План - конспект уроку Леся Українка «Давня казка» для 8 класу

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Пелипенко сертифікат 89.jpg

План-конспект

Содержание

Тема уроку

Леся Українка «Давня казка». Проблеми і мотиви: роль митця в суспільстві, служіння музі й народові, суть людського щастя (підсумковий урок веб-квесту "Давня мудрість "Давньої казки")

Автор (и) розробки

Пелипенко Світлана Іванівна, учитель української мови та літератури

Навчальний заклад

Енергодарська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 Енергодарської міської ради Запорізької області

Клас

8-Б клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для середньої загальноосвітньої школи з мовами національних меншин. - Українська література. 5–12 класи / О. М. Івасюк, Н. В. Гуйванюк, В. Є. Бузинська — Чернівці: Видавничий дім «Букрек», 2005р.

Тип уроку

Узагальнення й систематизація знань, урок – презентація.

Компетенції учнів на уроці

  • навчальна
  • інформаційно-комунікативна
  • діяльнісна
  • громадянська
  • соціальна

Цілі уроку

навчальна:

  • з’ясувати основні мотиви, що звучать у творі;
  • показати учням розуміння Лесею Українкою ролі митця в суспільстві, служіння музі й народові;
  • розкрити високі моральні риси народного співця;

розвивальна:

  • розвивати вміння пообразного аналізу героїв поеми, діалогічне мовлення, навички роботи із літературним матеріалом;
  • удосконалювати вміння влучно добирати цитати, давати повну вичерпну відповідь на поставлені запитання;
  • працювати над розвитком творчого потенціалу;

виховна:

  • виховувати в учнів громадянську позицію, високі моральні якості – гуманізм, щирість, ненависть до зла, несправедливості.

Методична мета:

  • використання інформаційних технологій на уроках української літератури.

Форми та методи проведення уроку

розповідь вчителя, повідомлення учнів, бесіда, «Гронування», «Асоціативний кущ», метод «Дослідження», метод «Незакінчені речення», гра «Літературний футбол», «Оживи фото», «Квіти сподівань», «Загублена нота», інтерактивна вправа «Займи позицію».

Обладнання уроку

портрет Лесі Українки, викладка книг, ілюстрації із зображенням Бертольдо та народного поета, плакат «Кошик сподівань», презентація, музичний супровід.

Технічні засоби навчання: ноутбук, мультимедійний проектор.

Дидактичні та методичні матеріали

Підручник; роздатковий матеріал:таблиця "Проблематика поеми "Давня казка","Асоціативний кущ",пам'ятка по написанню есе; опорний конспект учителя.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

Хід уроку

Довго щирими словами
До людей промовлятиму я…

Леся Українка

І. Організаційний момент.
1. Вступне слово вчителя.
- Доброго дня, мої шановні творчі особистості! Я хочу побажати Вам плідної роботи під час уроку, девізом якого стане вже відомий Вам вислів: «Мети досягає той, хто вірить і не знає втоми!»
2. Запис дати та теми уроку.(слайд 1)
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і умінь. (слайд 2)
На шлях я вийшла ранньою весною
І тихий спів несмілий заспівала,
А хто стрічався на шляху зо мною,
Того я щирим серденьком вітала:
"Самій недовго збитися з путі,
Та трудно з неї збитись у гурті".
Ці рядки належать перу Лесі Українки — високоосвіченій обдарованій особистісті з багатим духовним світом, з високими моральними принципами, шляхетній і благородній натурі. Завдяки силі волі, витримці, залізному характеру вона витримала випробовування долі і могла підвести підсумок: «Зрештою, життя моє не було убогим, і сором було б мені плакатись на нього». То ж давайте пригадаємо життєвий шлях Лариси Петрівни Косач.
1. «Оживи фото» (усно, фронтальна бесіда, світлини з презентаціі).
(слайди 6,5,4,3)
Світлина №1 – будинок у м. Новограді – Волинському, де народилася Леся Українка.
Світлина №2 – Леся разом з матір’ю ОленоюПчілкою.
Світлина № 3- будинок у Колодяжному.
Світлина № 4 – гурток «Плеяда».
Світлина № 5 – на відкритті пам’ятника І.Котляревському в Полтаві.
Світлина № 6 – останнє прижиттєве фото.
Світлина № 7 – творчий доробок.
2.Складання «Асоціативного куща». (в зошиті самостійно) (слайд 7)
Давайте спробуємо охарактеризувати Лесю Українку: Хто вона…? Яка вона…?

