Використання Інтернету в бібліотечній роботі (Мелітопольський р-н, 25-27.09.2019)
Організація проведення тренінгу
Терміни навчання
25-27 вересня 2019 року
Місце проведення
Будинок дитячої та юнацької творчості Мелітопольського району (м. Мелітополь, вул. Михайла Грушевського, буд. 10)
Тренери
Крижко Людмила Володимирівна
Засоби зв'язку з тренером:
- E-mail: bibl.zoippo@gmail.com
- Телефон робочий: (061) 222 25 85
- Телефон мобільний: 097 403 73 52; 099 319 77 71
Стадниченко Кіра Валентинівна
Засоби зв'язку з тренером:
- E-mail: avikett@gmail.com
- Телефон: 067 308 21 41, 093 027 17 45, 066 155 21 62
Учасники
Мета тренінгу
Формування системних уявлень про можливості Інтернету для професійної діяльності бібліотекарів та розвитку практичних навичок роботи з інтернет-сервісами.
Що дізнаються та чому навчаться слухачі
Слухачі будуть знати:
- сутність та головні риси процесу інформатизації суспільства,
- шляхи входження України до світового інформаційного простору,
- актуальні питання інформаційної політики України та шляхи її реалізації,
- принципи інтелектуальної свободи та доступності інформації,
- законодавство України з питань авторського права та інтелектуальної власності;
- об`єкти авторського права в Інтернеті,
- пошукові системи України;
- форми подання повнотекстових документів,
- формати електронних документів,
- Інтернет-ресурси для зібрання і пошуку інформації з різних джерел;
- джерела електронного комплектування фондів;
- види електронних каталогів,
- можливості різних режимів пошуку в електронних каталогах,
- сервісні служби електронного каталогу,
- поняття корпоративної каталогізації, зведеного каталогу,
- загальне уявлення про комунікативні формати бібліографічного запису,
- види електронних бібліографічних ресурсів;
- форми інтернет-спілкування,
- засоби для забезпечення інтернет-спілкування,
- способи подання періодичних видань;
- основні ресурси методичного, нормативного і навчального характеру на допомогу професійної діяльності,
- колективні форми підвищення кваліфікації фахівців.
Слухачі будуть вміти:
- здійснювати пошук повнотекстових документів в електронних бібліотеках та на інших веб-ресурсах,
- аналізувати веб-ресурси за певними ознаками,
- описувати електронні ресурси,
- працювати з інформацією знайденою в Інтернеті,
- отримувати відомості про книги та їх замовляти;
- здійснювати пошук інформації в різних режимах,
- оформлювати результати пошуку списком літератури, бібліографічним описом,
- оформлювати замовлення на документи,
- знаходити документи в зведеному каталозі,
- аналізувати віртуальну бібліографічну продукцію;
- аналізувати та інтерпретувати інформацію, знайдену в Інтернеті;
- здійснювати спілкування у веб-форумах, чатах, блогах, за допомогою електронної пошти, списку розсилок;
- працювати на ЗапоВікі, у блозі;
- працювати з сервісами Google-Диск, віртуальна дошка, стінгазета, ThingLink;
- створювати колективні документи та коментувати їх.
Фотоальбом
Практична робота на тренінгу "Використання Інтернету в бібліотечній роботі"
День перший
Тематика занять
- Інформаційна інфраструктура сучасного суспільства, роль Інтернету та бібліотек
- Інтелектуальна власність та авторське право в Інтернеті: відповідальність бібліотеки і бібліотекаря
- Повнотекстові електронні бібліотеки в Інтернеті
- Періодичні видання в Інтернеті та технологія електронної доставки документів (ЕДД)
Завдання Zero
Створення або виявлення існування аккаунту Google
- Відкрити будь-який браузер.
- До адресного рядку ввести URL пошти Gmail gmail.com або перейти за посиланням.
- Увійти до власного аккаунту або створити новий обліковий запис.
- Відкрити інший браузер, створити (або увійти) до іншого аккаунту.
- Повторити вказані дії для усіх користувачів ПК.
Завдання 1
Інформатизація та цифровізація освіти.
- Обговорити, як бібліотекар може використати ресурси та сучасні сервіси Інтернету в своїй діяльності?
- Визначити одним словом напрямки професійної діяльності в Інтернеті.
ДОДАТКОВО:
Самостійно ознайомитись з презентацією "Інформаційна інфраструктура сучасного суспільства"
Завдання 2
Практична робота "Підготовка основи для оформлення робіт тренінгу"
Зробити інтелект-карту (схему) "Інтернет в професійній діяльності сучасного бібліотекаря", користуючись сервісом Mind42.
- Приклади:
- Інструкції:
Завдання 3
Знайомство із законодавством про авторське право:
- закон України "Про авторське право і суміжні права" – переглянути, зафіксувати структуру закону, об’єкти авторського права, яких він стосується, відмітити незнайомі терміни;
- картка закону "Про авторське право і суміжні права" – ознайомитись з історією закону та переліком документів, пов’язаних з ним, з’ясувати, з якими з них має справу бібліотекар навчального закладу
Завдання 4
Практична робота "Об’єкти авторського права в бібліотеці"
- Визначити, які об`єкти авторського права в Інтернеті використовуєте ви, як бібліотекар, найчастіше.
- Надати згадані об’єкти як відповіді бланка опитування
- Обговорити отриманий набір об’єктів
Довідкові матеріали про сервіс Mentimeter:
- Mentimeter.com и его использование на уроках
- Онлайн ресурсы, которые украсят любое занятие. Mentimeter
Довідник з академічної доброчесності для школярів / уклад.: М. В. Григор’єва, О. І. Крикова, С. Г. Пєвко ; за заг. ред. О. О. Гужви. — Х. : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2016. — 64 с.
Завдання 5
Знайомство з електронними бібліотеками
- Переглянути презентацію "Повнотекстові інтернет-бібліотеки";
- Скласти за змістом презентації "Повнотекстові інтернет-бібліотеки" схему, користуючись Google-малюнками.
Довідковий матеріал:
- Беркутова Ляля. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 5. Полнотекстовые электронные библиотеки в Интернете /Ляля Беркутова, Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 21. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200902114, свободный. – Название с экрана.
- Електронні бібліотеки в мережі Інтернет: сучасний стан та перспективи розвитку [Електронний ресурс] : курсова робота / Компанець А. О. // StudFiles. Файловый архив студентов. - Режим доступу: https://studfiles.net/preview/5184435, вільний. – Назва з екрану.
- Методичні рекомендації щодо створення шкільної електронної бібліотеки (рос.)
ДОДАТКОВО:
Самостійно ознайомитись з презентаціями:
Завдання 6
Практична робота "Аналіз електронних бібліотек"
- Розглянути електронні бібліотеки із запропонованого списку.
- Обрати одну бібліотеку художньої літератури, oщо не позначена жовтим кольором, та проаналізувти її за такими ознаками: доступність, види видань, вид бібліотечного зібрання.
Колективна робота:
- Результати аналізу бібліотеки занести до таблиці.
- Створити інтернет-путівник для користувачів бібліотеки "Електронні бібліотеки України".
ДОДАТКОВО:
Самостійно ознайомитись з списком "10 найкращих онлайн-бібліотек з електронними книжками українською мовою"
Заняття 7
Інтернет і поповнення бібліотечних фондів
- Сайт http://presa.ua/. Періодичні видання: способи подання; передплата,замовлення е-періодики.
- Оглід журналів:
- Видавництва України
- Визначити книжкову продукцію, умови оплати та доставки книг через видавництво «Теза» та інтернет-книгарню «Yakaboo.ua».
- Замовити книги за допомогою електронної доставки, оформити бланк запиту на книги автора, зробити скриншот…
ДОДАТКОВО:
- Огляд презентацій видавництв України - учасників Запорізької книжкової толоки - 2017 на блозі "NB - Nota Bene" та коментування матеріалу.
- Знайомство із Запорізькою книжковою толокою - 2018 на Facebook.
Завдання 8
Знайомство з доставкою документів
- Переглянути презентацію "Способи доставки документів".
- Ознайомитись з особливостями організації електронної доставки документів (ЕДД) в Одеській ОУНБ ім. М. Грушевського.
- Здійснити замовлення на документ (твір,статтю тощо) до Одеської ОУНБ ім. М. Грушевського, скриншот замовлення зберегти та внести до ментальної карти.
День другий
Тематика занять
- Джерела електронного комплектування фондів: пошук та використання
- Інтернет-ресурси для зібрання і пошуку інформації з різних джерел
- Електронні каталоги бібліотек: технологія пошуку і запозичення
- Відображення бібліографічної роботи бібліотеки в Інтернеті
Завдання 9
Знайомство з практичними порадами:
Практична робота "Раціональний пошук документів"
- Знайти документи про автора і твір за допомогою пошукових систем та каталогів:
- Знайти документ з означеної теми:
- певного типу,
- що містить певні слова,
- за датою.
