Використання Інтернету в бібліотечній роботі (09-12.01.2018) — различия между версиями
Строка 335: | Строка 335: | ||
==День четвертий== | ==День четвертий== | ||
− | ===Заняття === | + | ===Заняття 21=== |
Рефлексія | Рефлексія | ||
Версия 00:44, 11 января 2018
Терміни навчання
09-12 січня 2018 року
Учасники
Білогорохова Галина Федорівна
Ментальна карта " Інтернет у бібліотеці"
Чуча Олег Юрійович
Ментальна карта "Интернет для библиотеки"
Авраменко Віта Вікторівна
Ментальна карта "Інтернет в шкільній медіатеці"
Котій Ірина Миколаївна
Ментальна карта"Інтернет-карта в бібліотеці"
Назарова Світлана Леонідівна
Ментальна карта "Інтернет у бібліотеці-медіатеці"
Хвостенко Лідія Петрівна
МЕНТАЛЬНА КАРТА "Інтернет для медіатеки"
Красножон Наталія Анатоліївна
Ментальна карта"Інтернет в бібліотеці"
Лукашенко Ніна Миколаївна
Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"
Кузнецова Олена Валеріївна
Ментальна карта"Інтернет в бібліотечній діяльності"
Хоменко Любов Миколаївна
Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній роботі"
Храмова Світлана Юріївна
Ментальна карта "Інтернет в бібліотеці"
Головач Наталія Миколаївна
Ментальная карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"
Гринь Алла Анатоліївна
Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"
Мета тренінгу
Формування системних уявлень про можливості Інтернету для професійної діяльності бібліотекарів та розвитку практичних навичок роботи з інтернет-сервісами.
Що дізнаються та чому навчаться слухачі
Слухачі будуть знати:
- сутність та головні риси процесу інформатизації суспільства,
- шляхи входження України до світового інформаційного простору,
- актуальні питання інформаційної політики України та шляхи її реалізації,
- принципи інтелектуальної свободи та доступності інформації,
- законодавство України з питань авторського права та інтелектуальної власності;
- об`єкти авторського права в Інтернеті,
- пошукові системи України;
- форми подання повнотекстових документів,
- формати електронних документів,
- Інтернет-ресурси для зібрання і пошуку інформації з різних джерел;
- джерела електронного комплектування фондів;
- види електронних каталогів,
- можливості різних режимів пошуку в електронних каталогах,
- сервісні служби електронного каталогу,
- поняття корпоративної каталогізації, зведеного каталогу,
- загальне уявлення про комунікативні формати бібліографічного запису,
- види електронних бібліографічних ресурсів;
- форми інтернет-спілкування,
- засоби для забезпечення інтернет-спілкування,
- способи подання періодичних видань;
- основні ресурси методичного, нормативного і навчального характеру на допомогу професійної діяльності,
- колективні форми підвищення кваліфікації фахівців.
Слухачі будуть вміти:
- здійснювати пошук повнотекстових документів в електронних бібліотеках та на інших веб-ресурсах,
- аналізувати веб-ресурси за певними ознаками,
- описувати електронні ресурси,
- працювати з інформацією знайденою в Інтернеті,
- отримувати відомості про книги та їх замовляти;
- здійснювати пошук інформації в різних режимах,
- оформлювати результати пошуку списком літератури, бібліографічним описом,
- оформлювати замовлення на документи,
- знаходити документи в зведеному каталозі,
- аналізувати віртуальну бібліографічну продукцію;
- аналізувати та інтерпретувати інформацію, знайдену в Інтернеті;
- здійснювати спілкування у веб-форумах, чатах, блогах, за допомогою електронної пошти, списку розсилок;
- працювати на ЗапоВікі, у блозі;
- працювати з сервісами Google-Диск, віртуальна дошка, стінгазета, ThingLink;
- створювати колективні документи та коментувати їх.
Фотоальбом
Тренери
Крижко Людмила Володимирівна
Засоби зв'язку з тренером:
- E-mail: bibl.zoippo@gmail.com
- Skype: krizshko.l
- Телефон робочий: 061 222 25 85
- Телефон мобільний: 097 403 73 52; 099 319 77 71
Телятник Кіра Валентинівна
Засоби зв'язку з тренером:
- E-mail: avikett@gmail.com
- Skype: avikett
- Телефон: 067 308 21 41, 093 027 17 45, 066 155 21 62
Практична робота на тренінгу "Використання Інтернету в бібліотечній роботі"
День перший
Завдання Zero
Створення або виявлення існування аккаунту Google
- Відкрити будь-який браузер.
- До адресного рядку ввести URL пошти Gmail gmail.com або перейти за посиланням.
- Увійти до власного аккаунту або створити новий обліковий запис.
- Відкрити інший браузер, створити (або увійти) до іншого аккаунту.
- Повторити вказані дії для усіх користувачів ПК.
Створення або виявлення вікі-візитки на ЗапоВікі
- При наявності реєстрації на ЗапоВікі (http://zw.ciit.zp.ua) згадати логін і пароль.
- При відсутності реєстрації на ЗапоВікі створити обліковий запис за правилами реєстрації на ЗапоВікі.
- Створити або відредагувати Вікі-візитку за зразком.
Завдання 1
Знайомство із загальними відомостями про Інтернет: презентація "Інформаційна інфраструктура сучасного суспільства"
Обговорити, як бібліотекар може використати Інтернет в своїй діяльності?
Визначити одним словом напрямки професійної діяльності в Інтернеті.
Завдання 2
Практична робота "Підготовка основи для оформлення робіт тренінгу"
Зробити інтелект-карту (схему) "Інтернет в професійній діяльності сучасного бібліотекаря", користуючись сервісом MindMeister.
Додатково: ознайомитись з сервісом MindMeister.
- Приклади:
- Інструкції:
Завдання 3
Знайомство із законодавством про авторське право:
- закон України "Про авторське право і суміжні права" – прочитати, зафіксувати структуру закону, об’єкти авторського права, яких він стосується, відмітити незнайомі терміни;
- картка закону "Про авторське право і суміжні права" – переглянути, ознайомитись з історією закону та переліком документів, пов’язаних з ним, з’ясувати, з якими з них має справу бібліотекар навчального закладу
Завдання 4
Практична робота "Об’єкти авторського права в бібліотеці"
- Визначити, які об`єкти авторського права в Інтернеті, використовуєте ви, як бібліотекар, найчастіше.
- Записати дані об`єкти в сервісі AnswerGarden
- Для роботи в сервісі AnswerGarden, вводити відповіді по одній у вигляді іменника у множині та з маленької букви, кожну відповідь підтверджувати кнопкою Submit.
Довідковий матеріал про сервіс AnswerGarden
ДОДАТКОВО:
- Ознайомитись із запропонованими темами:
- Обрати теми для роботи та записати її до таблиці
Завдання 5
Практичні поради
Практична робота "Раціональний пошук документів"
- Знайти документи про автора і твір за допомогою пошукових систем та каталогів:
- Google,
- Yahoo,
- Яндекс,
- Мета,
- Украинский портал
- UAport
- Знайти документ з означеної теми:
- певного типу,
- що містить певні слова,
- за датою.
Завдання 6
Формування і оцінювання навичок безпечного і відповідального використання Інтернету
- знайомство з базовими принципами критичного оцінювання інформації,
- виконання практичних завдань з оцінювання інформації
День другий
Завдання 7
- Знайомство з формами подання електронних документів:
- презентація "Документи в мережі".
- презентація "Комплектовання фонду ШЕБ. Ведення бази даних “Документи ШЕБ” (рос.)
Завдання 8
- Знайомство з електронними бібліотеками: презентації
Довідковий матеріал:
- Беркутова Ляля. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 5. Полнотекстовые электронные библиотеки в Интернете /Ляля Беркутова, Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 21. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200902114, свободный. – Название с экрана.
- Електронні бібліотеки в мережі Інтернет: сучасний стан та перспективи розвитку [Електронний ресурс] : курсова робота / Компанець А. О. // StudFiles. Файловый архив студентов. - Режим доступу: https://studfiles.net/preview/5184435, вільний. – Назва з екрану.
- Методичні рекомендації щодо створення шкільної електронної бібліотеки (рос.)
ДОДАТКОВО: Самостійно ознайомитись з презентацією "Веб-ресурси видавництв університетів світу...".
Завдання 9
Практична робота "Аналіз електронних бібліотек"
- Розглянути електронні бібліотеки із запропонованого списку.
- Обрати одну бібліотеку художньої літератури, проаналізувти її за такими ознаками: доступність, види видань, вид бібліотечного зібрання.
Колективна робота:
- Результати аналізу бібліотеки занести до таблиці.
- Створити інтернет-путівник для школярів "Електронні бібліотеки художньої літератури".
Завдання 10
Практична робота "Пошук повтотекстових документів"
- Знайти в електронних бібліотеках повнотекстових документів твори письменников, частину твору (розділ, главу, оповідання...) в режимі онлайн-читання та для завантаження (в 3-5 різних форматах).
- Створити колекцію закладок знайденого матеріалу в сервісі Symbaloo або PearlTrees
Приклади:
Завдання 11
Знайомство з електронними каталогами.
- Користуючись матеріалами презентаціями "Правила користування електронною бібліотекою" та "Алгоритм пошуку в електронному каталозі на сайті Національної бібліотеки України для дітей" і статтею Олени Панькової "Електронні каталоги...", розглянути наступні питання:
- Які види електронних каталогів існують в бібліотеках України?
- Які режими пошуку інформації має електронний каталог?
- Що таке сервісні служби електронного каталогу?
- Роглянути як побудовано електронний каталог в Національній бібліотеці України ім. В. І. Вернадського
Довідковий матеріал: Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 2. Электронные каталоги библиотек: технология поиска и заимствования / Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901815, свободный. – Название с экрана.
Завдання 12
Практична робота "Пошук бібліографії"
- Використовуючи електронний каталог, знайти бібліографічну інформацію про твори та письменника.
- Отримати результати пошуку у вигляді списку літератури та бібліографічному опису, зберегти їх у графічному форматі,
- Посилання на результати пошуку в ментальній карті.
Завдання 13
Знайомство з національними та корпоративними бібліотечними мережіами.
Практична робота "Пошук інформації в зведеному каталозі".
- Знайти інші книги автора у зведеному електронному каталозі Миколаївської обласної бібліотечної асоціації.
- Визначити кількість бібліотек Миколаївської обласної бібліотечної асоціації, що мають в своїх фондах ці книги.
- Зберегти результати пошуку у вигляді списку.
Додатково:
Самостійно ознайомитись з уявленнями про комунікативні формати бібліографічного запису.
Див.: Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 3. Коммуникативный формат библиографической записи./ Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901914, свободный. – Название с экрана.
Завдання 14
Знайомство з доставкою документів: презентація "Способи доставки документів".
Здійснити замовлення на твір до бібліотеки, список (або скриншот) замовлення зберегти та внести до ментальної карти.
День третій
Заняття 15
Знайомство з бібліографічним описом електронних документів: презентації:
- Складання бібліографічного опису електронних ресурсів [Електронний ресурс] / Бартош Ольга Миколаївна ; ДБУ для юнацтва. – Режим доступу: https://www.slideshare.net/lib4uth/ss-2791534, вільний. – Назва з екрану. – Мова укр.
- Використання та бібліографічний опис відеоресурсів Інтернет [Електронний ресурс : навчальна презентація / Людмила Виноградова ; ДБУ для юнацтва // V Форум молодих бібліотекарів Луганщини "Книга. Молодёжь. Интеллект" (2012). – Режим доступу: https://www.slideshare.net/lib4uth/ss-24290875, вільний. – Назва з екрану. - Мова рос.
- Панкова Елена Библиографическое описание электронного ресурса / Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 3. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?id=200900315, свободный. – Заголовок с экрана. – Яз. рус.
Обговорення
- Малі форми бібліографічного посібника (закладки, буклети, пам'ятки, рекомендаційні списки, плани читання).
Практична робота
- Створити віртуальну газету "Цікаві факти з творчості письменників" в сервісі Padlet.
Довідковий матеріал:
- Методические рекомендации по составлению рекомендательных и информационно-библиографических пособий малых форм [Электронный ресурс] / ЦБС Белорецкого района г. Белорецк : сайт. – Режим доступа: http://cbs-beloretsk.com/images/kollegam/metod-posobiya-mform-2014.pdf, свободный. – Название с экрана.
- Інструкція "Padlet: віртуальна дошка" (рос.)
Заняття 16
Знайомство з віртуальною виставкою як новою формою популяризації книги (презентація)
Практична робота
- Розглянути віртуальні виставки:
- "Неподражаемый Пьер-Огюстен Карон де Бомарше и его блистательный герой Фигаро": к 285-летию со дня рождения драматурга;
- Виртаульная выставка-микс "Творческое наследие Джозефа Редьярда Киплинга";
- Культові книги всіх часів
- Ювілеї книг (100 років з часу написання).
- Проаналізувати віртуальну книжкову виставку "Пензлем, словом, серцем: система бачення світу Тараса Шевченка", створену ЦБС Дніпровського району м. Києва: читацьке призначення, наявність обов'язкових елементів, наявність інтерактивних елементів. (колективна робота).
- Створити віртуальну виставку обраної книгив рамках проекту "Книги, що залишають слід у душі ...", використовуючи зібраний матеріал (форму обрати самостійно та розмістити на сторінці відповідного гугл-сайту).
Заняття 17
Віртуальні довідкові служби.
- Знайомство з:
- ВДС;
- віртуальною бібліографічною довідкою Об’єднаної довідкової служби бібліотек України (вид моделі ВДС, тематика питань, ефективність відповідей (наявність відповіді на питання і його якість;
- науковим проектом "Українська бібліотечна енциклопедія" (УБЕ) за рубриками.
Заняття 18
Інтернет і поповнення бібліотечних фондів
- Сайт http://presa.ua/. Періодичні видання: способи подання; передплата,замовлення е-періодики.
- Оглід журналів:
- Сайти видавництв та інтернет-книгарень (інтернет-навігатор за видавництвами навчальної, художньої та галузевої літератури).
- Визначити книжкову продукцію, умови оплати та доставки книг через видавництво «Теза» та інтернет-книгарню «Yakaboo.ua».
- Замовити книги за допомогою електронної доставки, оформити бланк запиту на книги автора, зробити скриншот…
Заняття 19
Мережеві форми роботи з читачами.
- Переглянути наступні веб-ресурси:
- Запропонувати мережеву форму популяризації книги та оформити її (сайт).
Довідковий матеріал:
- Інструкція "Создать плейкаст".
- Инструкция по созданию плейкаста.
Інтернет-сервіси для роботи з читачами:
- віртуальна дошка https://padlet.com/,
- стінгазета http://wikiwall.ru/,
- інтерактивні плакати ThingLink https://www.thinglink.com/
Заняття 20
Професійне інтернет-спілкування: веб-форуми, чат, блоги, електронні дошки оголошень, мережеві співтовариства.
Дистанційні форма підвищення фахового рівня бібліотекарів.
Взяти участь у форумі «Найвеселіші, смішні і добрі книги, які вам коли-небудь доводилося читати? Ваша улюблена книга? Книги, які Вас змінили?»
Запропонувати власну тему форуму та оформити її.
Проглянути матеріали електронного часопису "Шкільна бібліотека – за здоровий спосіб життя" (http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Електронний_часопис_"Шкільна_бібліотека_–_за_здоровий_спосіб_життя"), висловити власні враження від матеріалів часопису на відповідній сторінці Обговорення порталу ЗапоВікі та відповісти на запитання онлайн-анкети (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeJjO5FHkVjIsLLFIxcrMFVYIrDSLFUMOkVGeEMQlT8eoUBog/viewform).
Проглянути матеріали інтернет-семінарів за вибором учасника на блозі «Шкільна бібліотека в меді@просторі» (https://schoollibrary13.blogspot.com/) та написати коментар.
Цікаві веб-ресурси для самоосвіти бібліотекаря:
- "Наукова періодика України" (Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського).
#ПЕРІОДИЧНІ ВИДАННЯ (Бібліопланета : сайт бібліотеки Жовтоводської гуманітарної гімназії імені Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов).
Скласти список веб-ресурсів для роботи бібліотекаря.
Проглянути методичні матеріали для бібліотекаря на сайті НБУ для дітей (сторінка методиста).
Заняття 19
День четвертий
Заняття 21
Рефлексія
Підготувати коротке повідомлення про участь в тренінгу і розмістити його на віртуальній дошці, створеній в сервісі Padlet
Основні вимоги до залікової роботи
Слухач тренінгу отримує сертифікат за умови виконання 80% роботи на тренінгу
Додаткові ресурси
- Правила роботи на порталі ЗапоВікі
- ВікіСловник
- Работа в Вики - http://ru.wikibooks.org/wiki/Вики
- Питання та відповіді
- Помилки при роботі на порталі
- Блог "Я сама блоггер"
Презентації:
- Презентація "Технологія Веб 2.0"
- Презентація "Технологія ВікіВікі"
- Презентація "Геосервіси"
- Презентація "Карти знань"
- Презентація "Пошук.Створення закладок"
Блоги та ЖЖ:
- Виртуальные Интели
- Образование в области программирования
- Віртуальне МО вчителів інформатики Гуляйпільщини
- Страница методического объединения учителей информатики Васильевского района Запорожской области
- Тренинг "Создание сетевых проектов"
- После уроков...
Приклади використання фотосервісів:
Інформація про геосервіси:
Онлайн офіси:
- ТЕСТ Изучаем сервис Документы Google (Гугл документы)
- Коллективное заполнение таблицы (Гугл документы)
- Знакомимся с социальными сервисами (Гугл документы)
- Карточка регистрации Работы в компьютерном кабинете (Гугл документы)
- Сценарий презентации (Сервис Скрибд)
- Лист самооценивания (форма) (Сервис Скрибд)
- Шаблон презентации (Гугл документы)