, виставка книжок, підручник, робочі зошити, мультимедійний проектор, екран, презентація Power Point.

Дидактичні та методичні матеріали

- Мультимедійна презентація;

- відеоматеріал;

- опорний конспект вчителя.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

«Хмара слів». Сервіс Tagxedo

Відеокліп. Сервіс Youtube

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ

- Добрий день! Привітайте один одного та подаруйте посмішки. Нехай теплішою стане атмосфера в класі.

1.1. Елементи сугестії (самонавіювання). - Перед тим як добре попрацювати, треба себе налаштувати. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна та пошепки повторюйте:

— Я прийшов до школи вчитися...

— Треба бути уважним і спокійним...

— Я легко дихаю...

— У класі сонце, сонце...

— Я добре працюю...

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

У літературі кожного народу, серед її великих творців, є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом для українського народу є Тарас Шевченко, чия безсмертна спадщина — одна з найбільших вершин людського генія.

На минулому уроці ми розглянули найважливіші сторінки біографії великого генія українського народу – Т.Г. Шевченка, опрацювали уривки з повісті Степана Васильченка «В бур’янах» як один з найкращих художніх творів про дитинство Шевченка. І зараз ми перевіримо, як ви засвоїли матеріал. Відкрийте зошити, запишіть число.

2.1. Літературний диктант.

1) Коли народився Т. Шевченко? (9 березня 1814)

2) У якому селі з'явився на світ великий поет? (c. Моринці)

3) У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)

4) Як звали пана, у якого Шевченко служив козачком? (Енгельгардт)

5) Як називається перша збірка Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)

6) Укажіть відомий твір про дитинство поета («У бур'янах»).

7) Назвіть автора цього твору (С. Васильченко).

8) Назвіть героїв повісті «В бур'янах» (батько, мати, Тарас, Катерина, чумаки, бабуся).

9) Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (став сиротою)

10) Як звали подругу дитячих літ? (Оксана)

11) Тема повісті «В бур'янах»… (Складне становище українських селян часів Т.Шевченка)

12) Основна думка повісті «В бур'янах»… (Талановиті люди здатні витерпіти будь-які випробування долі).

IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Ми продовжуємо говорити про талановитого митця - Тараса Григоровича Шевченка. А щоб дізнатися тему уроку, пропоную вам її розкодувати.

слева мини


Сьогодні на уроці ви познайомитесь із красивою поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в нашій уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.

Запишіть у зошити тему уроку.

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

4.1. Слово вчителя

Пройшло вже немало років з того часу, коли жив геній українського народу, але завдяки чаруючим і легких описам природи його поезії все ще дуже близькі й зрозумілі нам. Природа вічна й незмінна. Краса навколишнього світу ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи ніжними ароматами літнього ранкового саду!

Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.

Та чи лише майстер слова Шевченко? Який ще він мав талант?

Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. (Відео)

А чи знаєте ви, що серед нас є також майбутній художник? (учениця презентує свою картину)

4.2. Слово вчителя з елементами бесіди.

Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».

Налаштуватися на сприймання поезії допоможе нам мелодекламування. (Пісня)

 Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?

 Які почуття викликало у вас це явище?

4.3. Виразне читання поезії.

4.4. Словникова робота.

Поли — крайні передні частини верхнього одягу;

пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;

оповиє — обволікає, оповиває.

4.5. Бесіда

 Чи сподобався вам вірш? Чим саме?

 З яким настроєм починаємо й закінчуємо читати твір?

 Які зорові образи постають у вашій уяві?

 Які кольори переважають на картині? Що кожен із них означає, який настрій передає?

 Що переважає в поезії: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? (Внутрішніх почуттів, бо це ліричний твір). А чи відомо вам це поняття? Що таке ліричний твір?

Лірика (з грецької – „твір, виконаний під акомпанемент ліри”) – рід художньої літератури, в якому передаються передусім суб’єктивні переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані, звичайно, об’єктивними, реальними подіями.

4.6. Опрацювання навчального матеріалу в підручнику.

- Відкрийте підручники на ст. 209. Прочитайте статтю.

Отже, твір, в якому передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані життєвими подіями називається ліричним. Це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність. (запис у зошити)

Персоніфікація — це художній засіб, що утворюється перенесенням властивостей живих істот на предмети чи явища природи (час іде, струмок співає).

Фізкультхвилинка.

В морі плавали ми довго,

Вийшли, водичку струсили.

Потягнулись, покрутились

І на бережечок сіли.

4.7. Ідейно-художній аналіз вірша.

Неймовірна пейзажна картина розгортається перед нами у вiршi Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...». Побудований цей твiр на мотивах казок, легенд, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємностi. Про це нагадує туман, що неначе ворог.

Сонце у поезії — уособлення тепла, свiтла й радостi, туман же, навпаки, — темряви та небезпеки. Та людина має завжди вiрити, що сонце зiйде, прожене пiтьму, обiгрiє, як мати дитину.

Тема: зображення мінливості природи, змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.

Ідея: нерозривний зв’язок почуттів з природою, туга за рідним краєм, його чарівною природою, сподівання на краще майбутнє.

Художні засоби (самостійна робота)

- Знайдіть різні художні засоби, випишіть їх.

Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.

Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».

Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «тьмою німою оповиє тобі душу».

Персоніфікація: «сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».

Зменшувальні суфікси: хмаронька, спатоньки, годиночку.

Єдинопочаток: «І хмароньку рожевую, І тьму за собою».

4.8. Театралізоване прочитання поезії «За сонцем хмаронька пливе».

4.9. Робота в парах.

Гра «Мовні обрахунки».

— Випишіть усі дієслова з вірша. А тепер порівняйте кількість дієслів з іншими частинами мови. Яких більше? Яку роль відіграють дієслова у змалюванні поетичної картини?

«Доведи свою думку».

Лірика поділяється на:

- філософську (піднімає вічні питання);

- особисту або інтимну (про щось своє, особисте);

- громадянську (про події в суспільстві);

- пейзажну (про природу).

З’ясуйте, до якого виду лірики віднесемо вірш, який ми вивчаємо зараз.

4.10. Колективна робота.

Складання вірша

Учень записує перший рядок майбутнього вірша та за сигналом вчителя передає сусіду, який сидить ліворуч, той продовжує вірш. Таким чином всі учні повинні написати по одному рядку вірша.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

5.1. Гра «Жартівлива вікторина»

1. Хто ворог моря? (Туман)

2. Хто зове сонце спатоньки? (Хмаронька)

3. Кому море служить ліжком? (Сонцю)

4. Хто, не маючи язика, говорить? (Серце)

5. Назвіть вечірній ліхтар? (Місяць, зіронька)

5.2. Гра «Так чи ні?»

• У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)

• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні)

• Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)

• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні)

• У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)

• Допомагають зрозуміти ідейний задум автора такі художні засоби, як епітети, порівняння, персоніфікації. (Так)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати матеріал в підручнику. Вірш Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» вивчити напам’ять, за бажанням намалювати ілюстрацію до поезії.

  • Завдання підсиленої складності. Написати лист-звернення до Т.Шевченка або скласти власний вірш.

Список використаних джерел

Шкільний світ. Навчальні матеріали

Довідник цікавих фактів та корисних знань

ГДЗ та підручники

Додатки

Презентація до уроку

Музика для сугестії

Фотогалерея

ЛевченкоУрок.JPG
ЛевченкоУрок2.JPG
УрокЛевченко3.JPG
УрокЛевченко4.JPG