План-конспект уроку з української літератури для 5 класу "Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка" — различия между версиями

Материал из ЗапоВики
Перейти к: навигация, поиск
м (Дополнил)
 
(не показаны 26 промежуточных версий 3 участников)
Строка 1: Строка 1:
 +
{| cellpadding="15" cellspacing="5" style="width: 100%; background-color: inherit; margin-left: auto; margin-right: auto"
 +
| style="width: 50%; background-color: #fed; border: 2px solid #FF9900; vertical-align: bottom; -moz-border-radius-topleft: 8px; -moz-border-radius-bottomleft: 8px; -moz-border-radius-topright: 8px; -moz-border-radius-bottomright: 8px;" rowspan="2" |
 +
Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.
 +
|}
 +
 +
[[Файл:Левченко 2017 273.jpg|250px|мини|справа]]
 
== Тема уроку ==
 
== Тема уроку ==
 
'''Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе»'''
 
'''Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе»'''
Строка 12: Строка 18:
  
 
== Назва навчальної програми, автори програми ==
 
== Назва навчальної програми, автори програми ==
 +
 +
Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013  (зі змінами, затвердженими наказами  Міністерства  від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585).
  
 
== Тип уроку ==  
 
== Тип уроку ==  
Строка 20: Строка 28:
 
- допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Шевченка, проаналізувати програмовий твір, навчити учнів відтворювати настрої пейзажної поезії, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби;  
 
- допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Шевченка, проаналізувати програмовий твір, навчити учнів відтворювати настрої пейзажної поезії, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби;  
  
- розвивати навички критичного мислення, творчої уяви, вміння описувати власні відчуття; корегувати словесно-логічне мислення (аналітико-синтетичні процеси, порівняння, узагальнення, конкретизацію);
+
- розвивати навички критичного та словесно-логічного мислення, творчої уяви, вміння описувати власні відчуття; порівнювати, узагальнювати, конкретизовувати матеріал.
  
- виховувати почуття прекрасного, естетичної насолоди від твору мистецтва як потужної спонуки до оптимістичного життєствердного погляду на світ.
+
- виховувати почуття поваги до Т. Шевченка та його творчої спадщини, отримувати естетичну насолоду від поезії; утверджувати оптимістичний погляд на світ.
  
 
== Методична мета ==
 
== Методична мета ==
Строка 39: Строка 47:
 
- відеоматеріал;
 
- відеоматеріал;
 
   
 
   
- роздатковий матеріал;
+
- опорний конспект вчителя.
 
+
- опорний конспект вчителя.  
+
  
 
== Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці ==  
 
== Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці ==  
«Хмара слів». Сервіс ImageChef
+
 
Сервіс LearningApps.org
+
«Хмара слів». [http://www.tagxedo.com/ Сервіс Tagxedo]
Відеокліп  
+
 
 +
Відеокліп. [https://www.youtube.com/ Сервіс Youtube]
 +
 
 
== ПЕРЕБІГ УРОКУ ==
 
== ПЕРЕБІГ УРОКУ ==
  
 
'''''І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ'''''  
 
'''''І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ'''''  
  
Добрий день! Привітайте один одного та подаруйте посмішки. Нехай теплішою стане атмосфера в класі.  
+
- Добрий день! Привітайте один одного та подаруйте посмішки. Нехай теплішою стане атмосфера в класі.  
  
 
'''''1.1. Елементи сугестії (самонавіювання). '''''
 
'''''1.1. Елементи сугестії (самонавіювання). '''''
Перед тим, як добре попрацювати, треба себе налаштувати. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна та пошепки повторюйте:
+
- Перед тим як добре попрацювати, треба себе налаштувати. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна та пошепки повторюйте:
  
 
— Я прийшов до школи вчитися...
 
— Я прийшов до школи вчитися...
Строка 80: Строка 88:
 
3)  У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)
 
3)  У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)
  
4)  Як звали пана, у якого Шевченко служив козачком (Енгельгардт)
+
4)  Як звали пана, у якого Шевченко служив козачком? (Енгельгардт)
  
 
5)  Як називається перша збірка Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)
 
5)  Як називається перша збірка Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)
  
6) Який твір про дитинство поета ви знаєте? («В бур'янах»)
+
6) Укажіть відомий твір про дитинство поета («У бур'янах»).
  
7)  Хто автор цього твору? (С. Васильченко)
+
7)  Назвіть автора цього твору (С. Васильченко).
  
