Використання Інтернету в бібліотечній роботі (09-12.01.2018)

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

Содержание

Терміни навчання

09-12 січня 2018 року

Учасники

Результати реєстрації

Рух учасників тренінгу

Білогорохова Галина Федорівна

Ментальна карта " Інтернет у бібліотеці"

Чуча Олег Юрійович

Ментальна карта "Интернет для библиотеки"

Авраменко Віта Вікторівна

Ментальна карта "Інтернет в шкільній медіатеці"

Котій Ірина Миколаївна

Ментальна карта"Інтернет-карта в бібліотеці"

Назарова Світлана Леонідівна

Ментальна карта "Інтернет у бібліотеці-медіатеці"

Хвостенко Лідія Петрівна

МЕНТАЛЬНА КАРТА "Інтернет для медіатеки"

Красножон Наталія Анатоліївна

Ментальна карта"Інтернет в бібліотеці"

Лукашенко Ніна Миколаївна

Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"

Кузнецова Олена Валеріївна

Ментальна карта"Інтернет в бібліотечній діяльності"

Хоменко Любов Миколаївна

Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній роботі"

Храмова Світлана Юріївна

Ментальна карта "Інтернет в бібліотеці"

Головач Наталія Миколаївна

Ментальная карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"

Гринь Алла Анатоліївна

Ментальна карта "Інтернет в бібліотечній діяльності"

Мета тренінгу

Формування системних уявлень про можливості Інтернету для професійної діяльності бібліотекарів та розвитку практичних навичок роботи з інтернет-сервісами.

Що дізнаються та чому навчаться слухачі

Слухачі будуть знати:

  • сутність та головні риси процесу інформатизації суспільства,
  • шляхи входження України до світового інформаційного простору,
  • актуальні питання інформаційної політики України та шляхи її реалізації,
  • принципи інтелектуальної свободи та доступності інформації,
  • законодавство України з питань авторського права та інтелектуальної власності;
  • об`єкти авторського права в Інтернеті,
  • пошукові системи України;
  • форми подання повнотекстових документів,
  • формати електронних документів,
  • Інтернет-ресурси для зібрання і пошуку інформації з різних джерел;
  • джерела електронного комплектування фондів;
  • види електронних каталогів,
  • можливості різних режимів пошуку в електронних каталогах,
  • сервісні служби електронного каталогу,
  • поняття корпоративної каталогізації, зведеного каталогу,
  • загальне уявлення про комунікативні формати бібліографічного запису,
  • види електронних бібліографічних ресурсів;
  • форми інтернет-спілкування,
  • засоби для забезпечення інтернет-спілкування,
  • способи подання періодичних видань;
  • основні ресурси методичного, нормативного і навчального характеру на допомогу професійної діяльності,
  • колективні форми підвищення кваліфікації фахівців.

Слухачі будуть вміти:

  • здійснювати пошук повнотекстових документів в електронних бібліотеках та на інших веб-ресурсах,
  • аналізувати веб-ресурси за певними ознаками,
  • описувати електронні ресурси,
  • працювати з інформацією знайденою в Інтернеті,
  • отримувати відомості про книги та їх замовляти;
  • здійснювати пошук інформації в різних режимах,
  • оформлювати результати пошуку списком літератури, бібліографічним описом,
  • оформлювати замовлення на документи,
  • знаходити документи в зведеному каталозі,
  • аналізувати віртуальну бібліографічну продукцію;
  • аналізувати та інтерпретувати інформацію, знайдену в Інтернеті;
  • здійснювати спілкування у веб-форумах, чатах, блогах, за допомогою електронної пошти, списку розсилок;
  • працювати на ЗапоВікі, у блозі;
  • працювати з сервісами Google-Диск, віртуальна дошка, стінгазета, ThingLink;
  • створювати колективні документи та коментувати їх.

Фотоальбом

Тренери

Крижко Людмила Володимирівна

Засоби зв'язку з тренером:

  • E-mail: bibl.zoippo@gmail.com
  • Skype: krizshko.l
  • Телефон робочий: 061 222 25 85
  • Телефон мобільний: 097 403 73 52; 099 319 77 71

Телятник Кіра Валентинівна

Засоби зв'язку з тренером:

  • E-mail: avikett@gmail.com
  • Skype: avikett
  • Телефон: 067 308 21 41, 093 027 17 45, 066 155 21 62

Практична робота на тренінгу "Використання Інтернету в бібліотечній роботі"

День перший

Завдання Zero

Створення або виявлення існування аккаунту Google

  1. Відкрити будь-який браузер.
  2. До адресного рядку ввести URL пошти Gmail gmail.com або перейти за посиланням.
  3. Увійти до власного аккаунту або створити новий обліковий запис.
  4. Відкрити інший браузер, створити (або увійти) до іншого аккаунту.
  5. Повторити вказані дії для усіх користувачів ПК.

Створення або виявлення вікі-візитки на ЗапоВікі

  1. При наявності реєстрації на ЗапоВікі (http://zw.ciit.zp.ua) згадати логін і пароль.
  2. При відсутності реєстрації на ЗапоВікі створити обліковий запис за правилами реєстрації на ЗапоВікі.
  3. Створити або відредагувати Вікі-візитку за зразком.

Завдання 1

Знайомство із загальними відомостями про Інтернет: презентація "Інформаційна інфраструктура сучасного суспільства"

Обговорити, як бібліотекар може використати Інтернет в своїй діяльності?

Визначити одним словом напрямки професійної діяльності в Інтернеті.

Завдання 2

Практична робота "Підготовка основи для оформлення робіт тренінгу"

Зробити інтелект-карту (схему) "Інтернет в професійній діяльності сучасного бібліотекаря", користуючись сервісом MindMeister.

Додатково: ознайомитись з сервісом MindMeister.

Завдання 3

Знайомство із законодавством про авторське право:

Завдання 4

Практична робота "Об’єкти авторського права в бібліотеці"

  1. Визначити, які об`єкти авторського права в Інтернеті, використовуєте ви, як бібліотекар, найчастіше.
  2. Записати дані об`єкти в сервісі AnswerGarden
  3. Для роботи в сервісі AnswerGarden, вводити відповіді по одній у вигляді іменника у множині та з маленької букви, кожну відповідь підтверджувати кнопкою Submit.

Довідковий матеріал про сервіс AnswerGarden

ДОДАТКОВО:

  1. Ознайомитись із запропонованими темами:
    1. Письменники - ювіляри 2018 року
    2. Письменники певного жанра
  2. Обрати теми для роботи та записати її до таблиці

Завдання 5

Практичні поради

Практична робота "Раціональний пошук документів"

  1. Знайти документи про автора і твір за допомогою пошукових систем та каталогів:
    1. Google,
    2. Yahoo,
    3. Яндекс,
    4. Мета,
    5. Украинский портал
    6. UAport
  2. Знайти документ з означеної теми:
    1. певного типу,
    2. що містить певні слова,
    3. за датою.

Завдання 6

Формування і оцінювання навичок безпечного і відповідального використання Інтернету

  • знайомство з базовими принципами критичного оцінювання інформації,
  • виконання практичних завдань з оцінювання інформації

День другий

Завдання 7

  1. Знайомство з формами подання електронних документів:
    1. презентація "Документи в мережі".
    2. презентація "Комплектовання фонду ШЕБ. Ведення бази даних “Документи ШЕБ” (рос.)

Завдання 8

  1. Знайомство з електронними бібліотеками: презентації
    1. "Повнотекстові інтернет-бібліотеки";
    2. "Електронні бібліотеки".

Довідковий матеріал:

  1. Беркутова Ляля. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 5. Полнотекстовые электронные библиотеки в Интернете /Ляля Беркутова, Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 21. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200902114, свободный. – Название с экрана.
  2. Електронні бібліотеки в мережі Інтернет: сучасний стан та перспективи розвитку [Електронний ресурс] : курсова робота / Компанець А. О. // StudFiles. Файловый архив студентов. - Режим доступу: https://studfiles.net/preview/5184435, вільний. – Назва з екрану.
  3. Методичні рекомендації щодо створення шкільної електронної бібліотеки (рос.)

ДОДАТКОВО: Самостійно ознайомитись з презентацією "Веб-ресурси видавництв університетів світу...".

Завдання 9

Практична робота "Аналіз електронних бібліотек"

  1. Розглянути електронні бібліотеки із запропонованого списку.
  2. Обрати одну бібліотеку художньої літератури, проаналізувти її за такими ознаками: доступність, види видань, вид бібліотечного зібрання.

Колективна робота:

  1. Результати аналізу бібліотеки занести до таблиці.
  2. Створити інтернет-путівник для школярів "Електронні бібліотеки художньої літератури".

Завдання 10

Практична робота "Пошук повтотекстових документів"

  1. Знайти в електронних бібліотеках повнотекстових документів твори письменников, частину твору (розділ, главу, оповідання...) в режимі онлайн-читання та для завантаження (в 3-5 різних форматах).
  2. Створити колекцію закладок знайденого матеріалу в сервісі Symbaloo або PearlTrees

Приклади:

  1. Веб-мікс
  2. Бібліотечні блоги

Завдання 11

Знайомство з електронними каталогами.

  1. Користуючись матеріалами презентаціями "Правила користування електронною бібліотекою" та "Алгоритм пошуку в електронному каталозі на сайті Національної бібліотеки України для дітей" і статтею Олени Панькової "Електронні каталоги...", розглянути наступні питання:
    1. Які види електронних каталогів існують в бібліотеках України?
    2. Які режими пошуку інформації має електронний каталог?
    3. Що таке сервісні служби електронного каталогу?
  2. Роглянути як побудовано електронний каталог в Національній бібліотеці України ім. В. І. Вернадського

Довідковий матеріал: Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 2. Электронные каталоги библиотек: технология поиска и заимствования / Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901815, свободный. – Название с экрана.

Завдання 12

Практична робота "Пошук бібліографії"

  1. Використовуючи електронний каталог, знайти бібліографічну інформацію про твори та письменника.
  2. Отримати результати пошуку у вигляді списку літератури та бібліографічному опису, зберегти їх у графічному форматі,
  3. Посилання на результати пошуку в ментальній карті.

Завдання 13

Знайомство з національними та корпоративними бібліотечними мережіами.

Практична робота "Пошук інформації в зведеному каталозі".

  1. Знайти інші книги автора у зведеному електронному каталозі Миколаївської обласної бібліотечної асоціації.
  2. Визначити кількість бібліотек Миколаївської обласної бібліотечної асоціації, що мають в своїх фондах ці книги.
  3. Зберегти результати пошуку у вигляді списку.

Додатково:

Самостійно ознайомитись з уявленнями про комунікативні формати бібліографічного запису.

Див.: Панкова Елена. Интернет в библиотечной работе: технологии и методы использования. Лекция 3. Коммуникативный формат библиографической записи./ Елена Панкова // Библиотека в школе. – 2009. - № 19. – То же [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://lib.1september.ru/view_article.php?ID=200901914, свободный. – Название с экрана.

Завдання 14

Знайомство з доставкою документів: презентація "Способи доставки документів" Способи доставки документів.

Здійснити замовлення на твір до бібліотеки, скриншот замовлення зберегти та внести до ментальної карти.

День третій

Заняття 14

Знайомство з бібліографічним описом електронних документів: презентації:


Практична робота

  1. Скласти малу форму бібліографічного посібника (закладки, буклети, пам'ятки, рекомендаційні списки, плани читання).
  2. Створити віртуальну газету "Цікаві факти з творчості письменників" в сервісі Padlet.

Довідковий матеріал:

  1. Методические рекомендации по составлению рекомендательных и информационно-библиографических пособий малых форм [Электронный ресурс] / ЦБС Белорецкого района г. Белорецк : сайт. – Режим доступа: http://cbs-beloretsk.com/images/kollegam/metod-posobiya-mform-2014.pdf, свободный. – Название с экрана.
  2. Інструкція "Padlet: віртуальна дошка" (рос.)

Заняття 15

Знайомство з віртуальною виставкою як новою формою популяризації книги презентація

Практична робота

  1. Розглянути віртуальні виставки:
    1. "Неподражаемый Пьер-Огюстен Карон де Бомарше и его блистательный герой Фигаро": к 285-летию со дня рождения драматурга;
    2. Виртаульная выставка-микс "Творческое наследие Джозефа Редьярда Киплинга";
    3. Культові книги всіх часів
    4. Ювілеї книг (100 років з часу написання).
  2. Проаналізувати віртуальну книжкову виставку "Пензлем, словом, серцем: система бачення світу Тараса Шевченка", створену ЦБС Дніпровського району м. Києва: читацьке призначення, наявність обов'язкових елементів, наявність інтерактивних елементів. (колективна робота).
  3. Створити віртуальну виставку обраної книги, використовуючи зібраний матеріал (форму обрати самостійно та розмістити на сторінці гугл-сайту).

Заняття 16

Віртуальні довідкові служби.

  1. Знайомство з:
    1. ВДС;
    2. віртуальною бібліографічною довідкою Об’єднаної довідкової служби бібліотек України (вид моделі ВДС, тематика питань, ефективність відповідей (наявність відповіді на питання і його якість;
    3. науковим проектом "Українська бібліотечна енциклопедія" (УБЕ) за рубриками.

Заняття 17

Цікаві веб-ресурси для самоосвіти бібліотекаря: "Наукова періодика України" (Національна бібліотека ім. В. І. Вернадського). ПЕРІОДИЧНІ ВИДАННЯ (Бібліопланета : сайт бібліотеки Жовтоводської гуманітарної гімназії імені Лесі Українки з поглибленим вивченням іноземних мов).

День четвертий

Заняття

Рефлексія

Підготувати коротке повідомлення про участь в тренінгу і розмістити його на віртуальній дошці, створеній в сервісі Padlet

Основні вимоги до залікової роботи

Слухач тренінгу отримує сертифікат за умови виконання 80% роботи на тренінгу

Додаткові ресурси

Презентації:

Блоги та ЖЖ:

Приклади використання фотосервісів:

Інформація про геосервіси:

Онлайн офіси: