Методичне об'єднання вчителів хімії Пологівського району

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
РМО хімія.jpeg

Содержание

Проблема тема МО

Розвиток професійної компетентності вчителя хімії як ключового компонента професійного становлення педагога

Керівник МО

Хижня Ірина Миколаївна

Модератор віртуального МО

Віткова Лариса Олександрівна

Склад МО

1. Аніщенко Олена Валеріївна Колегіум №1

2. Зубець Лариса Яківна Колегіум №1

3. Браженко Юлія Василівна Колегіум №1

4. Віткова Лариса Олександрівна СРШ І – ІІІ ст. №2

5. Плетінь Світлана Олексіївна Гімназія «Основа»

6. Нікішина Галина Іванівна ЗОШ І –ІІІ ст. №4

7. Де-Гранлі Зоя Олексіївна ЗОШ І – ІІІ ст. №4

8. Щуренко Наталія Миколаївна НВК №5

9. Кохан Тетяна Іванівна Басанська ЗОШ І – ІІІ ст.

10. Харченко Олена Борисівна Вербівська ЗОШ І – ІІІ ст.

11. Матюхіна Тетяна Михайлівна Григорівська ЗОШ І – ІІІ ст.

12. Кармазіна Олександра Степанівна Чапаєвська СРЗОШ І – ІІІ ст.

13. Манько Володимир Андрійович К – Роздорівська НВК І – ІІІ ст.

14. Музика Світлана Іванівна, Чубарівська ЗОШ І – ІІІ ст.

15. Авдієнко Олександр Петрович Балочкинська ЗОШ І – ІІІ ст.

16. Деняк Наталія Василівна Костянтинівська ЗОШ І – ІІІ ст.

17. Климович Наталія Петрівна Новоселівська ЗОШ І – ІІІ ст.

18. Віткова Лариса Олександрівна Інженерненська ЗОШ І – ІІІ ст

19. Браженко Юлія Василівна ЗОШ І – ІІ ст. №6

20. Литовченко Ніна Миколаївна Новокарлівська ЗОШ І – ІІІ ст.

21. Сторчак Олена Борисівна Новофедорівська ЗОШ І – ІІІ ст. Новокарлівська ЗОШ І – ІІІ ст.

22. Силенко Світлана Юріївна Тарасівська ЗОШ І – ІІІ ст.

23. Калюжна Людмила Григорівна Чапаєвська ЗОШ І – ІІ ст.

24. Артюх Тамара Миколаївна Шевченківська ЗОШ І – ІІІ ст.

25. Радченко Сергій Михайлович Семенівська ЗОШ І – ІІІ ст.

Посилання на основний блог/сайт МО

План роботи МО

З метою безперервного удосконалення професійної компетентності педагогів та забезпечення розвитку особистості школярів РМО визначає такі види діяльності у методичній роботі:

1. Вчителям хімії продовжити систематичне ознайомлення з рекомендаціями МОНмолодьспорту, новими методичними рекомендаціями у фахових газетах і журналах.

2. Продовжити вивчення вчителями хімії методів викладання предмета «Хімія» та перспективного педагогічного досвіду вчителів хімії країни, області, району.

3. Участь в районних, обласних семінарах, конференціях, творчих групах.

4. Накопичення аудіо- та відеоматеріалів до уроків.

5. Інноваційна діяльність.

6. Участь у заходах щодо підвищення фахового рівня: творчих конкурсах та олімпіадах.

7. Презентація досвіду роботи вчителів, що атестуються.

Завдання РМО:

1. Спрямування навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок учня, застосування на практиці здобутих знань з хімії, успішну адаптацію людини в суспільстві, професійну самореалізацію, формування здібностей до колективної діяльності та самоосвіти.

2. Раціональне застосування різних методів й організаційних форм навчання: проблемне навчання, групова робота, дидактичні ігри, інтерактивні методи, інформаційні технології, комп’ютеризація процесу навчання тощо.

3. Організація системної роботи зі здібними та обдарованими учнями.

4. Проведення діагностики педагогічних потреб вчителів із загальних питань методики, використання виховуючого і розвиваючого потенціалу уроку.

5. Продовження вивчення вчителями хімії під час засідань РМО та в час між засіданнями теорії предмета та оволодіння його науковою методологією.

6.Вчителям хімії в своїй роботі постійно використовувати технології, які дозволяють учням одержати якісні і глибокі знання.

Аналіз роботи МО

Аналіз роботи районного методичного об’єднання за 2012 – 2013 н. р.

У 2012 – 2013 н. р. працювало 25 вчителів хімії з такою кваліфікаційною категорією: • спеціаліст – 1 • ІІ категорія – 3 • І категорія – 9 • вища категорія – 12 • старший вчитель – 6 • вчитель методист – 2 Навчальний предмет «Хімія» є базовим в системі загальної середньої освіти. В умовах оновлення системи шкільної освіти, її орієнтації на особистість як найвищу цінність суспільства хімічна освіта підпорядковуються меті формування особистості учня , її вільного і всебічного розвитку, забезпечення умов для самовизначення та самореалізації засобами хімії як навчального предмета. Грунтуючись на вищевказаному, діяльність РМО учителів хімії в 2012-2013 н.р. була направлена на формування науково–інформаційної компетентності учнів через впровадження в практику сучасних технологій уроку. Робота методичного об`єднання вчителів хімії у 2012 – 2013 н. р. була організована так, щоб вчителі розуміли сутність проблем, які стоять перед ними та були в активному творчому пошуку, розв’язуючи їх в практиці повсякденного життя школи. На протязі навчального року було проведено чотири засідання на яких вирішувались завдання поліпшення роботи з обдарованими дітьми та підвищення компетентності вчителів хімії. Засідання відповідали певній тематиці: «Організаційно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу», «Фактори впливу на якість хімічної освіти школярів», «Педагогічний досвід», «Педагогічна майстерня вчителів хімії».


Такі форми роботи як співбесіди, практичні заняття по розв’язуванню олімпіадних задач під час проведення засідань РМО та в час між ними були активними компонентами обміну досвідом роботи між членами РМО вчителів хімії. Працюючи над підвищенням свого фахового рівня, вчителі хімії в періоди між засіданнями вивчали методичну літературу та знайомилися із періодичними виданнями, що пропагують кращий педагогічний досвід: журналами - «Хімія» (видавництво «Основа»), «Виховна робота в школі», «Педагогічна майстерня», газетою «Хімія» (видавництво «Шкільний світ»). У квітні 2013 року 21 учитель хімії району отримали сертифікати про успішне завершення 40-годинного майстер-класу «Використання ВЕБ 2.0. технологій» за програмою Intel «Навчання для майбутнього» з використанням інформаційно-комунікаційних технологій при викладанні навчальних предметів відповідно до Державного стандарту освіти України. Робота районного об`єднання вчителів хімії, досвід роботи вчителів хімії, презентаційні їх роботи та презентації з хімії учнів району почали висвітлюватись на сторінці методичного об’єднання вчителів хімії Пологівського району на сайті. Проводилась систематична робота по залученю учнів до участі в олімпіадах, навчально – тренувальних зборах при районному відділенні Малої академії наук. Науково – дослідницькою роботою у відділенні «Хімії та біології» займались 3 учні. Їх результативність в обласному етапі Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт МАН така: Пологівський колегіум №1 – Лещенко Ірина, учитель Аніщенко О.В. – 9 місце, Пологівська СРШ І-ІІІ ст. №2 – Нехай Аліна, учитель Халак Н.В. – учасник.

 Учениця 11 класу Пологівської ЗОШ І – ІІІ ст. №4  - вчитель Де-Гранлі З.О. взяла участь в ІІ етапі ВУО з хімії та посіла ІI місце, а в ІІІ етапі  - ІV місце; учень 7 класу Пологівської спеціалізованої різнопрофільної школи №2 – вчитель Халак Н.В. в ІІ етапі ВУО з хімії посів І місце. 

З вище викладеного стає зрозумілим, що робота з обдарованими учнями проводиться, але потрібно більше уваги приділити позаурочній роботі з цими учнями. В наступному навчальному році продовжувати роботу із здібними і обдарованими учнями; залучати їх до участі в конкурсах, олімпіадах, захисті наукових робіт МАН. У 2012 – 2013 н. р. вчителі хімії району проходили курсову перепідготовку при КЗ «ЗОАППО» ЗОР згідно плану роботи шкіл району та плану роботи районного відділу освіти. Проаналізувавши роботу членів РМО вчителів хімії за період 2012 – 2013 н. р. можна зробити висновок, завдання поставлені на початку навчального року в основному виконані. Роботу РМО вчителів хімії можна вважати задовільною.

Матеріали засідань

І засідання

Серпень 2013

«Організаційно-методичне забезпечення навчально-виховного процесу”

1. Аналіз роботи РМО вчителів хімії за 2012 – 2013 н. р. та обговорення нових завдань на 2013 – 2014 н. р. Керівник РМО – Віткова Л.О., учитель

2. Методичні рекомендації МОНмолодьспорту України, облуон щодо викладання хімії в новому навчальному році. Керівник РМО – Віткова Л.О., учитель

3. Результати участі випускників Пологівського району в ЗНО-2012. Методист РМК Хижня І.М.

4. Затвердження плану роботи РМО вчителів хімії на 2013 – 2014 н. р. Керівник РМО – Віткова Л.О., учитель

ІІ засідання

Листопад 2013

«Нестандартні форми роботи на уроках хімії – шлях до формування творчої особистості учня»

1. Нетрадиційні форми навчання в сучасній загальноосвітній школі, ефективність їх застосування. Плетінь С. О., Пологівська гімназія «Основа»

2. Створення проблемних ситуацій та шляхи їх розв’язання на уроках хімії. Де-Гранлі З. О, Пологівська ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

3. Майстер – клас «Активізація пізнавальної діяльності на уроках хімії» (фрагмент уроку). Аніщенко О. В., Пологівський колегіум № 1

4. Моє бачення сучасного вчителя. Радченко С. М., Семенівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

ІІІ засідання

Січень 2013

«Новітні підходи ІКТ – технології у викладанні хімії як умова зростання педагогічної майстерності вчителя та розвитку активної творчої особистості учня»

1.Використання ІКТ та можливостей інтернет на уроках хімії. Авдієнко О. П., Балочкинська ЗОШ І-ІІІ ст.

2.Розвиток пізнавальних інтересів за допомогою мультимедійних та інтерактивних технологій на уроках хімії. Деняк Н. В., Костянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст.

3. Презентація власної відеотеки щодо викладання предмету «Хімія». Музика С. І., Чубарівська ЗОШ І-ІІІ ст. Сторчак О.Б., Новокарлівська ЗОШ І-ІІІ ст.

ІV засідання

Березень 2014

«Розвиток творчих здібностей та обдарованості учнів на уроках хімії»

1.Форми та методи роботи з обдарованими дітьми. Браженко Юлія Василівна Пологівський колегіум №1

2.Підвищення майстерності, вчителів шляхом обміну досвідом,презентація досвіду роботи вчителів, що атестуються у 2013 – 2014 році.

3.Аналіз результативності підготовки та участі учнів у олімпіаді та конкурсі-захисті наукових робіт МАН Методист РМК Хижня І. М.

4.Практичне заняття.Аналіз завданьІІ (районного) етапу Всеукраїнських олімпіад з хімії 2013 – 2014 навчального року. Вчителі РМО

Школа молодого вчителя

Позакласна діяльність

Тренінги

Семінари

Фото/відео альбоми

Нормативна база МО

ПОЛОЖЕННЯ про методичне об’єднання вчителів хімії

I. Загальні положення

Методичне об’єднання вчителів хімії є основним структурним підрозділом методичної служби районну, яке здійснює проведення методичної, дослідницько-експериментальної роботи з предмету хімія. Кількість засідань РМО визначається згідно з задачами і питаннями на поточний навчальний рік, але не менше . Методичне об’єднання вчителів хімії міста Пологи у своїй діяльності дотримується Конвенції з прав дитини, керується Конституцією України, указами Президента України, рішеннями Міністерства освіти та науки України, рішеннями органів управління освітою всіх рівнів, будуючи згідно з вимогами стратегічних документів свою роботу.

        Метою   діяльності  РМО є:

• створення оптимальних умов для безперервного підвищення кваліфікації педагогічних кадрів в міжкурсовий період;

• удосконалення методичної і професійної майстерності учителів;

• організація взаємовідвідування уроків, позакласних заходів для забезпечення сучасних вимог до навчання і виховання молоді;

• запровадження нових педагогічних технологій, інновацій, науково-дослідницької і проектної діяльності в навчально-виховний процес;

• якісна підготовка випускників до ЗНО, ДПА;

• послідовна, систематична робота з обдарованими учнями на досягнення високих результатів в предметних олімпіадах різних рівнів.

II. Завдання та зміст діяльності районного методичного об’єднання вчителів хімії Методичне об’єднання вчителів хімії як структурний підрозділ методичної служби міста вирішує певні завдання :

• організація підвищення кваліфікації вчителів;

• забезпечення своєчасного вивчення нормативної та методичної документації з питань хімічної науки;

• удосконалення методики проведення занять з хімії, позакласних заходів з предмету;

• проведення проблемного аналізу навчального процесу з предмету;

• вносить пропозиції щодо організації та змісту досліджень, зорієнтованих на покращення засвоєння учнями навчального матеріалу з хімії відповідно з державними стандартами;

• приймає рішення про підготовку методичних рекомендацій на допомогу вчителям хімії, організує їх розробку та опанування;

• організує роботу методичних семінарів для вчителів хімії;

• організує проведення педагогічних експериментів;

• організує вивчення передового педагогічного досвіду;

• стимулює покращення матеріальної бази кабінетів хімії в школах;

• аналізує методи викладання з хімії.

    „Учитель повинен усе життя працювати над самовдосконаленням”, - писав В.Сухомлинський. Відомо, що лише творчий учитель може сформувати творчу особистість. Тому головним завданням методичного об’єднання є розвиток у кожного вчителя того індивідуального стилю, який характеризує його професійну майстерність як складне соціально-педагогічне явище.

ІІІ. Основні форми роботи в методичному об’єднанні вчителів хімії

• засідання методичних об’єднань з питань методики навчання з хімії;

• круглі столи, наради, семінари, творчі звіти вчителів, ділові ігри, форуми, симпозіуми тощо;

• відкриті уроки та позакласні заходи з хімії та їх взаємовідвідування ;

• засідання творчих груп при РМО;

• інші.

IV. Порядок роботи

Робота методичного об’єднання проводиться згідно з планом роботи на поточний рік. План складається керівником РМО, розглядається на засіданні Методичної ради, узгоджується з методистом РМК та затверджується на засіданні Методичної ради при МО вчителів хімії.

  Засідання РМО проводяться 1-2 рази на півріччя. Про час і місце проведення РМО вчителів попереджають заздалегідь.
  По кожному з обговорюваних питань приймаються рекомендації, які фіксуються в матеріалах засідань  РМО.
  Контроль за діяльністю РМО  вчителів хімії здійснюється методичною службою РМК відділу освіти, молоді та спорту Пологівської районної державної адміністрації.