8)  Назвіть героїв повісті «В бур'янах»? (батько, мати, Тарас, Катерина, чумаки, бабуся)
+
8)  Назвіть героїв повісті «В бур'янах» (батько, мати, Тарас, Катерина, чумаки, бабуся).
  
 
9)  Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (став сиротою)
 
9)  Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (став сиротою)
 
    
 
    
10) Як звали подругу дитячих літ? (Оксана)
+
10) Як звали подругу дитячих літ? (Оксана)
  
11) Тема повісті «В бур'янах»… (Тяжке становище селянської України часів Т.Шевченка)
+
11) Тема повісті «В бур'янах»… (Складне становище українських селян часів Т.Шевченка)
  
12) Основна думка повісті «В бур'янах»… (Випробування долі здатні витерпіти великі люди).
+
12) Основна думка повісті «В бур'янах»… (Талановиті люди здатні витерпіти будь-які випробування долі).
  
 
'''''IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ'''''
 
'''''IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ'''''
  
Ми продовжимо говорити про талановитого митця. А щоб дізнатися тему уроку, пропоную вам її розкодувати. (Хмара слів)
+
Ми продовжуємо говорити про талановитого митця - Тараса Григоровича Шевченка. А щоб дізнатися тему уроку, пропоную вам її розкодувати.  
 +
 
 +
[[Файл:Хмара слів. Левченко А.О. 25.01.2017.jpg|250px|слева мини]]
 +
 
 
   
 
   
Сьогодні на уроці ви познайомитесь із красивою поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.  
+
Сьогодні на уроці ви познайомитесь із красивою поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в нашій уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.  
  
 
Запишіть у зошити тему уроку.  
 
Запишіть у зошити тему уроку.  
Строка 110: Строка 121:
 
'''''4.1. Слово вчителя'''''
 
'''''4.1. Слово вчителя'''''
  
Давно, здається, жив Тарас Шевченко, але його поезії дуже близькі й зрозумілі нам насамперед через прекрасні описи природи. Бо природа вічна й незмінна. Природа ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи запахом весняного ранкового лісу!
+
Пройшло вже немало років з того часу, коли жив геній українського народу, але завдяки чаруючим і легких описам природи його поезії все ще дуже близькі й зрозумілі нам. Природа вічна й незмінна. Краса навколишнього світу ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи ніжними ароматами літнього ранкового саду!
  
Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх читають інші, тобі одразу уявляється все, що в них описується. Це великий талант письменника — зуміти так передати власні враження, що читач і через багато років бачить те, що побачив автор. Ніби бачить світ очима поета...
+
Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета...
 +
Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.  
  
 
Та чи лише майстер слова Шевченко? Який ще він мав талант?
 
Та чи лише майстер слова Шевченко? Який ще він мав талант?
  
Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими тоді засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Тараса Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. [https://youtu.be/BFhzU8I4ynE (Відео)]
+
Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. [https://youtu.be/BFhzU8I4ynE (Відео)]
  
 
А чи знаєте ви, що серед нас є також майбутній художник? (учениця презентує свою картину)
 
А чи знаєте ви, що серед нас є також майбутній художник? (учениця презентує свою картину)
Строка 124: Строка 136:
 
Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час  перебування  Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 —  1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».   
 
Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час  перебування  Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 —  1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».   
  
Налаштуватися на сприймання поезії допоможе нам мелодекламування. (Пісня)
+
Налаштуватися на сприймання поезії допоможе нам мелодекламування. [https://youtu.be/LwSYTAHp1Dc (Пісня)]
  
 
 Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?
 
 Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?
Строка 138: Строка 150:
 
пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;  
 
пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;  
  
оповиє — обволікає, оповиває;
+
оповиє — обволікає, оповиває.  
 
+
того світу — світла.
+
  
 
'''''4.5. Бесіда'''''
 
'''''4.5. Бесіда'''''
Строка 150: Строка 160:
 
 Які зорові образи постають у вашій уяві?
 
 Які зорові образи постають у вашій уяві?
  
 Які кольори переважають на картині? (Червоний – передає тривогу, відчуття небезпеки, суму; порівняння туману з ворогом; темними, холодними кольорами: сивий, тьма. Жовтий – передає настрій очікування, надії, сподівання на краще за допомогою порівняння: ждеш, мов матері діти. Зелений – лагідний — за допомогою зменшено-пестливих слів: хмаронька, спатоньки (до речі, лише в українській мові можна утворити таку форму від дієслів!); рожевої гами кольорів; порівнянь з пеленанням матір'ю дитини. Отже, у вірші передається ціла гама почуттів людини, які асоціюються з явищами природи)
+
 Які кольори переважають на картині? Що кожен із них означає, який настрій передає?
  
