Конспект уроку з природознавства в 3 класі з теми "Використання води людиною. Охорона води"

Материал из ЗапоВики
Версия от 21:39, 4 февраля 2017; Lah-natalia (обсуждение | вклад)

(разн.) ← Предыдущая | Текущая версия (разн.) | Следующая → (разн.)
Перейти к: навигация, поиск

Содержание

Тема. "Використання води людиною. Охорона води"

Автор: Лах Наталя Василівна

вчитель початкових класів Мар’янівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Більмацької районної ради Запорізької області

Мар’янівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

3 клас

Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. К. : Видавничий дім "Освіта", 2012. - 392 с.

Природознавство Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи Програму підготували: Т.Г. Гільберг, Т.В.Сак, Д.Д. Біда. с. 186-203.

Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класів (оновлено)

Тип уроку: відкриття нового знання.

Природознавча компетентність та ключові компетентності на уроці: вміння вчитися, інформаційно-комунікативна, загальнокультурна, здоров'язбережувальна, соціальна.

Триєдина мета уроку (ТМУ):

формувати природознавчу компетентність шляхом засвоєння інтегрованих знань про природу і людину;

розкрити основні фактори забруднення водоймищ;

розв’язати проблемну ситуацію "Якою має бути вода в природі?".

Пізнавальний аспект (ТМ):

виявити негативні зміни в природному оточенні, які є результатом господарської діяльності й поведінки людей.

Розвивальний аспект (ТМУ):

розвивати ціннісні орієнтації у ставленні до природи;

вміння висловлювати судження, доводити твердження, порівнювати;

вміння працювати в парі, групі.

Виховний аспект (ТМУ):

виховувати бережливе ставлення до водних запасів;

економне використання води;

оцінне ставлення до вчинків та поведінки інших людей.

Обладнання: Гільберг Т.Г. Природознавство: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2013. – 176 с.; презентація, глобус, прямокутники синього кольору, фізична карта України, атласи.

Танці птахів фламінго

Ранок на річці Дніпро


Хід уроку

І. Самовизначення до діяльності

1. Привітання.

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно.

На уроці не зівай,

Все уважно ти вивчай.

2. Оголошення учнями фенологічних спостережень. Виступ синоптика (тривалість дня, стан неба, положення Сонця, рух вітру, опади, температура повітря).

II. Актуалізація опорних знань і фіксація проблеми

1. Відгадування загадки:

З-під землі біжить водичка,

Але це не озерце,

Не струмочок і не річка,

А цілюще… (джерельце).

- Джерело – символ чистоти й сили. Вода з нього вважається цілющою. Адже немає на Землі найкращого напою в спеку, ніж склянка холодної води.

- Які ріки України знаєте? (Дніпро, Дністер, Південний Буг, Тиса, Прут).

- Покажіть одне одному в атласах ріки України? (Робота в парах.)

2. Розв'яжіть задачу. "Їхав з ярмарки купець. Зупинився біля струмка води попити. Поклав мішечок із сіллю на пісок, а той візьми та й розв'яжись. Уся сіль на пісок висипалася. Думав, думав купець і придумав - зібрав сіль разом з піском, поклав у мішок і поїхав додому".

- Про які властивості солі, піску і води купцеві було відомо?

3. Вихід на проблему. - Огляньте тепер банку з водою. Що в ній бачите? (скло, пісок, пір'я, пакети...) - Чому в банку я помістила ці речі?

ІІІ. Постановка проблеми "Якою має бути вода в природі?"

Перегляд відеофільму "Танці фламінго".

- Якими ви побачили птахів? (Радісними, танцюючими…)

- Чому? (Їм є що їсти. Купаються у воді…)

- Діти, влітку ви з дорослими купалися і в нашому ставку, і в морі? Яка там була вода? Поділіться своїми враженнями.

- Якою має бути вода в природі?

ІV. Визначення теми уроку учнями

- Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити далі на нашому уроці?

- Які ваші сподівання від уроку?

V. Відкриття нових знань

Демонстрація на мультимедійній дошці ріки Дніпро (місто Запоріжжя).

