Тема уроку: Життя і творчість В.О. Сухомлинського. В Сухомлинський «Кінь утік..»

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Тема уроку: Життя і творчість В.О. Сухомлинського. В Сухомлинський «Кінь утік..»

Мета уроку: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Василя Сухомлинського, викликати у дітей інтерес до його творчості,

вчити давати характеристику головним дійовим особам,

розвивати вміння оцінювати вчинки персонажів, висловлювати своє ставлення до героїв оповідання, розвивати навички виразного читання, зв’язне мовлення,

виховувати прагнення бути справжнім другом.

Обладнання: портрет В. Сухомлинського, тлумачний словник, аркуш із завданням для індивідуальної роботи, матеріали для словникової роботи,

завдання для роботи в парі, презентація до уроку, предмети для літературної вікторини, малюнки до творів, підручник (Савченко О.Я «Читанка: підручник для 3 класу»).

Форми роботи: індивідуальні, групові, в парі.

Методичні стратегії: розминка, дихальні вправи, «мозковий штурм», «асоціативний кущ», «мікрофон», читання з передбаченням.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу

Ось дзвоник пролунав,

Працювати час настав,

От і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

Спершу сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка

Урок читання починаймо!

І девіз наш пригадаймо.

Девіз уроку: Виразно читаємо! Чітко відповідаємо! Мову свою розвиваємо!

Психологічний настрій

Увага! Подивіться мені в очі. Погляньте один на одного, подумки побажаємо добра, успіхів.

А щоб наша праця була успішною слід дотримуватись певних правил. Пригадаймо їх.


1. Правило піднятої руки.

2. Дружня співпраця у парах, групах.

3. Уважно слухати вчителя й учнів.

4. Активно і творчо працювати.

ІІ. Підготовка до свідомого засвоєння нового матеріалу

Вправа «Очікування»

- Подумайте, що ви очікуєте від уроку? Продовжте вислів: «Цей урок навчить мене…»

1.Виразно читати.

2.Давати характеристику героям.

3.Творчо працювати.

4.Розвивати зв’язне мовлення.

5.Визначати головну думку твору.

Повідомлення теми та завдань уроку

- Сьогодні наш урок ми присвячуємо творчості видатного українського педагога, письменника В. О. Сухомлинського. Подивіться на ці задумливі очі.

Скільки в них доброти, тепла, розуму. Це портрет великого вчителя дорослих і малих. Давайте ознайомимось із життєвим та творчим шляхом видатного педагога.

ІІІ. Сприймання та осмислення нового матеріалу

Виступ групи «Літераторів» (юні літератори ознайомлюють клас із біографією відомого письменника) (Презентація виступу)

1 учень. Василь Олександрович Сухомлинський народився 28 червня 1918 року в с. Василівка, Кіровоградської обл.. у родині селянина. У нього було три брати і одна сестра.

Батьки дуже любили своїх дітей і ніколи не наказували їх, тому, мабуть, усі діти стали вчителями.

2 учень. Після закінчення школи навчався у Кременчуцькому педагогічному інституті та працював учителем української мови й літератури, був завучем.

У 1941 р., коли розпочалась війна, Василь Олександрович пішов на фронт. Але довелося воювати недовго, бо він був двічі поранений і довго лікувався.

3 учень. У 1948 році стає директором Павлиської школи. Усе своє життя Василь Олександрович присвятив дітям.

Щоранку він зустрічав своїх учнів на ґанку школи, дивився їм у вічі, намагаючись зрозуміти їхні турботи і радощі.

4 учень. 32 роки вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою дітей. А потім його роздуми виливалися на папір, ставали книгами.

Для молодших школярів він написав майже 1500 художніх мініатюр - казок, оповідань, легенд, притч, новел.

5 учень. У творах відображені його спостереження за життям дітей. У них відбилося прагнення письменника бачити своїх вихованців добрими,чуйними,допитливими, працьовитими.

Він залишив назавжди Слід після себе у світі. Слід той не зможуть змести Сиві і славні століття.

Літературна вікторина «З якого твору?» (асоціативний кущ)

У попередніх класах ми вивчали твори В. Сухомлинського, пригадаймо їх.