 Що переважає в поезії: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? Внутрішніх почуттів, бо це ліричний твір. А чи відомо вам це поняття? Що таке ліричний твір?  
+
 Що переважає в поезії: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? (Внутрішніх почуттів, бо це ліричний твір). А чи відомо вам це поняття? Що таке ліричний твір?  
  
 
Лірика (з грецької – „твір, виконаний під акомпанемент ліри”) – рід художньої літератури, в якому передаються передусім суб’єктивні переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані, звичайно, об’єктивними, реальними подіями.
 
Лірика (з грецької – „твір, виконаний під акомпанемент ліри”) – рід художньої літератури, в якому передаються передусім суб’єктивні переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані, звичайно, об’єктивними, реальними подіями.
Строка 158: Строка 168:
 
'''''4.6. Опрацювання навчального матеріалу в підручнику.'''''  
 
'''''4.6. Опрацювання навчального матеріалу в підручнику.'''''  
  
Відкрийте підручники на ст. 209.  
+
- Відкрийте підручники на ст. 209. Прочитайте статтю.
  
 
Отже, твір, в якому передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані життєвими подіями називається ліричним. Це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність. ''(запис у зошити)''
 
Отже, твір, в якому передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані життєвими подіями називається ліричним. Це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність. ''(запис у зошити)''
  
Персоніфікація — це художній засіб, що утворюється перенесенням властивостей живих істот на предмети чи явища природи (дощ іде, сонце співає).
+
Персоніфікація — це художній засіб, що утворюється перенесенням властивостей живих істот на предмети чи явища природи (час іде, струмок співає).
  
 
'''''Фізкультхвилинка.'''''
 
'''''Фізкультхвилинка.'''''
Строка 176: Строка 186:
 
'''''4.7. Ідейно-художній аналіз вірша.'''''
 
'''''4.7. Ідейно-художній аналіз вірша.'''''
  
Прекрасна пейзажна картина розгортається перед нами у вiршi Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...».  Побудований цей твiр на казкових, легендарних мотивах, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємностi. Про це нагадує туман, що неначе ворог.  
+
Неймовірна пейзажна картина розгортається перед нами у вiршi Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...».  Побудований цей твiр на мотивах казок, легенд, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємностi. Про це нагадує туман, що неначе ворог.  
  
Сонце — уособлення тепла, свiтла й радостi, туман же, навпаки, — темряви, небезпеки. Та людина має завжди вiрити, що сонце зiйде, прожене пiтьму, обiгрiє, як мати дитину.  
+
Сонце у поезії — уособлення тепла, свiтла й радостi, туман же, навпаки, — темряви та небезпеки. Та людина має завжди вiрити, що сонце зiйде, прожене пiтьму, обiгрiє, як мати дитину.  
 
    
 
    
 
''Тема:'' зображення мінливості природи, змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
 
''Тема:'' зображення мінливості природи, змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
Строка 185: Строка 195:
  
 
''Художні засоби (самостійна робота)''
 
''Художні засоби (самостійна робота)''
 +
 +
- Знайдіть різні художні засоби, випишіть їх.
  
 
''Епітети:'' червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
 
''Епітети:'' червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
Строка 204: Строка 216:
 
''Гра «Мовні обрахунки».''
 
''Гра «Мовні обрахунки».''
  
— Випишіть усі дієслова з вірша, порівняйте їхню кількість з іншими частинами мови; з'ясуйте їх роль у змалюванні поетичної картини.(Дієслів багато, вони складають своєрідний логічно-змістовий ланцюжок; саме вони сприяють рухові дії, зміні одних картин іншими, роблять вірш динамічним).
+
— Випишіть усі дієслова з вірша. А тепер порівняйте кількість дієслів з іншими частинами мови. Яких більше? Яку роль відіграють дієслова у змалюванні поетичної картини?
  
 
''«Доведи свою думку».''   
 
''«Доведи свою думку».''   
Строка 218: Строка 230:
 
- пейзажну (про природу).  
 
- пейзажну (про природу).  
  
