Позакласний захід для учнів ліцею-декада предметів природничо- математичного напрямку

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Корх 204.jpg

Содержание

Автор

Керівник МК викладачів природничо-математичної підготовки ДНЗ "Мелітопольський професійний ліцей", викладач математики, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Корх Г.Г.

Вступ

Розвиток науково-технічного прогресу неможливий без підготовки фахівців усіх галузей народного господарства, здатних творчо мислити, знаходити нестандартні рішення, визначати шляхи вирішення проблем. Це відповідальне завдання покладено на вищу і середню школу, яка покликана підготувати освічену, компетентну людину. Основне завдання, яке стоїть перед педагогічним колективом нашого ліцею, полягає в тому, щоб якісно організувати навчально-виховний процес, спрямований на оволодіння знаннями з предметів, при цьому обов’язково враховувати індивідуальні особливості і можливості учнів.Існують три фактори, які змушують дітей вчитися: слухняність, захоплення і мета. Послух підштовхує, мета вабить, а захоплення рухає до мети. Для того, щоб зацікавити дітей науковими знаннями, щорічно в нашому ліцеї проходять дні знань – позаурочні заходи з навчальних предметів, яким дано назву абревіатурою ДЗВІН –День Знань, Винахідливості, Інтелекту, Науки. Педагогічний колектив постійно знаходиться у творчому пошуку: як урізноманітнити, популяризувати наукові знання і досягнення, як обрати цікаву форму проведення позаурочних заходів з предметів, як залучити учнів в процес навчання, розвити в них прагнення до творчості і винахідливості, як сформувати практичні навички та вміння, допомогти учням само реалізуватися.

Викладачі природничо-математичного напрямку
Цього року викладачі предметів природничо – математичної підготовки вирішили об'єднати декілька форм позаурочної роботи і показати їх на прикладі проведення декади, яка включила в себе таке: ігри-вікторини з математики, хімії, інформатики; відкрите засідання предметного гуртка з фізики, дні відкритих дверей з біології, хімії, фізики - «Музей біології», «Хімічна лабораторія», «Лабораторія фізики», усний журнал з математики "Цікаві факти з життя математиків". Девізом декади слугували дещо перефразовані слова Блеза Паскаля «Предмети математика, фізика, хімія, біологія настільки серйозні, що корисно зробити їх трохи цікавішими». Кожен день декади був присвячений конкретному предмету. На перервах учні із задоволенням відвідували так звані «відкриті» лабораторії фізики і хімії, музей біології. Відкрили для себе багато нового, цікавого, захоплюючого. Хлопці, майбутні автослюсарі, з подивом дізналися, що серед математиків були мушкетери, поети, мандрівники. Дівчаток, майбутніх майстринь швейного виробництва, чимало здивував той факт, що в стародавні часи жінку – математика, розлючений натовп міг розтерзати за те, що вона зазіхнула на чоловіче захоплення. Тематика минулої декади дуже різноманітна. Але зміст заходів підпорядкувався певним вимогам. Це - науковість, доступність, актуальність, практична значимість, цікавість. Наведемо практичні розробки заходів декади природничо-математичного циклу. Мета проведення заходу полягає в тому, щоб стимулювати допитливість учнів, дати їм перші імпульси до читання додаткової літератури з предметів, викликати прагнення до вивчення таких нелегких предметів, як математика, фізика, хімія, інформатика, біологія.
Вікторина з математики

«Подорож вперед в минуле»

(Додаток. Вікторина з математики)

Вікторина з математики серед учнів 1-2 курсів. «Подорож в минуле» допомогла учням дізнатися про історію арабських цифр, про суворі закони Китаю, які не дозволяли чиновникам обіймати високі посади без знання математики, про те, чому стародавні греки проголосили тезу
Вікторина з інформатики
«Числа правлять світом». Цікавими для вихованців стали історичні довідки про невідомого індійського математика, який придумав позиційну десяткову систему, та середньовічного ученого Абу Абдуллах Мухаммад ібн Муса аль – Хорезмі, який написав великий труд «Китаб мухтасаб аль-джабр і ва-ль-мукабала» і тим самим породив сучасну назву алгебри.


