План-конспект уроку "''Виштовхувальна сила. Закон Архімеда''" для 8 класу — различия между версиями
(→Хід уроку) |
(→Хід уроку) |
||
Строка 106: | Строка 106: | ||
(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?») | (використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?») | ||
− | Подивіться, будь ласка, на малюнок. | + | Подивіться, будь ласка, на малюнок. |
− | Поясніть: | + | |
− | + | Поясніть: Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів) | |
− | ''' | + | |
− | V. Оголошення теми і мети уроку.''' | + | |
+ | '''V. Оголошення теми і мети уроку.''' | ||
(учні записують тему в зошит) | (учні записують тему в зошит) | ||
− | План | + | '''План''' |
1.Історія відкриття. | 1.Історія відкриття. | ||
Строка 123: | Строка 124: | ||
. | . | ||
4. Від чого залежить архімедова сила. | 4. Від чого залежить архімедова сила. | ||
− | ''' | + | |
− | VI. Вивчення нового матеріалу''' | + | '''VI. Вивчення нового матеріалу''' |
(Використовуємо інтелектуальну карту.) | (Використовуємо інтелектуальну карту.) | ||
Строка 142: | Строка 143: | ||
Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму. | Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму. | ||
+ | |||
За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі. | За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі. | ||
− | Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді | + | |
+ | '''Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.''' | ||
Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення. | Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення. | ||
Строка 165: | Строка 168: | ||
Від чого залежить архімедова сила? | Від чого залежить архімедова сила? | ||
− | Демонстрація: | + | '''Демонстрація:''' |
(використаємо звичайну воду і солону) | (використаємо звичайну воду і солону) | ||
− | Візьмемо дві склянки з водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду. | + | Візьмемо дві склянки з різною водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду. |
Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла). | Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла). | ||
− | Демонстрація: | + | '''Демонстрація:''' |
+ | |||
Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? | Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? | ||
Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні) | Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні) | ||
+ | |||
'''Підсумуємо.''' | '''Підсумуємо.''' | ||
Строка 181: | Строка 186: | ||
Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів) | Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів) | ||
− | '''VII. | + | '''VII. Закріплення матеріалу''' |
. | . | ||
Розв'язування задач і вправ. | Розв'язування задач і вправ. | ||
'''Задача №1.''' | '''Задача №1.''' | ||
+ | |||
Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду? | Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду? | ||
+ | |||
'''Задача №2.''' | '''Задача №2.''' | ||
+ | |||
На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла? | На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла? | ||
+ | |||
'''Задача №3.''' | '''Задача №3.''' | ||
+ | |||
Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас? | Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас? | ||
− | |||
− | |||
− | Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває? | + | Повернимося до питання яке було поставлино на початку уроку. |
+ | |||
+ | '''Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?''' | ||
Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів) | Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів) | ||
'''VIII. Підсумок уроку:''' | '''VIII. Підсумок уроку:''' | ||
− | Діти, | + | Діти, віз |
+ | міть намистинки . Створіть нове намисто. | ||
+ | |||
Рефлексія: | Рефлексія: | ||
'''Вправа «Дерево знань»''' | '''Вправа «Дерево знань»''' | ||
− | |||
− | |||
− | Домашнє завдання: | + | На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. |
+ | |||
+ | Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила» | ||
+ | |||
+ | '''Оцінювання учнів.''' ( перевірка оцінок у листах самооцінювання) | ||
+ | |||
+ | '''Домашнє завдання:''' | ||
Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13 | Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13 |
Версия 23:13, 9 марта 2014
План-конспект
Тему уроку
Виштовхувальна сила. закон Архімеда
Автор (и) розробки
Семенюк Неоніла Віталіївна, вчитель фізики
Навчальний заклад
Широківська загальноосвітня школа та Лукашівський НВК
Клас
8 клас
Назва навчальної програми, автори програми
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. Астрономія. 7-11 класи. – К.: Ірпінь: Перун, 2005;.
Тип уроку
комбінований
Компетенції учнів на уроці
Учень/учениця: Знає й розуміє: закон Архімеда; формули виштовхувальної сили; залежність тиску на дно і стінки посудини від висоти стовпчика й густини рідини. Уміє: застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач; графічно зображати сили; Виявляє ставлення та оцінює: роль видатних учених у розвитку знань про механічний рух і взаємодію тіл, практичне значення застосування вивченого закону у природі та техніці.