V. Документація методичного об’єднання вчителів хімії Для нормальної роботи в методичному об’єднанні повинні бути наступні документи: • Положення про РМО

• Положення про Методичну раду при РМО вчителів хімії.

• Аналіз роботи за минулий рік.

• Тема методичної роботи, її ціль, приоритетні напрямки і завдання на новий навчальний рік.

• План роботи РМО вчителів хімії на поточний рік.

• План-сітка роботи РМО на кожний місяць.

• Банк даних про вчителів-хіміків: кількісний і якісний склад (вік, освіта, спеціальність; предмет, що викладається; загальний стаж і педагогічний, кваліфікаційна категорія, нагороди, звання). Дані про курсову перепідготовку та про теми самоосвіти.

• Графік проведення зборів, конференцій, семінарів, тощо.

• Перспективний план атестації вчителів-хіміків.

• Інформація про навчальні програми та їх навчально-методичне забезпечення з предмету.

• Протоколи засідань МО.

        VІ.Права  районного  методичного об’єднання вчителівхімії

МО вчителів хімії має право:• висувати пропозиції про покращення процесу навчання з хімії;

• звертатися за консультаціями з проблем організації навчального процесу в МК, до методистів МК відділу освіти, молоді та спорту Пологівської районної державної адміністрації ;

• ставити питання про заохочення вчителів за успіхи в роботі, активну участь в інноваційній діяльності;

• вносить пропозиції з організації та змісту атестації вчителів хімії;

• висуває від МО вчителів для участі в конкурсі „Вчитель року”, інших обласних та державних конкурсних заходах;

• рекомендує вчителям різні форми підвищення кваліфікації;

• ставить питання про публікації матеріалів з передового педагогічного досвіду.

Вчитель, член РМО вчителів хімії, має право у межах компетенції:

1.Приймати участь у роботі МО вчителів хімії, роботі методичної ради.

2. Розробляти та створювати методичні рекомендації, які стосуються питань хімічної освіти і не суперечать чинному законодавству.

3. Вносити пропозиції з покращення роботи МО вчителівхімії.

4. Звертатися за консультацією з питань організації навчальної діяльності та виховання учнів до методистів МК Департаменту освіти, молоді та спорту Пологівської районної державної адміністрації .

VІІ. Обов’язки вчителів, які входять до складу методичного об’єднання вчителівхімії

• Участь у методичній та інформаційній роботі методичного об’єднання.

• Участь у засіданнях МО, науково-методичних семінарах, тощо.

• Участь в роботі по науково-методичному забезпеченню змісту предмету хімія, програм факультативного курсу, тощо.

• Розробка інструментарію з питань діагностики, прогнозування, плануваннявикладання хімії.

• Самоузагальнення досвіду роботи і організація його розповсюдження серед вчителів.

• Підготовка творчих звітів з найбільш продуктивних методів навчання та розвитку, які використовуються в навчальному процесі.

• Надання допомоги молодим вчителям (у тому числі і через проведення відкритих уроків).

• Проведення консультацій для педагогів з актуальних проблем методики викладання предмету.

Учителі, які входять до складу РМО, повинні:

1. Планувати свою діяльність із урахуванням питань охорони здоров'я та життя дітей, заходів техніки безпеки.

2. Створювати Банк тестів, діагностик, поурочних розробок, інноваційних технологій, які сприяють покращенню якості хімічної освіти.

3. Впроваджувати інноваційні технології .

4. Займатися самоосвітою.

5. Звітувати про свої творчі здобутки у випадку встановлення вчителю вищої категорії чи присвоєнні звання «Старший учитель», «Учитель-методист».

Кабінет хімії

БЕЗПЕЧНЕ ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ У КАБІНЕТАХ ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНОГО НАПРЯМУ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ

Інструктивно-методичні матеріали

Державна політика з безпеки життєдіяльності в галузі освіти базується на принципі пріоритету життя і здоров’я учасників навчально-виховного процесу, повної відповідальності роботодавця, керівника навчального закладу за створення належних, безпечних і здорових умов навчання та праці. Неухильне дотримання вимог безпеки життєдіяльності (система знань з питань охорони життя, здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, попередження побутового травматизму, дії у випадках надзвичайних ситуацій тощо) усіма учасниками навчально-виховного процесу є елементом дисципліни освітнього процесу, культури безпеки життєдіяльності. Вимоги безпеки, наведені в цих Інструктивно-методичних матеріалах, поширюються на кабінети природничо-математичного напряму (фізики, хімії, біології, математики, географії), у яких навчаються учні загальноосвітніх навчальних закладів (далі – навчальні заклади) і які можуть мати джерела небезпечностей.

1. Перелік нормативно-правових документів, що регулюють відношення суб'єктів освітянського процесу з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності: - Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і навчальних закладах, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 01.08.2001 №563, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 20.11.2001 за № 969/6160 (далі – Положення про організацію охорони праці); - Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затверджені постановою Головного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63, погоджені Міністерством освіти і науки України 05.06.2001 № 1/12-1459 (далі – ДСанПіН 5.2.2.008-01); - Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України, затверджені наказом Міністерства освіти України і Головного управління Державної пожежної охорони Міністерства внутрішніх справ України від 30.09.98 № 348/70, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 17.12.98 за № 800/3240 (зі змінами) (далі - Правила пожежної безпеки); - Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджені наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09.01.98 № 4, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10.02.98 за № 93/2533 (далі – Правила безпечної експлуатації електроустановок); - Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики навчальних закладів системи загальної середньої освіти, затверджені наказом Держнаглядохоронпраці України від 16.03.2004 № 81, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 17.05.2004 за № 620/9219 (далі – Правила безпеки під час навчання в кабінетах інформатики). - Правила безпеки під час проведення навчання з біології в загальноосвітніх навчальних закладах, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15.11.2010, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 03.12.2010 за № 1215/18510 (далі – Правила безпеки під проведення навчання з біології). - Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затвердженому наказом Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006 № 304, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 07.07.2006 за № 806/12680 (далі - Положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці). - Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 31.08.2001 № 616, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 28.12.2001 за № 1093/6284 (далі – Положення про порядок розслідування нещасних випадків).

2. Загальні положення

Закон України «Про освіту» (стаття 26) визначає, що забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника навчального закладу. Відповідно до Положення про організацію охорони праці особисту відповідальність за створення безпечних умов навчально-виховного процесу несе керівник навчального закладу. Завідувачі кабінетів, учителі, керівники предметних гуртків несуть відповідальність за безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інвентарю тощо. Вони здійснюють заходи для створення здорових і безпечних умов навчально-виховного процесу, забезпечують виконання чинних правил і норм з безпеки і гігієни праці та навчання. Завідувачі кабінетів, учителі, керівники гуртків один раз на три роки проходять навчання з безпеки життєдіяльності з наступною перевіркою знань відповідно до Положення про організацію охорони праці. Відповідальність за стан електрообладнання, вентиляції, водопровідної і каналізаційної мереж і сантехнічних споруд у кабінетах несуть особи, призначені наказом керівника навчального закладу. Приміщення кабінетів природничо-математичного напряму мають відповідати вимогам: ДСанПіН 5.5.2.008-01; Правил безпечної експлуатації електроустановок; Правил пожежної безпеки. Перед початком нового навчального року кабінети (лабораторії) навчального закладу приймає комісія, створена за наказом керівника навчального закладу, про що складається акт-дозвіл на проведення занять (додаток 1). На кабінети (лабораторії) мають бути паспорти, які визначають основні параметри: освітлення, площа, наявність інженерних мереж (водопостачання, каналізація, вентиляція, тепломережа, електромережа), забезпечення меблями, обладнанням, підручниками, посібниками, приладдям тощо (додаток 2). У кабінетах природничо-математичного напряму проводяться навчальні заняття з використанням засобів інформаційних та комунікаційних технологій. Під час проведення таких занять вимоги безпеки визначаються Правилами безпеки під час навчання в кабінетах інформатики. У кабінетах дозволяється користуватися кіно-, відео- та мультимедійною апаратурою за умов, якщо: забезпечено вихід з кабінету в коридор або на сходову площадку; електропроводка в кабінеті стаціонарна і виконана відповідно до вимог Правил безпечної експлуатації електроустановок; виконується інструкція з експлуатації апаратури. Сучасні технічні засоби навчання, до яких належать комп’ютер, мультимедійний проектор, проекційний екран та інтерактивна дошка, повинні бути заземлені за схемами, які розміщені в технічних описах та інструкціях, що додаються до пристроїв. Електронні засоби загального та навчального призначення для кабінетів повинні мати відповідний гриф відповідно до Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 17.06.2008 № 537, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.07.2008 за № 628/15319, та позитивний висновок санітарно-епідеміологічної експертизи відповідно до Порядку проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 14.03.2006 № 120, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.03.2006 за № 362/12236. Відповідно до Правил безпеки під час навчання в кабінетах інформатики використання персональних комп’ютерів для навчальних занять, спеціальних периферійних пристроїв дозволяється за умови сертифікації в Україні згідно з державною системою сертифікації УкрСЕПРО та наявності позитивного висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи Міністерства охорони здоров’я. Учитель, який проводить навчання в кабінетах природничо-математичного напряму, повинен стежити і перевіряти комплектність і справний стан протипожежного обладнання, засобів надання першої допомоги. Він повинен систематично контролювати роботу лаборанта і надавати йому практичну допомогу з метою попередження нещасних випадків. Лаборант, який працює під керівництвом завідувача кабінету, учителя, відповідає за зберігання обладнання, підготовку його до лабораторних і практичних робіт, демонстраційних дослідів, здійснює профілактичне обслуговування (видалення вологи і витирання пилу, змащування окремих деталей тощо) приладів та апаратури, пристроїв і приладдя. З метою попередження травматизму учнів під час проведення навчання в кабінетах природничо-математичного напряму слід виконувати такі вимоги: під час роботи із скляними приладами необхідно користуватися скляними трубками, що мають оплавлені краї; при нагріванні речовин в пробірці або колбі слід їх закріплювати в тримачі для пробірок або в лапці штатива; слід обережно користуватися гострими і ріжучими інструментами (скальпелі, ножиці, леза, препарувальні голки, циркуль, транспортир, лінійка, каркасні математичні моделі геометричних тіл тощо). Для безпечного проведення лабораторних і практичних робіт, що передбачають використання небезпечних і шкідливих речовин, важливе значення має використання спецодягу та індивідуальних засобів захисту. Усі учні мають бути забезпечені халатами, захисними рукавичками і захисними окулярами або маскою. У кабінеті слід мати достатню кількість захисних окулярів (або масок), розрахованих на кількість учнів у класі. Кабінети обладнуються аптечкою з набором медикаментів, перев’язувальних засобів і приладь та інформацією про місце знаходження і номер телефону найближчого лікувально-профілактичного закладу, де можуть надати кваліфіковану медичну допомогу. У разі скоєння нещасного випадку, що трапився з учнем під час проведення навчально-виховного процесу в кабінеті (лабораторії) учитель повинен терміново організувати надання першої допомоги потерпілому відповідно до Положення про порядок розслідування нещасних випадків.

2. 1. Проведення інструктажів з питань безпеки життєдіяльності

Відповідно до Положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці в кабінетах природничо-математичного напряму навчальних закладів обов’язково проводять навчання з питань безпеки життєдіяльності за допомогою системи інструктажів з питань безпеки життєдіяльності. Порядок проведення, тематика та організація проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності учнів визначається Положенням про організацію роботи з охорони праці. Інструктажі з безпеки життєдіяльності з учнями проводять завідувачі кабінету (лабораторії), учителі (викладачі). На початку навчального року перед початком занять у кожному кабінеті, лабораторії проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Мета проведення первинного інструктажу – формування відповідального ставлення учнів до питань особистої безпеки та безпеки тих, хто оточує, свідоме розуміння необхідності захисту та збереження свого власного здоров’я, дотримання правил безпечної поведінки в умовах виникнення екстремальних ситуацій, у тому числі аварій, і уміння надати першу допомогу і самодопомогу у разі нещасних випадків. Реєстрація такого інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті (лабораторії) (додаток 3). Перед початком вивчення навчальної теми, виконання завдання, пов’язаних з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку уроку, заняття, лабораторної, практичної роботи тощо також проводиться первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності. Про проведення такого первинного інструктажу в журналі обліку навчальних занять на сторінці предмета в розділі змісту уроку, заняття робиться запис: «Інструктаж з БЖД». Учні, які інструктуються, не розписуються про такий інструктаж. Позаплановий інструктаж з учнями проводиться у разі порушення ними вимог норм і правил, що може призвести чи призвело до травм, аварій, пожеж тощо, при зміні умов виконання навчальних завдань (лабораторних, практичних робіт тощо), у разі нещасних випадків за межами навчального закладу (екскурсії, подорожі тощо). Реєстрація позапланового інструктажу проводиться в журналі реєстрації інструктажів (додаток 3). Під час проведення позанавчальних заходів у кабінетах (лабораторіях) природничо-математичного напряму (конкурси, олімпіади, турніри з предметів, екскурсії, подорожі) або заходів навчального призначення (прибирання приміщення, дослідна робота на навчально-дослідній ділянці, в куточку живої природи тощо) з учнями проводиться цільовий інструктаж. Реєстрація проведення цільового інструктажу здійснюється у журналі реєстрації інструктажів (додаток 3).

3. Особливості безпеки проведення робіт в кабінеті хімії

3.1. Основні вимоги безпеки в кабінеті хімії

Основні роботи в кабінеті хімії можна класифікувати на такі групи: демонстраційні досліди, що проводить учитель; лабораторні (фронтальні) досліди, що виконуються учнями; практичні роботи, що виконуються учнями фронтально для перевірки засвоєння навчального матеріалу; практичні роботи, що виконуються учнями індивідуально на вчительському столі; практичні роботи, що виконуються учнями індивідуально під час екзаменів; досліди і практичні роботи, що виконуються учнями на заняттях хімічного гуртка; досліди і роботи, що проводить учитель на позакласних заходах з метою для популяризації хімічних знань тощо; роботи, що проводить лаборант під час підготовки дослідів. Лабораторні досліди виконують учні з метою одержання нових знань та набуття навичок. Вони повторюють дії вчителя, який демонструє, як правильно треба виконувати роботу. При цьому всі реактиви мають використовуватися з того лабораторного посуду, з якого їх одержують учні. При цьому не дозволяється допускати учнів до місця зберігання хімічних реактивів. Лабораторні досліди та практичні роботи в кабінеті хімії проводяться учнями фронтально, тобто одночасно усім класом, що значно утруднює контроль за виконанням правил безпеки. Демонстраційні досліди проводяться вчителем, який має спеціальну підготовку і знає, яка небезпека існує при цьому. На відміну від нього, лабораторні і практичні роботи виконують учні, які не завжди уявляють небезпеку, що загрожує їм під час проведення досліду. Тому вчитель і лаборант повинні особливо уважно стежити за поведінкою кожного учня під час виконання таких робіт. Основні фактори, що визначають безпеку проведення лабораторних дослідів і практичних робіт: правильна підготовка і організація роботи; дисциплінованість і відповідна підготовка (інструктаж) учнів; строгий контроль і висока відповідальність з боку вчителя. Для правильної організації лабораторних дослідів і практичних робіт з хімії необхідно раціонально розмістити учнів і закріпити їх за робочими місцями і за набором основного лабораторного обладнання. На кожному лабораторному столі має бути номер (прикріплений до столу або написаний фарбою, що не змивається). Такі ж номери меншого розміру наносять на основні предмети обладнання, що призначені до цього столу. Для кожної практичної роботи і лабораторного досліду вчитель має заготовити картки з назвою роботи і переліком обладнання, що розміщується на учнівському столі: основне обладнання (ваги, штатив тощо); хімічний посуд; реактиви (для кислот вказується концентрація); допоміжне лабораторне приладдя (тигельні щипці, затискачі, піпетки тощо); допоміжні матеріали (фільтри) та інше. Наявність такої картки допоможе забезпечити роботу всім необхідним. Для зручності всі небезпечні роботи в кабінеті хімії можна поділити на такі групи: 1) опіконебезпечні, що пов’язані з можливістю отримати хімічний, термічний або комбінований опік різного ступеню; 2) вибухонебезпечні, здатні спричинити вибух, травмувати присутніх і призвести до займання горючих речовин, предметів; 3) пожежонебезпечні, що можуть призвести до спалаху легкозаймистих речовин і використання протипожежних засобів; 4) досліди і роботи, пов’язані з одержанням або використанням шкідливих газів і речовин, що отруюють повітря або викликають отруєння при випадковому потраплянні в шлунок; 5) роботи, пов’язані з можливістю поранення рук уламками скла або ріжучим інструментом; 6) роботи і досліди, пов’язані з використанням електричного струму і небезпекою електротравмування. До демонстраційних дослідів і фронтальних робіт з шкідливими речовинами можна віднести: 1. Спалювання сірки. 2. Спалювання фосфору, отримання ортофосфатної кислоти. 3. Розчинення каучуку і гуми в органічних розчинниках. 4. Розклад каучуку при нагріванні та дослідження продуктів розкладу. 5. Досліди з фенолом. 6. Досліди з аніліном. При роботі з хімреактивами слід наливати рідкі хімреактиви за допомогою піпеток з різними пастками, тверді реактиви із склянок набирати спеціальними ложечками, шпателями. Якщо при виконанні роботи вчитель або лаборант помітили порушення правил безпеки учнем, учитель повинен зупинити учня і, вказавши на помилку, показати, як правильно працювати.

3.2.Рекомендації щодо знищення відпрацьованих реактивів Для видалення сміття, битого посуду і відходів хімічних речовин в кабінеті хімії слід мати три посудини: емальоване або керамічне відро з кришкою - для хімічних відходів; пластмасове відро для сміття зі вставним відром і педальним важелем (типу сміттєвого відра) – для паперових відходів і дрібного сміття, на відрі слід прикріпити напис: «Бите скло не кидати»; металеве відро або металеву коробку без кришки з написом «Для битого скла». Не дозволяється для збору сміття використовувати картонну тару або фанерні ящики, тому що це пожежонебезпечно. Звичайні відходи хімічного кабінету (слабкі розчини кислот тощо) рекомендується нейтралізувати і після розбавляння водою виливати в каналізацію. Нерозчинні осади і отруйні речовини слід викидати в спеціальну вигрібну яму з кришкою, що влаштовується у віддаленому кінці шкільного двору.

3.2.1. Рекомендації щодо знищення відходів металічного натрію

Залишки (обрізки) натрію необхідно знищувати в той самий день, коли вони одержані. Для цього обрізки натрію будь-яких розмірів загальною масою до 200 г розміщують в круглодонній колбі і заливають бензином так, щоб шар над верхнім шматочком металу був не менший, ніж 0,05 м. Колбу закріплюють на штативі і забезпечують зворотним водяним холодильником. Всередину колби через холодильник подають холодну воду. Об'єм разової порції становить близько 5 мл. Наступну порцію додають тоді, коли повністю прореагує попередня. Роль бензину і зворотного холодильника полягає в тому, щоб не припустити нагрівання рідини вище кімнатної температури. Колбу можна додатково охолоджувати ззовні за допомогою водяної бані. Добавляння води припиняють тоді, коли розчиняться останні шматочки металу. Одержаний водний розчин натрій гідроксиду відокремлюють на розподільній воронці і використовують для будь-яких потреб. Не дозволяється зливати у відро для відходів несумісні речовини, наприклад, гідроген пероксид, перхлоратну кислоту (концентровану) та інші окисники не можна зберігати разом з відновниками - вугіллям, сіркою, крохмалем тощо; металічний натрій і фосфор не можна зберігати разом з бромом і йодом. Тверді відходи, які накопичуються в кабінеті хімії, необхідно збирати в окрему тару і ліквідувати в місцях, узгоджених з органами санітарного і пожежного нагляду.

3.2.2. Рекомендації щодо знищення реактивів, що не мають етикеток Якщо хімічні реактиви не мають етикеток, їх необхідно випробувати: 1) розчини на наявність високотоксичних йонів Ва2+ і РЬ2+ добавлянням розчину, що містить сульфат-іони. Якщо випадає осад, додавати розчин, що містить сульфат-іони, до припинення випадання осаду. Осад промити декантацією і знищити з твердими відходами, рідину злити в каналізацію. Якщо при добавлянні розчину, що містить сульфат-іони, осад не випадає, злити розчин в посуд для зберігання відпрацьованих розчинів. 2) пробу твердого реактиву на кінчику ножа розчинити у воді і випробувати на наявність йонів Ва2+ і РЬ2+ (див. п.1). Якщо реактив не дає реакції на ці йони і добре розчиняється у воді, перевести його повністю у розчин і злити у посуд для відпрацьованих розчинів. Якщо реактив у воді практично не розчиняється, його можна знищити разом з твердими відходами. Малорозчинні у воді реактиви обробляють надлишком теплої води, переводять у розчин і зливають його у каналізацію. 3) рідини органічного походження мають характерний запах (на відміну від водних розчинів солей, кислот або лугів). Їх зливають у посуд для зберігання легкозаймистих рідин і знищують у місцях, які погоджені з органами санітарного та пожежного нагляду.


                                                                       Додаток 1
               ЗАТВЕРДЖЕНО                                                                         Директор__________

_____________________

(назва навчального закладу)
__________   ____________
                                                		(підпис)          (ПІБ)

«___»_____________20__р.


Акт – дозвіл (орієнтовний) на проведення занять у кабінеті хімії


Ми, ті що підписалися, комісія у складі директора________________, голови профспілкового комітету_____________, завідувача кабінету хімії____________, представника управління освіти ________________, громадського інспектора з охорони праці _____________________ склали цей акт у тому, що у кабінеті хімії: - робочі місця для учнів обладнані та відповідають нормам з охорони та безпеки праці, вимогам виробничої санітарії та віковим особливостям учнів; - наявні інструкції з безпеки під час проведення занять у кабінеті хімії, які оформлені відповідно до вимог нормативних актів. Електрообладнання відповідає нормам безпечної експлуатації електроустановок. Завідувач кабінету хімії, учителі хімії, лаборант пройшли навчання і перевірку знань з питань безпечної організації роботи в кабінеті. Кабінет хімії укомплектований первинними засобами гасіння пожежі та медичною аптечкою.


«___»____________20__ р.


Директор _________ __________

                                                                                       Підпис           ПІБ

Завідувач кабінету хімії ________ ___________

                                                        				Підпис           ПІБ

Голова ПК _________ ___________

                                                                                      Підпис            ПІБ

Представник управління освіти __________ _________

                                                                                      Підпис           ПІБ

Громадський інспектор з охорони праці __________ _______

                                                                                      Підпис           ПІБ



Додаток 2

Паспорт кабінету хімії (орієнтовний)

Загальноосвітній навчальний заклад___________________________________ (повна назва навчального закладу) Адреса____________________________________________________________ (поштова адреса навчального закладу) Місце розташування кабінету________________________________________ (поверх, № кабінету) Загальна площа кабінету__________кв. м, лаборантської____________кв. м Меблі: Столи учнівські ____________шт., стільці учнівські__________шт., Робочий стіл учителя _______шт., стільці вчителя___________шт., Демонстраційний стіл_______шт., магнітна дошка___________шт., Дошка шкільна_____________шт., комп’ютерна дошка________шт., Екран_____________________шт., принтер__________________шт., Комп’ютер________________шт., сканер____________________шт., Ксерокс___________________шт., проектор__________________шт., Шафа_____________________шт., витяжна шафа____________шт., Інше______________________шт. Орієнтовний перелік навчально-наочних посібників і навчального обладнання: № за пор. Назва Кількість Місце знаходження

Об’єкти натуральні


Підручники


Навчальні посібники


Методичні посібники


Навчально-методичні посібники


Приладдя


Хімічні реактиви: • метали • неметали • оксиди і гідрооксиди • кислоти • солі • органічні речовини • індикатори


Інші матеріальні цінності кабінету хімії


«___»____________20__ р.


Директор __________ __________

                                                                                  Підпис                ПІБ

Завідувач кабінету __________ __________

                                                                                  Підпис                 ПІБ

Голова профспілки __________ __________

                                                                                   Підпис               ПІБ
                                                                    Додаток 3


                                                                Журнал
                                            реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів
                                            з безпеки життєдіяльності учнів

_____________________________________________ (кабінет, лабораторія) | № з/п | Прізвище, ім'я, по батькові особи, яку інструктують|Дата проведення інструктажу|Клас|Назва інструктажу,інструкції|Прізвище, ім'я, по батькові особи, яка проводила інструктаж|Підпис особи, яка проводила інструктаж|Підпис особи, яку інструктують|