«Знавці інформатики»

Вікторина з інформатики серед учнів 1-го і 2-го курсів.Деякі питання з інформатики навіть знавців ставили в тупик. Виявляється перша комп'ютерна миша «народилася» 9 грудня 1968году. Перший програміст - жінка, англійка Ада Лавлейс, дочка поета Джорджа Гордона Байрона- це середина 19 століття, перша мова програмування -Ада. Одного разу Лінуса Торвальдса, ще до того,
Вікторина з хімії
як він створив операційну систему Linux, в зоопарку вкусив пінгвін. Це стало однією з причин вибору талісмана Линукса - пінгвіна Такса.




«Хімічна магія»

Вікторина з хімії середь учнів сбірних команд 1-3 курсів. Магія, чари, а насправді нестандартні рішення і продумані відповіді. І всім стає зрозуміло, що карбон входить до складу всіх органічних сполук, кальцій активує згортання крові, гідроксид натрію NaOH- «їдкий луг» допомагає прати, оцтова кислота (метанова кислота) CH3COOH відома з найдавніших часів і використовується в сучасному господарстві для поліпшення смаку,а в мистецтві для отримання пігментів, йод («фіалкоподібний») бере участь в синтезі гормонів щитовидної залози, які відповідають
Відкрита лабораторія з хімії
за нормальний ріст і розвиток людського організму, йод дуже необхідний для правильної роботи мозку!




"Хімічна лабораторія»

На перервах учні мали можливість відвідати кабінет хімії, в якому були виставлені хімічні прилади і проводилися показникові опити вчителем хімії. Хімічна лабораторія - це дивовижний світ скляних пробірок, колб, склянок, мензурок, фарфорового посуду. Пробірка Вюрца, бюретка, реторта, штатив - звучать як магічні заклинання. Колекції: "Волокна", "Метали і сплави", "Мінеральні добрива", комплекти моделей кристалічних решіток, хімічні реактиви: «кислоти», «луги», «органічні речовини», «мінеральні добрива» - всьому цьому може позаздрити навіть Гаррі Поттер , Але, захопленому хіміку не знадобиться чарівна паличка - щіпка біхромату амонію ((NH 4) 2Cr2O7.), Азбестовий картон, крапля спирту, який підпалюється,
Музей біології
і з'являється сніп яскравих іскор, утворюється сірувато зелений Cr2O3 "вулканічний попіл". (NH4) 2Cr2O7 = Сr2O3 + N2 + 4H2O.


«Музей біології»

На перервах учні мали можливість відвідати кабінет біологіїї, у якому проводилася виставка різноманітних біологічних зразків фауни, флори, мінералів. Єкскурсію проводили викладач і старшокурсники. Музей біології зустрічав відвідувачів різноманіттям гербаріїв, колекціями плодів сільськогосподарських рослин і дикої природи, всілякими зразками захисних пристосувань тварин, захисних забарвлень, кінцівок, зразками мінеральних добрив, мікроскопи, лупи. Тут теж можна обійтися без чарівної палички. Візьмемо: вазу, наллємо в неї ½ склянки води, поставимо в вазу білу квітку, д
Відкрита лабораторія з фізики
одамо 10 крапель харчового барвника в воду і протягом деякого часу квіточка поміняє колір.




«Фізична лабораторія»

На перервах учні мали можливість відвідати кабінет фізики. Старщокурсники розказували "відвідувачам" про фізични пристрої, показували діючи моделі.Амперметри, вольтметри, осцилографи, резистори, конденсатори, магніти, електромагніти, діючі електричні схеми – до цього можна доторкнутися , проекспериментувати , але тільки обережно, не забувати про
Відкрите засідання фізичного гуртка
правила безпеки та охорони праці.



«Фізичний гурток »

Після уроків викладач фізики провів відкрите засідання фізичного гуртка. "Відвідувачи" мали можливість наочно побачити роботу єлектричних схем. Чарівництво Гаррі Поттера не може зрівнятися знаннями з дівчатами, які займаються в гуртку фізики. Зібрати електричну схему - будь ласка, замкнули ланцюг - лампочка горить, розімкнули - лампочка погасла. Закон Ома працює справно.

Розвиток особистості кожної дитини - це одна з найважливіших цілей навчання. Реалізувати її можливо, якщо навчання і виховання побудовано таким чином, що доставляє дитині радість пізнання. Навчання і виховання будуть сприяти розвитку дитини в тому випадку, якщо у неї виникає інтерес до навчання. Для учнів важлива психологічна атмосфера, в якій вони знаходяться. Тому викладачі нашої методичної комісії пропонують заохочувати навіть невеликий успіх учня, відзначати(хоча б добрим словом) його особисті досягнення при вивченні предметів. Це важливо для нашого контингенту учнів , багато з яких в школі не завжди займали активну позицію при навчанні і прийшли до нашого ліцею з низьким рівнем знань, особливо з «тяжких» предметів , як-то фізика, математика, хімія, біологія. Позаурочна форма роботи у форматі ДЗВІН - популяризація предметів, це мікроклімат співробітництва і взаємодопомоги, змагання може породити натхнення, стимулювати інтерес до вивчення предметів. У заходах такого спрямування беруть участь учні різного рівня підготовки. І перемога, і навіть участь, піднімають самооцінку учня, бо він змагався у викторині, наприклад з математики, а шкільна оцінка у нього з цього предмету «чотири». До того ж завдання вікторин не такі, як на уроках. У житті людини часто зустрічаються нестандартні ситуації. Щоб підготуватися до них, треба , по можливості, більше вирішувати нестандартні завдання, які розвивають логічне мислення, посидючість, підвищують зацікавленість, і, в підсумку, мотивують сам процес навчання. До того ж вони корисні і цікаві. За словами одного учня, коли береш участь у вікторинах, то «думки в голові «перевертаються », нехай повільно, але цілеспрямовано». Змінюються часи, але не змінюються завдання вчителя: дати учням глибокі й міцні знання, допомагати творчому розвитку кожного учня як на уроці, так і поза уроками, викликати інтерес до знань, виховувати самостійність, допитливість, віру в себе.

Додаток. Вікторина з математики

«Подорож вперед у минуле »



Вступ

Вікторину проводять учні 3 курсу. Один ведучий дає історичну довідку, інший-веде гру, завдання відтворюються на мультимедійному екрані у вигляді презентації. Участнікі- 2 команди. Збірна першого курсу і другого курсу. Шановні учасники, вболівальники і поважне журі! Розміщуйтеся зручніше, вирушаємо в подорож! Це буде подорож у часі - Подорож вперед у минуле, яка допоможе нам знайти відповідь на деякі питання: хто придумав математику, навіщо потрібні знання з математики. З кожного пункту подорожі команди повинні принести артефакт, який вони добудуть, якщо розгадають загадки. Та команда, яка знайде більше артефактів, буде вважатися переможницею. . Розіграємо перший хід - яка з команд почне подорож першою. Командам пропонується 6 математичних ребусів. Команді, яка розгадає більше число ребусів за означений час, надається право першого ходу. У кожному пункті подорожі бере участь одна команд, якщо, за вказаний час, немає жодного правильного рішення, то право грати переходить команді супротивника.



Артефакт - «папірус Ахмеса»




Єгипет. (2 тис.років до н.е.)

Найдавніші давньоєгипетські математичні тексти відносяться до початку II тисячоліття до н. е. Математика тоді використовувалася в астрономії, мореплаванні, землемірстві, при будівництві будинків, гребель, каналів і військових укріплень. Грошових розрахунків, як і самих грошей, у Єгипті не було. Єгиптяни писали на папірусі, який зберігається погано, і тому в даний час знань про математику Єгипту

істотно менше, ніж про математику Вавилона або Греції. (Артефакт - «папірус Ахмеса»)
Завдання у Єгипеті
Артефакт - «глиняна Вавилонська табличка»

Завдання.

1.Якій відрізок довший: верхній чи нижній?

2.Якій квадрат більше: білий чи чорний?

3.Яке (внутрішнє) коло менше: те, що зліва чи те, що з правого боку?

4. Який відрізок коротше: А чи Б?
Завдання у Вавилоні

(Відповідь: всі зазначені фігури рівні між собою)




Вавилон. (2 тис.років до н.е.)

Вавилоняни писали клинописними значками на глиняних табличках. Вавилоняни використовували 60-річної позиційну систему числення, увічнену в нашому розподілі кола на 360 °, години на 60 хвилин і хвилини на 60 секунд. Писали вони, як і ми, зліва направо. Вінцем планіметрії була теорема Піфагора. (Артефакт - «глиняна Вавилонська табличка»)








Завдання .

1.Що зображено на малюнках?

2. Є чотири зображення одного кубика з різних сторін. Необхідно правильно намалювати його розгортку

Артефакт-«сторінка з« Математика в дев'яти книгах»







Китай.

Найбільш змістовне математичний твір стародавнього Китаю - «Математика в дев'яти книгах». Престиж математики в Китаї був високий. Кожен чиновник, щоб отримати призначення на пост, здавав, крім інших, і іспит з математики, де зобов'язаний був показати вміння вирішувати завдання з класичних збірок. Китайці уточнюють число π як 3,1415926 ... (Артефакт - «сторінка з« Математика в дев'яти книгах ».)

головоломка «Танграм»






Завдання.

Зі стародавнього Китаю (4 тис. Років тому) прийшла головоломка на розрізання «Танграм». У Китаї її називають «чи тао ту» -головоломка для розуму з семи частин. Розділіть квадрат як показано на малюнку, розріжте його. Спробуйте, використовуючи всі сім частин скласти зображені фігурки.

Артефакт- фрагмент полотна Рафаеля «Афінська школа» із зображенням Піфагора






Стародавня Греція.

Математика в сучасному розумінні цього слова народилася в Греції. Греки висунули тезу «Числа правлять світом». Два досягнення грецької математики: Перше - греки побудували математику як цілісну науку з власною методологією, заснованої на чітко сформульованих законах логіки (що гарантують істинність висновків за умови, що істинні причини). Друге - вони проголосили, що закони природи збагненні для людського розуму, і математичні моделі - ключ до їх пізнання.

Завдання у Стародавній Грецїї







Завдання

Найкрасивіші мости -вантові. Вертикальні пілони пов'язані величезним провисаючим ланцюгом. Троси, які звисають з ланцюга і підтримують полотно моста, називають вантами. На малюнку зображена схема одного вантового моста. Введемо систему координат: вісь Оy направимо уздовж одного з пілонів, а вісь Ох направимо уздовж полотна моста. У цій системі координат ланцюг моста має рівняння У = 0,0061х ^ 2-0,854х + 33, де х і у вимірюються в метрах. Знайдіть довжину ванти, розташованої в 50 метрах від пілона. (Відповідь:у=0,0061х2500-0,854х50+33=5,55 )








Індія.

Артефакт -«брахми» з окремими знаками для цифр 1-9


Невідомий великий індійський математик винайшов нову систему запису чисел - десяткову позиційну систему «брахми» .Дещо змінившись, ці значки стали сучасними цифрами, які ми називаємо арабськими, а самі араби - індійськими. Індійські математики вільно поводяться з негативними числами, трактуючи їх як борг. (Артефакт -«брахми» з окремими знаками для цифр 1-9.)

Завдання.

1. Жив був раджа. Життя його було неспокійним, не міг він уберегти себе від обурення і пристрастей. І одного разу розмовляючи з придворним мудрецем, він поділився з ним:"Багато чого в цьому житті здатне вивести мене з себе. Я схильний до пристрастей! Допоможи мені."Мудрець відповів: "Я допоможу тобі". І дав раджі кільце, сказавши: "Одягни кільце, і кожен раз,коли обурення і гнів будуть переповнювати тебе, поглянь на кільце, і воно тобі допоможе ".Раджа надів перстень, на кільці була всього один напис - "Це пройде".І щоразу, коли раджа злився, він дивився на кільце і знаходив спокій.Але одного разу в гніві він все-таки не витримав, зняв кільце і хотів його викинути подалі,але в останній момент помітив, що на внутрішній стороні кільця теж якись напис. Він прочитав цей напис, надів перстень і заспокоївся. Що за напис був на внутрішній стороні кільця? (Відповідь: На зворотному боці кільця було написано - "І це теж пройде" )

2. Раджані треба спекти яблучний пиріг. Звичайного годинника у неї немає, але є двоє пісочних годинників. Один розрахован на 7 хвилин, іншій - на 11 хвилин. Як їй точно відміряти 15 хвилин, необхідних для приготування пирога? (Відповідь: Вона повинна їх перевернути одночасно; коли в годиннику №1 пісок пересиплется, вона повинна поставити пиріг у піч; в годиннику №2 пісок продовжує пересипатися протягом ще 4-х хвилин; через 4 хвилини Раджані знову перевертає годинник №2 і чекає , поки весь пісок не пересиплется. Разом отримуємо 4 + 11 = 15)

Артефакт - «сторінка з книги аль- Хорезмі »


Ісламське середньовіччя. Схід.

Основними областями застосування математики були торгівля, ремесло, будівництво, географія, астрономія, механіка, оптика, спадкування. У країнах Сходу величезною повагою користувалася персональна астрологія, завдяки якій підтримувалася також репутація астрономії та математики.Твір найбільш відомого середньовічного вченого (математика, астронома, географа і історика )IX століття, засновника класичної алгебри - Абу Абдуллах Мухаммад ібн Муса аль- Хорезмі, «Коротка книга про числення аль -джабра і аль-мукабале", мав великий вплив на європейську науку і породив сучасний термін «алгебра». (Артефакт - «сторінка з книги аль- Хорезмі»)

Завдання.



Продовжіть ряд чисел. До якого числовоо ряду належить вирішення? 1.2,3,5,7,11,… 2. 25,21,17,13,… 3. 3,11,10,10,17,9,24,… 4. 0,1,4,9,16,25,36,… 5.64,6,32,8,16,10,… 6.41,40,37,32,25,.. 7.31,30,28,25,21,16,…. 8.7,8,15.23,38,…

1.10,3. Кожен член ряду, починаючи з другого, послідовно зменшується на 1,2,3,4…

2. 8,12. Маємо два ряда, які чергуються. Кожен наступний член першого ряду зменшується у два рази, другого збільшується на 2.

3. 13,17. Даний ряд складається з послідовно зростаючих простих чисел.

4. 61,99. Кожен наступний член ряду, починаючи з третього, дорівнює сумі двох попередніх.

5. 9,5.Кожен член ряду, починаючи з другого, дорівнює попередньому, зменшеному на 4.

6. 8,31. Маємо два ряда, які чергуються. Кожен наступний член першого ряду збільшується на 7, другого зменшується на 1.

7. 16,5. Кожен член ряду, починаючи з другого, послідовно зменшується на 1,3,5,7…

8. 49,64. Кожен член ряду, починаючи з другого, послідовно збільшується на 1,3,5,7…

Відповідь:1-3 2-5 3-6 4-8 5-2 6-7 7-1 8-4

Ось і закінчилася подорож, журі підводить підсумки. Сподіваємось, що і учасники ,івболівальники дізналися багато цікавого і пізнавального. Дякуємо всім.


Список використаних джерел

https://ru.wikipedia.org/wiki/История_математики

Статті автора

  • www.mpls10.org.ua/novini/30-2014-11-03-18-08-36