Конспект уроку з теми "Взаємодія тіл. Сила. Результат дії сили. Графічне зображення сили" — различия между версиями

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
 
Строка 1: Строка 1:
 +
{| cellpadding="15" cellspacing="5" style="width: 100%; background-color: inherit; margin-left: auto; margin-right: auto"
 +
| style="width: 50%; background-color: #fed; border: 2px solid #FF9900; vertical-align: bottom; -moz-border-radius-topleft: 8px; -moz-border-radius-bottomleft: 8px; -moz-border-radius-topright: 8px; -moz-border-radius-bottomright: 8px;" rowspan="2" |
 +
Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.
 +
|}
 +
 +
[[Файл:Стоячко 333 2019.jpg|250px|мини|справа]]
 
==Тема уроку==
 
==Тема уроку==
 
<big>'''"Взаємодія тіл. Сила. Результат дії сили. Графічне зображення сили".'''</big>
 
<big>'''"Взаємодія тіл. Сила. Результат дії сили. Графічне зображення сили".'''</big>

Текущая версия на 23:36, 21 мая 2019

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Стоячко 333 2019.jpg

Содержание

Тема уроку

"Взаємодія тіл. Сила. Результат дії сили. Графічне зображення сили".

Автор розробки

Стоячко Валентина Олександрівна, учитель фізики

Навчальний заклад

Оріхівська філія № 5 КЗ "Опорний заклад загальної середньої освіти "Сузір'я" Оріхівської міської ради

Клас

7

Назва навчальної програми, автори програми

Фізика, 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 29.05.2015 № 585)

Тип уроку

Урок засвоєння нових знань

Методичні поради

Клас ділиться на шість груп для участі у навчальних іграх.

Цілі уроку

  • Навчальна: ввести поняття сили як кількісної характеристики взаємодії тіл; формувати знання про її одиниці; про графічне зображення сили в певному масштабі.
  • Розвиваюча:розвивати вміння аналізувати побачене, робити висновки та узагальнення, розвивати логічне мислення і зв’язне мовлення, формувати світогляд учнів .
  • Виховна: виховувати інтерес до предмета та вміння співпрацювати через розв’язання нетрадиційних завдань; виховувати в учнів вміння спілкуватися, працювати в групах.

Обладнання уроку

Динамомерт, важки, гумовий і баскетбольний м'ячі, повітряна кулька, два скейти, канат, лінійка, комп'ютери.

Перелік онлайн сервісів, які використані на уроці

LearningApps
Kahoot
Wordart.com

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Наведіть приклади, які показують, що швидкість тіла змінюється внаслідок дії на нього іншого тіла.
Розглянемо приклади, які показують, що швидкість буде змінена за допомогою вікторини «Причини зміни швидкості».
https://play.kahoot.it/#/k/9005b1f5-c665-4e58-aaed-d09e9feda58c
1) Штовхаючи візок, його рухають. У цьому випадку швидкість візка змінюється під дією руки людини.
2) Шматок заліза, що лежить на корку, опущеному у воду, притягуючись магнітом, починає рухатися. У цьому разі магніт є тим тілом, яке змінює швидкість заліза й корка.
3) Спортсмен у човні, працюючи веслами, взаємодіє з водою, відкидаючи її веслами назад. При цьому човен рухається вперед.
4) Космонавт для зміни свого положення у відкритому космосі використовує балон зі стиснутим газом. Струмина газу, що витікає з балона, взаємодіє з ним, відштовхуючи його і разом з ним космонавта у протилежний бік. У цих прикладах швидкість тіла змінюється під час його взаємодії з іншими тілами.
5) Гвинти вертольота відкидають повітря вниз, внаслідок чого вертоліт з вантажем здіймається вгору.
6) Усі тіла падають на поверхню Землі. Це результат гравітаційної взаємодії — притягання всіх тіл до Землі. Аналогічно взаємодіють і небесні тіла — планети і зорі. Завдяки взаємному притяганню вони рухаються по своїх орбітах.
7) Рукою або ракеткою можна зупинити м’яч, який летить, або змінити напрямок його руху.
8) Припинивши змахувати крильми, птах буде летіти не тільки вперед, але й униз. Тобто тіло птаха змінить напрямок руху. У міру падіння птаха швидкість руху його тіла також не буде залишатися постійною: вона буде збільшуватися.

2. У чому виявляється дія одного тіла на інше?
Отже, тема уроку - Взаємодія тіл. Сила. Результат дії сили: зміна швидкості або деформація тіла. Графічне зображення.

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Задовго до цього уроку ви чули такі вирази: «сила волі», «сила звички», «сила почуття», «сила струму», «сильний вітер», «сильна людина» тощо. Що ж таке сила?

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Хмара слів містить гіперпосилання на відео, які використовуються під час уроку.
Перейдіть за посиланням

1. Взаємодія тіл і сили
Із взаємодією тіл ми маємо справу дуже часто. Приклади її прояву ми розглянули, відповівши на питання вікторини.
У фізиці часто говорять, що на тіло діє сила або до тіла прикладена сила. Одне на одного діють не тільки дотичні тіла. Наприклад, Земля притягає птахів у повітрі, не торкаючись їх. Тоді постає питання: як дізнатися, що на тіло діє сила? Існують ознаки дії сили: зміна швидкості або напрямку руху тіла, зміна форми або розмірів тіла. Деформація тіл і зміна їхньої швидкості під час взаємодії зазвичай взаємопов’язані і відбуваються одночасно.
На відео зафіксований момент удару тенісної ракетки по м’ячу https://www.youtube.com/watch?v=EB6RYNWdDnI. Добре видно, що зміна швидкості м’яча та його деформація відбуваються одночасно.
The media player is loading... Гра «Лижники». Групи по 3 учасника встають на плоскі картонки. Одна під праві ноги, одна - під ліві. Чия трійка дійде раніше до мети.
Якщо картонку буде тягнути один гравець, а решта по команді тільки підводити ногу, успіх гарантований. Але про це потрібно ще здогадатися.
Конкурс «Перетягування канату». Гравці сідають на візки в позу лотоса і тягнуть канат. Завдання: дійти до позначки раніше. Крім цього, гравці самі вибирають собі суперника.
У звичайній грі, чим суперник легше, тим краще, а в нашій - навпаки. Про тіло, яке при взаємодії змінює свою швидкість повільніше, кажуть, що воно більш інертно і має велику масу. А тіло, яке швидше змінює свою швидкість, ми називаємо менш інертним, і говоримо, що воно має меншу масу.
Відео «Зіткнення фітболами» https://www.youtube.com/watch?v=VEN8fl0LysM
The media player is loading... Естафета «Санчата».
1 етап. Два гравці тягнуть повітряні кульки на плоских картонках на швидкість.
2 етап. Наступні два гравці тягнуть картонки з гумовими м’ячами.
3 етап. Наступні два гравці тягнуть картонки з баскетбольними м’ячами.
Якщо картонки тягнути швидко, то кульки будуть злітати з картонки.
Отже, при взаємодії результат залежить від того, на скільки «сильним» буде взаємодія: сильніше штовхне візок - візок набере більшу швидкість; сильніше вдарите по м'ячу – більше його «деформуєте» і м'яч набере більшу швидкість і т.д.
При контакті взаємодіючих тіл починають рухатися окремі частини тіла, внаслідок чого обидва тіла деформуються.
Деформація — це зміна форми або розмірів тіла.

Висновок: наші досліди та спостереження свідчать, що внаслідок взаємодії тіл може змінюватися їхня швидкість, а також тіла можуть деформуватися. 

2. Вимірювання сил. Одиниця сили

Для кількісного визначення міри дії одного тіла на інше служить фізична величина - сила.

Як же дізнатись, у якому із випадків потрібна більша сила, щоб зрушити тіло з місця чи підняти його? Пропонуємо учням скористатись для цього пружиною. Аналогічно визначаємо, яке з двох тіл має більшу масу. Отже, виявляється, що пружину зручно використовувати як еталон для вимірювання сили. За видовженням пружини можна робити висновок про її величину.

Силу зазвичай позначають символом F (від англ. force — сила).

Одиницею сили в СІ є ньютон (на честь Ісаака Ньютона): [F] = H

Ми з’ясували, що сила — причина зміни швидкості тіла, тому за міжнародною угодою за одиницю сили взято силу, яка за 1 с змінює швидкість його руху на 1 м/с. Похідні одиниці вимірювання сили:

1кН= 1000Н;
1мН=0,001Н

Для вимірювання сили використовують спеціальні прилади - динамометри. Найпростіший динамометр складається з пружини, стрілки та шкали, яка розмічена в одиницях сили. Якщо до гачка динамометра прикласти силу, то стрілка відхилиться на певну кількість поділок.

3. Сила — векторна величина Знаючи тільки числове значення сили, ще не можна вказати, яким буде результат її дії. Важливо знати напрямок сили і точку її прикладання. Величини, які, крім числового значення (модуля), мають напрямок, називають векторними величинами. Векторні величини позначають відповідними буквами зі стрілкою.

• Сила — величина векторна і в кожний момент часу характеризується: 1) значенням; 2) напрямком у просторі; 3) точкою прикладання.

4. Графічне зображення сили На рисунках сили зображають у вигляді відрізка прямої зі стрілкою на кінці, яка показує напрямок сили. Початок відрізка є точкою прикладання сили. Довжина відрізка умовно означає в певному масштабі модуль сили.

Зобразимо силу F = 50 Н. Наприклад, F = 50 Н спрямована вліво.
1. Вибираємо точку.
2. Проводимо пряму в напрямку дії сили.
3. Вибираємо одиничний відрізок.
4. Відкладаємо чисельне значення сили.
5. Зображаємо силу стрілкою.

V. ОСМИСЛЕННЯ ОБ’ЄКТИВНИХ ЗВ’ЯЗКІВ
Розв’язування задач

Задача 1. Зобразіть графічно дві сили 2 Н і 3 Н, що прикладені до однієї точки тіла. F1=2Н діє вгору, F2=3Н діє вниз.
Задача 1.jpg

Задача 2. Зобразіть графічно три сили 2Н, 3Н, 4Н, що прикладені до однієї точки тіла. F1=3Н діє ліворуч, F2=2Н діє праворуч, F3=4Н діє праворуч.
Задача 2.jpg

VI. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Інтерактивна вправа «Взаємодія тіл»
VIІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учні по черзі роблять висновки про те, чого вони навчилися на уроці, якого результату досягли.
VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
• Опрацювати §25 (Фізика, 7 клас. Сиротюк).
• Виконати вправу «Взаємодія тіл» LearningApps
Розв’язати задачу. Зобразіть графічно силу 5 Н, яка діє на тіло в точці горизонтально справа наліво, і силу 6 Н, яка діє в протилежному напрямку (масштаб: 0,5 см — 1 Н). У якому напряму буде рухатись тіло?