План-конспект уроку з української мови "Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови"

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Автор:

Тутік Тетяна Миколаївна, вчитель української мови та літератури Костянтинівської СРШ І-ІІІ ст. "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області

Тема: Загальна характеристика частин мови. Іменник як частина мови:загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль


ХІД УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Діти, доброго дня! Мене звуть Тетяна Миколаївна. Я приїхала до вас із Костянтинівської СРШ «ПРОМЕТЕЙ» щоб разом із вами поринути у дивовижний світ знань.

Як відомо, запорукою успіху будь-якої справи є гарний настрій. Посміхніться одне одному, подаруйте свою лагідну посмішку мені. Так, я бачу ви готові до уроку. Молодці! Тож, часу не гаємо і розпочинаємо!

Діти, скажіть, будь ласка, що знаходиться у нас на дошці? (український віночок)

А що символізує український віночок? (відповіді учнів)

Так, правильно, а справжнім оберегом і своєрідним помічником для вас на уроці стане символічний віночок який знаходиться на ваших партах. Діти, ви можете його прикріпити собі, при цьому висловлюючи свої очікування від уроку.

Ви поки що подумайте, а я висловлю свої очікування: від уроку я очікую плідної співпраці, досягнення поставленої мети та позитивних емоцій.

Вправа "Очікування"

(діти висловлюють свої очікування і прикріплюють віночки)

Діти, зазвичай в українському віночку 12 квітів, певна кількість і кольорова гама стрічок, а що саме символізують стрічки ми дізнаємось упродовж уроку.

Ми з вами виконали першу вправу «Очікування», а першу стрічку у віночок вплітали світло-коричневу – символ землі-годувальниці, яка надає сили.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ


Діти, скажіть, будь ласка, а ви полюбляєте читати казки?

Я пропоную вам поринути у дивовижний світ казки. Слухайте уважно і казка допоможе виконати вам наступне завдання.

Казка "Частини мови"

Діти давайте згадаємо про що була казка?

1. У казці вона королева, а у мовознавстві – це розділ науки про мову, який вивчає слова як частини мови?(МОРФОЛОГІЯ)

2. Скільки в українській мові частин мови? (ДЕСЯТЬ).

3. На які дві категорії вони поділені у казці? (САМОСТІЙНІ ТА СЛУЖБОВІ)

4. Чим відрізняються самостійні від службових?

Отже, давайте розташуємо частини мови, щоб вони все ж таки відвідали парад.

(До дошки виходять двоє учнів і розташовують частини мови на дві колонки:самостійні та службові )

А давайте згадаємо на які питання відповідає кожна самостійна частина мови?

Ми впорались із завданням, і настала черга з’ясувати, що означають жовті стрічки — символ сонця, та стиглого колоса які заряджають енергією.

Ми повторили з вами частини мови, а розгадавши ребус ви дізнаєтесь яку частину мови ми будемо вивчати сьогодні.

Ребус

Так, правильно - це іменник.


ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ


Запишіть, будь ласка, тему: Частини мови. Іменник як частина мови

(коли учні записують тему вчитель оголошує мету)

Сьогодні на уроці ми :

- повторили частини мови,

- розглянемо іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки,

- з’ясуємо яку синтаксичну роль він виконує в реченні;

- згадаємо символи українського народу


ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ


Діти, ви записали тему, відкрийте підручники на с.96, і зачитайте визначення що ж називають іменником?

А епіграфом до нашого уроку стануть слова Юрія Рибчинського :


Є на світі моя країна,

де червона цвіте калина.

Гори, ріки і полонина -

це моя Україна.


А чи всі слова вам зрозумілі з епіграфа?

А що таке полонина?

Давайте з’ясуємо значення цього слова за тлумачним словником.


Індивідуальне завдання (робота зі словником)


Діти, а слова якої частини мови зустрічаються в епіграфі найбільше? (іменник)


Учні, які працювали із словником,з'ясували значення слова ПОЛОНИНА.

Полони́на — безліса ділянка верхнього поясу Карпат, що використовується як пасовисько та для сінокосу.

Діти, а чи знаєте ви, що у Карпатах знаходиться один із природних символів України?

Гове́рла — найвища вершина Карпат і найвища точка України. Її вважають символом України.


А ми повертаємось до стрічок.

За жовтими в’язали світло-зелені й темно-зелені — символ природи і молодості, які надають бадьорості.

Діти, ми з вами з’ясували, що іменники мають певний рід, а як ми визначаємо рід іменників?

(Відповіді учнів)

А тепер виконаємо вправу.

Троє учнів виконують вправу за комп’ютером. Інтерактивна вправа в LearningApps Частини мови

А інші учні виконають інтерактивну вправу Рід іменників

Всі інші учні розподіляють слова на 3 колонки: 1—ж.р., 2—с.р., 3-ч.р.

Віночок, кулька, море, Київ, скеля, каштан, озеро, мир, краса, ім’я, вітер, байка, мак, соняшник, країна, книга, барвінок, калина.


Діти, подивіться, учні за комп'ютером виконали вправу, і на екрані з’явилась картинка. Що це? (річка)

А чи відомо вам, яку річку вважають символом України?