Карта знань Урок Укр.літ.8клас Леся Українка Давня казка,31.03.2014.jpg


Отже, Леся Українка, Лариса Петрівна Косач – це талановита поетеса, яка мужньо бореться з хворобою і є автором поеми «Давня казка», яку ми розглянемо сьогодні на уроці.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.Слово вчителя.
— Діти, ось ми і згадали вивчений раніше матеріал: життєвий і творчий шлях поетеси. 12 днів (з 24.02 по 07.03.2014 р.) Ви самостійно мандрували сторінками веб-квесту «Давня мудрість «Давньої казки», виконуючи завдання, які допомогли Вам удосконалити навички аналізу художнього тексту на прикладі поеми Лесі Українки «Давня казка», вміння давати власну оцінку прочитаному, аналізувати тематику, проблематику, образну систему твору, навчили користуватися пошуковими системами мережі Інтернет. Та на цьому «Давня казка» для Вас ще не закінчиться.
Сьогодні ми з вами узагальнимо й систематизуємо опрацьоване, а саме: поговоримо про проблеми і мотиви у творі: роль митця в суспільстві та суть людського щастя, презентуючи Ваші наробки: результати творчого пошуку, підготовлені презентації та публікації, складені кросворди.
2. «Квіти сподівань» (слайд 8)
У поетичній спадщині Лесі Українки є поезія «Contra spem spero!» (у перекладі з латини «Без надії сподіваюсь!»), у ній є рядки

Може, квіти зійдуть - і настане
Ще й для мене весела весна.

.

Поетеса чекає на весну і сподівається, що все буде гаразд і квіти для неї є символом віри в життя. У нас за вікном сонячний березневий день, а на дошці намальований кошик з пролісками, які щойно почали розпускатись. Прикрасьте, будь ласка, пелюстки пролісків своїми очікуваннями від сьогоднішнього уроку.
Діти записують і оголошують свої очікування, а вчитель оголошує мету уроку.
IV.Відтворення та корегування опорних знань.
1. Слово вчителя з елементами бесіди. (слайд 9)
Зверніть увагу на епіграф до нашого уроку:

Довго щирими словами
До людей промовлятиму я…

Леся Українка

Співвіднесіть ці рядки зі змістом прочитаної поеми, сформулюйте тему, яка пронизує кожне слово «Давньої казки» (відповіді учнів)
(Тема твору: роль поетичного слова у житті суспільства)
- Документ, офіційна заява,яка проголошує основні принципи внутрішньої та зовнішньої політики – це…
- Про які рядки поеми ми можемо сказати, що це естетична декларація поета? (Не поет, хто забуває про страшні народні рани...)
- Які «діла» героя поеми підтверджують ці рядки? (Був з народом і в радощах, і в біді; складає пісні, що закликають повстати проти гнобителів-панів; гордо відкидає запрошення Бертольдо; його думки вільні; він непохитний у своїх поглядах і віддає життя, обстоюючи їх).
Висновок вчителя:
«Давня казка» — твір про силу поетичного слова, зокрема про надихаючу й мобілізуючу роль його у визвольній боротьбі, про єдність поета з народом.
2.Складання колективної узагальнюючої таблиці "Проблематика поеми "Давня казка" (в зошиті). (слайд 10)
- Які проблеми було піднято в поемі?
(Очікувані відповіді учнів)
Проблеми, порушені у поемі:
- роль поета і поезії у житті суспільства
- проблема людського щастя.
Учні з’ясовують епізоди, у яких ці проблеми порушені, та образи, за допомогою яких розв’язуються проблеми.

Проблематика поеми Епізоди Образи
1. Призначення митця – служіння музі та народу
2.Проблема людського щастя


3.Робота над порівняльною характеристикою героїв.
— Назвіть центральних персонажів поеми. (Народний поет і граф Бертольдо.)
А) Гра « Літературний футбол»( клас ділиться на дві групи).
(слайд 11)
Мета гри: на матеріалі прислів’їв пригадати риси характеру притаманні поету та графу.
З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа:
- Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. (поет)
- Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. (граф)
- На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. (граф)
- Не сподівайся дяки від приблудної псяки. (граф)
- Як напився, то до криниці задом обернувся. (граф)
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)
- Для нашого Федота не страшна робота. ( поет)
- Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. ( граф)
- Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. ( поет)
- Забули воли, як телятами були. ( граф)
- Я на його хлібом, а він на мене каменем. ( поет)

Б) Порівняльна характеристика головних героїв.( стрінка блогу веб-квесту «Літературний портрет»)
Представлення кращих учнівських презентацій «Порівняльна характеристика Поета та графа Бертольдо», виконаних під час роботи над веб-квестом.
Учні, які виконали кращі роботи, нагороджуються грамотами учасників веб-квесту «Давня мудрість «Давньої казки» за кращу учнівську презентацію.
4. Хвилинка відпочинку.
Слово вчителя. У поета була пісня і дзвінкою, і гучною, бо розходилась по світу стоголосою луною… Більшість його пісень були сумними, бо боліла душа за народ…
І звучала та пісня у супроводі мандоліни.
Учні слухають відеокліп « Грає мандоліна»
V. Узагальнення та систематизація понять.
1. «Загублена нота». (слайд 12)
Працюємо з «Хмарою слів», представленою у вигляді ноти, озвучуємо терміни з теорії літератури.

