План-конспект уроку "''Виштовхувальна сила. Закон Архімеда''" для 8 класу — различия между версиями

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
(Список використаних джерел)
(Хід уроку)
Строка 41: Строка 41:
  
 
==Хід уроку ==
 
==Хід уроку ==
''опишіть тут хід уроку''
+
'''І. Організація класу'''
 +
 
 +
1.1. Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.
 +
 
 +
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.
 +
 
 +
1.3. Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»
 +
 
 +
    На столі у кожного учня лежать кольорові кола  - 8 кольорів, коло – умовний знак  емоційного стану учня.
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
червона – радісний, захоплений;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
жовтогаряча – радість, тепло;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
жовта – світлий, приємний;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
зелена – спокійний, урівноважений;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
синя – незадоволений, сумний;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
фіолетова – тривожний, напружений;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
чорна – повний зорепад, зневіра;
 +
 +
* Елемент маркованого списку
 +
біла – важко відповісти.
 +
 
 +
:Рядок з абзацу
 +
Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто  настрою».
 +
(Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь намальована на папері нитку.)
 +
 
 +
Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання.
 +
 
 +
1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.
 +
 
 +
'''ІІ. Актуалізація знань'''
 +
 
 +
Займіть місця за комп’ютером, відкрийте лист посилань. ( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю»)
 +
Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».
 +
 
 +
Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.
 +
 +
Поставте оцінку в лист оцінювання.(використовуємо інтелектуальну карту)
 +
 
 +
'''ІІІ. Перевірка знань учнів'''
 +
 
 +
А тепер ми перевіримо ваші знання.
 +
 
 +
Продовжуємо працювати з листом посилань.
 +
 +
Натисніть активне посилання «Тест».
 +
 
 +
Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.
 +
 
 +
IV. Мотивація навчальної діяльності
 +
 
 +
(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?»)
 +
 
 +
Подивіться, будь ласка, на малюнок.
 +
Поясніть:
 +
Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)
 +
'''
 +
V. Оголошення теми і мети уроку.'''
 +
 
 +
(учні записують тему в зошит)
 +
 
 +
План
 +
 
 +
1.Історія відкриття.
 +
 
 +
2. Формула закону Архімеда
 +
 
 +
3.Причини виникнення виштовхувальної сили
 +
.
 +
4. Від чого залежить архімедова сила.
 +
'''
 +
VI. Вивчення нового матеріалу'''
 +
 
 +
(Використовуємо інтелектуальну карту.)
 +
 
 +
Людина здавна  намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.
 +
Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви чули і спостерігали багато разів. Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.
 +
Звернімося до історії відкриття.
 +
 
 +
(інтелектуальна карта  – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму«Коля, Оля і Архімед»).
 +
 
 +
Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.
 +
 
 +
'''Фронтальна бесіда:'''
 +
• Яке завдання отримав Архімед?
 +
• Як він проводив розрахунки?
 +
• Який результат отримав?
 +
 
 +
Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму.
 +
За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.
 +
Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді
 +
 
 +
Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.
 +
 
 +
• Чому показники різні?
 +
Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині.
 +
• Чому з'являється  ця сила?
 +
 
 +
Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню.
 +
Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.
 +
 
 +
За якою формулою розраховується Архімедова  сила?
 +
 
 +
'''Формула:                    F_a= ρ_р gV_т
 +
'''
 +
'''Формулювання закону:'''
 +
 +
На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.
 +
 
 +
Від чого залежить архімедова сила?
 +
 
 +
Демонстрація:
 +
 
 +
(використаємо звичайну воду і солону)
 +
 
 +
Візьмемо дві склянки з водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою  а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.
 +
 
 +
Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій  – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).
 +
 
 +
Демонстрація:
 +
Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині?
 +
Чому тіла виготовлені з одного матеріалу  мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)
 +
'''Підсумуємо.'''
 +
 
 +
Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла.
 +
Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)
 +
 
 +
'''VII. Первинне закріплення матеріалу'''
 +
.
 +
Розв'язування задач і вправ.
 +
 
 +
'''Задача №1.'''
 +
Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?
 +
'''Задача №2.'''
 +
На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?
 +
'''Задача №3.'''
 +
Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло  об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?
 +
'''
 +
Повернимося до питання яке я поставила перед вами.'''
 +
 
 +
Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?
 +
 
 +
Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)
 +
 
 +
'''VIII. Підсумок уроку:'''
 +
Діти, візміть намистинки . Створіть нове намисто.
 +
Рефлексія:
 +
 
 +
'''Вправа «Дерево знань»'''
 +
На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»
 +
Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)
 +
 
 +
Домашнє завдання:
 +
 
 +
Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13
  
 
==Список використаних джерел==
 
==Список використаних джерел==

Версия 23:06, 9 марта 2014

План-конспект

Содержание

Тему уроку

Виштовхувальна сила. закон Архімеда

Автор (и) розробки

Семенюк Неоніла Віталіївна, вчитель фізики

Навчальний заклад

Широківська загальноосвітня школа та Лукашівський НВК

Клас

8 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;.

Тип уроку

комбінований

Компетенції учнів на уроці

Учень/учениця: Знає й розуміє: закон Архімеда; формули виштовхувальної сили; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини. Уміє: застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач; графічно зображати сили; Виявляє ставлення та оцінює: роль видатних учених у розвитку знань про механічний рух і взаємодію тіл, практичне значення застосування вивченого закону у природі та техніці.

Цілі уроку

Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах. Пояснити природу її походження. Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда. Розвивати мислення, вміння будувати алгоритми дій, необхідних для досягнення потрібного результату; активізувати самостійність мислення учнів; розвивати пізнавальну активність, кмітливість, спостережливість. Виховувати бажання вивчати фізику.

Обладнання уроку

ПК ( підключення до мережі Інтернет), мультимедійний проектор, фотоапарат, мензурка з водою, динамометр, металевий циліндр, посудина з солоною водою, дерев’яне тіло.

Дидактичні та методичні матеріали

впишіть тут дидактичні та методичні матеріали

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

learningapps.org; Ютюб; Мастер - тест - сервіс онлайн - тестування.

Хід уроку

І. Організація класу

1.1. Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.

1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.

1.3. Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»

    На столі у кожного учня лежать кольорові кола  - 8 кольорів, коло – умовний знак  емоційного стану учня. 
	
  • Елемент маркованого списку

червона – радісний, захоплений;

  • Елемент маркованого списку

жовтогаряча – радість, тепло;

  • Елемент маркованого списку

жовта – світлий, приємний;

  • Елемент маркованого списку

зелена – спокійний, урівноважений;

  • Елемент маркованого списку

синя – незадоволений, сумний;

  • Елемент маркованого списку

фіолетова – тривожний, напружений;

  • Елемент маркованого списку

чорна – повний зорепад, зневіра;

  • Елемент маркованого списку

біла – важко відповісти.

Рядок з абзацу

Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто настрою». (Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь намальована на папері нитку.)

Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання.

1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.

ІІ. Актуалізація знань

Займіть місця за комп’ютером, відкрийте лист посилань. ( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю») Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».

Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.

Поставте оцінку в лист оцінювання.(використовуємо інтелектуальну карту)

ІІІ. Перевірка знань учнів

А тепер ми перевіримо ваші знання.

Продовжуємо працювати з листом посилань.

Натисніть активне посилання «Тест».

Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.

IV. Мотивація навчальної діяльності

(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?»)

Подивіться, будь ласка, на малюнок. Поясніть:

	Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)

V. Оголошення теми і мети уроку.

(учні записують тему в зошит)

План

1.Історія відкриття.

2. Формула закону Архімеда

3.Причини виникнення виштовхувальної сили . 4. Від чого залежить архімедова сила. VI. Вивчення нового матеріалу

(Використовуємо інтелектуальну карту.)

Людина здавна намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться. Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви чули і спостерігали багато разів. Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів. Звернімося до історії відкриття.

(інтелектуальна карта – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму«Коля, Оля і Архімед»).

Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.

Фронтальна бесіда: • Яке завдання отримав Архімед? • Як він проводив розрахунки? • Який результат отримав?

Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму. За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі. Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді

Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.

• Чому показники різні? Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині. • Чому з'являється ця сила?

Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню. Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.

За якою формулою розраховується Архімедова  сила?

Формула: F_a= ρ_р gV_т Формулювання закону:

На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.

Від чого залежить архімедова сила?

Демонстрація:

(використаємо звичайну воду і солону)

Візьмемо дві склянки з водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.

Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).

Демонстрація: Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні) Підсумуємо.

Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла. Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)

VII. Первинне закріплення матеріалу . Розв'язування задач і вправ.

Задача №1. Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду? Задача №2. На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла? Задача №3. Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас? Повернимося до питання яке я поставила перед вами.

Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?

Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)

VIII. Підсумок уроку: Діти, візміть намистинки . Створіть нове намисто. Рефлексія:

Вправа «Дерево знань»

На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»

Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)

Домашнє завдання:

Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13

Список використаних джерел

 1.Журнал «Фізика в школах України» № 17 вересень 2012, с. 25
 2.Збірник задач І.Ю.Ненашев Фізика 8 клас;
 3.Підручник: Фізика 8 клас;
 4.Розробки конспектів уроків Ж.В. Іванова Фізика 8 клас.

Додатки

Лист посилань, лист оцінювання, відео "Коля, Оля і Архимед", відео "Виштовхувальна сила"

Фотогалерея уроку