З’ясувати, до якого виду лірики віднесемо вірш, який ми вивчаємо зараз.
+
З’ясуйте, до якого виду лірики віднесемо вірш, який ми вивчаємо зараз.
  
 
'''''4.10. Колективна робота.'''''
 
'''''4.10. Колективна робота.'''''
Строка 228: Строка 240:
 
'''''V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.'''''
 
'''''V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.'''''
  
''Гра «Жартівлива вікторина»''
+
'''''5.1. Гра «Жартівлива вікторина»'''''
  
 
1. Хто ворог моря? (Туман)
 
1. Хто ворог моря? (Туман)
Строка 240: Строка 252:
 
5. Назвіть вечірній ліхтар? (Місяць, зіронька)
 
5. Назвіть вечірній ліхтар? (Місяць, зіронька)
  
''Гра «Так чи ні?»''
+
'''''5.2. Гра «Так чи ні?»'''''
  
 
• У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)
 
• У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)
  
• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні, є)
+
• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні)
  
• Персоніфікація – це художнє означення. (Ні, це перенесення властивостей живих істот на предмети чи явища природи)
+
• Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)
  
• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні, до пейзажної)
+
• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні)
  
 
• У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)
 
• У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)
Строка 258: Строка 270:
 
'''''VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.'''''
 
'''''VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.'''''
  
Вірш Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» вивчити напам’ять, за бажанням намалювати ілюстрацію до поезії.  
+
Опрацювати матеріал в підручнику. Вірш Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» вивчити напам’ять, за бажанням намалювати ілюстрацію до поезії.  
 +
 
 +
* Завдання підсиленої складності. Написати лист-звернення до Т.Шевченка або скласти власний вірш.
 +
 
 +
== Список використаних джерел ==
 +
 
 +
 
 +
[https://egdz.net/vidpovidi-hdz-ukrajinska-mova-5-klas-zabolotnyj-o-2018/ Українська мова 5 клас Заболотний]
 +
 
 +
[http://pidruchnik.in.ua/node/871 Шкільний світ. Навчальні матеріали]
 +
 
 +
[http://dovidka.biz.ua/za-sontsem-hmaronka-plive-analiz/ Довідник цікавих фактів та корисних знань]
 +
 
 +
[http://fiz-cultura.ucoz.ua/news/ukrajinska_literatura_5_klas_urok_50/2013-11-14-427 ГДЗ та підручники]
 +
 
 +
== Додатки ==
 +
 
 +
[https://drive.google.com/file/d/0B8soZfalqvNgZlpBazJMLTFfM0U/view?usp=sharing Презентація до уроку]
 +
 
 +
[http://levchenkoanastasia.wixsite.com/svit-filologa/blank-5 Музика для сугестії]
 +
 
 +
== Фотогалерея ==
 +
 
 +
[[Файл:ЛевченкоУрок.JPG|200px|thumb|left|]]
 +
 
 +
[[Файл:ЛевченкоУрок2.JPG|200px|thumb|left|]]
 +
 
 +
[[Файл:УрокЛевченко3.JPG|200px|thumb|left|]]
  
* Написати лист-звернення до Т.Шевченка або скласти власний вірш.
+
[[Файл:УрокЛевченко4.JPG|200px|thumb|left|]]
 +
[[Категория:Стаття]][[Категория:Сертифікат]]

Текущая версия на 14:17, 14 февраля 2020

Увага! Категорично заборонено використовувати цей матеріал на інших інтернет-порталах і в засобах масової інформації без письмового дозволу автора. Дозволяється, з метою навчання, використовувати елементи розробки з обов'язковим посиланням на дану сторінку.

Левченко 2017 273.jpg

Содержание

Тема уроку

Картини довколишнього світу, природи у поезіях Шевченка — інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе»

Автор розробки

Левченко Анастасія Олександрівна, вчитель української мови та літератури

Навчальний заклад

Костянтинівська СРШ І-ІІІ ступенів "ПРОМЕТЕЙ" з пвп Мелітопольської районної ради Запорізької області

Клас

5

Назва навчальної програми, автори програми

Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Освіта, 2013 (зі змінами, затвердженими наказами Міністерства від 04.08.2014 № 895, від 29.05.2015 № 585).

Тип уроку

Комбінований урок

Цілі уроку

- допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Шевченка, проаналізувати програмовий твір, навчити учнів відтворювати настрої пейзажної поезії, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби;

- розвивати навички критичного та словесно-логічного мислення, творчої уяви, вміння описувати власні відчуття; порівнювати, узагальнювати, конкретизовувати матеріал.

- виховувати почуття поваги до Т. Шевченка та його творчої спадщини, отримувати естетичну насолоду від поезії; утверджувати оптимістичний погляд на світ.

Методична мета

Практичне впровадження інноваційних технологій на уроках української мови та літератури

Міжпредметні зв’язки

Українська мова, мистецтво

Обладнання уроку

Портрет Шевченка, виставка книжок, підручник, робочі зошити, мультимедійний проектор, екран, презентація Power Point.

Дидактичні та методичні матеріали

- Мультимедійна презентація;

- відеоматеріал;

- опорний конспект вчителя.

Перелік он-лайн сервісів, які використані на уроці

«Хмара слів». Сервіс Tagxedo

Відеокліп. Сервіс Youtube

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ

- Добрий день! Привітайте один одного та подаруйте посмішки. Нехай теплішою стане атмосфера в класі.

1.1. Елементи сугестії (самонавіювання). - Перед тим як добре попрацювати, треба себе налаштувати. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна та пошепки повторюйте:

— Я прийшов до школи вчитися...

— Треба бути уважним і спокійним...

— Я легко дихаю...

— У класі сонце, сонце...

— Я добре працюю...

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

У літературі кожного народу, серед її великих творців, є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом для українського народу є Тарас Шевченко, чия безсмертна спадщина — одна з найбільших вершин людського генія.

На минулому уроці ми розглянули найважливіші сторінки біографії великого генія українського народу – Т.Г. Шевченка, опрацювали уривки з повісті Степана Васильченка «В бур’янах» як один з найкращих художніх творів про дитинство Шевченка. І зараз ми перевіримо, як ви засвоїли матеріал. Відкрийте зошити, запишіть число.

2.1. Літературний диктант.

1) Коли народився Т. Шевченко? (9 березня 1814)

2) У якому селі з'явився на світ великий поет? (c. Моринці)

3) У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)

4) Як звали пана, у якого Шевченко служив козачком? (Енгельгардт)

5) Як називається перша збірка Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)

6) Укажіть відомий твір про дитинство поета («У бур'янах»).

7) Назвіть автора цього твору (С. Васильченко).

8) Назвіть героїв повісті «В бур'янах» (батько, мати, Тарас, Катерина, чумаки, бабуся).

9) Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (став сиротою)

10) Як звали подругу дитячих літ? (Оксана)

11) Тема повісті «В бур'янах»… (Складне становище українських селян часів Т.Шевченка)

12) Основна думка повісті «В бур'янах»… (Талановиті люди здатні витерпіти будь-які випробування долі).

IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Ми продовжуємо говорити про талановитого митця - Тараса Григоровича Шевченка. А щоб дізнатися тему уроку, пропоную вам її розкодувати.

слева мини


Сьогодні на уроці ви познайомитесь із красивою поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в нашій уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.

Запишіть у зошити тему уроку.

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

4.1. Слово вчителя

Пройшло вже немало років з того часу, коли жив геній українського народу, але завдяки чаруючим і легких описам природи його поезії все ще дуже близькі й зрозумілі нам. Природа вічна й незмінна. Краса навколишнього світу ніколи не залишить байдужою чуйну людину. Хто з нас не захоплювався безкраїми полями чи ніжними ароматами літнього ранкового саду!

Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.

Та чи лише майстер слова Шевченко? Який ще він мав талант?

Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця. (Відео)

А чи знаєте ви, що серед нас є також майбутній художник? (учениця презентує свою картину)

4.2. Слово вчителя з елементами бесіди.

Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».

Налаштуватися на сприймання поезії допоможе нам мелодекламування. (Пісня)

 Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?

 Які почуття викликало у вас це явище?

4.3. Виразне читання поезії.

4.4. Словникова робота.

Поли — крайні передні частини верхнього одягу;

пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;

оповиє — обволікає, оповиває.

4.5. Бесіда

 Чи сподобався вам вірш? Чим саме?

 З яким настроєм починаємо й закінчуємо читати твір?

 Які зорові образи постають у вашій уяві?

 Які кольори переважають на картині? Що кожен із них означає, який настрій передає?

 Що переважає в поезії: опис природи чи змалювання внутрішніх почуттів? (Внутрішніх почуттів, бо це ліричний твір). А чи відомо вам це поняття? Що таке ліричний твір?

