Конспект уроку навчання грамоти в інклюзивному класі "Закріплення звука і, вивчення букви Іі."
Закріплення звука [і], вивчення букви Іі. Формування аудіативних умінь за текстом Л.Лапіної. Звуко-буквенні зіставлення. Диференційований підхід у формуванні вмінь читати.
Автор: Свілєва Катерина Василівна
вчитель початкових класів Костянтинівської СРШ І-ІІІ ступенів "ПРОМЕТЕЙ" з поглибленим вивченням предметів Мелітопольського р-ну Запорізької обл.
Триєдина мета уроку (ТМУ):
Пізнавальний аспект ТМУ:
- ознайомити учнів з буквою Іі, її звуковим значенням; продовжити вправляти у читанні слів з вивченими буквами;
- вдосконалювати навички звукового аналізу слів, показати, що буква і позначає м’якість попереднього приголосного звука;
Розвивальний аспект ТМУ:
- розвивати пізнавальні інтереси, зв’язне мовлення учнів;
- фонематичний слух, вміння зіставляти, порівнювати
Виховний аспект ТМУ:
- виховувати любов до природи;
Тип уроку: відкриття нового знання
Обладнання: М.Д. Захарійчук, В.О. Науменко Буквар: підруч. для 1-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2012, предметні, сюжетні малюнки, картки зі схемами слів, роздатковий матеріал - звукові моделі слів, мультимедійна презентація, Л.С.Вавіна Буквар Підготовчий 1 клас Посібник. — Київ: ІнкунАбула, 2013. — 207 с.
І Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку .
- Зошити є? Є.
- Олівці є? Є.
- Старанність є? Є.
- Тоді урок розпочинаємо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Гра «Упіймай спільний звук»
Учитель називає слова, учні мають назвати спільний звук, який є в цих словах: сом, міраж, дим, мул. (Спільний звук [м])
- Який це звук – голосний чи приголосний? Доведіть чому?
- Доберіть слова, у яких є цей звук.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Словникова робота.
Довідкове бюро Стійло – відгороджене місце для одного коня в стайні або однієї корови в корівнику.
2. Читання тексту (с.58) (вчителем) Букварі закриті
- Як заіржав коник? - Вимовте протяжно цей звук. - Як він вимовляється? (Рот напівзакритий, губи розтягнуті, наче ви всміхаєтесь, передня і середня частина язика ледь присунулася вперед і піднялася, струмінь повітря проходить без перешкод.) - Який це звук? (Голосний) - Чому? Відкрийте букварі на с. 58. Робота за сюжетним малюнком! - Кого ви бачите на малюнку? - Хто живе у бабусі? - Назвіть, які тварини живуть на подвір’ї ? (свійські). Скажіть будь ласка, а чи ви допомагаєте доглядати за свійськими тваринами? - Назвіть птахів, тварин!
3. Гра «Упіймай звук [і]».
Учні мають упізнати звук [і] у названих учителем словах (на початку, в середині чи в кінці): грім, іграшки, голубці, іній, літак, дідусь, ножиці.
Хвилинка відпочинку (на 15-й хвилині)
4. Побудова звукових моделей слів ліс і лис – (малюнки).
- Зверніть увагу, який приголосний стоїть перед звуком [і]? (М'який),
Висновок!!! Звук [і] пом'якшує попередній приголосний звук.
5.Ознайомлення з буквою Іі. - Звук на письмі позначається буквою, яка також називається «і». Розгляньте її. З чого вона складається? Зверніть увагу на те, чим мала буква відрізняється від великої. (Над паличкою в малій букві є крапка, а у великій – немає.) Сценка – буква «і» зі шляпкою (вчитель) - Єй, хлопчику! - Я не хлопчик! - Єй, стовпчику! - Я не стовпчик! - А хто ж ти? - Я буква і. - А що в тебе на голові? Шляпка? - Ні, крапка!!!
- На що схожа буква і? Подивіться, де буква і буде знаходитись у нашій кишеньковій азбуці. – друкування маленької букви і на дошці, у зошитах.
'Фізкультхвилинка'
Станьте рівно, поверніться
І до сонечка зверніться
А тепер хай всі малята
Пострибають, мов зайчата.
Руки вгору підніміть,
Вдих і видих всі зробіть.
За Е.Андрієвою.
ІV.Робота за Букварем (с.58-59)
1. Читання буквосполучень, слів.
Учні
Читають слова з буквою і, речення. М.Д. Захарійчук, В.О. Науменко Буквар: підруч. для 1-го кл.
Учні з особливими освітніми потребами(затримка психічного розвитку)
Читають окремі букви, буквосполучення. Л.С.Вавіна Буквар Підготовчий 1 клас
2. Розглядання предметних малюнків, намальованих у «віночку»
Лілія, індик, півонія, іриси, ліщина.
У яких словах перший звук [і]? (Індик,іриси)
Звуковий аналіз слів іриси, індик (звернути увагу: що звук [і] познач цілий склад) Читання слів у стовпчиках «луною» за вчителем.
3. Читання тексту за Н. Кир'ян.
Учні
Які вміють читати – читають речення, текс. М.Д. Захарійчук, В.О. Науменко Буквар: підруч. для 1-го кл.
Учні з особливими освітніми потребами (затримка психічного розвитку)
Повторюють окремі букви, буквосполучення за допомогою асистента. Л.С.Вавіна Буквар Підготовчий 1 клас
- Що хотів малий півник?
- Про які кольори він мріяв?
- Що сталося з ним уранці?
- Чого плакав півник?
- Що сталося після дощику?
- Як назвали квіти?
- Якого вони кольору? Вони гарні? Отож діти бережіть красу землі, не рвіть квіти оберемками.
- Складіть речення з підкреслених слів.
V.Підсумок уроку.
- Яку букву вивчили на сьогоднішньому уроці?
- Який звук вона позначає?
- Що було цікавим?
- Чого навчилися на уроці?
VІІІ.Список використаної літератури.
- М.Д. Захарійчук, В.О. Науменко Буквар: підруч. для 1-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Грамота, 2012.
- Анісімова Г.О. Сучасний урок у початковій школі: традиції та інновації (навчально-методичний посібник).- Тернопіль:Мандрівець, 2013.- 104.
- Захарійчук М.Д., Науменко В.О. Книжка для вчителя: Методика роботи за «Букварем» (методичний посібник). – К.: Грамота, 2012.
- Л.С.Вавіна Буквар Підготовчий 1 клас Посібник. — Київ: ІнкунАбула, 2013. — 207 с.