Для українців найвизначнішим національним символом з-посеред природних об'єктів є річка Дніпро (Славутич, Борисфен). Вона протікає через усю Україну і через усю її історію. Її оспівано в численних піснях, думах, легендах.

Чи відомі вам ці рядки?


Реве та стогне Дніпр широкий

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.


Нема на світі України,

Немає другого Дніпра…


Хто автор? Його називають Кобзарем. (Т. Шевченко)

А ми перевіряємо як впорались із завданням учні які розподіляли слова.

Діти, у цих словах закодована назва нашої виставки (Україна моя вишивана) А що вишивають в Україні?

(Відповіді учнів)

За зеленими в’язали голубі й сині — небо і вода, що надають силу й здоров’я.

Ми з вами з’ясували, що до іменників ми ставимо два питання: хто? що? А до яких саме ми ставимо хто? ( Істоти) А до яких що? (неістоти)

Подивіться на нашу виставку і назвіть що або кого ви бачите. Якщо не видно всім виставку, тоді називаєте предмет який ви бачите у класі. Наприклад, що? озеро-неістота.

Молодці.

А ми повертаємось до нашого віночка, далі в’язали стрічку, фіолетову — мудрість.

Діти, а чи доводилось вам коли-небудь плести віночки?

Скільки часу ви на це витрачали?

А зараз ми сплетемо віночок менш ніж за 2 хвилини.

Фізкультхвилинка «Український віночок»


Уявний віночок ми з вами сплели і повертаємось до роботи.

Давайте визначимо рід слова

Учень- (ч.р.),

якщо вона -- (учениця).

Поставте це слово у множині – (учні).

Тепер продовжіть речення: Я побачила кого? (учнів).

Я пишаюсь ким?— (учнями).

Отже, іменники змінюються за числами та відмінками, відповідають не тільки на питання хто? що?, а й на питання усіх непрямих відмінків.

Хмарка

Діти, одного разу пливли по небу хмарки з частинами мови. Кожна хмарка іменників належала до певного роду, числа, відмінка. Але подув сильний вітер і хмарки поплуталися. Давайте визначимо в хмарці іменники і розташуємо ці слова за відмінками

(робота біля дошки прикріпить відмінки)

А тепер перевіримо.

Н. мрія (ж.р., одн.)

Р. квітів (ж.р., множ.)

Д. дівчині (ж.р., одн.)

Зн. казку (ж.р., одн.)

О. полями (с.р., множ.)

М. (на) уроці (ч.р. одн.)

Кл. земле (ж.р. одн.)


Наступна у віночку малинова стрічка — душевність і щирість, рожева — достаток.

Тепер відкрийте підручники на с.96 і давайте з’ясуємо яку синтаксичну роль виконує іменник у реченні.

(Учні зачитують правила.)

Діти, як ви вважаєте, чому іменник найчастіше виступає в ролі підмета і додатка? (відповідає на питання хто? що?, змінюється за відмінками, а на питання усіх непрямих відмінків-- додаток)

Виконання учнями вправи 200, с.95 (2,3 реч) біля дошки.

Діти, ми записували речення про пісню. А українська пісня – це також символ нашої країни, бо жодне свято, жоден захід не обходиться без пісні.

Творче завдання

Діти, сьогодні на уроці ми говорили про Україну, про символи. Складіть 2-3 зв’язних речення про один із символів за поданим початком:

Моя країна – Україна. Вона має свою історію, традиції та символи.


(відповіді учнів)

Настав час згадати червону стрічку –символ магічності та любові.


ОЦІНЮВАННЯ УЧНІВ


ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


Настав час відкрити конверти, які знаходяться на ваших партах, і ознайомитись із домашнім завданням.

Конверт

У конверті знаходиться лист із домашнім завданням і приз-сюрприз. Якщо ви знайшли сюрприз із річкою, то ви читаєте легенду «Як народжувався Дніпро», а якщо ви побачили гори-«Про Прут і Говерлу».


ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Діти, ми з вами сьогодні ще не згадували такий символ як калина.

Ось перед вами символічне дерево знань (кущ калини), але на ньому зовсім немає плодів. Подумайте чого ви навчилися упродовж уроку, чи справдилися ваші очікування і прикріпіть калину, яка вам сподобалася.

(Учні прикріплюють калину, висловлюючи чого навчились упродовж уроку)

(Лунає пісня Н. Бучинської "Це моя Україна" )

Наше дерево знань рясніє кетягами калини. Як калина набула нового вигляду, так і ви набули нових знань. Калина не тільки красива, а й корисна рослина, отже знання вам підуть на користь.

Вчіться залюбки, шануйте батьків, поважайте вчителів, і звичайно, любіть Україну!

Я дякую вам за урок!


Презентація до уроку

Світлини

Відеоматеріали


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

1. Глазова О.П. Українська мова: підручник для 6 кл. загальноосвітн. навч. закл./ О. П. Глазова. - К.:Видавничий дім "Освіта", 2014.-240с.: іл.

2. http://firtka.if.ua/blog/view/ukrainskij-vinocok-simvoli-ta-znacenna-kvitiv-ta-stricok-83155

3. http://ukrtvory.pp.ua/yak-narodzhuvavsya-dnipro-lehenda/

4. http://kazkar.info/ua/legenda_pro_prut_goverlu/

5. https://www.youtube.com/watch?v=uhbh4Gje3E8