- Якою вам здалась вода в річці Дніпро?

- Люди здавна поселялися поблизу водойм, використовували воду та не завдавали ні річкам, ні ставкам шкоди. - Якою буває вода в казках? (Жива, яка зцілює, оздоровлює, і мертва, яка несе хвороби та біди.)

- Ще кілька десятиліть тому вода за рахунок рослин і мікроорганізмів здатна була самоочищатися. Тепер у водойми потрапляє багато різних промислових відходів, каналізаційних стоків, хімікатів, які використовуються для боротьби з бур’янами та шкідниками сільськогосподарських культур. Тепер вода не в змозі впоратися із самоочищенням. У брудній воді багато шкідливих речовин і хвороботворних бактерій. Вони викликають різні хвороби у людей та тварин.

- Великої шкоди природі України завдало будівництво штучних водосховищ на Дніпрі. Через розвиток синьо-зелених водоростей вода "зацвіла". Зникло багато цінних риб, птахів, порушилась екологія річок і озер.

- Ріки наші обміліли, водойми на рибу обідніли, а моря – наша гордість – у нафтових плямах, у викидах бруду.

- Чому таке сталось?

- Коли в морі один з кораблів, який перевозить нафту, зазнає аварії або тоне, відбувається екологічна катастрофа: вмирають живі організми; водорості не одержують більше світла і гинуть; птахи, вимастившись нафтою, втрачають здатність регулювати температуру свого тіла і вмирають.

- Вчений-мандрівник із Норвегії, перетинаючи Атлантичний океан за 50 днів, 43 із них спостерігав плями мазуту.

- Ще морські тварини ковтають пластикові матеріали, що плавають у воді. Це призводить до отруєння та закупорення кишок, вони страждають та помирають.

VІ. Первинне закріплення вивченого матеріалу

Виступ знавців та друзів природи. Цікаві факти.

- Для одержання 1кг рослинної їжі потрібно 2 тис. л води, а 1кг м’яса – 20 тис. л води. Людині на всі види вживання потрібно на рік 2 тис. 700 тонн води.

- Нині нестача води дуже відчутна. Люди всіх країн дуже схвильовані й об’єдналися в своїх діях за збереження водних ресурсів. Період з 2005 р. по 2015 р. проголошено десятиріччям "Води для життя".

- Що роблять люди для збереження води?

- Щоб зберегти воду чистою, на підприємствах будують очисні споруди. Тут вода проходить через фільтри, звільняється від шкідливих речовин та чистою повертається до водойм.

- Для збирання нафти, яка великими плямами розлита на водоймах, будують спеціальні кораблі – нафтозбирачі.

VІІ. Введення в систему знань і повторення вивченого матеріалу

1. Робота з підручником:

1 група розглядає та обговорює малюнки на с. 26;

2 група в тексті "Використання води людиною. Охорона води" відшукує та обговорює нову інформацію.

Фізхвилина

2. Бесіда про світові запаси води. Робота в парах.

- Візьміть прямокутник голубого кольору. Він поділений на чотири частини. Це поверхня нашої планети Земля. Одну частину відірвіть – це суша. Перед вами водні ресурси.

- Близько 1500 млрд. кубічних метрів становлять запаси води.

97% - це солона вода морів та океанів, яку пити не можна.

2% - це прісна вода, яка перебуває в твердому стані (льодовики).

1% - це прісна вода рік, озер та деякої частини підземних вод.

- Відірвіть від блакитного прямокутника куточок паперу (з нігтик). Це і буде кількість прісної води. У народі говорять "Там де вода, там існує життя".

VІІІ. Робота над доповненням проекту "Добра справа для природи"

- Діти, ми вже почали робити добрі справи для природи у нашому селі. Посадили декілька дерев біля очерету, який росте неподалік від ставка. Що ще ми в змозі зробити?

1. Обговорення та створення порад для дорослих та дітей. Робота в групах.

- Діти, з якою метою ми будемо виконувати це завдання?

