План-конспект уроку з математики в 5 класі з теми "Додавання натуральних чисел."

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск

"План-конспект уроку з математики в 5 класі з теми "Додавання натуральних чисел."" Вчителя математики Запорізької загальноосвітньої школи I-III ступенів №91 Запорізької міської ради, Запорізької обл. Мачулян Оксани Дмитрівни

Мета:

Навчальна:закріпити знання учнів про властивості додавання натуральних чисел; формувати навички додавання багатоцифрових натуральних чисел та величин і застосування переставної і сполучної властивостей додавання для раціоналізації обчислень. Формувати вміння узагальнювати, робити висновки, проводити міркування.

Розвиваюча:Розвивати логічне мислення та інтелектуальні здібності учнів, коммунікативність, інтуїцію.

Виховна:Виховувати допитливість,уважність,здатність до переборення труднощів, підвищувати інтерес до математики.

Тип уроку:урок формування вмінь і навичок.

Обладнання: картки на друкованій основі, кольорова крейда, комп’ютер, проектор.

Хід уроку:

"Предмет математика настолько серьезен, что полезно не упускать случаев делать его немного занимательным". Б.Паскаль.

Презентація (слайд 1-3).

I.Організаційна частина.

II.Перевірка домашнього завдання.

Кожен ряд має учня- консультанта, який на початку уроку перевіряє наявність домашнього завдання в кожного учня. Консультант доповідає вчителеві про якість виконання домашнього завдання. Якщо є запитання то вчитель відповідає на них.

III. Актуалізація опорних знань.

Учитель: Сьогодні у нас урок- подорж на повітряній кулі. Щоб наша куля піднялась і ми знали куди летіти , розгадаємо кросворд. Кросворд підкаже нам прізвище англійського математика.

1.Як називають числа, які додаються ?(доданки)

2.Одна з властивостей додавання.(переставна)

3. Давньогрецький вчений-математик.(Архімед)

4.Натуральні числа записують за допомогою___ .(цифр)

5. Який предмет завжди поруч з лінійкою? (олівець)

6.Математичний знак, який використовують для порівняння чисел?(більше)

7. Числа, які використовуються при лічбі предметів, називаються____ . (натуральними) (слайд 4)

Учитель:Молодці.Ви вірно відповіли на всі питання кросворду і у виділених прямокутничках можете прочитати прізвище англійського математика:Керролл

Так так, всесвітньовідомий письменник Льюїс Керролл-це псевдонім англійського математика Чарлза Латуїджа Доджсона. Збереглися записи про те, що прочитавши казку Льюїса Керролла «Аліса в країні чудес»,англійська королева так захопилася нею,що наказала доставити їй всі книжки чарівного казкаря. Яке ж було здивування та розчарування, коли їй принесли книжки, на кожній сторінці яких рясніли формули і незрозумілі терміни. Королева не знала, що автор «Аліси» був математиком. Л.Керрол дуже полюбляв відгадувати числові лабіринти та розв’язувати цікаві задачі .(слайд 5)

Пропоную і вам розв’язати цікаву задачу.

А)Розмістіть в кружечках числа від 1 до9 так, щоб сума чисел на кожній із сторін трикутника дорівнювала 20 .

Б)Розмістіть в кружечках числа від 1 до 12 так, щоб на гексаграмі сума чисел на кожній із сторін великих трикутників дорівнювала 26.(слайд 7)

ІV.Формування умінь і навичок.

Учитель: На повітряній кулі ми летимо далі, але щоб знати в яку країну потрапимо треба розв’язати наступну задачу:

Обчислити суму натуральних чисел ві1 до 100.

1+2+3+4+5+...+96+97+98+99+100=?

Якщо учні не відразу здогадаються, можна поставити напівжартівливе запитання: «Яким числам треба піти назустріч одне одному на основі переставної та сполучної властивостей додавання?»

Доцільно розглянути цю задачу двома способами.

I спосіб (спосіб Гаусса)(слайд 8)

II спосіб (слайд 9)

Учитель :відомим фактом з життя видатного німецького математика Карла Гаусса є розв’язання даної задачі. У кінці XVIII ст. в одній з німецьких шкіл учитель Бюттнер запропонував своїм учням обчислити суму чисел від 1 до 100.3а традицією кожен учень ,виконавши завдання,ставив грифельну дошку на стіл перед вчителем .Карл Гаусс поставив свою дошку на стіл, як тільки вчитель закінчив пояснювати завдання. Вчитель навіть не припускав і думки, що хтось за такий короткий час зможе правильно виконати завдання.Та Карл був упевнений у правильності свого розв’язку. Вчитель Бюттнер був приємно здивований і навіть розгубився:розв’язання малого Карла було не тільки правильним ,а й зовсіми простим і оригінальним.(слайд 10)

Учитель: Ми залишаємо Німеччину, а щоб узнати назву наступної країни над якою ми летимо виконаємо додавання, обираючи зручний порядок обчислення.

1. (42+37)+58=

2. 29+(98+71)=

3. (215+818)+785=

4. 634+(458+166)=

5. 183+732+268+317=

6. 439+584+416+661=

7. 427+88+203+102=

А зараз подивіться на схему і прочитайте назву країни (відповідь кожного приклада відповідає букві з назви країни).(слайд 11,12)

Учитель: Ви вірно розв’язали приклади, отже ми у Франції. У Франції , де жив відомий математик Франсуа Вієт(1540-1603),якого називають батьком сучасної алгебри. Вієт дуже полюбляв розгадувати зашифровані листи.Під час війни Франції з Іспанією всю таємну переписку іспанців вільно читали французи,так як Вієт кожний раз розгадував іспанський шифр.(слайд 13)

А чи зможете ви розшифрувати математичні ребуси? (слайд 14)

Перед вами не просто геометричні фігури, а закодовані за допомогою них доданки і їх суми.

Розшифруйте їх.

Один з розв’язків: 1304+1304=2608

Учитель: Спробуйте замість зірочок поставити цифри так, щоб додавання було виконано правильно.(слайд 15)

Відповідь: 1726+4356=6082

Учитель:Подивіться, який піднявся вітер. Він швидко поніс нашу кулю через ріки і гори до країни де вирощують чай, де найраніше з’явились лінійка і компас, де винайшли порох і безліч цікавих головоломок.

Вітер розкидав суми чисел,що стояли в порядку зростання. Не виконуючи обчислення, розташуйте дані суми в порядку зростання і ви узнаєте, до якої країни потрапили.(слайд 16)

782+943= Т

943+1105 = И

288+659= Й

1105+2563= К

782+659= А

Відповідь:1105+2563 К, 943+1105 И, 782+943 Т, 782+659 А, 288+659 Й.

(КИТАЙ)(слайд 17)

Китайці полюбляють у вільний час розв’язувати магічні квадрати.Один з них пропонуємо і вам.(слайд 19)

Впишіть у порожні клітинки такі числа, щоб квадрат став магічним, тобто, щоб суми чисел, які стоять у кожному рядочку, у кожному стовпчику і по кожній діагоналі, були рівними.(слайд 20)

Учитель: Ми відвідали різні країни але час повертатись до нашої Батьківщини - України.(слайд 21)

Розв’яжіть задачу:

У діда Остапа на трьох виноградниках росте 866 кущів винограду. На першому і другому-584 кущі, а на другому і третьому-546 кущів. Скільки кущів винограду росте на кожному винограднику окремо? (слайд 22)

Розв’язання:

1)866-584=282(кущів) росте на III винограднику

2)546-282=264(кущів) росте на II винограднику

3)584-264=320(кущів) або 866-546=320(кущів) росте на винограднику

Відповідь: на I винограднику росте 282 кущі, на II-264 кущі, на IІІ-320 кущів винограду.(слайд 23)

IV.Підведення підсумку уроку.

Учитель: Ми закінчили свою подорож .

Рефлексія.

Учитель пропонує учням оцінити результати уроку, відповівши на запитання:

-Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

-Чи досягли поставленої мети?

-Що сподобалось під час уроку?

Учитель виставляє оцінки за урок.

V.Домашнє завдання.

§2п.7 стор.57, №221,№227,№233.

Література:

1.Математика 5 кл.-Н.А.Тарасенкова,І.М.Богатирьова,О.П.Бочко,О.М.Коломієць,З.О.Сердюк-К.: Видавничий дім "Освіта",2013

2.А.Г.Конфорович "Добрий день,Архімеде"-Видання:К.Молодь,1988

3.Б.Хэндли "Считайте в уме как комп'ютер"-Минск,2009

Презентація к уроку