Діти, у мене в чарівному кошику є предмети, які виготовили наші майстри та майстрині. Я буду діставати їх, а ви пригадайте назву твору і ключове слово до нього.

- Яблуко («Яблуко в осінньому саду», любов)

- Квітка ( «Краса душі», вірність)

- Метелик ( «Два метелика», краса)

- Лялька ( «Лялька під дощем»,добро)

- Горобина ( «Заєць і горобина», допомога)

- Цифра 7 (« Сьома дочка»,повага)

- Кінь (Проблемне питання)

Сьогодні ми прочитаємо ще одне оповідання Василя Олександровича і на прикладі його героїв спробуємо з’ясувати, що означає вислів «справжній друг»,

навчимося як слід поводитись, щоб бути справжньою людиною і вірним другом.

- А що таке дружба? - Давайте послухаємо «Довідкове бюро». Дружба – це добрі, приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості.

Гра «Мікрофон»: -Яким на вашу думку повинен бути справжній друг? Дайте інтерв’ю кореспонденту.

IV. Засвоєння нових знань

Читання з передбаченням - Прослухайте оповідання і доберіть інший заголовок. Першу частину читає вчитель. Читання твору до кінця учнями. Бесіда - Які почуття викликав у вас цей твір? (Подив, сум, обурення, сором, смуток, жаль, розчарування, невдоволення, образу). «Мозковий штурм» - Хто є головними героями оповідання? - Яка тема оповідання? - Яка головна думка твору? - Чого вчить цей твір? - Який заголовок ви придумали?

Перевірка сприймання «Чи уважний ти читач?»

                                                     Тест

1. У якому класі учились діти?

а)в першому; б) в другому; в) в четвертому.

2. На уроці діти:

а) розв’язували задачі; б) виконували вправу; в) писали диктант.

3. Віталик отримав на уроці

а) двійку; б) зауваження; в) записку.

4. Учитель сказав, що записка – це:

а) документ; б) таємниця; в) порушення дисципліни.

5. Якого коня намалював Петрик?

а) червоного; б) крилатого; в)вогнегривого.

6. Після уроку Петрик сказав, що:

а) кінь утік; б) кінь зник; в) не хоче давати коня.

Самоперевірка: 1 в, 2 а, 3 в, 4 б, 5 в, 6 а.

Фізкультхвилинка

Словникова робота

  1. Розголошувати
  2. Почервонів
  3. Вогнегривий
  4. Обурення
  5. Подив
  6. Таємниця
  7. Вчинок

- Як ви розумієте слово розголошувати? (пускати чутки, пересуди). - Що це за стан людини почервонів? ( стало соромно, пекти раків). - Як ви розумієте слово обурення? (невдоволення, гнів). - Доберіть синонім до слова(подив – здивування). - Як по іншому називається таємниця ?( секрет). - Як ви розумієте слово вогнегривий? (вогняна грива). - У якому значенні вжито це слово?

Дихальні вправи

Один, два, три - вдихаємо повітря, чотири – видихаємо. Один, два, три - вдихаємо повітря, чотири – видихаємо, ніби гасимо свічку. Один, два, три - вдихаємо повітря, чотири – видихаємо, як із кульки виходить повітря.

Читання твору мовчки. Вибіркове читання. Аналіз змісту твору - Щоб розібратися у ситуації знайдіть у тексті і зачитайте: - Який урок тривав у класі? - Як однокласники відреагували на ситуацію? - Пояснення вчителя, що таке записка. - Зачитайте зачин, кінцівку. Робота за малюнком підручника. Складання порівняльної характеристики головних героїв (використати малюнок з підручника). Віталик Спільне Петрик

Відмінне

Гра «Склади прислів’я»

- Складіть прислів’я і підкресліть те, що розкриває головну думку твору. без друга, мов їжа, Людина, без солі. (Людина без друга, мов їжа без солі) вірну, пізнаєш, В лиху, людину, годину. (В лиху годину пізнаєш вірну людину). як скло, не склеїш, Дружба, розіб’єш. (Дружба, як скло: розіб’єш – не склеїш).