ЩО Я МОЖУ ЗРОБИТИ, ЩОБ ЗБЕРЕГТИ ВОДУ?

Поради:

1. Мий свій велосипед чи машину батьків за допомогою води, налитої у відро, а не через шланг. Не мий транспорт біля ставка чи річки, щоб не забруднити воду бензином.

2. Намагайся бути охайним, не брудни одяг, тоді і прати його потрібно буде рідше.

3. Виключай воду при купанні, коли намилюєшся або чистиш зуби.

4. Стеж за тим, щоб усі крани були відремонтовані й закриті. "Закрути надійно кран, щоб не витік океан".

5. Коли ти відпочиваєш біля річки чи ставка, купаєшся або плаваєш на човні, не кидай у воду використані речі.

6. Збирай сміття з місця свого відпочинку.

7. Посади хоч одне деревце поблизу ставка чи річки.

8. Поливай квітники, грядки пізно ввечері. Випаровування води стане повільнішим і в грунті збережеться більше води.

9. Збирай дощову воду у якусь посудину, щоб потім використати для поливу рослин.

10. Удома перевір, чи не протікає водопровідний кран? Чи справний зливний бачок у туалеті?

2. Презентування учнями порад.

3. Складання "асоціативного куща". - Що для вас означає вода?

здоров’я життя краса спрага

їжа доброта чистота

радість подорож відпочинок

4. Вивчення прислів’їв (на вибір):

1) Не брудни криниці, бо схочеш водиці.

2) Не плюй у криницю, бо води доведеться напиться.

3) Яка криниця, такий і господар.

ІХ. Рефлексія

«Мікрофон»

- Яку проблему вирішували на уроці?

- Діти, чи справдилися ваші сподівання від уроку?

- У кого є бажання поділитися своїми думками? Що порадите своїм однокласникам?

- Які поради будете використовувати в своєму житті?

Х. Завдання додому

Доповнити проект порадами, прислів'ями; економно витрачати воду.

ХІ. Заключне слово:

Учні:

"А вода це справжнє диво!

Як прожити без води?

З нею ми завжди щасливі,

З нею в нас нема біди." (Надія Красоткіна)

"Жива вода дає життя

Всьому живому в світі.

Якщо живе жива вода,

Тоді земля у цвіті.

Не треба вибухів війни,

Живи, жива водице,

Для праці хай ростуть сини,

І жито колоситься." (Любов Забашта)

Список використаних джерел:

1. Гільберг Т.Г. Природознавство: підруч. для 3 кл. загальноосвіт. навч. закл. / Т.Г. Гільберг, Т.В. Сак. – К. : Генеза, 2013. – 176 с.

2. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи. К. : Видавничий дім "Освіта", 2012. - 392 с. Природознавство Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи Програму підготували: Т.Г. Гільберг, Т.В.Сак, Д.Д. Біда. с. 186-203.

Природознавство. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класів (оновлено)

Опис ключових змін в оновлених програмах початкової школи

3. Шматько Н.О., Екологія. 3 клас: Розробки уроків / Н.О. Шматько, Н.О. Забашта. — Х.: Вид-во "Ранок", 2010. - 160 c.

4. Т.М. Байбара, Н.М. Бібік Я і Україна : Підручник для 3кл.—К. : Форум, 2003.

5. Олексенко Т.Д., Грибачова М.І., Сердюк І.А. Екологія рідного краю: Підручник для 3 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. — Запоріжжя: Прем’єр, 2006.-144 с.;іл., карти. - Укр.мова.

6. Анісімова Г.О., Миронюк О.І., Нікулочкіна О.В., Петрик О.В. Упровадження Державного стандарту початкової освіти в третіх класах. - Запоріжжя: Нікапринт, 2015. - 68 с.

7. Олексенко Т.Д., Грибачова М.І., Сердюк І.А. Екологія рідного краю: Робочий зошит для 3 кл. загальноосв. навч. закладів. — Запоріжжя: Прем’єр, 2007. - 52с.

8. Відео:

Танці птахів фламінго

Ранок на річці Дніпро

Фотогалерея: