План-конспект уроку "''Виштовхувальна сила. Закон Архімеда''" для 8 класу — различия между версиями

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
(конкурс)
(Хід уроку)
 
(не показаны 40 промежуточных версий 1 участника)
Строка 5: Строка 5:
  
 
==Автор (и) розробки==
 
==Автор (и) розробки==
''[[Семенюк Неоніла Віталіївна]], вчитель фізики''
+
''[[Участница:Семенюк_Неоніла|Семенюк Неоніла Віталіївна]], вчитель фізики''
  
 
==Навчальний заклад==
 
==Навчальний заклад==
''впишіть тут повну назву навчального закладу''
+
''Широківська загальноосвітня школа та Лукашівський НВК''
  
 
==Клас==
 
==Клас==
''впишіть тут клас''
+
''8 клас''
  
 
==Назва навчальної програми, автори програми==
 
==Назва навчальної програми, автори програми==
''впишіть тут назву навчальної програми та автора (ів)''
+
'' Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;.''
  
 
==Тип уроку==
 
==Тип уроку==
''впишіть тут тип уроку''
+
''комбінований''
  
 
==Компетенції учнів на уроці==
 
==Компетенції учнів на уроці==
''впишіть тут компетенції учнів на уроці''
+
''Учень/учениця:
 +
Знає й розуміє:
 +
закон Архімеда; формули виштовхувальної сили; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини.
 +
Уміє:
 +
застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач; графічно  зображати сили;
 +
Виявляє ставлення та оцінює: роль видатних учених у розвитку знань про механічний рух і взаємодію тіл, практичне значення застосування вивченого закону у природі та техніці.
 +
''
  
 
==Цілі уроку ==
 
==Цілі уроку ==
''впишіть тут освітні цілі уроку''
+
''Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах. Пояснити природу її походження. Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда. Розвивати  мислення, вміння будувати алгоритми дій, необхідних для досягнення потрібного результату; активізувати самостійність мислення учнів; розвивати пізнавальну активність, кмітливість, спостережливість. Виховувати бажання вивчати фізику.''
  
 
==Обладнання уроку==
 
==Обладнання уроку==
''впишіть тут необхідне обладнання уроку''
+
''ПК ( підключення до мережі  Інтернет), мультимедійний проектор, фотоапарат, мензурка з водою, динамометр, металевий циліндр, посудина з солоною водою, дерев’яне тіло.''
  
 
==Дидактичні та методичні матеріали==
 
==Дидактичні та методичні матеріали==
''впишіть тут дидактичні та методичні матеріали''
+
 
 +
Використання поакатів "Виштовхувальна сила".
 +
 
 +
Демонстраційний експеримент.
  
 
==Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці==
 
==Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці==
''перерахуйте он-лайн сервіси, які були використані на уроці''
+
 
 +
 
 +
[http://learningapps.org/ learningapps.org;]
 +
 
 +
[http://www.youtube.com/?hl=uk&gl=UA Ютюб;]
 +
 
 +
[http://master-test.net/ Мастер - тест]
  
 
==Хід уроку ==
 
==Хід уроку ==
''опишіть тут хід уроку''
+
'''І. Організація класу'''
 +
 
 +
1.1. Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.
 +
 
 +
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.
 +
 
 +
1.3. Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»
 +
 
 +
    На столі у кожного учня лежать кольорові кола  - 8 кольорів, коло – умовний знак  емоційного стану учня.
 +
 +
 
 +
червона – радісний, захоплений;
 +
 +
 
 +
жовтогаряча – радість, тепло;
 +
 +
 
 +
жовта – світлий, приємний;
 +
 +
 
 +
зелена – спокійний, урівноважений;
 +
 +
 
 +
синя – незадоволений, сумний;
 +
 +
 
 +
фіолетова – тривожний, напружений;
 +
 +
 
 +
чорна – повний зорепад, зневіра;
 +
 +
 
 +
біла – важко відповісти.
 +
 
 +
Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто  настрою».
 +
(Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь намальовану на папері нитку.)
 +
 
 +
Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання.
 +
( пояснення учням як користуватись листом оцінювання)
 +
 
 +
1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.
 +
 
 +
'''ІІ. Актуалізація знань'''
 +
 
 +
Займіть місця за комп’ютерами, відкрийте лист посилань.
 +
 +
( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю»).
 +
 
 +
Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».
 +
 
 +
Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.
 +
 +
Поставте оцінку в лист оцінювання.
 +
 
 +
(використовуємо інтелектуальну карту)
 +
 
 +
'''ІІІ. Перевірка знань учнів'''
 +
 
 +
А тепер ми перевіримо ваші знання.
 +
 
 +
Продовжуємо працювати з листом посилань.
 +
 +
Натисніть активне посилання «Тест».
 +
 
 +
Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.
 +
 
 +
'''IV. Мотивація навчальної діяльності'''
 +
 
 +
(використовуючи карту зань переходимо до розділу «Чому?»)
 +
 
 +
Подивіться, будь ласка, на малюнок.
 +
 +
Поясніть: Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)
 +
 
 +
 
 +
'''V. Оголошення теми і мети уроку.'''
 +
 
 +
(учні записують тему в зошит)
 +
 
 +
'''План'''
 +
 
 +
1.Історія відкриття.
 +
 
 +
2. Формула закону Архімеда.
 +
 
 +
3.Причини виникнення виштовхувальної сили.
 +
 
 +
4. Від чого залежить архімедова сила.
 +
 
 +
'''VI. Вивчення нового матеріалу'''
 +
 
 +
(Використовуємо  карту знань .)
 +
 
 +
Людина здавна  намагалася пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, вона міркувала , намагалася розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.
 +
 
 +
Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви знаєте  і спостерігали багато разів.
 +
 +
Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.
 +
 
 +
Звернімося до історії відкриття.
 +
 
 +
(карта знань  – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму «Коля, Оля і Архімед»).
 +
 
 +
Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.
 +
 
 +
'''Фронтальна бесіда:'''
 +
 
 +
• Яке завдання отримав Архімед?
 +
 
 +
• Як він проводив розрахунки?
 +
 
 +
• Який результат отримав?
 +
 
 +
Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму.
 +
 
 +
За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.
 +
 
 +
'''Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.'''
 +
 
 +
Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.
 +
 
 +
• Чому показники різні?
 +
Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині.
 +
• Чому з'являється  ця сила?
 +
 
 +
Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню.
 +
Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.
 +
 
 +
За якою формулою розраховується Архімедова  сила?
 +
 
 +
'''Формула:                    F_a= ρ_р gV_т
 +
 
 +
 
 +
'''Формулювання закону:'''
 +
 +
''На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.
 +
''
 +
Від чого залежить архімедова сила?
 +
 
 +
'''Демонстрація:'''
 +
 
 +
(використаємо звичайну воду і солону)
 +
 
 +
Візьмемо дві склянки з різною водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою  а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.
 +
 
 +
Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій  – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).
 +
 
 +
'''Демонстрація:'''
 +
 
 +
Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині?
 +
Чому тіла виготовлені з одного матеріалу  мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)
 +
 
 +
'''Підсумуємо.'''
 +
 
 +
Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла.
 +
Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)
 +
 
 +
'''VII. Закріплення матеріалу'''
 +
.
 +
Розв'язування задач і вправ.
 +
 
 +
'''Задача №1.'''
 +
 
 +
Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?
 +
 
 +
'''Задача №2.'''
 +
 
 +
На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?
 +
 
 +
'''Задача №3.'''
 +
 
 +
Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло  об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?
 +
 
 +
Повернимося до питання яке було  поставлино  на початку уроку.
 +
 
 +
'''Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?'''
 +
 
 +
Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)
 +
 
 +
'''VIII. Підсумок уроку:'''
 +
Діти, віз
 +
міть намистинки . Створіть нове намисто.
 +
 
 +
Рефлексія:
 +
 
 +
'''Вправа «Дерево знань»'''
 +
 
 +
На дошці розміщене зображення дерева з гілочками.
 +
 
 +
Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»
 +
 
 +
'''Оцінювання учнів.''' ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)
 +
 
 +
'''Домашнє завдання:'''  
 +
 
 +
Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13
  
 
==Список використаних джерел==
 
==Список використаних джерел==
''впишіть тут список використаних джерел''
+
  1.Журнал «Фізика в школах України» № 17 вересень 2012, с. 25
 +
  2.Збірник задач І.Ю.Ненашев Фізика 8 клас;
 +
  3.Підручник: Фізика 8 клас;
 +
  4.Розробки конспектів уроків Ж.В. Іванова Фізика 8 клас.
  
 
==Додатки==
 
==Додатки==
  
 +
[http://www.scribd.com/doc/211715983/Карта-знань Карта знань]
 +
 +
[http://www.scribd.com/doc/211509476/Лист-посилань-1 Лист посилань]
 +
 +
[http://master-test.net/ru/quiz/testing/id/30826 Тест]
 +
 +
[http://learningapps.org/display?v=p7rgfinb3 Інтелектуальна гра "Вірю - не вірю"]
 +
 +
[http://www.scribd.com/doc/211509901/лист-оцінювання лист оцінювання]
 +
 +
[http://www.youtube.com/watch?v=U-zKSf9VEb0 відео "З історії відкриття"]
 +
 +
[http://www.youtube.com/watch?v=d_fUPpahOn8 відео "Виштовхувальна сила"]
 +
 +
[http://www.scribd.com/doc/211510321/фактори Фактори які впливають на значення архімедової сили]
 +
 +
[http://www.scribd.com/doc/211510518/формулювання-закону Формулювання закону]
 +
 +
[http://www.scribd.com/doc/211510667/закріплення-матеріалу Закріплення матеріалу]
  
 
==Фотогалерея уроку==
 
==Фотогалерея уроку==
 +
 +
[[Файл:DSC_0206.JPG#filelinks.png|200px|thumb|left|Вікторина "Вірю - не вірю"]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0215.JPG#filelinks.png|200px|thumb|centr|Перегляд відеофільму]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0204.JPG#filelinks.png|200px|thumb|right|Виконання вікторини]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0241.JPG#filelinks.png|200px|thumb|left|Вправа "Намисто"]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0238.JPG#filelinks.png|200px|thumb|left|Демонстраційний експеримент]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0228.JPG#filelinks.png|200px|thumb|right|Вправа "Закон Архімеда"]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0202.JPG#filelinks.png|200px|thumb|left|Карта знань]]
 +
 +
[[Файл:DSC_0218.JPG#filelinks.png|200px|thumb|right|Вправа "Пергляд відео " Чому виникає архімедова сила?"]]
  
  

Текущая версия на 18:10, 15 марта 2014

План-конспект

Содержание

Тему уроку

Виштовхувальна сила. закон Архімеда

Автор (и) розробки

Семенюк Неоніла Віталіївна, вчитель фізики

Навчальний заклад

Широківська загальноосвітня школа та Лукашівський НВК

Клас

8 клас

Назва навчальної програми, автори програми

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;.

Тип уроку

комбінований

Компетенції учнів на уроці

Учень/учениця: Знає й розуміє: закон Архімеда; формули виштовхувальної сили; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини. Уміє: застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач; графічно зображати сили; Виявляє ставлення та оцінює: роль видатних учених у розвитку знань про механічний рух і взаємодію тіл, практичне значення застосування вивченого закону у природі та техніці.

Цілі уроку

Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах. Пояснити природу її походження. Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда. Розвивати мислення, вміння будувати алгоритми дій, необхідних для досягнення потрібного результату; активізувати самостійність мислення учнів; розвивати пізнавальну активність, кмітливість, спостережливість. Виховувати бажання вивчати фізику.

Обладнання уроку

ПК ( підключення до мережі Інтернет), мультимедійний проектор, фотоапарат, мензурка з водою, динамометр, металевий циліндр, посудина з солоною водою, дерев’яне тіло.

Дидактичні та методичні матеріали

Використання поакатів "Виштовхувальна сила".

Демонстраційний експеримент.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

learningapps.org;

Ютюб;

Мастер - тест

Хід уроку

І. Організація класу

1.1. Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.

1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.

1.3. Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»

    На столі у кожного учня лежать кольорові кола  - 8 кольорів, коло – умовний знак  емоційного стану учня. 
	

червона – радісний, захоплений;


жовтогаряча – радість, тепло;


жовта – світлий, приємний;


зелена – спокійний, урівноважений;


синя – незадоволений, сумний;


фіолетова – тривожний, напружений;


чорна – повний зорепад, зневіра;


біла – важко відповісти.

Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто  настрою». 

(Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь намальовану на папері нитку.)

Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання. ( пояснення учням як користуватись листом оцінювання)

1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.

ІІ. Актуалізація знань

Займіть місця за комп’ютерами, відкрийте лист посилань.

( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю»).

Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».

Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.

Поставте оцінку в лист оцінювання.

(використовуємо інтелектуальну карту)

ІІІ. Перевірка знань учнів

А тепер ми перевіримо ваші знання.

Продовжуємо працювати з листом посилань.

Натисніть активне посилання «Тест».

Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.

IV. Мотивація навчальної діяльності

(використовуючи карту зань переходимо до розділу «Чому?»)

Подивіться, будь ласка, на малюнок.

Поясніть: Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)


V. Оголошення теми і мети уроку.

(учні записують тему в зошит)

План

1.Історія відкриття.

2. Формула закону Архімеда.

3.Причини виникнення виштовхувальної сили.

4. Від чого залежить архімедова сила.

VI. Вивчення нового матеріалу

(Використовуємо карту знань .)

Людина здавна намагалася пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, вона міркувала , намагалася розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.

Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви знаєте і спостерігали багато разів.

Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.

Звернімося до історії відкриття.

(карта знань – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму «Коля, Оля і Архімед»).

Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.

Фронтальна бесіда:

• Яке завдання отримав Архімед?

• Як він проводив розрахунки?

• Який результат отримав?

Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму.

За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.

Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.

Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.

• Чому показники різні? Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині. • Чому з'являється ця сила?

Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню. Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.

За якою формулою розраховується Архімедова  сила?

Формула: F_a= ρ_р gV_т


Формулювання закону:

На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.

Від чого залежить архімедова сила?

Демонстрація:

(використаємо звичайну воду і солону)

Візьмемо дві склянки з різною водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.

Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).

Демонстрація:

Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)

Підсумуємо.

Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла. Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)

VII. Закріплення матеріалу . Розв'язування задач і вправ.

Задача №1.

Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?

Задача №2.

На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?

Задача №3.

Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?

Повернимося до питання яке було поставлино на початку уроку.

Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?

Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)

VIII. Підсумок уроку: Діти, віз міть намистинки . Створіть нове намисто.

Рефлексія:

Вправа «Дерево знань»

На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. 

Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»

Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)

Домашнє завдання:

Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13

Список використаних джерел

 1.Журнал «Фізика в школах України» № 17 вересень 2012, с. 25
 2.Збірник задач І.Ю.Ненашев Фізика 8 клас;
 3.Підручник: Фізика 8 клас;
 4.Розробки конспектів уроків Ж.В. Іванова Фізика 8 клас.

Додатки

Карта знань

Лист посилань

Тест

Інтелектуальна гра "Вірю - не вірю"

лист оцінювання

відео "З історії відкриття"

відео "Виштовхувальна сила"

Фактори які впливають на значення архімедової сили

Формулювання закону

Закріплення матеріалу

Фотогалерея уроку

Вікторина "Вірю - не вірю"
Перегляд відеофільму
Виконання вікторини
Вправа "Намисто"
Демонстраційний експеримент
Вправа "Закон Архімеда"
Карта знань
Вправа "Пергляд відео " Чому виникає архімедова сила?"