V. Закріплення нових знань

Гра «Судді та адвокати» (парами)

- Діти, ми проведемо цю гру у формі діалогу, парами. Нагадаю, що судді шукають звинувачення, а адвокати намагаються захистити і виправдати. Порадьтесь парами, обговоріть. - 1 п. Віталик був жадібний, він не хотів давати Петрику кататися на ковзанах. - А я вважаю, що Віталику набридло постійно давати ковзани. Він беріг їх, вони ще новенькі. - 2 п. Віталик вчинив неправильно, бо він не прочитавши записку, поскаржився учителеві. - А я вважаю, що правильно, бо він на уроці працював, розв’язував задачі, а записка йому завадила. - 3 п. Віталик ненадійний друг, здогадався , що записка від Петра і все одно поскаржився учителю на друга. - А я вважаю, що він злякався, що це порушення дисципліни і вчитель буде гніватися. - 4 п. Віталик неправий, тому що на перерві не вибачився - А я вважаю, що зрозумів свою помилку, тому і підійшов до Петрика. - 5 п. А я вважаю,що вони обидва винні. - Так, я теж так вважаю.

Творча лабораторія (робота у групах), придумайте кінцівку оповідання.

- Часто в житті навіть між дорослими людьми-друзями виникають непорозуміння, і дружба помирає. Давайте спробуємо придумати таке продовження оповідання, щоб воно мало щасливий кінець.

Я думаю, що ви усвідомили, як треба поводитись, щоб не втратити дружбу. Читання вірша А. Костецького «Про друга» Твій друг тобі віддасть усе: І свій квиток на карусель, І цвях, і ґудзик, і літак, Та не за щось – а просто так. І збільшувальне скельце, Найкраще у дворі, Твій друг зі щирим серцем Тобі віддасть – бери! І ти нічого не жалій – Ніколи і нітрохи! І навіть м’яч футбольний свій Віддай, як друг попросить. І посміхнеться друг тобі - Аж хочеться співати. І ти подумаєш тоді: «Як гарно – дарувати!..»

Прочитати та запам’ятати «Правила дружби»

1. Дружба – це правда і чесність кожного.

2. Поважай тих, з ким дружиш.

3. Що вимагаю від друга, насамперед вимагаю від себе.

4. Ніколи нікого не обманюй, не ображай.

5. Ні до кого не чіпляйся, грай чесно, не дражнись.

6. Будь терплячим, не засмучуйся через невдачу.

7. Ходи до школи. І хай вона буде тобі на радість!

Робота у парах «Створення квітки дружби»

- Діти, я вам бажаю знайти справжнього друга, а хто його вже має - берегти. Бо втратити дружбу можна дуже легко – чи злим словом,

чи байдужістю, чи необдуманим вчинком. У народі кажуть: «Людина без друзів, як дерево без коріння». Подумайте, що треба зробити, щоб усі дружили.

Об’єднайтесь у пари, створіть «Квітку дружби». Запишіть обіцянки другу: «Я буду…» на пелюстках квітки.

VI. Рефлексія

Чи виправдались ваші очікування?

Продовжте фрази:

Сьогодні на уроці я дізнався….

Сьогодні на уроці я намагався…

Сьогодні на уроці я навчився…

Найкраще мені вдалося ….

Оцініть свою роботу на уроці.

Хто вважає, що чудово – поаплодуйте собі.

Домашнє завдання

С.р. – читати і переказувати оповідання

Д.р. – скласти план; переказ за планом

В.р. – твір- міркування «Яким має бути справжній друг»


Література

1. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації (навчально-методичний посібник)/Г.О.Анісімова, О.В.Нікулочкіна, - Тернопіль: Мандрівець, 2012.-104 с.

2. Заброцька С.Г., Уроки читання. 3 клас: Навчальний посібник,-Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2004. – 288с.

3. Будна Н.О. Уроки позакласного читання та розвитку зв’язного мовлення, 3 клас. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006.

4. Гребенькова Л.О. Чи уважний ти читач? Тести з читання, 3 клас. – Х.: Країна мрій, 2009. – 48 с.

5. Початкова школа, № 9. – 2013.

6. Початкова освіта. Уроки читання, № 2(14) - лютий 2012