Завдання 6
Формування і оцінювання навичок безпечного і відповідального використання Інтернету
- знайомство з базовими принципами критичного оцінювання інформації,
- виконання практичних завдань з оцінювання інформації
Завдання 7
- Знайомство з формами подання електронних документів:
- презентація "Документи в мережі".
- презентація "Комплектовання фонду ШЕБ. Ведення бази даних “Документи ШЕБ” (рос.)
Завдання 10
Практична робота "Пошук повтотекстових документів"
- Знайти в електронних бібліотеках повнотекстових документів твори письменников, частину твору (розділ, главу, оповідання...) в режимі онлайн-читання та для завантаження (в 3-5 різних форматах).
- Створити колекцію закладок знайденого матеріалу в сервісі Symbaloo або PearlTrees
Приклади:
Завдання 11
Знайомство з електронними каталогами.
- Користуючись матеріалами презентаціями "Правила користування електронною бібліотекою" та "Алгоритм пошуку в електронному каталозі на сайті Національної бібліотеки України для дітей" і статтею Олени Панькової "Електронні каталоги...", розглянути наступні питання:
- Які види електронних каталогів існують в бібліотеках України?
- Які режими пошуку інформації має електронний каталог?
- Що таке сервісні служби електронного каталогу?
- Роглянути як побудовано електронний каталог в Національній бібліотеці України ім. В. І. Вернадського
Довідковий матеріал:
Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 2. Электронные каталоги библиотек: технология поиска и заимствования / Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901815, свободный. – Название с экрана.
Завдання 12
Практична робота "Пошук бібліографії" в бібліотеках:
- Національна бібліотека України для дітей
- Кіровоградська обласна універсальна наукова бібліотека ім. Д.І.Чижевського
- Використовуючи електронний каталог, знайти бібліографічну інформацію про твори та письменника.
- Отримати результати пошуку у вигляді списку літератури та бібліографічному опису, зберегти їх у графічному форматі,
- Посилання на результати пошуку в ментальній карті.
Завдання 13
Знайомство з національними та корпоративними бібліотечними мережіами.
Практична робота "Пошук інформації в зведеному каталозі".
- Знайти інші книги автора у зведеному електронному каталозі Миколаївської обласної бібліотечної асоціації.
- Визначити кількість бібліотек Миколаївської обласної бібліотечної асоціації, що мають в своїх фондах ці книги.
- Зберегти результати пошуку у вигляді списку.
ДОДАТКОВО:
Самостійно ознайомитись з уявленнями про комунікативні формати бібліографічного запису.
Див.: Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 3. Коммуникативный формат библиографической записи./ Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901914, свободный. – Название с экрана.
Заняття 15
Знайомство з бібліографічним описом електронних документів за презентаціями та статтями:
- Складання бібліографічного опису електронних ресурсів [Електронний ресурс] / Бартош Ольга Миколаївна ; ДБУ для юнацтва. – Режим доступу: https://www.slideshare.net/lib4uth/ss-2791534, вільний. – Назва з екрану. – Мова укр.
- Використання та бібліографічний опис відеоресурсів Інтернет [Електронний ресурс] : навчальна презентація / Людмила Виноградова ; ДБУ для юнацтва // V Форум молодих бібліотекарів Луганщини "Книга. Молодёжь. Интеллект" (2012). – Режим доступу: https://www.slideshare.net/lib4uth/ss-24290875, вільний. – Назва з екрану. - Мова рос.
- Панкова Елена Библиографическое описание электронного ресурса / Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 3. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?id=200900315, свободный. – Заголовок с экрана. – Яз. рус.
Обговорення теми.
- Малі форми бібліографічного посібника (закладки, буклети, пам'ятки, рекомендаційні списки, плани читання).
Практична робота
- Створити віртуальну дошку "Цікаві факти з творчості письменників" в сервісі LinoIt.
Довідковий матеріал:
- Методические рекомендации по составлению рекомендательных и информационно-библиографических пособий малых форм [Электронный ресурс] / ЦБС Белорецкого района г. Белорецк : сайт. – Режим доступа: http://cbs-beloretsk.com/images/kollegam/metod-posobiya-mform-2014.pdf, свободный. – Название с экрана.
