План-конспект уроку з української мови "Узагальнення та систематизація знань з теми:"Самостійні частини мови"
Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку. |
Автор:
Тутік Тетяна Миколаївна, вчитель української мови та літератури Костянтинівської СРШ І-ІІІ ст. "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області
Тема: Узагальнення та систематизація знань з теми:"Самостійні частини мови"
І. Організаційний момент
Доброго дня діти! Сьогодні на уроці я бажаю, щоб вам було тепло, затишно, цікаво, дивовижно, загадково, спокійно, святково. А до якої частини мови належать ці слова, якими я висловила свої побажання?
Правильно. До прислівника.
Це остання частина мови, яку ми вивчили в 7 класі.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
А Скільки самостійних частин мови ви знаєте?
Які частини мови ми вчили в 7 класі?
А які самостійні частини мови ми вчили в 5-6 класах?
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Тож переходимо до теми нашого заняття: Узагальнення та систематизація знань з теми: «Самостійні частини мови». На уроці ми закріпимо і перевіримо знання про самостійні частин мови; вдосконалимо навички правопису, будемо розвивати кмітливість, уважність та виховувати повагу до національних символів, традицій українського народу і звичайно поговоримо про найпоширеніший вид декоративно-ужиткового мистецтва – вишивку.
ІV Узагальнення, систематизація та перевірка знань
Я пропоную групі учнів (6 учнів) виконати інтерактивну вправу пазл «Самостійні частини мови».
Всі останні учні розподілять подані слова на три колонки, записуючи в 1-й стовпчик дієслова, в 2-й – іменники, в 3-й -- прикметники. Починаємо!
Кувати, амариліс,сказати, автоматичний, вишуканий, волошка, кроїти, написати, з’їсти, ошатний, витончений, ювелірний, м’ята, аналізувати, загадковий, інтелектуальний, лагідний, рахувати. Додаток 1
Підкресліть другі літери слів і у вас вийде твердження, з яким ви я думаю погодитесь-- Україна моя вишивана (слайд на екран)
А чи справді наша Україна вишивана, ми з вами дізнаємось на уроці, бо урок у нас незвичайний – з елементами народознавства.
Так, наші учні склали пазл і у них з’явилися на екрані маки, що це за квітка? (одна із рослин-символів України)
Які ще рослини-символи вам відомі? (верба, калина, чорнобривці, волошки, соняшники)
Ці рослини-символи звичайно є у нас на виставці: «Маки» та «Соняшники» у виконанні вихованців гуртка «Богема бісеру», -- вишивка стрічками та бісером, «Символіка України» виконала вчитель інформатики Мартиновська Галина Леонідівна, -- вишивка бісером.
А тепер я хочу звернутися до ікони «Божої матері з немовлям» Любов матері безмежна. Божа матір схилила голову до свого сина, ніби намагається розповісти своєму синові щось важливе. Яку орфограму ви помітили в моїй розповіді. (написання префіксів роз-, без-, з-, с-.)
Коли ми вживаємо ці префікси?
А тепер перевіримо ці знання за комп’ютером. Гра «Правопис префіксів» (6 учнів).
Всі останні учні з’єднають частини поданих прислів’їв:
Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати — буде чим гостей шанувати.
Хата без рушників, що оселя без дітей.
На рушник стати—вірного друга мати.
Цілує сонце рушники, що ненька вміла вишивати.
Тримай хату, як у віночку і рушники на кілочку.
Хай стелиться вам доля рушниками!
Погляньте,«Пасхальний кошик» виконала учениця 4-Б класу Коломієць Каміла.
А як Пасхальний кошик виглядав у вас, коли ви освячували його в церкві?
Доберіть найбільше прикметників. (гарний, вишуканий, смачний, різнобарвний, солодкий, духмяний, запашний, яскравий)
Діти, ось перед вами «Ікона Покрови Пресвятої Богородиці», яку вважають покровителькою і заступницею козаків.
А коли ми святкуємо день козацтва або День захисника України? (14 жовтня)
А які твори ми з вами вивчали, де зустрічається образ козаків?
(Володимир Рутківський «Джури козака Швайки», повість Андрія Чайковського «За сестрою»)
А справжнім помічником та товаришем козака був його вірний кінь. (Вітрик і Барвінок у Грицька і Санька)
Отже, ми переходимо до інтерактивної вправи «Перегони».
А поки наші козаки змагаються в перегонах ми з вами переглянемо відео і дізнаємось цікаві факти про вишиванку.
Подивіться на цю картину. («Лебеді»)
Кого ви бачите?
Скільки лебедів ви бачите?
А в яких творах ми зустрічаємо образ лебедів?
(Поезія Василя Симоненка «Лебеді материнства», повість Михайла Стельмаха «Гуси-лебеді летять».)
А як ми вживаємо числівники 2, 3, 4 з іменниками?
Складіть речення з цими числівниками.
Яку самостійну частину мови ми ще з вами не згадали? (Прислівник.)
А що таке дієприкметник та дієприслівник, це самостійні частини мови? Так, це форми дієслова.
Утворіть від дієслова ВИШИВАТИ дієприкметник, і дієприслівник.
А наші учні виконають тестові завдання. Googl форма на вас чекає!
Я пропоную переглянути відео і дізнатись, що означає вишивка та вишиванка зокрема, для українців.
А тепер ви, будь ласка, подумайте і напишіть на стікерах що для вас означає вишиванка.
Діти, приклейте свої стікери на дошку.
Музика-фон Україно моя вишиванко
V Оцінювання учнів
Діти, після кожної вправи ви записували свої досягнення в картки оцінювання, подивіться на результати і додайте бали (за допомогою вчителя) за активність на уроці від 0 до 3 балів. Ось і маємо оцінки!
VІ Домашнє завдання
Скласти речення із словами та прислів'ями записаними на уроці.
Твір-роздум:«Вишивка-старовинне й вічно молоде мистецтво.»
Фотоколаж "Україна моя вишивана"
(Учитель зачитує відповіді учнів, записаних на стікерах)
Я бачу із ваших записів, що серед нас зібрались справжні патріоти своєї держави. Я зичу вам міцного здоров'я, мирного неба і щоб наша ненька-Україна не була здоланною ніким і ніколи!
Дякую за урок!
Використані джерела
1. Українська мова: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл./ О.П. Глазова.-- К.:Видавничий дім "Освіта", 2016.--272 с.
2.https://www.youtube.com/watch?v=ocKtPsnVrVM