Цілі уроку
Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах. Пояснити природу її походження. Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда. Розвивати мислення, вміння будувати алгоритми дій, необхідних для досягнення потрібного результату; активізувати самостійність мислення учнів; розвивати пізнавальну активність, кмітливість, спостережливість. Виховувати бажання вивчати фізику.
Обладнання уроку
ПК ( підключення до мережі Інтернет), мультимедійний проектор, фотоапарат, мензурка з водою, динамометр, металевий циліндр, посудина з солоною водою, дерев’яне тіло.
Дидактичні та методичні матеріали
впишіть тут дидактичні та методичні матеріали
Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці
learningapps.org; Ютюб; Мастер - тест - сервіс онлайн - тестування.
Хід уроку
І. Організація класу
1.1. Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю.
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.
1.3. Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»
На столі у кожного учня лежать кольорові кола - 8 кольорів, коло – умовний знак емоційного стану учня.
- Елемент маркованого списку
червона – радісний, захоплений;
- Елемент маркованого списку
жовтогаряча – радість, тепло;
- Елемент маркованого списку
жовта – світлий, приємний;
- Елемент маркованого списку
зелена – спокійний, урівноважений;
- Елемент маркованого списку
синя – незадоволений, сумний;
- Елемент маркованого списку
фіолетова – тривожний, напружений;
- Елемент маркованого списку
чорна – повний зорепад, зневіра;
- Елемент маркованого списку
біла – важко відповісти.
- Рядок з абзацу
Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто настрою». (Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь намальована на папері нитку.)
Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання.
1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.
ІІ. Актуалізація знань
Займіть місця за комп’ютером, відкрийте лист посилань. ( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю») Інтерактивна вправа «Вірю – не вірю».
Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.
Поставте оцінку в лист оцінювання.(використовуємо інтелектуальну карту)
ІІІ. Перевірка знань учнів
А тепер ми перевіримо ваші знання.
Продовжуємо працювати з листом посилань.
Натисніть активне посилання «Тест».
Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.
IV. Мотивація навчальної діяльності
(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?»)
Подивіться, будь ласка, на малюнок.
Поясніть: Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)
V. Оголошення теми і мети уроку.
(учні записують тему в зошит)
План
1.Історія відкриття.
2. Формула закону Архімеда
3.Причини виникнення виштовхувальної сили . 4. Від чого залежить архімедова сила.
VI. Вивчення нового матеріалу
(Використовуємо інтелектуальну карту.)
Людина здавна намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться. Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви чули і спостерігали багато разів. Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів. Звернімося до історії відкриття.
(інтелектуальна карта – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму«Коля, Оля і Архімед»).
Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.
Фронтальна бесіда: • Яке завдання отримав Архімед? • Як він проводив розрахунки? • Який результат отримав?
Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму.
За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.
Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді.
Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.
• Чому показники різні? Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідині. • Чому з'являється ця сила?
Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню. Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.
За якою формулою розраховується Архімедова сила?
Формула: F_a= ρ_р gV_т
Формулювання закону:
На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.
Від чого залежить архімедова сила?
Демонстрація:
(використаємо звичайну воду і солону)
Візьмемо дві склянки з різною водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.
Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).
Демонстрація:
Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині? Чому тіла виготовлені з одного матеріалу мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)
Підсумуємо.
Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла. Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)
VII. Закріплення матеріалу . Розв'язування задач і вправ.
Задача №1.
Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?
Задача №2.
На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?
Задача №3.
Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?
Повернимося до питання яке було поставлино на початку уроку.
Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?
Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)
VIII. Підсумок уроку: Діти, віз міть намистинки . Створіть нове намисто.
Рефлексія:
Вправа «Дерево знань»
На дошці розміщене зображення дерева з гілочками.
Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»
Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)
Домашнє завдання:
Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13
Список використаних джерел
1.Журнал «Фізика в школах України» № 17 вересень 2012, с. 25 2.Збірник задач І.Ю.Ненашев Фізика 8 клас; 3.Підручник: Фізика 8 клас; 4.Розробки конспектів уроків Ж.В. Іванова Фізика 8 клас.
Додатки
Лист посилань, лист оцінювання, відео "Коля, Оля і Архимед", відео "Виштовхувальна сила"