- Инструкция по работе на веб-доске Lino
- Видеообзор "Программа Lino"
Приклади:
- Наше чтение на зимних каникулах
- Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини (до 100-річчя від дня народження Василя Сухомлинського)
Заняття 16
Знайомство з віртуальною виставкою як новою формою популяризації книги (презентація НБ СНУ ім. В. Даля)
Практична робота
- Розглянути віртуальні виставки:
- Проаналізувати віртуальну книжкову виставку "Український книгоряд для дівчат та хлоп'ят": читацьке призначення, наявність обов'язкових елементів, наявність інтерактивних елементів (фронтальна бесіда).
- Для виконання колективної роботи зі створення інтернет-путівника заповнити таблицю.
- Створити віртуальну виставку обраної книги в рамках проекту "Книги, що залишають слід у душі ...", використовуючи зібраний матеріал (форму обрати самостійно та розмістити на сторінці відповідного гугл-сайту).
Додатковий матеріал:
- Сучасно, корисно, привабливо: організація бібліотечних виставок для юнацтва : методичні рекомендації / уклад.: В. В. Писанець ; Запорізька обл. б-ка для юнацтва. – Запоріжжя, 2011. – 31 с. - Те саме [Електронний ресурс]. - Режим доступу : https://drive.google.com/file/d/0BznaAsli8jYNQTJxa1VrNnBIUUU/view? cdj, вільний.
- Нетрадиційні бібліотечні виставки як інноваційна форма популяризації літератури [Електронний ресурс] : матеріали Інтернет-семінару // Шкільна бібліотека в меді@просторі : блог. - Режим доступу : https://schoollibrary13.blogspot.com/p/blog-page_24.html, вільний. - Назва з екрану.
ДОДАТКОВО:
Знайомство із Google-сайтом фестивалю-огляду віртуальних бібліотечних виставок "Книги, які читаю Я…" (поради фахівця), участь в онлайн-опитуванні.
Самостійна робота щодо упорядкування результатів бібліотечної роботи в Інтернеті з використанням веб-ресурсів
ДОДАТКОВО:
- Ознайомитись із запропонованими темами:
- Обрати теми для роботи та записати її до таблиці
День третій
Тематика занять
- Професійне інтернет-спілкування бібліотекарів
- Дистанційні форма підвищення фахового рівня бібліотекарів. Професійні ресурси для бібліотечних працівників. Самоосвіта
- Спільна діяльність бібліотекарів в Інтернеті
- Комплексне практичне завдання: бібліотечна робота в Інтернеті з використанням веб-ресурсів: упорядкування результатів
Заняття 17
Віртуальні довідкові служби.
- Знайомство з:
- ВДС;
- віртуальною бібліографічною довідкою Об’єднаної довідкової служби бібліотек України (вид моделі ВДС, тематика питань, ефективність відповідей (наявність відповіді на питання і його якість;
- науковим проектом "Українська бібліотечна енциклопедія" (УБЕ) за рубриками.
Заняття 19
Мережеві форми роботи з читачами.
- Переглянути наступні веб-ресурси:
- Просування читання засобами веб-ресурсів в умовах бібліотек навчальних закладів. Інтернет-семінар для методистів Р(М)МК та бібліотекарів;
- Сообщество "Мир Книги";
- Інтернет-проект "Книжный шкаф поколения next";
- Акция Разноцветная семейка Эдуарда Успенского;
- відео-журнал "Почитайко!";
- Резюме Тома Сойера;
- Виртуальная выставка "Дядя Федор и компания".
- Запропонувати мережеву форму популяризації книг та оформити її у вигляді інтерактивної презентації Genially.
Довідковий матеріал:
- Інструкція "Создать плейкаст".
- Инструкция по созданию плейкаста.
Інтернет-сервіси для роботи з читачами:
- конструктор інтерактивних презентацій Genially https://genial.ly,
- віртуальна дошка https://padlet.com/,
- стінгазета http://wikiwall.ru/,
- інтерактивні плакати ThingLink https://www.thinglink.com/
Заняття 20
Практична робота "Професійне спілкування на ЗапоВікі".
- Завершити оформлення вікі-візиток за зразком, позначити основні розділи.
- Створити внутрішні посилання на:
- сторінку "Використання Інтернету в бібліотечній роботі (Мелітополь, 29.10-02.11.2018)" з власної візитки;
- власну візитку зі сторінки "Використання Інтернету в бібліотечній роботі (Мелітополь, 29.10-02.11.2018)";
- власну візитку з відповідного розділу віртуального МО шкільних бібліотекарів;
- сторінку віртуального МО шкільних бібліотекарів з власної візитки.
- Розглянути можливості спілкування в межах ЗапоВікі: написати повідомлення.
Заняття 21
Практична робота "ЗапоВікі і підвищення фахового рівня".
- Проглянути матеріали Віртуального методичного об'єднання шкільних бібліотекарів області, висловити власні враження від його матеріалів на відповідній сторінці Обговорення порталу ЗапоВікі.
- Прокоментувати два матеріали представлені на віртуальній дошці "Шкільна бібліотека – центр творчого розвитку дитини" (до 100-річчя від дня народження Василя Сухомлинського).
Заняття 22
Практична робота "Блог як форма спілкування".
- Переглянути блог "Шкільна бібліотека в меді@просторі".
- Написати коментар до матеріалів одного інтернет-семінару за вибором учасника.
Заняття 23
Практична робота "Самоосвіта бібліотекаря".
- Переглянути веб-ресурси та визначити можливість їх використання в самоосвіті:
- "Наукова періодика України" (Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського);
- ПЕРІОДИЧНІ ВИДАННЯ (Бібліопланета : сайт бібліотеки Жовтоводської гуманітарної гімназії імені Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов);
- сторінка методиста на сайті НБУ для дітей;
- блог "NB - Nota Bene".
- Скласти список веб-ресурсів для роботи бібліотекаря на допомогу самоосвіти.
Заняття 24
Рефлексія
Відповісти на запитання онлайн-анкети
Основні вимоги до залікової роботи
Слухач тренінгу отримує сертифікат за умови виконання 80% роботи на тренінгу
Додаткові матеріали
Засвойте самостійно
Оформлення вікі-візитки на ЗапоВікі
- При наявності реєстрації на ЗапоВікі (http://zw.ciit.zp.ua) згадати логін і пароль.
- При відсутності реєстрації на ЗапоВікі створити обліковий запис за правилами реєстрації на ЗапоВікі.
- Створити або відредагувати Вікі-візитку за зразком.
Додаткові ресурси
- Правила роботи на порталі ЗапоВікі
- ВікіСловник
- Работа в Вики - http://ru.wikibooks.org/wiki/Вики
- Питання та відповіді
- Помилки при роботі на порталі
- Блог "Я сама блоггер"
Презентації:
- Презентація "Технологія Веб 2.0"
- Презентація "Технологія ВікіВікі"
- Презентація "Геосервіси"
- Презентація "Карти знань"
- Презентація "Пошук. Створення закладок"
Для перевірки плагіату та унікальності тексту можна використовувати такі ресурси:
- http://text.ru/antiplagiat
- http://www.antiplagiat.ru/
- http://www.content-watch.ru/text/
- http://pr-cy.ru/unique/
- http://www.plagtracker.com/
- http://www.scanmyessay.com/
- http://www.plagscan.com/seesources/analyse.php
- http://plagiarismdetector.net/
- http://sourceforge.net/projects/antiplagiarismc/
- http://www.duplichecker.com/
- http://www.paperrater.com/
- http://plagiarisma.net/
- http://www.plagiarismchecker.com/help-teachers.php
- http://www.plagium.com/
Блоги та ЖЖ:
- Виртуальные Интели
- Образование в области программирования
- Віртуальне МО вчителів інформатики Гуляйпільщини
- Страница методического объединения учителей информатики Васильевского района Запорожской области
- Тренинг "Создание сетевых проектов"
- После уроков...
Приклади використання фотосервісів:
Інформація про геосервіси:
Онлайн офіси:
- ТЕСТ Изучаем сервис Документы Google (Гугл документы)
- Коллективное заполнение таблицы (Гугл документы)
- Знакомимся с социальными сервисами (Гугл документы)
- Карточка регистрации Работы в компьютерном кабинете (Гугл документы)
- Сценарий презентации (Сервис Скрибд)
- Лист самооценивания (форма) (Сервис Скрибд)
- Шаблон презентации (Гугл документы)
Сервіси для побудови Хмари слів:
- WordCloud
- WordItOut
- Хмари слів, побудовані за текстом статті Веб-сервисы для создания виртуальных выставок в библиотеках: преимущества и недостатки
![]() | ![]() | |
побудовано WordCloud | побудовано WordItOut |
Інтерактивності в мережі
- Конструктор інтерактивних завдань LearningApps:
- "Фабрика кроссвордов":
- Стінгазети Wikiwall:
- Інтерактивні плакати ThingLink
- Інші сервіси та можливості:
- Інфографіка
- Пазли JigsawPlanet та Puzzing
- Ребуси Rebus1