Загублена нота. хмарка слів Урок укр.літ.8клас. Леся Українка. Давня казка.31.03.2014.jpg


2.Метод «Дослідження». (стрінка блогу веб-квесту «Мозаїка художніх засобів»)
Виконуючи завдання квесту «Мозаїка художніх засобів», Ви надіслали повні, проілюстровані прикладами відповіді на питання.
Сьогодні ми заслухаємо кращі з них.
Відповідь учня:

  • антитеза (протиставлення)
    • у пісні про Ізідору;
    • розкіш проміняв на походи;
    • пісня про відважного лицаря;
  • інверсія (непрямий, зворотний порядок слів);
    • залунала гучна сурма ;
    • у ярмі стогнали люди;
    • розливався людський стогін;
    • та була у нього пісня і не був поет самотнім;
    • попереду їхав лицар;
    • їде лицар в самотині, вдома гроші я забувся;
  • фразеологізми
    • золотих не хочу лаврів, краще смерть, ніж вічний сором;
    • спіймати вітра в полі, маю я багатства стільки, його й на тебе стане;
    • задам тобі я гарту;
  • епітети, уїдлива іронія:
    • пісня про мужика і пана;
    • пісня про лжегероя;
  • метафори - час летів, пісні ідуть по людях;
    • довгим ящиком руйнував ворожі міста;
    • сонечко червоне заховалось за діброву;
    • принесли поету ті запросини веселі;
    • я не хочу слави з рук його приймати;
    • розливався людський стогін;
  • лексика — граф, графство, герольди, лицарі, серенада, королева, донька,мури замку, лютні, придворний стрілець.


3. Інтерактивна вправа «Займи позицію». (слайд 13)
Слово вчителя.
— Пісні поета завжди відбивали думки і почуття людей, широко розносилися світом. Надихаючи народ, вони стають великою силою. Тремтить граф Бертольдо, почувши з уст народних співців складену поетом сатиричну пісню. Чому? (Пісня висміює панські вигадки про «вищість породи», «блакитну кров», «білу кість дворянства»).
Недарма у казкового поета знайшлися реальні послідовники. «Як в нації вождя нема, тоді вожді її поети»,- писав Євген Маланюк, сучасний поет-державотворець. І ви правильно назвали прізвища його однодумців В.Винниченка, І.Драча, Б.Олійника.(сторінка блогу веб-квесту "Політологи")
А)Презентація учнівських публікацій про поетів-державотворців.
Уні, які виконали кращі роботи, нагороджуються грамотами учасників веб-квесту «Давня мудрість «Давньої казки» за кращу учнівську публікацію.
Б)Теза: «Поети повинні служити владі, а не народу».
Тож настав час висловити власну думку з цього питання.
Завдання: довести або спростувати тезу.
VІ.Рефлексійно-оцінювальний етап.
«Свічка творчості».(стрінка блогу веб-квесту «Літературна майстерня»)
Скласти есе, виклавши свої міркування з питання «Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?»
VІІ. Підведення підсумків уроку.
1.Метод «Незакінчені речення» (слайд 14)
- Я дізнався (дізналась), що слово здатне...
— Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що...
— Я вважаю, що поет для суспільства — це...
— За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як...
2.Перегляд підсумкової таблиці проходження веб-квесту «Давня мудрість «Давньої казки»,оголошення оцінок.(стрінка блогу веб-квесту «Освітня скарбниця»)
3.Оцінення учнів за роботу на уроці, вибірково - за написання есе.

VІІІ. Домашнє завдання (слайд 15)
Підібрати 6 питань тестового характеру за творчістю Лесі Українки (підготовка до контрольної роботи).
Додатково: створити рекламу поемі Лесі Українки «Давня казка», скориставшись програмою Microsoft Publisher.

Список використаних джерел

Література:

  • Сулима М.М. та ін..Українська література (підручник) 8 клас, «Грамота»
  • Драй-Хмара М. Леся Українка. Життя і творчість.- К. 1926
  • Леся Українка. Публікації. Статті. Дослідження, т. І — III. 1954 — 60
  • Журавська І. Леся Українка та зарубіжні літератури.- К. 1963
  • Спогади про Лесю Українку.- К. 1963. 2 вид. 1971
  • Аврахов Г. Художня майстерність Лесі Українки.- К. 1964
  • Степанишин Б. Леся Українка в школі - К: РВЦ «Проза» 1999.-380 с.
  • Жулинський М. Леся Українка // Слово і доля .- К., 2002.
  • Мовчан Р. Українська проза ХХ ст. в іменах: Посібник.- К., 1998.

Додатки

Фотогалерея уроку