Лірика (з грецької – „твір, виконаний під акомпанемент ліри”) – рід художньої літератури, в якому передаються передусім суб’єктивні переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані, звичайно, об’єктивними, реальними подіями.

4.6. Опрацювання навчального матеріалу в підручнику.

- Відкрийте підручники на ст. 209. Прочитайте статтю.

Отже, твір, в якому передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої, викликані життєвими подіями називається ліричним. Це сплав певних картин життя, через які автор висловлює свої погляди на дійсність. (запис у зошити)

Персоніфікація — це художній засіб, що утворюється перенесенням властивостей живих істот на предмети чи явища природи (час іде, струмок співає).

Фізкультхвилинка.

В морі плавали ми довго,

Вийшли, водичку струсили.

Потягнулись, покрутились

І на бережечок сіли.

4.7. Ідейно-художній аналіз вірша.

Неймовірна пейзажна картина розгортається перед нами у вiршi Т. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе...». Побудований цей твiр на мотивах казок, легенд, за якими сонце йде спати за море, а вкривають його, як мати дитину, хмарки. Але життя складне. Є в ньому зло, неприємностi. Про це нагадує туман, що неначе ворог.

Сонце у поезії — уособлення тепла, свiтла й радостi, туман же, навпаки, — темряви та небезпеки. Та людина має завжди вiрити, що сонце зiйде, прожене пiтьму, обiгрiє, як мати дитину.

Тема: зображення мінливості природи, змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.

Ідея: нерозривний зв’язок почуттів з природою, туга за рідним краєм, його чарівною природою, сподівання на краще майбутнє.

Художні засоби (самостійна робота)

- Знайдіть різні художні засоби, випишіть їх.

Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.

Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».

Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «тьмою німою оповиє тобі душу».

Персоніфікація: «сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».

Зменшувальні суфікси: хмаронька, спатоньки, годиночку.

Єдинопочаток: «І хмароньку рожевую, І тьму за собою».

4.8. Театралізоване прочитання поезії «За сонцем хмаронька пливе».

4.9. Робота в парах.

Гра «Мовні обрахунки».

— Випишіть усі дієслова з вірша. А тепер порівняйте кількість дієслів з іншими частинами мови. Яких більше? Яку роль відіграють дієслова у змалюванні поетичної картини?

«Доведи свою думку».

Лірика поділяється на:

- філософську (піднімає вічні питання);

- особисту або інтимну (про щось своє, особисте);

- громадянську (про події в суспільстві);

- пейзажну (про природу).

З’ясуйте, до якого виду лірики віднесемо вірш, який ми вивчаємо зараз.

4.10. Колективна робота.

Складання вірша

Учень записує перший рядок майбутнього вірша та за сигналом вчителя передає сусіду, який сидить ліворуч, той продовжує вірш. Таким чином всі учні повинні написати по одному рядку вірша.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

5.1. Гра «Жартівлива вікторина»

1. Хто ворог моря? (Туман)

2. Хто зове сонце спатоньки? (Хмаронька)

3. Кому море служить ліжком? (Сонцю)

4. Хто, не маючи язика, говорить? (Серце)

5. Назвіть вечірній ліхтар? (Місяць, зіронька)

5.2. Гра «Так чи ні?»

• У ліричному творі передаються передусім переживання людини, її емоції, роздуми, настрої. (Так)

• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» не є ліричним твором. (Ні)

• Персоніфікація – це художнє означення. (Ні)

• Вірш «За сонцем хмаронька пливе» належить до громадянської лірики. (Ні)

• У поезії автор хотів показати душевний стан, викликаний розлукою з рідним краєм. (Так)

• Допомагають зрозуміти ідейний задум автора такі художні засоби, як епітети, порівняння, персоніфікації. (Так)

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати матеріал в підручнику. Вірш Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» вивчити напам’ять, за бажанням намалювати ілюстрацію до поезії.

  • Завдання підсиленої складності. Написати лист-звернення до Т.Шевченка або скласти власний вірш.

Список використаних джерел

Українська мова 5 клас Заболотний

Шкільний світ. Навчальні матеріали

Довідник цікавих фактів та корисних знань

ГДЗ та підручники

Додатки

Презентація до уроку

Музика для сугестії

Фотогалерея

ЛевченкоУрок.JPG
ЛевченкоУрок2.JPG
УрокЛевченко3.JPG
УрокЛевченко4.JPG